Reálná sezóna je v plném proudu a pomalu se blíží do své poloviny. Již tradičně tedy nastává období, kdy vychází nový ročník F1 od britského studia Codemasters, jež se o tuto značku stará už od roku 2009, tentokrát však nové formule poprvé po dlouhé době vyšly pod hlavičkou EA, které společnost Codemasters koupilo. Letos vývojáři slibovali několik novinek v čele s příběhovým režimem. My se tak podíváme na to, jak F1 2021 dopadla.
- Platformy: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzováno), Xbox One, Xbox Series
- Datum vydání: 16. 7. 2021
- Vývojář: Codemasters
- Vydavatel: EA Sports
- Žánr: Závodní
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ano (lokální i online)
- Cena: od 1 499 Kč (Xzone)
O krok blíž realitě
Jako první jsem se pustil do klasického závodu, kde jsem si vyzkoušel, jak se letošní vůz ovládá. Jízdní model mi přišel poměrně podobný tomu loňskému, je tu ale jedna změna, která se ho nepřímo týká. V letošním ročníku bylo totiž přidáno víc možností poškození, kromě předního a zadního křídla si tak můžete poničit podlahu či bočnice, což opět hru udělalo o něco realističtější. Na PS5 navíc nabízí podporu adaptivních triggerů a haptické odezvy. Zatímco první funkce zde funguje spíš jako příjemný bonus, bez něhož se obejdete, haptika rozhodně cítit je a jakmile ji jednou vyzkoušíte, už se nebudete chtít vracet ke klasickým vibracím.
Vylepšeny pak byly zvuky, které jsou opět o něco blíž těm skutečným. Poměrně velkým přepracováním prošel HUD, který je nyní umístěn na střed, na což jsem si rychle zvykl. A pokud by vám to nevyhovovalo, není problém. Jednoduše si stačí jednotlivé prvky na obrazovce rozmístit podle potřeby. Jediná věc, která mě zklamala, je ukazatel DRS, který tvoří čára lemující celý HUD. Ta svítí, když je DRS dostupné, a bliká, když je zapnuté. Jenže čára je tak tenká, že pomalu nepoznáte rozdíl. Tento ukazatel byl rozhodně lépe vyřešen v předchozích ročnících.
Grafická stránka je na tom hodně podobné jako F1 2020, což je trochu škoda, protože jde o první ročník, který vyšel i na nových konzolích. Rozhodně nelze tvrdit, že by byla grafika ošklivá, spíš naopak, na trati hra vypadá opravdu hezky, ale z PS5 a XSX by šlo určitě vymáčknout víc. Obě konzole alespoň nabízí kromě režimu kvality (4K a 60 FPS) také režim výkonu (1440p a 120 FPS), který jsem využíval po celou dobu hraní a nezaznamenal jsem žádné propady snímků. Potěší pak také velice rychlé načítací časy, které se pohybují v rámci jednotek sekund. S loadingy měla tato série vždycky poměrně problém, avšak SSD ho zřejmě vyřešilo.
Formulové drama
Teď už ale k tomu nejdůležitějšímu – příběhový mód Braking Point, na který vývojáři lákali zdaleka nejvíc. Ujmeme se v něm role nadějného mladého jezdce Aidena Jaksona a prožijeme 3 sezóny (jednu v F2 a dvě v F1), sezóna v F2 se ale skládá pouze z jednoho finálního závodu, což mi přišlo opravdu málo, protože i v krátkém příběhovém režimu v F1 2019 jsme dostali víc. Když už je řeč o něm, vrací se nechvalně proslulý Devon Butler, jenž opět funguje jako záporák a váš úhlavní rival. Kromě toho jsou tu ale také nové postavy v čele s vaším týmovým kolegou Casperem Akkermanem. Jde o staršího jezdce na sklonku své kariéry, který v mnohém připomíná Kimiho Raikkonena, ale jak brzy zjistíte, dokáže se chovat mnohem agresivněji.
Braking Point ze začátku nabízí poměrně zajímavý příběh, ale postupně se v něm začíná dít čím dál tím víc absurdních situací, které by se v realitě opravdu nestaly, což celkový dojem trochu shazuje. Postavy jsou každopádně dobře napsané i nadabované a největší dojem na mě udělaly cutscény, které jsou na velmi vysoké úrovni, což bych u závodní hry opravdu nečekal.
Příběh se rozprostírá na ploše zhruba 7 hodin, ve kterých si vyzkoušíte různé situace na trati. Občas zkrátka odjedete celý závod, někdy zase musíte dovézt vůz do cíle poté, co jste utrpěli poškození z kolize či vás postihl technický problém. Fanouškům Formule 1 však doporučuji příliš nad jednotlivými výzvami nepřemýšlet, protože hned několikrát se po vás bude chtít, abyste se například dostali z posledního místa na 10. během pár kol, jako by o nic nešlo. Úkoly byly každopádně různorodé a příliš se neopakovaly, takže jsem se u hraní od začátku do konce opravdu bavil. Snad jediné, co zamrzí, je absence jakýchkoli alternativních řešení, vše je čistě lineární, tedy až na rozhovory po závodě, které se ale brzy stanou spíše otravnými.
Kromě závodění a cutscén se v Braking Pointu nachází také vaše zázemí. V něm si můžete přečíst aktuální zprávy, emaily, sociální sítě a občas vám zavolá manažer nebo matka. V podstatě jde o maličkosti, ale musím říct, že podrobné čtení zpráv opravdu všem doporučuji, neboť vás to o něco víc vtáhne do celého děje. Najdete tu navíc známé postavy, ať už youtubery a odborníky na F1 z reálného světa, nebo třeba Lukase Webera, který se objevil v F1 2019 jako váš týmový kolega v F2.
V jednoduchosti je krása
Stejně jako v předchozím ročníku, i zde nalezneme kariéru jezdce a režim My Team. Oba módy se od loňského zpracování příliš neliší, ale přesto se určité změny najdou. Především je přepracovaný celý systém R&D, který několik posledních let spoléhal na klasický technologický strom. To se nyní změnilo a vývojáři přišli na trochu zjednodušený systém, který také funguje velmi dobře. Vývojové body pak sice stále získáváte v trénincích, ale nyní už během víkendu nemáte k dispozici všechny programy. Vždy jsou dostupné pouze 3, aby se příliš neopakovaly. Ale kdyby se vám je i přesto nechtělo plnit, můžete zvolit urychlenou verzi, kde pouze odklikáváte jednotlivé úkoly a čekáte, jestli se splní, nebo ne. V podstatě jde o takovou minihru, byť je celý systém založený pouze na náhodě.
Co musím pochválit, je nastavení, které je oproti loňské hře rozšířené, což potěší nováčky i veterány. Nově si navíc můžete také přizpůsobit samotnou kariéru a ztížit si ji například tím, že budete dostávat méně vývojových bodů. Naopak v příběhovém režimu mě nastavení obtížnosti trochu zklamalo, protože jsou na výběr pouze 3 úrovně. V několika závodech jsem si opravdu říkal, že bych potřeboval nějakou „mezi obtížnost“, nebo nejlépe slider, který je dostupný ve všech ostatních závodech.
Ve hře samozřejmě nenajdete jenom režimy pro jednoho hráče, k dispozici je také řada multiplayer módů. Jsou tu klasické online závody, hodnocené závody, ligy, split screen a nově také kariéra pro dva hráče, což je rozhodně vítaná novinka.
Zase ty mikrotransakce
Zmínit bych měl určitě také dostupné tratě a vozy. Ve hře zatím najdete 21 okruhů, mezi kterými se nachází i Austrálie či Čína, kde se letos nejede. Naopak zatím chybí Imola, Portimao, Jeddah a Istanbul, ale první tři zmiňované by měly být do hry přidány prostřednictvím aktualizace. Co se týče vozů, jsou zde samozřejmě aktuální Formule 1 a loňské Formule 2. Ty letošní do hry přibudou, stejně jako některé tratě, později. Co však považuji za zásadní nedostatek, je absence historických vozů, které přitom ve hře několik posledních let byly. Letos jsou sice pro majitele Deluxe Edice k dispozici historičtí jezdci, ale ti fungují jen jako náhrada jakýchkoli jiných pilotů v režimu My Team.
To mě přivádí k možnostem úpravy vozu a samotného jezdce, kterých je opravdu hodně. Stejně jako loni si můžete upravit zbarvení vašeho vozu, vzhled jezdce, různé pózy a nově zde najdete také hlášky, které váš pilot řekne po výhře v závodě. Nutno ale říct, že možnosti jsou ze začátku trochu omezené, protože si všechny věci postupně odemykáte v tzv. Podium Passu, který funguje jako klasický Battle Pass. V podstatě tak jde o nepříliš zábavný grind, který by tu určitě být nemusel. Stejně jako v minulém ročníku si navíc musíte jeho VIP část odemknout za měnu Pit Coins, která sice lze získat hraním, ale dostatek pro zakoupení VIP Passu získáte pouze koupí za reálné peníze.
Chybami se člověk učí, ale Codemasters ne
Poslední nedostatek, který musím zmínit, jsou bugy. Ano, už je to pro hry ze série F1 poměrně typické, že nevyjdou úplně vyladěné, ale v případě letošního ročníku to občas zachází do extrémů. Prakticky v každém závodě mi vypadával zvuk motoru, a stával ze z něj jakýsi vzdálený zvuk jako z televize. Bylo to opravdu otravné a problém šlo vyřešit pouze restartováním hry, což ani nezaručilo, že už se neobjevil znovu, protože většinou se tak stalo. Ještě otravnější jsou ale pády hry.
Zatímco v příběhovém režimu mi hra nespadla ani jednou, v kariéře to bylo hned několikrát. Dvakrát v kvalifikaci, poprvé po použití flashbacku a podruhé při dokončení kvalifikace, což mě už poměrně vytočilo. Mnohem horší jsou ale pády uprostřed závodu, kde opravdu doporučuji si hru průběžně ukládat. Jednou mi spadla, když jsem ji měl zapauzovanou v půlce závodu a musel jsem ho jet znovu, některým hráčům pak dokonce spadla i po dokončení samotného závodu. Doufám, že vývojáři problémy co nejdřív opraví, protože pády jsou tak frustrující, že vás pomalu odradí od dalšího hraní. A to jsem ani nezmínil spoustu dalších chyb jako problikávání textur či vypnutí kolize během závodu, kdy se ze mě z ničeho nic stal duch.
Skončím ale na pozitivní notě, neboť F1 2021 je stále vysoce nadprůměrnou hrou. Všechny novinky rozhodně stojí za pozornost. Nový ročník se oproti loňské hře malými krůčky zase posunul kupředu. Všechny dostupné herní režimy vás zabaví na desítky hodin a nový příběhový mód má potenciál zaujmout i hráče, kteří se o formule až tolik nezajímají a znají je například jen ze seriálu Drive to Survive.
Recenze
F1 2021
F1 2021 je dosud nejlepší hra z této série, která nabízí velké množství novinek. Příběhový režim sice má své nedostatky, ale užije si ho snad úplně každý. Kariéra je stále stejně zábavná a bohaté možnosti nastavení hru zpřístupní i úplně novým hráčům. Jen je škoda, že vývojáři titul shodili velkým množstvím bugů, mikrotransakcemi a nepochopitelnou absencí historických vozů. Jinak se totiž jedná o výbornou hru, kterou můžu doporučit všem fanouškům Formule 1 a motorsportu obecně.
Líbí se nám
- Příběhový režim
- Jízdní model a zvuky
- Kariéra pro dva hráče
- Bohaté možnosti nastavení
- Zjednodušení tréninků a vývoje vozu
- Přístupnost novým hráčům
- Rychlé načítání
- Pěkná grafika...
Vadí nám
- ...která ale mohla být lepší
- Absence historických vozů
- Podium Pass
- Časté bugy a pády hry
Mimochodem, bohužel na žádném českém herním portálu novinka nebyla, ale Jimmy Broadbent házel na Twitter, že se bude dělat po dlouhých letech Indycar hra. Docela se na to těším.
Detaily zde: https://twitter.com/JimmyBroadbent/status/1415933675456376834
Už se stahuje,díky za recenzi.
Díky za recenzi. Osobně teda kvůli bugům počkám s koupí. Ideálně do chvíle, kdy mi přidají Imolu…
Mám odehráno 9 hodin převážně příběhového módu (ale zkoušel jsem i ostatní) na PC a zatím bez jediné chybičky.
Padanie hry je u mňa neodpustiteľná záležitosť. Predstava, že bojujem o predné priečky na vysokej obtiažnosti, darí sa mi, konečne mám šancu na nejaké poriadne body a bum… 5 kôl pred koncom to padne? Na amok. A ešte ma prekvapuje meno recenzenta, na 99% som si bol istý, že si to vezme Marek Tvrdý.
O recenzi tohoto kousku se v redakci strhnul docela boj, nebylo snadné ho rozsoudit
Takže vyhrál ten, kdo slíbil, že dá 8? To je samozřejmě vtip.
Všichni zájemci měli pro tuhle recenzi skvělou kvalifikaci, nicméně zjednodušeně řečeno, nakonec to dostal za odměnu ten nejpracovitější
Měli jste to dát tomu, kdo zajede nejlepší čas v Monaku
To bychom byli bez recenze.
Měl jsem o psaní recenze velký zájem. Bohužel to nevyšlo.
Tahle serie se graficky zasekla tak nekde v roce 2016, neskutecny hnus
To jo, formule měly mít v diodách baterie rekupace lens flare jako kráva, taky bych tam nasypal hlavně bloom, aby pěkně šajnil v zrcátkách a na šasi a pnojmatiky aby se kutálely v těch 60 FPS a při těch rychlostech minimálně v 8K texturách. Jo a ty čtyři palmy na okruhu v Monaku, aby byly vymodelované fotogrammetrickým stylem. To je jako zase fakt! Protože v F1 tohle v 325 km/h potřebujeme.
Presne tak. Ja mam koupeny posledni formule prave z roku 2016, takze jsem se na ty letosni celkem tesil i kvuli ty pribehovy kampani, ale kdyz si to pakclovek porovna a zjisti, ze to vypada temer uplne stejne jako ta 2016ka a grafickej progres tam neni temer zadnej a jeste k tomu je to vlastne copy/paste obsahu z rocniku 2020 plus ta kampan, minus historicky vozy, minus nektery trate (Imola kua!) k tomu brutalni problemy s pady hry a otresne nedomysleny online, tak si polozi otázku proc vlastne za tenhle paskvil davat 60e, kdyz temer to samy (2020) muze mit za 20e…
Však Imola bude. However, in a free post-launch DLC Codemasters will be providing Imola, Portimao, and Jeddah for players. Jen se to jaksi pořád mění. Například Vietnam ve hře byl, ale přitom se tam vůbec ještě nejelo.
Tratě jsou vlastně dokonce z roku 2015 (kromě těch které přišly později). Jen se změnilo několik textur reklamy a přepracovali nasvícení nočních tratí v 2019. Plus úprava zatáčky v Catalunya v loňské verze. Proto dodnes před startem závodu stojí vepřenu Safety car, což se v reálu už mnoho let neděje. Naopak hra zcela ignoruje Medical car, který jede za formulemi v prvním kole.
Plus na několika tratích Safety Car zastavuje na zcela špatném místě. Například v Catlunya mají špatně namodelované pozice aut za boxovou hlídkou. A aby to AI zvládla, tak Safety car stojí na konci uličky, místo na začátku, aby mohl rychleji vyjet na trať. Plus nějaká sanitka „blokuje“ výjezd něčeho, co vzdáleně připomíná Medal car.
Slušný díl, v podstatě nemám (zatím) nic, co bych vyloženě pochválil, ale ještě jsem nezapnul Braking Point, jestli se mi bude líbit, bude to osm z deseti.
EDIT: mikrotransakce – pochvala Codies, že nejsou pořád agresivní. Bojím se příští rok, až do toho začne víc zasahovat EA.
Ale jo, pochvala za R&D a přístup k tréninkům. Protože honit stejný tréninkový program závod co závod mi kazilo kariéru. Teď se náhodně míchají, plus ty cíle jsou jiné. Pochvala. Jízda s AI se mi víc taky víc zamlouvá. Hra všeobecně staví na dobrých základech a nemůžu říct, že by se zhoršila, jen se nezlepšila o moc, ale ono to taky nejde. Teď to horší…
Dostupné livreje pro MP a My Team jsou naprosto tragické, výběr je děsný. Současný Podium Pass to nezachrání a s vidinou toho, že dva měsíce, kdy hrajou lidi nejvíc / po vydání, budou mít na výběr jen tu hrůzu, mě netěší. Rozšířil bych možnosti barev i na typ lakování u každé možnosti změny barvy (matný, lesklý, chromový). Pro příští rok by to chtělo pro první Podium pass dát víc obsahu na jeden level passu a natáhnout víc lidí. Customizace halo: nenechte se vysmát, je to bída, příští rok se na to vykašlete…
Úpravy tratí… to už jsem se jednou vztekal. Absence steelbooku mě mrzí, ale to je jen můj problém. Hlas ve vítězných rádiích je iritující, ale naštěstí v kariéře vyhrávat jen tak nebudu. Při hraní online to může člověka rozhodit, vylekat, když nejede na prvních pozicích, chtělo by to možnost vypnout victory radio výhradně pro MP. Nice touch, příští rok lepší hlas pls.
Co se mi opravdu ekluje (vizuálně): přehlídka pilotů před startem závodu. Zubatý obrázky, fuj; kdyby raději dali skutečné fotky místo těch karikatur, bylo by to lepší. Tahle věc mi vadí už několik let, ale tady opravdu vybírám drobnosti.
Protože v F1 si letos (a možná i vloni, nepamatuju se) týmy nevybírají počet jednotlivých směsí pneu, nechápu, proč to ve hře dostává tolik prostoru. Pro informativní účely máme v paddocku e-mail. Zbytečný copypaste funkcionality. Ale můžu se mýlit, někdo to potřebuje vidět pětkrát před tréninkem.
HUD… nevím, proč neudělají rozložení, které kopíruje zakřivení halo, jako má TV grafika, i pneumatiky by mohli mít ve stylu AWS vědmy Z mé strany jen připomínka než výtka. Ale naštěstí už aktualizovali SIM Dashboard, takže HUD půjde pryč :p (ale pro zájemce, existují modifikace na PC).
Např. na loňskou hru: https://www.facebook.com/wcp.series/videos/f1-2020-halo-hud/869587777112832/
Jediný bug, na který jsem za čtyři dny přišel: poškození savu po vypnutí hry (prý kvůli úpravám livreje v rozhraní MyTeam / Corporate / Customisation), za to půlbod dolů. To mě stálo asi pět hodin hraní, ale mělo to i výhody ~ můj tým na tom byl technologicky lépe, místo člověka s románským akcentem, co mě provázel vytvořením týmu, jsem měl najednou někoho úplně jiného, s lepší angličtinou (za což jsem děkoval všem bohům). Žádný CTD, whatsoever.
Na ovládání si musím zvyknout, protože i když výjezdy ze zatáček / trakce se mi zdá lepší oproti minulým ročníkům, tak v rychlých zatáčkách jdu nějak často do hodin (zatáčka č. 7 / Barcelona / mě dostala každé druhé kolo).
No nakonec po prvotních problémech se samotným chodem hry (ani ve finále nevím čím to bylo), tak já jsem vlastně spokojenej. Vylepšení se mi líbí. Spíš se asi šlo víc do hloubky u detailů hratelnosti, ponoření do hry (zvukový mix ala jak to slyší pilot v helmě). Braking Point je vcelku fajn, dokázal mě docela dost překvapit jednou věcí kterou jsem nečekal. Ale to tu psát nebudu. Pobavila i nesmrtelná hláška “ xxx is faster than you“ MyTeam není můj šálek kávy takže liverky neřešim, vlastně ani helmy atp. To mi teď už na PC vyřeší modifikace. Co mě zklamalo, tak je ten režim Real Season Start nebo jak se to jmenuje. Není to nic jiného než klasická driver kariéra za vlastního pilota jen s tím rozdílem že naskočí do rozjeté sezony. Naopak jsem čekal že to bude ve stylu vyber si reálného pilota a dokonči s ním sezonu… No a ještě k těm mikrotransakcím – ono vlastně reálně nepotřebuješ utratit ani korunu navíc. Ten VIP pass stojí pořád 9000pc, takže pokud má člověk Deluxe edici (18000pc), tak to neřešil vůbec a když standart edici (5000pc) tak tam mám pocit že se k těm 9000pc taky postupně propracuješ, ale trvá to déle no.
Ty ceny za pitcoiny ujdou, co jsem koukal, pořád to není taková řacha. Ale jo, lepší je koupit Deluxe a člověk má vystaráno. Navíc, s Deluxe byl přístup na PC už v pondělí podvečer Pak už jen musí jezdit, jezdit, jezdit, aby dohnal levely
Koukám, že na Steamu mají už teď Deluxe Edition Upgrade pack… Příští rok si asi koupím standartní edici s krabičkou a dokoupím jen ten balíček… Rád sbírám krabičky
Já jdu vždycky rovnou po té verzi kde je ten předčasný přístup, takže mám vystaráno No hele jako já s tím levelováním nemám problém. V podstatě jen dohráním Braking Point režimu jsem se dostal někam na 12 level. Ono když má člověk ten VIP Pass, tak to naskakuje skoro až samo a to i po té změně na konci F1 2020.
Jinak bych teda asi čekal že co se týče grafika atp, tak výraznější změna by byla asi pochopitelnější pro příští ročník kdy i reálná F1 projde zásadní změnou pravidel, koncepce vozů.
Co mě ale neskutečně štve, tak je že prostě ta hra strašně trpí na pády Ego Crash Dump a nepomáhá vlastně nic. Jestli jsem to měl za těch dohromady cca 10 hodin tak 20-30x tak se možná držím ještě při zdi. Tohle snad nějak vyřeší protože co tak čtu, tak nejsem jedinej.
Jen škoda že nepřišla cose týče grafiky větší evoluce na nové konzole
Hra padá na všech platformách, nebo zase jen na PS5?
Na pc taky obcas padne.
Podle me si to uzijou jen lidi, co nehrali aspon predchozi 2 dily. Je z toho az moc citit lenost nebo neschopnost vyvojaru. Chybi trate z aktualniho kalendare. Trate, ktery uz se jezdi spoustu let neodpovidaji realite. Mp furt stoji za hovno, takze kdyz to nekomu nacita pul dne, neni zadna moznost to zrusit nebo odejit (tohle trva uz od rocniku 2010). Nejsou tu tresty pro retardovany hrace, ktery si mysli, ze hrajou flatout. Urcite by se jeste neco naslo, ale pro me rozhodne nejhorsi dil serie a doufam, ze licence se dostane k nekomu jinymu. Snad ke Kunos Simulazioni, ktery maj na svedomi paradni assetto corsa. Ale to je jen sen.
Myslím, že MyTeam byla loni zajímavá věc a kdo nehrál, tak si ji rozhodně letos užije. F1 2019 přinesla F2, přestup pilotů v půlce sezóny a vylepšenou AI. Pokud nepočítám F2 (a s ní spojený „příběh“), tak 2020 přinesla více na první pohled viditelných novinek.
takže lepší zvolit režim výkonu ?
Záleží, na čem hrajete (jaké rozlišení má váš monitor/televize). Tím, že mám pouze Full HD monitor, byl pro mě režim výkonu jasná volba a navíc zrovna v takové hře mi FPS přijdou důležitější než rozlišení.
mám právě kuli PS5 Sony bravia kd9096 4K , no musim to vyzkoušet