V dnešní době (a hlavně na Switchi) by se dalo bez váhání říct, že se topíme v Rogue-like hrách.
Tento subžánr v posledních letech zažil obrovský boom jako reakci na „moderní“ mechaniky jako je automatický regen HP, modifikovatelná obtížnost (když zrovna hráč nezvládá to, co se na něj na obrazovce valí) a podobně. Rogue-like hry si našly své místo a jejich popularita je nezpochybnitelná. V těchto hrách procházíte úrovně, získáváte upgrady, nové ability atp, ale háček je v tom, že po smrti následuje reset, a začínáte od začátku, bez upgradů co jste si nasbírali, jen s nějakým menším boostem, který jste si z posledního pokusu přinesli.
A Hades nejen že patří do této kategorie, ale je jeho ukázkovým zástupcem.
- Platforma: Switch (recenzovaná verze), PC
- Datum vydání: 17. 9. 2020
- Výrobce: Supergiant Games (USA)
- Žánr: Roguelike akce
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 6 GB (Switch), 10 GB (PC)
- Herní doba: 20 – 80 hodin
- Přístupnost: 13+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 20,99 EUR (Steam)
Útěk z (antického) Pekla
Hlavní hrdina hry je Zagreus, který se snaží utéct z řeckého podsvětí, které má pod kontrolou jeho otec, Hádés. Proč se snaží Zagreus (a tudíž hráč) utéct se dovídáte postupně. Příběh je dávkován velmi pozvolna pomocí dialogů mezi bohy a polobohy z podsvětí, ale i od některých nepřátel. Kvalita vyprávění mě celkove velmi překvapila, a ikdyž obsahuje slušnou míru autorských úprav, drží se až překvapivě původních řeckých mýtů. A ty nejdůležitější střípky zápletky se dovídáte postupně pokaždé když opakovaně uprchnete (i odůvodnění proč musíte utíkat opakovaně tu není podceněné a dává smysl) a jsou dostatečně zajímavé na to, aby hráče tlačily k dalším a dalším pokusům.
Zagreus pro svůj cíl může použít jednu ze šesti zbraní. Meč, Kopí, Štít, Luk, Obrněné pěsti a automatický Kanón. Každá zbraň nabízí unikátní styl hry a kompletně mění způsob boje. Po pár hodinách se navíc zpřístupní ještě tzv. Aspekty, tři a jeden skrytý pro každou zbraň, které ještě více modifikují to, jakým způsobem se Zagreus zkouší probojovat na povrch. To je tedy 24 různých zbraní. Z každého pokusu si navíc donesete suroviny (nektar, krev, darkness atp) které můžete využít na permanentní vylepšení nebo posun ve vztazích a vedlejších zápletkách, a každý pokus tak alespoň nějakým způsobem vylepšuje Vaše šance a poskytuje pocit postupu vpřed.
Každá zbraň nabízí unikátní styl hry a kompletně mění způsob boje.
Pro boj se používá klasický útok, speciální útok, tzv. Cast (ve většině případů je to útok na dálku), úskok a několik dalších mechanik. Pokusy o útěk neunikly očím bohů na Olympu, a jelikož ti jsou ochotní udělat skoro cokoliv jen aby zesměšnili pána podsvětí, Zagreus od nich pro každý pokus dostává různé ability (Boons) – úpravy a vylepšení jeho bojových schopností a útoků. Vše je samozřejmě doplněno o krátké dialogy a monology daných bohů a i jednotlivé vztahy mezi nimi (a mezi obyvateli podsvětí) maji vlastní vedlejší příběhové linky. Samotná akce v tomto případě probíhá ve formě soubojů v arénách plných nepřátel a pastí, sem tam s nějakým tím sub bossem. Po každé místnosti kterou hráč projde dostane odměnu která byla slíbena před vchodem do ní. Peníze, boon, darkness, nebo nějaký materiál atp. Endgame obsah je tu ve formě achievementů, různých úrovní obtížnosti (dosažené kupením modifikátorů) a Pit of Erebus (nebo Infernal Gate) kde musí hráč/Zagreus bojovat proti nepřátelům bez utrpění zranění. Je to zároveň jediný způsob jak bojovat s jistým převozníkem.
Styl a kvalita her od Supergiant Games
Co se samotných vylepšení týče – jsou vždy jen na ten daný pokus o útěk a odráží to, čím jsou daní bohové známí. Zeus dodává blesky pro vaše útoky, Artemis zase zavádí kritické útoky, naváděné šípy a podobně. Pokud bohům a obyvatelům podsvětí dáte napít Nektaru, dostanete od nich i podpůrný předmět který můžete mít permanentně aktivovaný (ale jen jeden může být aktivní a jde změnit jen před samotným útěkem) a který Vám modifikuje vlastnosti. Pokud u nějaké postavy dosáhnete maximální úrovně vztahu (přes dialogy a plnění sub-questu který je součástí jejich příběhu), dostanete ještě navíc malého roztomilého summona, který Vám může několikrát pomoci v boji.
Hrou vás provází i jakýsi vypravěč, na což jsou asi fanoušci her od Supergiant Games už zvyklí. Tentokrát ovšem Zagreus na jeho vyprávění reaguje, a bourá tím tzv. čtvrtou zeď. Hra má specifický smysl pro humor, a i díky němu jsou veškeré dialogy opravdu velmi zábavné a je celkově radost je číst. V podsvětí nežije pouze Hádés (v pozici a rozpoložení permanentně nakrklého úředníka) a Zagreus. Najdete tam například Achilla, Důsu (hlava medůzy pracující jako uklízečka), domácího mazlíčka Kerbera a podobně.
Hrou vás provází vypravěč, na kterého tentokrát vaše postava reaguje.
Po hudební stránce hra nezklame – nenajdete sice asi žádné tracky které si budete pouštět i po letech (krom možná jednoho, zpívaného), ale zároveň má hudba to správné tempo a pomáhá dodávat tu správnou atmosféru. Kde se tvůrci opravdu předvedli je grafická stránka. Artistické ztvárnění je totiž absolutně úchvatné. Krásné a detailní prostředí vypadá ručně kreslené jako z komiksu. Nepřátelé jsou dostatečně variabilní a speciální efekty nejsou většinou tak přepálené, aby rušily. Rozhodně se jedná o jednu z nejlépe vypadajících indie her za poslední léta. Vyhnout se berličce tzv. PixelArtu (který mi osobně už opravdu leze krkem) byla opět dobrá volba a autoři opět dokazují, že to jde. Pokud bych měl ovšem hře něco vytknout, bude to nejspíše malé množství prostředí. Čtyři hlavní zóny nejsou zrovna velké množství a ikdyž pořadí místností je náhodně generované, samotné arény jsou bohužel neustále stejné. Jejich osazenstvo se mění, ale i tak to zanechává pocit nevyužitého potenciálu. Je to sice škoda, ale když zohledním ostatní vlastnosti hry, jsem ochoten to odpustit. Rozhodně to není něco, co by mělo rozhodovat o tom, jestli dáte Hades šanci.
Recenze
Hades
Velmi bych se divil, kdyby Hades nebyl favorit pro indie hru roku.
Líbí se nám
- Krásný vizuál
- Příběh a celkový způsob vyprávění
- Soubojový systém
- Spousta důvodů pro opakované dohrání
- Bezproblémový běh na Switchi (včetně handheld módu)
Vadí nám
- Malý počet lokací a opakování stále stejných rozvržení místností
- Malá variabilita Bossů
Jakožto vášnivý gramatický nácek si jenom dovoluji upozornit, že Achilles ve 4. pádě má formu Achilla, ne Achillea.
Opraveno, děkujeme za upozornění
Za mě 10/10. Tolik hodin v kuse jsem snad do žádný jiný indie gamesy nenasypal.
Špičková věc a jednoznačný kandidát na jednu z nej her roku. Prakticky vše, na co kdy sáhli Supergiant Games, proměnili ve zlato (až na „horší“ Pyre). Háda jsem hrál už v early access a nemohl jsem si tenhle rogue lite vynachválit. Plná verze je ještě vypilovanější. Skvělá věc!
Skvělá věc, která dokonce překonává i Dead Cells
No já to snad budu muset vyzkoušet, všude to dostává taková skvělá hodnocení
Kde jste sebrali 20GB dat? Na switchi to má okolo 6GB a na PC 10GB.
Je to tak, na mém disku na PC má HADES 10,9 GB.
20 GB uvádí oficiální doporučené požadavky na Steamu.
V článku jsme to ale upravili, děkujeme za upozornění.