The Chant od nového kanadského studia Brass Token (jehož tvůrci ale pracovali na hrách jako Bully nebo Sleeping Dogs) může na první pohled někomu připomenout „filmové“ hry ve stylu Dark Pictures Anthology nebo The Quarry, ale to je tak trochu klamání tělem. Ačkoliv hra obsahuje vysoké množství filmových sekvencí s důrazem na mimiku obličejů, ve skutečnosti se jedná o relativně lineární a relativně tradiční survival horor ve stylu původních dílů série Resident Evil nebo Silent Hill. Obzvláště druhou jmenovanou mi hra připomínala velmi příjemným způsobem.
- Platforma: PS5 (recenzováno), XSX|S, PC
- Datum vydání: 3. 11. 2022
- Výrobce: Brass Token (Kanada)
- Žánr: Survival horor
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 35 GB
- Herní doba: 10 hodin
- Cena: 1049 Kč (PS Store)
Sekta na ostrově
Zápletka hry je poměrně svérázná a svěží: ujmete se role dívky jménem Jess (hraje ji půvabná Siobhan Williams, kterou můžete znát například ze zmíněné hry The Quarry). Jess přijíždí strávit víkend na odlehlém ostrově, aby se tam společně s dlouholetou kamarádkou vypořádala s jejich traumatem z dětství. Pomoci jim v tom mají další čtyři návštěvníci ostrova, příslušející k „Prismatic Science“ sektě, vyznávající moc léčivých krystalů, s jejichž pomocí se chtějí napojit na „duchovní“ svět mimo naši dimenzi.
Zpočátku vše vypadá jako relativně neškodná meditační hříčka, ale jakmile se setmí a rituál „očisty“ začne, ukáže se, že celá záležitost je mnohem hmatatelnější, než se zdálo na první pohled. Skupině šesti meditujících se povede otevřít bránu do dimenze „The Gloom“ a na ostrov začnou proudit malé i velké příšery představující poctivý kosmický horor. Navíc se jednotliví meditující začnou propadat do vlastních halucinací a manických stavů, takže se na ně nemůžete spolehnout nebo jim věřit, jelikož se i oni mohou proměnit ve smrtelnou hrozbu.
Na ostrov začnou proudit příšery představující poctivý kosmický horor.
Ostrov budete prozkoumávat z pohledu třetí osoby, přičemž budete sbírat klíče k různým zapovězeným budovám nebo záznamy historie kultu, jehož historie se táhne do roku 1970. Této době odpovídá také záměrně „kýčovitá“ neonová stylizace, která leckomu může připomenout film Barva z vesmíru. Během početných dialogových a filmových sekvencí budete mít příležitost vybírat odpovědi, což má dopad kromě jiného na vaše statistiky (zdraví, mentální odolnost a spirituální síla) a také na jeden ze tří možných konců zhruba desetihodinové hry (na nejlehčí obtížnost ji nejspíš proběhnete ještě citelně rychleji).
Modernizovaná klasika
Jak se na žánr survival hororu sluší, pro vaše přežití je zásadní hledání a správné využívání sporých zdrojů, jako jsou zbraně a léčivé bylinky. Autoři hry dokonce přímo upozorňují, že management zdrojů je klíčový a může se vám stát, že jeho nezvládnutím se dostanete do slepé uličky, takže budete muset začít hrát znovu od checkpointu nebo od začátku celé kapitoly (těch má hra šest). Ve hře je záměrně pouze automatické ukládání pozice, takže nemůžete „zneužívat“ snadný návrat o pár kroků zpátky. V závislosti na zvolené obtížnosti se vyplatí také dávat dobrý pozor na to, v jakém pořadí odemknete schopnosti a vylepšení vaší postavy. Potřebujete k tomu jak zkušenosti z boje i konverzací, tak speciální surovinu.
Management zdrojů jako jsou munice nebo léčivo je klíčový pro postup.
Zatímco nepřátelé jsou relativně tradiční monstra humanoidního, zvířecího i abstraktního typu, vaše výzbroj je výrazně originálnější. Patří sem dva druhy pochodní (pro fyzický a spirituální svět), dva druhy vrhacích „zápalných koktejlů“ a také jedno speciální kadidlo proti hmyzu, pomocí kterého budete dočasně paralyzovat nezničitelné monstrum, jehož příchod do dané lokace znamená, že jste v ní již dokončili, co se dalo. Při pohledu na tuhle výzbroj jsem měl strach, že soubojový systém bude poněkud neohrabaný nebo nudný, ale opak je pravdou – hra se na konzoli velmi příjemně ovládá a nutnost přepínání zbraní podle častých proměn i přechodů z reálného do spirituálního světa vás udrží soustředěné. Bohužel absence mapy vám občas zamotá hlavu, kdy při bloudění můžete nechtěně promrhat cenné suroviny.
The Chant se nesnaží být nějakou revolucí, opírá se o oblíbené žánrové stereotypy, ale zároveň se odlišuje zajímavým zasazením a propracovanou vlastní mytologií. Při odhalování tajemného zla jsem si velmi často připadal jako při hraní úplně prvního Silent Hillu, což je rozhodně velká poklona. Potlesk si zaslouží také místy velmi zdařilé obličejové animace a herecké výkony, díky kterým šestice postav zdařilé utáhne příběh. Tvůrci na hře pracovali dlouhých pět let a na poměry AA her tohoto typu je příjemně odladěná i výpravná. Může se zdát relativně krátká, ale máte možnost si ji zahrát na vyšší obtížnost nebo třikrát pro dosažení třech odlišných konců, vyžadujících odlišné volby i způsob boje.
Recenze
The Chant
Povedený klasický survival horor v moderním kabátku, který na rozdíl od mnoha podobných pokusů netrpí problémy s ovládáním nebo celkovou vyvážeností hry. Výpravné zpracování a herecké výkony udrží vaši pozornost, stejně jako odhalování zajímavé mytologie. Relativně krátká, ale příjemná záležitost pro fanoušky žánru.
Líbí se nám
- Zajímavá zápletka
- Herecké výkony
- Bojový systém
- Povedená mytologie
Vadí nám
- Absence mapy
- Relativně krátká
Maykiho překlad od dnešního dne hotov a uvolněn pro všeobecný plebs. Čili titule zde zdarma ke stažení: https://prekladyher.eu/preklady/the-chant.1367/
Překladatel hlásí hotovo, začalo interní testování. Pěkná práce!
Skvělá zpráva, na PC bude hra s českými titulky. A kvalita je zaručená, pracuje na tom Mayki:
https://prekladyher.eu/preklady/the-chant.1367/