Když jsem se z výšky (je to top-down střílečka) díval na tu nádhernou grafiku a destrukci ve futuristickém světě hry The Ascent, neustále mi to vyplavovalo vzpomínky na jednu z nejoblíbenějších podobných her mého mládí – Crusader: No Remorse. Pokud také patříte mezi pamětníky a její fanoušky, už jen proto byste měli dát The Ascent šanci. Nové švédské studio Neon Giant, složené z pouhých 12 vývojářů, si nedělalo legraci, když prohlásilo, že se správným přístupem může i malý tým vytvořit vysoce kvalitní hru. Ostatně už během vývoje si vysloužili speciální grant od tvůrců Unreal Engine za jeho mimořádně působivé využití.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), X1, XSX|S
- Datum vydání: 29. 7. 2021
- Výrobce: Neon Giant (Švédsko)
- Žánr: top-down střílečka
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: coop pro 4
- Dat ke stažení: 29 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: digitální
- Cena: 699 Kč (MS Store, Steam) nebo Game Pass
Víc než jen střílečka
První silný dojme na mě udělala kombinace audiovizuálního zpracování a parádně citlivého ovládání. Na PC hra, zasazená do futuristické neonové budoucnosti (připomínající kromě jiného třeba Cyberpunk 2077), využívá také ray tracing, který se k takovém prostředí opravdu hodí, obzvlášť, když v něm rozpoutáte pořádný ohňostroj explozí. Jako velmi arkádová střílečka ale hra podobného typu stojí a padá především s ovládáním a mohu s radostí potvrdit, že tenhle „twin-stick top-down“ kousek se na ovladači hraje naprosto úžasně, podobně jako nejlepší hry tohoto žánru (např. Dead Nation) nabízí rychlost i přesnost, ale zároveň reálný pocit určité váhy a kinetiky/setrvačnosti vaší postavy, takže si nepřipadáte jen jako nějaká střílna na nožičkách, ale jako skutečná postava, přítomná na bojišti. K tomu přispívají i skvělé zvuky a animace zbraní.
The Ascent ale není žádná bezduchá akce. Tvůrci si dali obrovskou práci s výstavbou světa, jeho historie a postav. Jste obyvatelem gigantické Arkologie (svérázné fúze architektury s „ekologií“) na kyberpunkové planetě Veles. Tento obří konglomerát se tyčí vysoko do nebe a v jeho útrobách žije nespočet obyvatel různých ras z celé galaxie. Všichni jsou doživotně zadlužení korporaci, která je prakticky vlastní. Ale na začátku hry dojde k náhlému krachu korporace, což následuje brutální chaos a boj o život i nadvládu. Co přesně se stalo, kdo za tím stojí a co na to konkurenční firmy? Fascinující vize implodující společnosti je výborně propracovaná a leckteré postavy či rasy si vás určitě získají. Příběh je sice lineární, ale rozhodně stojí za to. Akční mise střídají konverzační či nakupovací pasáže ve městech nebo barech.
Tvůrci si dali obrovskou práci s výstavbou světa.
Kromě dialogových pasáží ve městech a nakupovacího/upgradovacího cyklu zbraní, brnění i kybernetických vylepšení vašich schopností hra obsahuje také systém zvyšování úrovně vaší postavy, kdy každá další úroveň vám nadělí tři body pro přiřazení k vámi zvoleným vlastnostem vaší postavy. Jestliže si body nasypete do odolnosti, budete mít více zbraní. Přidání do zručnosti zase vede k zvýšení šance na silnější „kritický“ zásah protivníka. RPG prvky jsou ve hře relativně střídmé, ale pohromadě s dalšími aktivitami dodávají pocit, že nehrajete nekonečnou střílečku, ale pobýváte v konzistentním světě, v rámci kterého se dle své chuti vydáváte na hlavní i vedlejší mise. Rozdíl proti třeba zmíněné Dead Nation je to opravdu citelný a mnohem víc se ve zdejší Arkologii zabydlíte.
Strhující akce
Jádrem hry je ale každopádně samotná střelba, kterou budete trávit zřejmě nejvíc času – i když některá nádherná prostředí si doslova říkají o to, abyste se na chvíli zastavili a jen nasáli atmosféru, podtrženou kromě jiného hudbou, která si velmi citelně bere inspiraci ze soundtracků prvního Blade Runnera nebo původního filmu Ghost in the Shell (nejde jen o styl hudby, ale často uslyšíte i konkrétní nástroje z těchto předloh). Zbraně nabízí zajímavý systém vylepšování, kdy třeba vylepšená pistole znamená, že každá další pistole, co seberete, bude mít to samé vylepšení. Zdrojů na vylepšování ale není mnoho, tak vřele doporučuji se soustředit na vylepšování jedné-dvou zbraní, ideálně energetické a samonaváděcí. Nepřátelé jsou bohužel skoro všichni humanoidní, ale dojde i na nějaké ty pavoukovité roboty a zajímavější bossy.
Právě bossové přitom byli zdrojem mé největší a vlastně jediné frustrace. Jelikož jsem kvůli podmínkám recenze hrál sám (hra nabízí kooperativní lokální i online režim až pro 4 hráče, podobně jako třeba Diablo 3) a nebyl jsem si jistý, jak je hra ještě dlouhá, šel jsem víceméně přímo po hlavním příběhu, s minimem odboček do vedlejších misí. Díky tomu jsem k bossům dorazil většinou na jejich úrovni, což ovlivňuje sílu vašeho útoku i množství vašeho života. Za této situace byla řada bossů až zbytečně tuhá a musel jsem boje s nimi několikrát opakovat, občas i kvůli nedobré geometrii arény, kde je příliš snadné nechat se zatlačit přibíhajícími posilami do kouta nebo nechtěně střílet do nesprávné výšky. Trápení s bossy se ale můžete vyhnout, pokud strávíte víc času levelováním ve vedlejších misích nebo si přivedete kamarády.
Hudba si bere inspiraci ze soundtracků Blade Runnera a Ghost in the Shell.
Pokud jsem se ale zrovna nerozčiloval u nějakého toho bosse, ohromně jsem si užíval skvělou akci, nádherný audiovizuální zážitek i nápaditost a styl celého světa. Hra na mojí sestavě (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super) běžela se zapnutým ray tracingem bez problémů ve 4K/60fps, ačkoliv tvůrci během recenzního období upozorňovali, že někteří uživatelé mohou mít problémy s novými drivery grafických karet. Od The Ascent jsem očekával dobrou akční zábavu, ale dostal jsem mnohem víc. Upřímně doufám, že se dočkáme nějakých DLC rozšíření a opravdu se těším na příští hru tohoto skvělého nového studia.

Recenze
The Ascent
Vynikající arkádová střílečka s neobvyklým důrazem na propracovanost herního světa si vás získá stejně snadno parádní akcí, jako zajímavým příběhem a dobře vybalancovanými RPG prvky. Audiovizuálně snese srovnání s naprostou špičkou, atmosféru podporuje i vynikající hudba. Hrát můžete sami, ale také lokálně nebo online s přáteli.
Líbí se nám
- Perfektní ovládání a akce
- Špičkové audiovizuální zpracování
- Propracovaný svět a postavy
- Zdařilé RPG prvky
- Lokální i online co-op
- Působivá hudba
- Parádní finále
- Příznivá cena
Vadí nám
- Nevyváženost některých bossů
- Většinou humanoidní nepřátelé
- Absence ray tracingu na Xboxu
Hrozně mě štve že jsem se do toho vrhnul jako do diablovky co je příběh a hlavně tuna lootu a šperkování si postavy skrze loot v cyberpunk světě. Už po 15lvl mě to šíleně sere. ˇByla to moje chyba že jsem to tak bral. Protože ta hra nemá loot. Je neexistující. Je tam pár věcí co lootuje člověk pořád dokola ale variace šílená. Jen si to pak upravuje skrze komponenty na lepší čísla. Už mě z tich Dreadu, jedné brokovnice a dvou typu pistolí šíleně jebe(já vím že je tam o trochu víc zbraní ale i tak je to bída). Je to čistě vizuální příběhovka s celkem funny combatem v arpg stylu.
Jinak tich bugu hra má tunu. Jen v prvních 10 lvl jsem narazil na xx bugu. Audio blbne sem tam, takže v bitce v s bosem je slyšet uplně jiná lokace what?. Po cutscenach dost často zamrzá režim střelby a všeho jen pohyb jde, takže se musíte nechat zabít aby to zase fungovalo. Uskoky vás sem tam bugnou v textuře. Atd. Nefunguje nebo blbě funguje vypínání hry. COOP vůbec nefunguje jak na Game passu tak to blbne na steamu. A tak dále ;). Nepočítám že některé mise(vedlejší jsou uplně blbě vysvětleny, takže i když je tam mise pro 3 nebo 6 lvl tak vás to dál nepustí protože ta mise chce lvl třeba 10 a 15 takže hra Vám ukazuje máte jít sem a s někým mluvit ale ten člověk tam nebude, nebo se vám neotevřou dvěře, protože nemáte lvl a tak vás hra dál nepustí) WTF. A vy tam jen jako šašci budete skákat jak to že to nejede, restartovat apd.
Ale zase v Game Passu to má člověk za 25 korun tak proč si to neprojet. Spatný to není, ale zázrak to taky zrovna není protože tich bugu je tam až moc :). Ale chápu je to obšlehnutý cyberpunk v arpg, takže to má všude dost i přes ty šílený bugy. :). Ale je to taková 6/7 z 10 max
Naprosto souhlasím, mám zatím level 12 a pomalu mě prvotní zaujetí opouští. Nehledě na tu šíleně nevyváženou obtížnost. Momentálně to mám za 6/10 a děkuji za Game Pass, pro který je hra jako dělaná. Dát za to plnou cenu, asi bych byl zklamaný.
Obšlehnutý Cyberpunk je dobrej joke, CD projekt naprosto netrefil feeling cyberpunku narozdíl od tehle hry ale ok. Se zbytkem ale souhlasím ale zas plno z těch věcí se dá do budoucna patchnout.Lootu by rozhodně mohlo být víc a na audiobugy sem taky natrefil často ale jak říkám věřím že časem se hra bude snad zlepšovat.
mam dotaz – je hra hodne ukecana?
na cestine se zatim nedela a tak bych rad vedel jesti do toho jit… nerad bych byl ochuzenej o vytribenou zapletku (((:
Je to v jádru střílečka, takže „povinných“ dialogů není zas tak moc, ale mě třeba příběh hodně bavil a opravdu jsem byl zvědavý, proč mateřská společnost najednou zkolabovala.
Nicméně pro hráče co se chtějí do tohoto zajímavého světa opravdu ponořit jsou tam celé dialogové větve při prokecávání klíčových postav ve městech.
díky za info!
Jenom drobnost. Vám nevadila ta mapa a její dle mého nízká přehlednost i vzhledem k vertikalitě? Třeba jsem hloupý, ale na Xboxu jsem nenašel možnost vlastního waypointu. Dle mého člověk tráví zbytečně moc času bezcílným pobíháním a navíc naráží na stále stejné nepřátele na stejných místech. Jinak mě to stále baví, ale vzhled k výše zmíněnému, nevyvážené obtížnosti a praktické absenci loktů, bych to tak růžově neviděl. Díky
Vnímám Ascent jako primárně adrenalinovou twin-stick střílečku, žádné složité RPG nebo open world nebo tak něco: během hraní se mi nestalo že bych bloudil – kdykoliv stačilo pinknout navigaci a okamžitě jsem věděl, kam mám jít. Ruční waypoint by se možná hodil, ale mě nechyběl. Ve městě jsem se občas zamotal při hledání obchodu, ale jen napoprvé, podruhé už jsem věděl, kam přesně mám jít.
Nevyvážená obtížnost – tohle je můj hlavní problém s hrou, týkal se sice jen bossů a jen když k nim člověk přišel podlevelený, ale i tak jsem víceméně za tohle strhl bod z hodnocení. Mimo bossy se žádným nepřátelům nepovedlo mě zabít, takže jsem s jejich obtížností neměl problém.
Co znamená „praktická absence loktů“, prosím?
Omluva za chybu z mobilu. Byl míněn loot, dle mého je ho tam poskrovnu. Ale to je otázka, zda se opravdu na hru člověk dívá jako RPG nebo twin-stick Shooter. Je tam pár zbraní, nějaký ten Armor, ale i ten RPG systém asi spíše blíže k třeba Aliennation, než diablovkám.
Já v tom Diablovku nebo looter-shooter nehledal, vnímal jsem to jako evoluci her typu Dead Nation, kde je prostě pár druhů předmětů, co se vylepšují.
Souhlasím, ta mapa je fakt strašná a víceméně nepoužitelná. To už je spíš slušná ta navigační šipka, ta je zpracovaná docela dobře.
Sakra tohle nevypadá vůbec špatně… kdo to má furt kupovat !
Díky za fajn recenzi, pravděpodobně nepatřím ke šťastlivcům,kterým hra běhá 60fps ve 4k s RT.. Dle recenze to vypadalo ok, ale u mě na i9 9900k, 32GB ram @ 3200 cl16 a RTX 2080 Ti 2000+/8000 to běhá se vším na max bez dlss na 19 fps…. s dlss na performance 38+ ,takže žádná sláva. V DX 11 bez RT 70-90. Jaké drivery jste prosím na Vaší testovací sestavě používal? Děkuji
Neprobíhala recenze na verzi z MS Store (game pass)? Zde DLLS aktuálně úplně chybí a RT,i když se tváří, že je aktivované, tak není….
Recenze vznikala zhruba dva týdny před vydáním hry ze Steam verze.
Byla to tuším předposlední verze NVIDIA driverů.
Pak během hraní vyšla aktuální verze driverů a s ní přišel email od vydavatele hry, že došlo k tomu zhoršení výkonu a pracuje se na nápravě, doporučili nám právě přepnout zatím hru do DX11.
Já to opravdu přepnul, ale přišlo mi to o hodně horší, tak jsem to zkusil vrátit zpátky a světe div se, opravdu jsem bez problému těch 60fps udržel, včetně ray tracingu a DLSS (při hraní mám kvůli recenzím zapnuté počítadlo fps).
Nevím, jestli na to mohla mít vliv třeba skutečnost, že jsem vychytal zrovna takovou kombinaci kroků a následně hru dohrál na jeden zátah, takže se třeba nestihlo něco aktivovat apod.
Moc Vám děkuji za rychlou reakci, paráda – ještě takto při pátku
Tak jsem schválně zkusil kradenou verzi na pc a jede to o něco líp než ta z game passu. Ale hlavně v te kradene verzi funguje ray tracing a je tam nastaveni obtížnosti, ktery v te gamepass verzi vůbec neni
Takže absence Ray Tracingu se ted bude uvádět pokaždé v minusu u hry nebo to má Ascent speciální vyjímku?
Jde o to, že zrovna tahle hra je na těch efektech lesklých ploch, odrážejících se neonů apod. vyloženě postavěná a dosavadní trailery se tím vždycky chlubily… abychom nakonec zjistili, že se to týká jen PC verze. Kdyby tohle řekli jasně od začátku (stačila třeba větička v jednom z těch trailerů), nebral bych to jako zápor.
Spíš mě dostává že na pc je volba obtížnosti a na xboxu ne.
Stojí to za to i solo nebo je to spíš co-op focus? Nemam kamarady s kteryma bych hral
Klasický kvalitní arpg jako D2, Titan quest atp bylo pro jednoho v pohodě.
Já to celé odehrál solo a skvěle jsem se bavil
Ok jdu do toho, nahodou jsem zrovna pred par dny dohral Ruiner, tak tématicky navážu
Rtx 3060, game pass verze a stuttering a frame dropy jako blázen místy, bez ohledu na nastavení grafiky. Ray tracing taky asi nefunguje jelikož mám pořád stejně fps bez ohledu na to jestli to vypnu nebo zapnu.
Vývojáři upozorňovali, že určité karty mohou mít problémy, pracují s NVIDIí na opravě.
Doporučuji prozatím hru přepnout do DX11 režimu, to by mělo framerate stabilizovat.
Ja bych rekl, ze obecne ty hry na PC game passu jedou hur. Obcasny zaseky atd. Ale jinak na RTX2060,1440p to jede relativne plynule az na efekty vybuchu atd. Tam je masivni propad v fps (taky mam game pass verzi). Ale urcite zkusim DX11 verzi a pockam na ovladace.
P. Zavrel jede bomby… 2 recenze ve dvou dnech
musim rict., ze praci hernim novinarum v lete moc nazavidim 
Bohužel se to tenhle týden opravdu sešlo a velká část redakce užívá prázdniny (dva kolegové ale pracují na dalších zajímavých recenzích na příští týden)…
…dnes se snad už konečně vyspím
Já myslím, že spánek se přeceňuje…
…díky za recenze! Fakt si toho vážíme.
Mám od rána předstaženo a čekám jen na to, až Steam odemkne hru a sosne se zbytek. Tuhle pecku jsem sledoval celý vývoj
Crusadeři za mnou trůní v neporušených big boxech ve sbírce
Tohle byla jasná volba 
Jako tohle mi nedá a musím se zeptat ? Jací Crusadeři ? nevím o tom že by ke hře něco bylo.
Crusader: No Remorse a Crusader: No Regret. S touto hrou absolutne nesouvisi, jsou to vyborne hry z pulky devadesatych let.
Souvisí žánrem, zasazením a stylem.
Pokud Ascent vyzkoušíte, myslím že budete mít podobné asociace
O tom nepochybuju, ja myslel ty Crusadery, co ma Corvus v bigboxech. Jako ze to neni zadny merch k teto hre
Ha, špatně jsem to pochopil, omlouvám se
Je tam nějakej end game pro vymaxování postavy a opakování lokací nebo se dohraje hlavní příběh a konečná ?
Tohle me prosim taky zajima.
V současné verzi jsem žádnou endgame neobjevil, ale můžete po skončení kampaně dohrát vynechané vedlejší mise.
Věřím, že hra bude úspěšná a dočká se dalších rozšíření
Já čekal že nějakej lehkej end game tak bude kde bych utopil aspon těch 40 hodin.
Vývojáři podle svých slov plánují velké patche dle reakcí komunity, chtějí hru o které dlouho snili a konečně ji mohli realizovat pořádně podporovat, takže je klidně možné že se brzy dočkáme new game plus a dalších věcí. Ty vedlejší mise jinak zcela určitě na pár hodin budou, stejně jako jsou ve hře třeba dialogové větve, které jsem „neprokecával“ zas tak moc.
Každopádně je to výborná a krásná hra za 700 Kč, nebo dokonce „zadarmo“ v Game Passu
Jen v tom Game Pass Ultimate to je a když jsem zjistil že ho mám za 25kč tak jsem si ho aktivoval
Zadný po kampanové mody ta hra nemá ani mít nebude. Mužeš si jít sbírat předměty nebo dodělat vedlejší mise, toť ale vše :).