Icarus od studia Rocketwerkz (vedené Deanem Hallem – tvůrcem DayZ) je survival hra – vaše postava (potažmo parta postav až osmi hráčů) musí přežít v nebezpečném světě plném nepřátelské fauny a flory. Tento žánr nepatří zrovna mezi mé nejhranější, a kromě Arku ve kterém mam několik stovek hodin jsem u žádné podobné hry nevydržel víc než jen nějaký krátký začátek, tudíž je to právě ARK se kterým jsem během hraní neustále srovnával herní vlastnosti.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 4/12/2021
- Výrobce: RocketWerkz (Nový Zéland)
- Žánr: Survival
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Ano (až osm hráčů)
- Dat ke stažení: 70GB
- Herní doba: 100+
- Cena: 629 Kč (Steam)
Weyland-Yutani – Building better worlds
Hra se odehrává na planetě Icarus vzdálené čtyři světelné roky od země. Planeta byla původně cílem terraformace a následovného osídlení, nicméně mimozemské minerály (tzv. Exotics) tomu zabránily a něco se pokazilo. Až osm hráčů se tedy vydává na planetu zjistit postupně co se vlastně pokazilo a ideálně u toho vydělat nějaké ty peníze z prodeje materiálu který získají.
Tady se dostáváme k prvnímu rozdílu oproti hrám jako je ARK. Nejste totiž v jedné dlouhé herní sekvenci. Icarus se skládá z misí, resp. Takzvaných kontraktů. Poté co seberete na oběžné dráze kontrakt v Podu vyrazíte na planetu, kde pokaždé začínáte nanovo. Stavby a výbava z předchozího kontraktu je vlivem ničivého počasí nenávratně pryč a musíte vše budovat od začátku. Jediné co vám zůstává je znalost “receptů” pro craft a výbava kterou kupujete za odměny z kontraktů. Na daný kontrakt máte ovšem časový limit. Tento limit je počítán v reálném čase. Pokud je limit například 5 dní, a vy odjedete na dovolenou, tak vás čeká nemilá situace. Vaše postava je ztracena a do dalšího kontraktu už jdete opravdu holí. Limit je naštěstí nastaven velmi pohodlně, takže můžete i několik dní vynechat, daný kontrakt jde odehrát během pár hodin. Poté co je kontrakt splněn, je třeba opět sednout do Podu a vyrazit zpět na oběžnou dráhu kde si vyzvednete odměnu. Za tyto odměny si pak odemykáte a vyrábíte výbavu která vám je dána do startu kontraktu, abyste nemuseli začínat s prázdnýma rukama. Tedy dokud nepromeškáte onen časový limit kontraktu. Každá aktivita ve hře vám dává XP. Za level up dostanete skill point (můžete si tím otevřít nějaký pasivní skill jako je například 3%/5%/10% bonusové zranění lukem, nebo efektivnější sběr rudy, dřeva a podobě) a několik bodů na otevírání nových receptů. Staty jako HP/Stamina se ovšem s vaším levelem nemění.
Icarus se skládá z misí, respektive takzvaných kontraktů.
A co tedy najdete na povrchu ? Po cca 40 hodinách hraní jsme já a můj herní parťák narazili na faunu a floru známou z naší planety. Jeleny, divočáky, vlky, medvědy a podobně. Stromy, divoce rostoucí bobule, květiny i například kukuřice. Jediné co prozatím poukazovalo na to, že jsme na jiné planetě byli svítící červi které najdete v každé jeskyni s minerály. Hráč musí přežít útoky nepřátelských zvířat, neumřít hlady, žízní nebo nedostatkem O2 (ten se zde dá získat vytěžením speciální rudy, což mi přijde jako poněkud zvláštní volba) a u toho ideálně splnit cíl daného kontraktu (od zabití specifického zvířete po sběr speciálních vzorků) a ve zdraví se vrátit na základnu na orbitu.
Důležité je se u přežívání hlavně bavit
Jak je to tedy se zábavností samotného boje o přežití a pokusu o výdělek ? Inu… ne až tak slavné. Čím déle jsme hru hráli, tím více byly její nedostatky do očí bijící. Fauna a flora nejsou zrovna nejpestřejší, předměty které si umíte vyrobit na základě receptů nemají na hru až tak velký dopad. Je velmi únavné každý nový kontrakt začínat od nuly. Opět sbírat dříví, kosti, kameny, železo atp. Kde je ovšem největší problém jsou podle mě souboje. Vlk pojde na ranu šípem do hlavy, maximálně dvě. Totéž platí pro většinu divoké zvěře. Medvěd už ovšem vydrží více a na několik ran vás ukončí. To může být obzvláště problematické. Opravdu frustrující jsou ovšem zvířata jako například Lední medvědi nebo sloni. Mají extrémně abnormální výdrž, neskutečnou sílu (je naprosto irelevantní jakou máte na sobě zbroj, lední medvěd vás na dvě rány složí a nejde s tím nic dělat. Nezáleží ani na tom, jaký má dané zvíře level a ani úhyb nebo podobné pokusy o přežití nefungují). Spojeno s tím že vám leckdy daná bestie naspawní par metrů za zády a efektivně tak odřízne cestu zpět vám na zábavě nepřidá.
Přidejte k tomu extrémní počasí, které vám kromě omezení pohybu způsobuje i periodické zranění, nesmyslně vysoké požadavky na zdroje jako je voda, jídlo nebo různé léčivé předměty, děsivý trest za smrt (může vás zvednout na místě spoluhráč, ale jelikož to co vás zabilo je stále poblíž, není to nejbezpečnější úkol) v případě respawnu a podobné herní mechaniky a asi si dovedete udělat představu o tom, s jakými pocity jsem od hry odcházel.
Čím déle jsme hru hráli, tím více byly její nedostatky do očí bijící.
Uživatelské rozhraní má velké nedostatky, například když vložíte několik typů kovové rudy do pece, nemůžete si vybrat kterou rudu chcete tavit, hra se rozhodne za vás. Hra nepodporuje vlastní dedikované servery, ani Vám nedovolí upravit parametry hry. V kombinaci s výše popsanými herními vlastnostmi to činí Icarus prakticky nehratelný pro jednoho hráče.
Planeta jako na obrázku
Po technické stránce už Icarus vypadá lépe. Grafická stránka je velmi povedená, prostředí vypadá krásně živě, zvuky jsou opravdu výborné počasí má opravdu krásné efekty. Taková blesková bouře je opravdu lahůdkou pro oči a uši. Blesky a následně hořící les opravdu vypadají krásně.
To vše přitom běží velmi slušně. Unreal Engine 4 tu opravdu funguje na jedničku a i na max detaily při 1440p jsem měl fps mezi 60 a 90. Hru trápí nějaké menší bugy a glitche, ale nenarazili sme za skoro čtyři desítky hodin hraní na žádnou vážnou chybu. Autoři jsou velmi aktivní a hru updatují velice často. Určitě má hra příslib vyšší kvality, stejně jako pestřejší prostředí než jen les/zasněžené údolí a poušť a zajímavější recepty/technologie které bude možné vyzkoumat. To vše je ovšem v budoucnosti, a tudíž není jasné kdy a v jaké podobě se to dostane do live verze hry.
Recenze
Icarus
Icarus má obrovské ambice které ale sráží frustrující obtížnost, nedodělané UI a repetitivní starty u jednotlivých kontraktů. Situaci poněkud zlepšuje grafika, audio a celkově solidní technická stránka hry. Přesto to vypadá že hra měla ještě zůstat ve vývoji - balanc soubojů a obtížnost některých mechanik rozhodně potřebují doladit a systém odměn (resp. toho co za ně můžete pořídit) potřebuje upravit taktéž.
Líbí se nám
- Audiovizuální stránka
- Herní příslib do budoucna
- Kontrakty jako krátkodobé cíle
- Zpracování počasí a jeho efekt na hru
Vadí nám
- Nedostatky v UI
- Frustrující boje s dravci
- Repetitivní začátky kontraktů
- Chybějící dedikované servery
- Praktická nemožnost hrát hru sólo
- Nemožnost nastavení parametrů hry
Herní příslib do budoucna ?
Tak něco lepšího tam není ? Ach jo takže vlastně plusy jsou neplusy jen, aby se neřeklo
jen bych rad konstatoval (nic vic, nic min). ze ICARUS hraji solo a moc nevidim duvod po 60ti hodinach proc by hrat solo nesla – ano je pravda, ze az na tretim charakteru jsem presne vedel co chci za talenty, ale to neni minus pro hru ze… navic v talentech je kolonka SOLO a mít 100 zdravi navic s mensim poskozenim od zvere je silne znat – jeste k bojum… vlci nejsou problem – medved me obcas zabije (kdyz se priplete do boje), ale pokud ho chci cilene ulovit, lakaci sip – tri udery kopim a lezi – na ledniho medveda jedine s puskou – me to smysl dava
muj build co zatim rovijim – SOLO, SURVIVAL/EXPLORATION, COMBAT/SPEAR
https://icarusbuilds.app/b0/wfrr
6/10 ?? tak to jste se musel slušně bavit … nadprůměrná hra ? ok …
že indian dal 3/10 … já hrál Icarus také ale sám … ta hra šla do dvou hodin z kompu …
naprosto pusté a repetitivní světy … šel jsem třeba 10 minut a za tu dobu nepotkal ani jedno zvíře …
ta hra je neskutečně prázdná … a grafika ?? takhle slabej UE4 jsem dlouho neviděl …
a zařadit do plusů „Herní příslib do budoucna“ ?? to jako vážně ?? to už se tady dávají body na víc, že vývojář slibuje hru dokončit ?? nebo jak si to mám vysvětlit …
jediné počasí je zajímavá mechanika jinak to je neskutečná kopírka a totálně mrtvé světy …
sám se tam zblázníte nudou … naprosto nevyužitý potenciál hry …
tohle doporučit na 6/10 je celkem škodolibost …
Zdravim,
Nevim jakou verzi hry jste hral vy, Ale v me verzi tedy rozhodne nebyl nedostatek zvirat – spise naopak, ani „slabej“ UE4 jsem nezaznamenal. Prislib do budoucna odrazi spise to, ze autori na hre neustale pracuji a ten potencial tam proste je. Samozrejme na hodnoceni to moc velky vliv nema, ale receno to byt muselo, jelikoz spousta tymu vyda hru a uz na ni nesahnou. Tady je alespon snaha hru vylepsovat. Kazdou chvili vyjde nejaky update, rebalanc, fix… Sice nevysla v dokonalem stavu, ale 3/10 si hra nezaslouzi a nadprumerna hra to opravdu je. To jen ty opravdu spatne kusy nikdo nerecenzuje, ponevadz na ne neni cas . Ale asi chapu rozohneni. Hrat to solo, asi mam taktez ponekud ostrejsi nazory (a nehratelnost solo je velky duvod proc hra nedostane vic nez tech 6).
hrál jsem to ihned po vydání verzi 1.0 ale už ze začátku jsem měl strašné problémy …
ta hra je strašně LIDL !
je možné, že jsem měl jen špatnou verzi hry nebo mám jen špatnou grafickou kartu protože i antialiasing ve hře jsem měl rozbitý … vegetace byla strašně zaostřená … celkově textury jsou ostré a vegetace háže divné stíny !!
celkově tam jsou divné stíny, které neodpovídají úhlu slunce takže to dělá celou hru prostě zvláštní …
možná jsem měl fakt jen broken verzi protože se mi nechtělo věřit, jak špatné to je…
ale když jsem pak viděl indian 3/10 tak nevím prostě….
ta hra prostě není SMOOTH … je to zatím LIDL a je to škoda…
ah, ja hral az od 14. prosince, a tam uz jsem tyto neduhy nezazil.