Celou dobu to bylo všem na očích, přímo v názvu hry – ale stejně mi dopředu nedošlo, že VR přírůstek do série Horizon bude žánrově spadat do skupiny tzv. „horolezeckých“ her. Podvědomě jsem čekal dobrodružství podobné číslovaným hrám v sérii, sice bez otevřeného světa, ale přeci jen více zaměřené na chození po svých, jízdu na robodinosaurech a samozřejmě boj. Skutečnost je ale taková, že drtivou většinu této hry budete šplhat na nějakou tu horu. A nevím jak vás, ale mě z toho pořádně bolely ruce.
- Platforma: PSVR2
- Datum vydání: 22. 2. 2022
- Výrobce: Guerrilla Games (Nizozemsko)
- Žánr: Horolezecký simulátor
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 46 GB
- Herní doba: 10 hodin
- Cena: 1849 Kč (PS Store)
Safra, to je výška
Nejnovější přírůstek do série Horizon byl zcela očividně koncipován jako „výkladní skříň“ pro novou platformu PlayStation VR2, přičemž tento účel plní víceméně dokonale. Schválně jsem se zařídil tak, aby právě tohle byla úplně první hra, kterou jsem na novém headsetu zapnul – a nebyl jsem zklamaný, ten zážitek z okamžiku, kdy se poprvé ocitnete na terase horského chrámu vysoko nad krajinou, zatímco se před vámi za tónů nádherné titulní hudby zformují titulky s názvem hry, byl mimořádně silný. S úžasem jsem se už v tomto úvodním menu hry rozhlížel kolem sebe a žasnul třeba nad HDR efekty paprsků slunce, prosvěcujícího mezi třásněmi zavěšené ozdoby na střeše nad mou hlavou.
Hra je plná dialogů, postav a událostí, ale její příběh nemá velký dopad na osud Horizon světa. Vaše role je zneuctěný voják jménem Ryas, který je donucen vyšplhat na nejvyšší vrcholky Slunečního království, aby našel svého bratra, rozluštil záhadu nových útoků agresivních strojů a odčinil své minulé hříchy. Většinu času budete cestovat sami, formou šplhání po skalách, takže uslyšíte jen Ryase, který si pro sebe brumlá jak komentáře k příběhovému dění, tak nápovědy pro další postup ve hře. Není to tak otravné, jak to možná zní, protože Ryasův hlas je hluboký, tichý a příjemný, jeho poznámky umírněné. Bohužel ale nemohu prohlásit, že bych si jeho postavu nebo kohokoliv dalšího v tomto příběhu oblíbil. Největší dojem na mne udělala jistá postava během své smrti, částečně díky poslední osudové větě a díky způsobu, jakým umřela. 12 kapitol příběhu projdete zhruba za deset hodin, ale kromě toho se vám odemkne ještě několik miniher nebo můžete jít dosbírat do odehraných kapitol „collectibles“, které jste minuli.
Stejně jako u číslovaných dílů Horizon série, také zde je zdaleka nejzábavnější součástí hratelnosti boj s robodinosaury. Už jen vidět je procházet „kolem vás“ ve virtuální realitě je velký zážitek, tyhle „oživlé“ stroje jsou opravdu nádherně designované a i ty menší z nich působí, jako kdyby se vedle vás vynořil velociraptor. Co teprve, když nad vámi proletí obří Stormwind nebo kolem vás s duněním projde Thunderjaw či Tallneck. Bohužel během bojů tvůrci jednoznačně upřednostnili precizní ovládání vašeho luku, za cenu omezení vašeho pohybu – do té doby plynulé chození páčkami se během boje změní jen na úskoky vpravo nebo vlevo. Přesto jsou ale střety s monstry zdaleka tím nejlepším, co tato hra nabízí. Nechci prozrazovat příliš, ale některé tyto pasáže jsou jako z těch nejlepších velkofilmů, jen s tím rozdílem, že „stojíte přímo před“ těmi gigantickými monstry.
Pořádná rozcvička
Nemám to změřené přesně, ale můj dojem je, že zhruba 70% celkové hrací doby strávíte horolezeckými aktivitami, ať už to je přímo šplhání po skalách pomocí vlastních holých rukou či s cepíny, nebo houpání se na jednom z několika systémů vystřelovacích kotev s lanem. Musíte přitom fyzicky natahovat ruce k dalšímu úchytu, takže vás po několika minutách mohou snadno začít bolet (spíše od ramen než od dlaní). Podobně jako skutečné šplhání po skalách je to opravdu docela dřina, takže se mi několikrát stalo, že jsem se uprostřed delšího výstupu na nějakou tu skálu musel uprostřed zastavit, držet se na místě jednou rukou a protáhnout si nebo nechat alespoň chviličku odpočinout tu druhou. Jsem si naprosto jistý, že se u toho pořádně zapotíte a protáhnete bez ohledu na vaši celkovou reálnou fyzičku.
Ačkoliv jsem ve výsledku dostal poněkud jiný žánr, než jsem si pro Horizon VR „vysnil“, byl nepopiratelně silný zážitek se tímhle svérázným světem projít. Příběh dává sám o sobě smysl, ale nečekejte od něj žádné zásadní události pro sérii jako takovou. Po technické stránce, za věci jako je grafika, ozvučení nebo třeba hudba si hra zaslouží velmi vysoké hodnocení, ale relativně stereotypní hratelnost – navíc poměrně únavná – asi není něco, k čemu se budete chtít po projití příliš často vracet. Přesto se jedná o velmi dobrý způsob, jak se seznámit s výkonem a funkcemi vašeho nového PlayStation VR2 headsetu.
Recenze
Horizon: Call of the Mountain
Dobrý způsob, jak poprvé ochutnat výkon a pokročilé možnosti ovládání i odezvy vašeho nového PlayStation VR2 headsetu. Zážitek ze setkání s místními monstry je náležitě velkolepý. Bohužel příběh není příliš silný a naprostou většinu herního času strávíte zábavným, ale poněkud únavným šplháním po skalách.
Líbí se nám
- Rozloha a krása světa kolem vás
- Živost a majestátnost monster
- Realistický zážitek ze šplhání
- Precizní ovládání luku
- Dabing a hudba
Vadí nám
- Příliš mnoho únavného šplhání
- Omezený pohyb během boje
Dá se tam holkám dívat pod sukně? Jestli ne, je to horký kandidát na zklamání roku. Šplhá se tam po skalách! Šplhá!
Je videt, ze ta konzole je na kvalitni vr prilis slaba. To bylo u nevr her same 4k a 120hz, pak jsme radi za fhd skalovane na 4k a 30hz… A s timto vr je take videt spousta grafickych ustupku, aby to vubec zvladlo.
CO TO MELEŠ TY JARDO ?
Na čem je to vidět?
Vsak si tu grafiku porovnejte s neVR horizonem, je to na prvni pohled videt, ze museli s grafickou kvalitou setrit, aby to ve vr bezelo s rozumnym frameratem.
Hmm. Helma za 15, simulator lezení na 7 hodin max. za 1900, k tomu nekompatibilita s předchozí generaci her. No nezačíná to dobře. Ještě můžou začít ohlašovat next gen remaky her z psvr1 za plnou palbu a bude to zas ten kolotoč :koupilo si to málo lidi, nevyplatí se vyvíjet aaa hry, nejsou aaa hry proto si to kupuje málo lidí…
Nebreč
První recenze první hry a už zná budoucnost celého PlayStationu 😁😁😁😁
právě tyhle tituly rozhodují o úspěchu a neúspěchu, já bych za to ty prachy nedal. Možná proto, že už mám Valve Index a myslím, že stále nemá konkurenci v roomscale VR
Ještě aby VR headset za €1080 nebyl lepší než ten za €550.
Ne no, skvělá hra, která spustí vlnu prodejů nemusí přijít na začátku. Třeba vyjde HL Alyx o kterém se spekuluje a o nárůst prodejů je postaráno.
Half Life Alyx jsem nehral, ale vsichni ji vyzdvihuji do nebes. Otazkou je, i kdyby Sony do toho sla, tak ty hardwarove kompromisy. Ta hra by urcite nebyla tak dobre optimalizovana jako na PC, tezko rict.
Jeste uvidime, jak se vyvojari popasovali s GT7, RE8 a No Man’s Sky. Tyto 3 hry mne zajimaji hodne. GT7 i NMS jsem koupil v akci prave kvuli bezplatnemu upgradu na VR. Chtel jsem zkusit i Tetris Connected, ale pres 1000kc za hru na PS4, to jako ne. A do Horizonu jsem sel s bundlem, samostatne ta cena je brutal. Ale tesim se, snad predobjednavky nezklamou a dojdou v rozumnem case, ne jako konzole. Taky jsem zvedav na kinetozu, u nekterych her jako napr. Farpoint na PS VR jsem to musel odlozit takrka hned, jak se mi tocila hlava. To rychlejsi snimkovani by tomu mohlo doufam pomoct.
Ano, VR není mainstream a ještě dlouho nebude. Do té doby se nebudou vyvíjet ani AAA hry jak na páse. Tuhle hračku čeká ještě dlouhá cesta, než se tak stane. Ty sis to asi představoval trochu jinak. Je mi líto, že jsi zklamaný, tak už to holt s nereálnými očekáváními chodí.
Osobně jsem ještě moc her, kvůli kterým bych chtěl mít při hraní kýbl na hlavě, neviděl. Snad jen ten HL a… GT7 je hodně dobrá vábnička. Ale kvůli dvěma hrám si to samozřejmě pořizovat nehodlám. Obzvlášť když by to pro mě byla jen sezónní záležitost (v létě bych s tím hrát nemohl, jak už jsem si vyzkoušel), dokud se to konstrukčně neposune zase někam jinam. Sony se teď do produkce her pro VR ponoří trochu víc, no stejně nebudu naivně očekávat (a to hádám nečekají ani oni), že by to byly nějaké velkolepé pecky, kvůli kterým by to najednou měl mít doma každý casual. Ale na tom není nic zvláštního, je to „nová“ technologie, která musí projít svým organickým růstem, takže takové představy, že někdo vyplivne brejle a k tomu 10 velkých AAA pecek a najednou půjde na nákupy každý jouda, jsou přinejmenším k smíchu.
Souhlas, i kdyz mam predobjednano. Cekal jsem na bezdrat, ale jeden kabel preziju. Budeme doufat, ze to klapne a neco poradneho vychazet bude. Kazdopadne kdo uz ma PS5 tak je to nejlepsi volba na VR. Kdo nema, tak se da uvazovat uz spis o hardwarovych hracich na trhu nez prave Sony.