Zdá se, že Sony je odhodlána majitelům nových PlayStationů nadělit zhruba každého čtvrt roku titul, který je prostě donutí si vzít dovolenou nebo přinejmenším volný víkend, aby se přesvědčili o tom, jak dalece se zase posunuly hranice výtvarného i technického zpracování videoher. V listopadu to byla Demon’s Souls, v dubnu Returnal a nyní tu máme Rivet… ehm, a samozřejmě také Ratcheta, Clanka a ostatní. Podle téhle matematiky nás Horizon Forbidden West čeká někdy v září nebo říjnu. Každopádně jedno by vám mělo být jasné: pokud jste viděli jakékoliv záběry z hraní Rift Apart, tohle prostě musíte vyzkoušet. A nejen proto, že ještě nikdy žádná podobná hra nevypadala tak dobře, ale i pro zážitek z naprosto unikátní mechaniky „proskakování“ dimenzemi. Propracovaná střílečka a parádní příběh jsou pro tuto sérii samozřejmostí.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 11. 6. 2021
- Výrobce: Insomniac Games (USA)
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: ano (titulky)
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 33 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Přístupnost: 7+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1999 Kč (Xzone)
Multidimenzionální eskapády
Jak se na každé pořádné dobrodružství sluší a patří, jádrem je vtahující příběh a ten stojí na kvalitních postavách. V tomto případě má Rift Apart nejen velké srdce, ale také spousty chytrých nápadů, díky kterým si hrdiny rychle zamilujete a budete chtít vědět, co se stane dál. Začne to přitom docela nudně: zlo bylo poraženo, galaxie je zachráněna a Ratchet s Clankem si užívají slavnostní průvod k výročí tohoto vítězství. Bohužel cesta do nesnází je dlážděna dobrými úmysly a když Clank vyrobí jako dárek pro Ratcheta přístroj na otevírání průchodů do jiných dimenzí (aby jako poslední Lombax mohl najít svoje ztracené příbuzné), objeví se doktor Zlotřilec, přístroj ukradne a po divoké bitvě jej poškodí způsobem, který začne destabilizovat všechny dimenze zároveň.
Tohle všechno se přitom stane během prvních minut hry. Jak můžete poznat z jména hlavního zloducha, Ratchet je v jádru pohádka pro děti. Ale jak dokazuje třeba Shrek, Bezzubka nebo Hvězdné války, kvalitní pohádka snadno zaujme i dospělého. Obzvláště když je zasazená do parádních sci-fi kulis, řeší se v ní multidimenzionální problematika a některé úrovně si citelně berou inspiraci z nečekaně dospělých klasik, jako jsou třeba Vetřelci nebo Resident Evil. Rift Apart navíc místy zapracuje poměrně silná poselství, jako je třeba to o falešné propagandě císaře Zlotřilce v jedné z paralelních dimenzí. A když už je řeč o těch Hvězdných válkách, absurdní přeplácanost a přebarvenost herního prostředí pohromadě s ikonickými filmovými „stíračkami“ mi opakovaně připomínala prequelovou trilogii.
Pohádka zasazená do parádních sci-fi kulis, včetně inspirace z Vetřelců.
Přestože Ratchet a Clank jsou slavnými hvězdami dlouhé série her (první vyšla již v roce 2002 pro PS2), Rift Apart si pro sebe celkem přesvědčivě ukradnou nové postavy. Schválně to píšu v množném čísle. Tou nejvýraznější z nich je samozřejmě Rivet, která je holčičím „odrazem“ Ratcheta z jiné dimenze. V tom jejím světě se jí nikdy nepovedlo najít robotího kamaráda, takže válku se Zlotřilcem prohrála a kromě jiného přišla také o ruku. Přesto se ale nevzdává a stala se součástí pronásledovaného hnutí odboje, který nadále usiluje o svrhnutí všemocného císaře Zlotřilce. Rivet je na pohled odhodlaná a bojovná, ale ve krytu duše osamělá a nejistá. Pokud ji už po přečtení těchto řádků nezačínáte milovat… tak nebojte, to přijde, až se s ní potkáte. Hrát přitom budete střídavě za ni i za Ratcheta, přičemž většinu hry si můžete vybrat, jakou misi za koho budete hrát jako další.
Nevídaná výprava
Nejen z mých vlastních dojmů, ale také z reakcí kamarádů, kolegů nebo třeba dalších novinářů ve světě vím, že zdaleka nejdiskutovanějším aspektem Rift Apart je výprava hry. Abych použil slova klasikova: „říct, že tahle hra vypadá dobře, je to samé jako říct, že atomová bomba vybuchuje hlasitě“. Moje okamžitá reakce na úplně první ukázku ze hry byla „vždyť to vypadá líp, než filmy od Pixaru!“, ale po odehrání bych si troufl říct, že to prostě vypadá lépe než všechny animované pohádkové filmy obecně. Obzvláště během detailních záběrů na postavy v příběhových sekvencích si uvědomíte, jak neskutečně pečlivě jsou animované tváře a pohyby postav, zatímco můžete zahlédnout každý chloupek na jejich kožíšku a ray tracingové odrazy v očích.
Když na PS5 stiskem dedikovaného tlačítka pořídíte screenshot ze hry, naskočí na obrazovce ikona pořízení snímku – než pořídíte další, měli byste zhruba dvě vteřiny počkat, než zmizí. Po dobu mého hraní Rift Apart tam tato ikona svítila prakticky nepřetržitě, protože skoro každá scéna ve hře vypadala neuvěřitelně dobře. Uživatelské rozhraní (HUD/UI) se schovává, když zrovna není potřeba – a moc dobře ví, proč to dělá. Takovou grafiku jste prostě ještě neviděli, tečka. Není to ale jen o vizuálu jako takovém, ale také o „filmově“ dávkovaném i snímaném nášupu předchystaných „set-piece“ momentů, kdy vám nad hlavou proletí gigantické monstrum nebo se řítíte vysokou rychlostí po horské dráze z kolejnic (tohle je ve hře několikrát, ale speciálně pasáž v dolech je naprosto neskutečná).
Po dobu hraní mi svítila ikona screenshotu prakticky nepřetržitě.
Při hraní Rift Apart mě také napadlo, že pasáže pod vodou se staly tak trochu benchmarkem „next gen“ grafiky. Vedle Returnalu a Horizon Forbidden West je tohle další hra, kde vám světelné a speciální efekty pod hladinou vezmou dech. Každopádně přestože sám „rodinné“ hry příliš nemusím, tak Rift Apart mne okamžitě nadchnul tím pocitem „novosti“, který ze hry doslova tryská díky úrovni jejího zpracování, ale také skrz využívání DualSense ovladače – ať už jde o haptickou odezvu nebo adaptivní spouště. Díky vylepšenému reproduktoru v ovladači také zvukové efekty z něj působí výrazněji a živěji, než kdy předtím. Tohle je zkrátka další z her, které vám dají velmi důrazně pocítit, že hrajete na nové konzoli.
Převlečená střílečka
Na sérii Ratchet & Clank mě vždy fascinovalo, že pod převlekem nevinně vypadající stylizované pohádky se skrývá velmi seriózní střílečka, která ale zdařile maskuje svoji žánrovou příslušnost onou vizuální roztomilostí. V praxi to funguje tak, že odstřelovačkou opravdu můžete nepříteli ustřelit hlavu jako třeba v Gears of War – ale doprovází to tak roztomilá animace i zvuk, že vám to nepřijde nějak extra problematické: tím spíš, že všichni nepřátelé jsou náležitě zlotřilé nelidské potvůrky. Podobný trik ostatně do jisté míry využívá také Fortnite se svojí stylizací. Zároveň byste neměli zapomínat, že tohle je hra od autorů série Resistance nebo Spidermana, takže se můžete spolehnout nejen na mechanicky skvělou akci, ale také na její strhující tempo a „filmové“ dákování.
Jak jsme si u téhle série zvykli, kromě nápaditých variací na klasické typy zbraní dostaneme také pořádnou porci zbraní zcela unikátních, jako jsou vrhače černých „mikroděr“, krtkovací zbraň nebo dokonce zbraň, která na obloze vytvoří „červí díru“ a shodí z ní na nepřátele objekt „z jiné dimenze“, což klidně může být třeba gigantický robo dinosaurus Thunderjaw z Horizon Zero Dawn. Zbraní je víc, než kolik se vám vleze na klávesové zkratky (4 směry D-Padu) nebo do kruhového menu pro jejich výběr (rozbalíte podržením trojúhelníku). Vybrat si favority se nicméně vyplatí, protože používáním zvyšujete úroveň zbraně a odemykáte tím možnosti jejího dalšího vylepšování pomocí relativně vzácných krystalů. Rozdíl mezi základní a vylepšenou zbraní je často nejen v jejich síle, ale i principech a ovládání. Výsledkem je mimořádná pestrost arzenálu a navíc některé zbraně se odemykají až v režimu Výzvy, což je zdejší New Game Plus.
Používáním zvyšujete úroveň zbraně a odemykáte další vylepšování.
Ratchet a Rivet přitom sdílejí kompletní inventář, takže se nemusíte bát, že byste v pasážích za druhou postavu přišli o svůj arzenál či jeho vylepšení. Mimochodem osobně jsem hned z kraje hry „objevil“ ručně házené granáty, nazvané „Tříštivý nálet“. Po jejich vylepšení začaly fungovat víceméně jako atomovka, která jedním stisknutím spouště vyčistí celou obrazovku. Bylo to tak OP, že mi to skoro sebralo zážitek ze střílení a boje… naštěstí ale někteří bossové a nepřátele vyžadují alternativní zbraně i taktiky. Jinak pokud jde o ty bossy, někteří představují docela nečekaný skok v obtížnosti. Když jsem tak kroužil kolem nich a kličkoval mezi salvami jejich palby, docela to ve mě probudilo vzpomínky na bossy z Returnalu.
Prostředí, inspirace a puzzly
Stejně jako vás čeká pestrý arzenál, ani nádherné prostředí hry se nenechá zahanbit, tím spíš, že budete cestovat nejen mezi planetami, ale také mezi dimenzemi. V některých případech pak oboje naráz. Konkrétně mechanika „přitáhnutí“ a proskočení skrz „lokální červí díru“ je něco, z čeho se mi zamotala hlava poprvé, ale i po sté. Funguje to tak, že v prostředí uvidíte „roztříštěné dimenzionální okno“ a bičem si jej přitáhnete k sobě, čímž se ocitnete na jeho místě. Pokud vám to zní šíleně, tak buďte v klidu, ono to šílené je a jen tak se vám to neomrzí. Jde o minimálně stejně působivý efekt, jako proskakování „vesmírnou červí dírou“, která vás pro změnu okamžitě prohodí do úplně, úplně jiné lokace. Samozřejmě to všechno díky optimalizaci hry na míru výkonnému SSD konzole. Aby se vám z toho nezamotala hlava příliš, můžete si kdykoliv stiskem tlačítka vyvolat ukazatel směru, kterým máte jít.
Za zmínku stojí také zcela očividné pomrkávání na dospělé hráče a využitá inspirace tvůrců. Občas zajdou tak daleko, že přímo citují slavné hlášky z žánrových filmů. Když jsem procházel potemnělou zdevastovanou laboratoří na dně oceánu, poničenou tajemnými mimozemskými stvůrami, musel jsem si vzpomenout na Vetřelce. Když na mě bafal a proháněl mne nesmrtelný boss v jisté pasáži, vzpomněl jsem si zase na Mr. X z Resident Evil. Jak už jsem zmínil, pod zdánlivě pohádkou stylizací Rift Apart skrývá mnohem dospělejší hru, než byste čekali. Vše je ale zabaleno tak, že ani sedmiletý hráč (to je oficiální doporučený věk hry) by se neměl příliš bát nebo vnímat dění na obrazovce jako „násilné“. Násilí zde působí jako v groteskách s Tomem a Jerrym, přestože mechanicky má blíže k vyloženě dospělým hrám.
Pod zdánlivě pohádkou stylizací Rift Apart skrývá mnohem dospělejší hru.
Kromě divoké akce ve hře ale najdete i notnou dávku explorace, jelikož všechny úrovně obsahují skryté předměty, které vám poskytnou suroviny pro vylepšování zbraní, brnění proti specifickým nepřátelům (fungují i jako kosmetické převleky) a další bonusy. Navíc hra obsahuje také dva druhy sekundárních aktivit (schválně nepíšu vedlejších, protože jsou povinné). Tou první jsou pasáže „likvidace počítačových virů“ z pohledu pavoukovitého robota jménem Glitch (samozřejmě je to holka a náležitě roztomilá), který může chodit i po stěnách a stropě – pokud jste hráli podobné minihry ve Watch Dogs Legion, máte dobrou představu. Druhým typem těchto aktivit jsou zcela neakční puzzle úrovně s Clankem, kde musíte řešit prostorové hádanky, připomínající sérii Portal. Na můj vkus ale tyto sekvenci představovaly až příliš velký odklon od akčního zbytku hry – díky rozprouděnému adrenalinu z přestřelek jsem měl pokaždé pocit, že jde o vyloženě hluché místo a zbytečnou vycpávku, ačkoliv příběhově to pomohlo Clankovi sehrát dostatečně důležitou roli v celém dobrodružství.
Nemístná náročnost?
Následující řádky se mi nechce psát, protože mám obavy, že budou subjektivní ve větší míře, než je pro recenze obvyklé. Nicméně po všem, co jsem o hře napsal doposud, jste nejspíš čekali ještě o krapet vyšší známku na konci recenze. Bohužel se ale musím přiznat, že můj týden s Rivet (…a ostatními) byl poznamenán jistým neduhem, který mi jinak skvělý zážitek poněkud kazil. Od loňského roku si stále častěji připadám spíš jako tester než jako recenzent. Po velkou část recenzování totiž nebyl k dispozici jiný režim grafického nastavení, než (dynamická) 4K Věrnost (Fidelity). A v té hra běží 30 snímků za vteřinu. U méně divoké/akční a všemožnými objekty i částicovými efekty přeplácané hry by to nemusel být až takový problém, ale zde to uprostřed nejdivočejších přestřelek opravdu nepůsobilo dobře. Nejen hraní na PC, ale samotná PS5 (a samozřejmě i XSX) mne už rozmazlily dostatečným množstvím her s 60 snímky a více na to, abych si na ten rozdíl zvyknul. Přiznám se, že už se neumím vrátit zpátky, alespoň pokud nejde o mnohem pomalejší a klidnější hratelnost. Nejen že více snímků znamená plynulejší pohyby a přesnější akci, ale dodává také „hmatatelnější“ dojem ze samotného 3D prostředí, které díky tomu působí prostorověji.
O víkendu naštěstí dorazil „Day 1“ patch, který do hry doplnil dva dodatečné grafické režimy (psali jsme o tom zde). Můj dojem z hraní a divoké akce v tomto režimu poskočil naprosto zásadním způsobem k lepšímu, obzvláště když je na výběr z varianty včetně ray tracingu nebo bez něj. Přímo nastavení ve hře vás ale upozorní, že toto nastavení mění nejen rozlišení a plynulost, ale také nasvícení scény, speciální efekty a hustotu scény (např. počet stébel trávy apod.). Od vývojářů nemáme potvrzené, v jakém rozlišení se hra v těchto režimech renderuje, pouze to, že je následně obraz pomocí speciální metody „přepisován“ do 4K. Fanoušci i odborníci se dohadují, že ten zdroj bude pravděpodobně 1080p nebo 1440p. Nuže, moje televize (Sony Bravia KD-85XH9096) byla loni oficiálně doporučena přímo pro PS5 a měla by tedy kromě různých extra propojení a funkcí garantovat také nejlepší a nejvěrnější zpracování signálu z konzole. Při hraní Rift Apart ve Fidelity režimu ukazuje informaci, že obraz běží skutečně ve 4K. V druhých dvou režimech ale ukazuje 1080p.
Aktualizace 23:30: Ukázalo se, že problém způsobovalo aktivní nastavení Dolby Vision formátu televizoru. Po vypnutí tohoto formátu se hra ve všech třech grafických režimech zobrazuje v (přepočítaném) 4K rozlišení. Pořád platí, že Fidelity režim vypadá lépe, ale už to není tak propastný rozdíl.
Po projití hry v nádherném (ale v divočejší akci nedostatečně plynulém) dynamickém 4K režimu mi připadá, že hraní v těch druhých dvou vypadá přeci jen o něco hůře. Pořád jde samozřejmě o mimořádně nádhernou hru, prakticky dokonalou po estetické stránce (a navíc využívající ray tracing na prostředí i postavách skoro nonstop), jejíž akční pasáže se v 60 snímcích za vteřinu hrají skvěle. Rozmazlený z Fidelity módu to ale nevnímám tak pozitivně, jak bych asi měl. Musím ovšem také uznat, že není úplně obvyklé hrát videohry na úhlopříčce větší, než dva metry – člověk si díky tomu občas všimne věcí, které by jinak nebyly tolik vidět. Navíc pokud hru rozehrajete rovnou v 60 FPS režimu, tenhle pocit se vám zřejmě úplně vyhne.
Kdybych to měl nějak shrnout, přijde mi, že tvůrci prostě zatlačili na tu grafiku víc, než bylo zdrávo – a vyloženě do posledního dne pak hledali způsob, jak to dostatečně optimalizovat, aby to pořádně běželo (ostatně něco podobného jsem zažil při práci na vývoji Mafie II a III, kde se také renderer optimalizoval a identifikované náročné scény zjednodušovaly do poslední chvíle, což provázely velké skoky ve výkonu). Osobně bych byl mnohem radši, kdyby se autoři vydali nějakou rozumnou střední cestou a nenutili mě vybrat mezi nádherným (ale pomalým) a příjemným (ale ne tak hezkým) režimem. Jako hráč dám samozřejmě vždy přednost plynulosti, ale po vizuálním zážitku z Fidelity módu jsem měl dojem, že o něco přicházím. Samozřejmě je možné, že se za rok dočkáme PS5 Pro a Rift Apart si užijeme v dokonalé kombinaci rozlišení, efektů i plynulosti. Mimochodem, realtime filmové sekvence samozřejmě i v těch 30 snímcích působí absolutně dokonale a odtud také pramení moje srovnání s pohádkovými animovanými filmy v úvodu článku. Rozdíl ovšem je, že podobné filmy svůj obraz složitě předpočítávají na renderovacích farmách, zatímco tahle hra je renderuje v reálném čase na stroji za 10 790 Kč.
Nicméně bez ohledu na tohle téma mne od udělení maximálního hodnocení zastavily ještě jiné věci – jak už jsem naznačil, logické pasáže s Clankem mne tolik nebavily a narušovaly dle mého jinak vysoké tempo hry. Obtížnost některých bossů mi přišla trochu moc na dětské hráče, stejně jako některé checkpointy byly překvapivě daleko (ale hra se nahrává bleskově, během vteřiny-dvou). Skutečnost, že hlasy mnoha postav jsou prohnané různými efekty způsobujícími jejich zkreslení vede k tomu, že jim občas během akční vřavy není dostatečně dobře rozumět (a titulky uprostřed boje nemáte čas číst). Vyloženě subjektivně mi také přišlo, že příběh sice obsahuje dojemné pasáže, jenže nejsou podané s takovou dramaturgií, aby mne dojaly tak silně, jako třeba nejlepší pasáže z Kingdom Hearts. Nic z toho ale není takový problém, aby to nějak zásadně přebilo celkově báječný dojem z nádherného dobrodružství, které ve svém žánru prakticky nemá konkurenci.
Screenshoty v článku byly pořízeny v grafickém režimu dynamické 4K Věrnosti (Fidelity).
Recenze
Ratchet & Clank: Rift Apart
Kdybych byl ještě malý kluk, vím naprosto jistě dvě věci: platonicky bych se zamiloval do Rivet a tohle by pro mne byla nejlepší videohra, co jsem kdy v životě hrál. Pod zdánlivě pohádkovým hávem se skrývá technicky revoluční a herně mimořádně zábavná střílečka. Tu navíc žene kupředu báječný příběh s vynikajícími postavami, za kterými se budu moc rád vracet. Rift Apart lze bez váhání doporučit malým i velkým.
Líbí se nám
- Rivet
- Dech beroucí vizuál
- Nápaditá a pestrá střílečka
- Mimořádně pestrý arzenál
- Vtahující příběh, báječné postavy
- Strhující vypravěčské i herní tempo
- Vysoká znovuhratelnost
- Pestrost prostředí
- České titulky
Vadí nám
- 30 FPS akčním pasážím nesluší
- Občas nevyrovnaná obtížnost
- Pasáže s Clankem brzdí tempo hry
Je ten příběh pokračování PS2 potažmo PS3 série nebo toho divno remaku z PS4?
Dobrá otázka, pochopil jsem to tak, že bez problému navazuje na všechny předchozí hry, protože výchozí premisa je jednoduše „bojovali jsme proti doktorovi Zlotřilci a porazili ho“.
Tak už předešlí díl z PS4 je naprosto parádní a u této hry jesně zase vítězí vtahující hratelnost a je jedno jestli bude pod vámi v kaluži vidět méně či lépe váš odraz to vás ve hře rozhodně víc nezabaví , hratelnost kvalita animací grafika a exklusivita zase jasně drtí konkurenci Xbox a Pc které si o takové hře může nechat jenom zdát.
Mám PS5, ale jen se na ni práší, zatím žádná hra není Nextgen. Slibovali u všech her pro PS5 stabilních 60fps. Pořád jen hry z PS4 upravené pro PS5. Mám i starou PS4 a mezi grafikou konzolí nevidím rozdíl. Dokonce i hry se instalují rychleji na PS4(osobní dojem). Když chceme hrát co-op na PS4 + PS5, tak nelze protože nová konzole nepodporuje některé funkce z PS4, kam spadá i online hraní. Všichni vyzdvyhují Returnal, ale mě nijak neoslovil(zase osobní dojem). Hru Ratchet… jsem nikdy nehrál, tak uvidím, jestli této nové dám šanci. Ale ne za 2000.-.
Imagine mit na krabici velkým 8K a až 120fps a pak slavit 60 pomalu jak přistání na měsíci, proč v roce 2021 ještě něco takoveho jako volba mezi mody existuje.Konzole klidně mohla stát 18-20 a nemusel by se tenhle trapný výběr módu řešit.Nebo aspon mohli při launchy rovnou představit pro verzi.Hra vypadá samo skvělé ale nechci dělat kompromisy ani na jedné straně.
Mě třeba odrazuje právě to skákání dimenzemi a proto i tenhle díl určitě vynechám
Ta technická část je přesně důvod, proč by všechny hry měly mít PC verzi by default. Pak by ti jež mají chuť mohli hrát bez kompromisů rovnou. Chápu že fanboye to bolí slyšet a budou za to mínusy, ale…získali by tím i oni, když by měli tu možnost.
Ty seš hňup, jak pořád kopírujesš profilovku redaktorů na Zingu, v hlavě budeš mít vymeteno, když nemáš vlastní nápad.
Jinak ke hře, těch 30fps je výsměch, když je to hra pro PS5.
Tahle hra vypadá nádherně. Sice netuším, zda se v recenzi dívám na screeny se zapnutým ray tracingem či nikoliv, ale každopádně nádhera. Trochu mě teda zarazilo, že se u těchto nových konzolí stále uvažuje o 30 fps, zvláště u takto akčně laděné hry. Jasně, je tam možnost volby, ale kdo by si dobrovolně ubíral polovinu frame rate k vůli „pár odleskům navíc“?
Ale na DF porovnání režimů kvality se teprve jdu mrknout, tak zatím nevím, jak moc velké rozdíly tam jsou. Ale na druhou stranu, pokud je rozdíl pro někoho dostatečný, tak to chápu, byť u takto laděných her by se podle mého názoru nemělo o režimu se 30 fps ani uvažovat. Každopádně je super, že vývojáři nejdou po nativním 4K, které nemá vlastně žádný smysl (když různými metodami upscalovaný obraz do 4K vypadá skoro totéž) a tím se někde ušetří trochu toho výkonu. Bohužel ten výkon navíc „sežere“ ray tracing. Tento problém snad vyřeší Pro verze konzole.
Poslední věta v recenzi:
„Screenshoty v článku byly pořízeny v grafickém režimu 4K Věrnosti (Fidelity).“
Screenshoty jsou z Fidelity režimu (dynamické 4K s ray tracingem) – je to zmíněné na spodku článku.
DF bohužel také dostali ten patch pozdě, takže jejich pořádné srovnání všech tří režimů bude až později (…ale prý „brzo“).
Také se přiznám, že už moc není hra, kterou bych si chtěl ve 30 fps pustit. Alespoň žádná akční/rychlá hra… PC hraní mě nahlodalo už loni, ale posledního půl roku s oběma novými konzolemi mne definitivně posunulo do stavu, kdy mi 30 fps už připadá jako zapnout si hru černobíle.
zdravim a diky za recenzi, mám dotaz jestli ty drobné neduhy z různými grafickým nastavením by nemohl vyřešit očekávaný upgrade FidelityFX Super Resolution od AMD, nebo se to týká jen pc karet? Díky
AMD FSR přichází jak na PC (včetně starších Radeonů a Geforce), tak konzolí.
Příchod FSR považuji za super technologii, která může razantně zvýšit tolik potřebná FPS nejen na konzolích, ale i na PC se staršími GPU a jak je všem známo, v současné situaci je FSR jako dar z nebes.
Je zajímavé sledovat, jak AMD umožní zvýšit výkon i na starších Geforce, zatímco samotná nVidia svoje starší grafiky uměle „zabíjí“, protože nic pro zvýšení výkonu těchto starších grafik nenabízí.
Někdo může namítnout nevalnou kvalitu FSR, avšak bylo by nefér srovnávat dosud nevydanou technologii (a podle pár screenů už vůbec ne) s vyzrálým DLSS 2.0. Ale jsem zvědav ne nezávislé srovnávačky.
To nemůžeš s DLSS vůbec srovnávat. U Nvidie je to omezeny jen na RTX grafiky protože to renderuje umělá inteligence,kde k tomu potřebuješ ty tensor jádra. U AMD je to řešeny jen softwarově, proto to funguje i na starších grafikách.Ale ta kvalita je taky dost horší.
„Screenshoty jsou z Fidelity režimu (adaptivní 4K s ray tracingem) – je to zmíněné na spodku článku.“ Tak to jsem slepý
Co se týče DF videa, tak jsem zatím viděl jejich technickou recenzi a i tak jsem se dost dozvěděl (a patch taky zmínili). Hra je graficky daleko hezčí, než jsem si myslel, hlavně ve zpracování vegetace, nejmenších detailů a zpracování odlesků ray tracingu (jedná o vývojáře stojícím za Spidermanem, tak se vlastně není čemu divit). Dokonce je grafika o něco hezčí, než v pre release ukázkách, což se moc často neděje.
Takže bych s přimhouřeným okem oželel 60 fps (alespoň na chvilku), abych se mohl na tu nádheru podívat na vlastní oči
Možná přeháním, ale ono skutečně není moc her (z toho mála, které RTX podporují), kde je ray tracing viditelný už od pohledu a kde se ho vyplatí zapínat a proto jsem překvapen, že zrovna konzolová hra strká v tomto ohledu do kapsy mnohé „RTX“ tituly.
Pak mě dostalo bleskurychlé načítání. Nebojím se říct, že právě SSD, respektive optimalizace jeho využití, je ta nejlepší věc na nových konzolí, což se na prostě PC nevidí a ještě nějakou dobu neuvidí.
Nakonec dodám, že 30 fps ještě ujde ve „filmohrách“, kde se spíš jenom dívá, ale u her s převládajícím gameplayem prostě už néé. Samozřejmě nepočítám hráče, kteří z HW důvodů nemají na výběr (jako já
).
Tak já třeba osobně se dost rozhoduji, u Controlu jsem dost váhal mezi RT a 60fps a nakonec jsem zvolil to první, protože ty odrazy prostě přidávaly na atmosféře celé té hry a záhodné budovy, stejně tak třeba Spidera bych bez RT asi na PS5 nezapl a radši bych oželel ty fps, protože na PS4 jsem s těmi 30 neměl problém, ještě než jsem se k tomu dostal tak přidali ten třetí režim. (Rozlišení je pro mě osobně nejmenší priorita a zbytečný žrout výkonu.)
Prostě každý to vnímá jinak, takže já tuhle možnost volby naopak vítám.
Co se Pro verze konzole týká, tam tomu u téhle generace popravdě moc nevěřím, jak Pro tak XoX byly svým způsobem spíš debakl, který měl minoritní prodeje a Slim verze to neskutečně válcovala a co teprve nedostupnost nových krabic.
Souhlasím s tím, že u minulé generace konzolí jsme byli na 30 fps zvyklí a také jsem to příliš neřešil. Ale obě nové konzole mě za toho půl roku stihly po této stránce tak rozmazlit, že návrat k 30 fps už mi připadá jako návrat k černobílému obrazu
Tak to moje oko je na tohle dost prasácký, nebo je to tím že dohrávám ještě dost starších her z PS4, kde víc není včetně pravidelného vztekání u Huntu
Dokud těch 30 je stabilních a nejsou tak divně rozbitý jako u Demon’s Souls Remaku, víc nepotřebuju. Každý to má ale prostě jinak.
To jo ale na pro verzi si ještě dlouho počkáme když základní verze je stále špatně dostupná
Není 10/10, jsem zklamán.
Ja som zatiaľ nehral predošlú hru R&C, nejako ma hra nedokázala pritiahnuť. No toto pokračovanie ma oslovilo práve svojou vizuálnou stránkou a už by som si chcel na ps5 zahrať konečne niečo naozaj nextgen.
Som zvedavý, ako ma hra bude baviť 🙂
Nechci nijak proudit ale pokaždé píšete běží na konzoli za 13490 .-Pokud vím tak to běží na konzoli i za 10 790.- správně by jste měli psát tuhle cenu …dává to pak větší smysl..
Edit: jinak recka dobře napsaná
Dobrá připomínka, děkuji. Upraveno
Sony Bravia KD-85XH9096 má pouze dva HDMI porty, které podporují specifikaci HDMI 2.1, ideální pro hraní na next-gen konzolích. Jsou to porty HDMI 3 a 4. Ostatní porty jsou pouze 2.0. Byla PS5 připojená do správného HDMI portu?
HDMI 2.0 zvládá 4K s HDR pouze do 30 FPS, kdežto HDMI 2.1 zvládne 4K HDR až do 120 FPS. Možná je zde zakopaný pes, že se hra při vyšším snímkování převedla do FULL HD režimu kvůli tomu, aby to bandwith 18 Gbps zvládl?
Děkuji za upozornění, ale samozřejmě jsem si dával velký pozor, abych měl PS5 i XSX zapojené do těch dvou správných portů. Mám to bez problému otestováno i na jiných hrách, které umožňují až 120 fps.
Tak ještě jeden update – celý zbytek dne jsem to zkoumal a nakonec objevil zakopaného psa v aktivovaném formátu Dolby Vision. Po jeho vypnutí všechny tři režimy běží v (přepočítaném) 4K rozlišení. Doplněno do článku.
Díky za skvělou recenzi! Už aby byl pátek!
Díky moc za přečtení i pochvalu. Je na co se těšit!
Jelikož to stojí nenažrané dva Sony tisíce, tak počkám až na nějakou slevu a pak hru vemu.!
Za týden na bazarech za 1300,-
Za pár let to vyjde na PC, počkám
Koukám, že to tady zase palcuje Sony sekta
za to že počkám 
to je fakt sok, kdyz jsi na recenzi ps exkluzivity… a kamen urazu bude jinde – ne, ze pockas, ale to az to vyjde na pc, rekla bych. ale aby ses dockal.
Zajímalo by mě, kde bereš tu jistotu, že to za „pár let“ vyjde i na PC. Za dva roky vyšly zatím 2 hry, ale ty a spousta dalších lidí už vidí celou knihovnu Sony na PC.
Ratchet je exkluzivita od prvního dílu, rok 2002. Tak možná se jednou dočkáš.
Skvělá recenze. Ale proč je v mínusech 30fps, když je možnost volby?
Děkuji. Ta volba podle mého názoru s ohledem na žánr a rychlost/bohatost hry není validní.
Ok, já jen zvědavosti. Díky za odpověď a závidím. Já až v pátek
Já ten dotaz naprosto chápu, docela jsem se pral s tím, zda a jak moje dojmy z tohoto aspektu hry řešit… přeji krásný víkend s Rivet (a ostatními)