Posledních devět dní jako by zmizelo lusknutím prstu. Již před vydáním dlouho očekávaného pokračování kultovní série Diablo jsem svým blízkým avizoval, že na dohlednou dobu nejsem k dispozici. Bez výjimek. Tedy až na psa. Tomu prostě procházku upřít nemůžete. Jak jsem řekl, tak se i stalo. Den před vydáním jsem se vydal do obchodu pro zásoby energy drinků, mražené pizzy, nealko piva a gumídků. Ne, není to zdravé, ale kdo má čas vařit, když musí posílat hordy démonů zpět do horoucích pekel. Jakožto majitel vyšší edice jsem mohl hrát již od 2. června a povím vám, že se poslední den táhl jako Lilithina vlečka od oltáře. Zkoušel jsem si jít brzy lehnout, abych vydržel hrát co nejdéle, ale nemohl jsem zabrat. Nešlo to. Tak natěšený jsem byl. A pak to v jednu hodinu ráno vypuklo. Mohl jsem se naplno přepnout do goblin módu (období, kdy vás nezajímají rozcuchané vlasy, děravé ponožky a shrbený posed u klávesnice) a na následující dny se absolutně nezajímat o dění mimo obrazovku. Říká se, že s věkem člověk moudří. No, já vám nevím. Stálo to vše za to? Udělal bych to znovu? Ano, ano!
- Platforma: PC (recenzováno), PS4, PS5, X1, XSX|S
- Datum vydání: 2.6. (early access) / 6.6. 2023
- Výrobce: Blizzard Entertainment
- Žánr: ARPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano, na konzolích i „couch-coop“
- Dat ke stažení: cca 90 GB (lze snížit při stažení nižších textur)
- Herní doba: příběh cca 20 hodin, následně dle libosti
- Cena: od 1650 Kč
Sanctuary v plamenech
Přiznám se, že od žánru ARPG nemívám, co se týče příběhu, velká očekávání. O to více jsem byl překvapen, že se mi děj nového Diabla tak líbil. U tohoto typu her se často zběsile ženu do endgame, abych se mohl naplno pustit do grindu, ale tentokrát jsem zvolil zcela opačný přístup. Vše jsem si v klidu pročítal a nikam jsem nespěchal. A udělal jsem dobře. Sanctuary je, jak jistě všichni fanoušci série ví, zmítáno v nekonečném boji mezi High Heavens (andělé) a Burning Hells (démoni). Zcela záměrně nepíši o boji dobra se zlem, protože stejně jako v reálném světě, ani v Sanctuary není nic černobílé. Základní premisou Diabla IV je návrat dcery nenávisti – Lilith. Ta společně s padlým andělem Inariem stvořila Sanctuary, tedy svět, ve kterém se Diablo odehrává tak, jak jej známe. Společně vytvořili lidskou rasu, ke které se řadí i náš hratelný dobrodruh či dobrodružka. Lilith a Inariovi se narodil syn Rathma, ale jak už to tak bývá, ne každý vztah je ideální. Inarius hnaný touhou vrátit se na nebesa měl k Sanctuary odlišný přístup než Lilith, což dalo vzniknout sváru na život a na smrt.
Sanctuary je zmítáno v nekonečném boji mezi High Heavens a Burning Hells.
My, jakožto dobrodruzi vrženi do víru dění, se ocitáme v zasněžených Fractured Peaks, kde se na pokraji smrti stáváme svědky příchodu Lilith a následně se setkáváme se stářím rozbolavělým Horadrimem Lorathem, který se stane naším nejmenovaným rádcem, přítelem, společníkem a průvodcem. Příběh je rozdělen do pěti aktů, napříč kterými sice kvalita vyprávění mírně kolísá, ale sám za sebe mohu říct, že jsem se po celou dobu bavil. Nejedná se sice o žádné terno, ale na poměry žánru dostaneme stále nadprůměrnou příběhovou kampaň. Diablo je ale především o dlouhotrvajícím piplání vaší postavy a pokud očekáváte singleplayerový příběh hodný kvalit třetího zaklínače, pravděpodobně budete zklamáni.
Barbar, mág, zbojník, nekromancer a druid vejdou do hospody a…
Ne, v Sanctuary není prostor pro humor. Snad až na výjimku jedné postavy ve čtvrtém aktu. Svět Diabla je temný, ponurý, krvavý a neúprosný. Nic pro slabé kusy. Na putování se lze vydat s jednou z pěti nabízených tříd. Barbar se s ničím nepáře (leda břicha nepřátel) a jeho čepele nenachází v nekonečných zástupech pekelné havěti ani chvíli klidu. Mág sesílá na protivníky blesky, ohnivé koule či ledové rampouchy, které zchladí žáhu nejednomu monstru. Zbojník…dobře, trošku stravitelněji: rogue, se do lítého boje může pustit buď na dálku za pomoci kuše či luku, případně na blízko s jednoručními zbraněmi. Je hbitý jako lasička a vaše zápěstí bude proklínat den, kdy jste si toto povolání zvolili. Nekromancer spoléhá na temné čáry a své kostěné nohsledy, kteří už delší dobu nedostali podíl ze získané kořisti, aby si mohli koupit něco k snědku. S tím naopak hned na první pohled nemá problém druid, který rozhodně nevypadá, že by na toulkách po divočině trpěl nouzí o kalorie. Je ovšem nutné zmínit, že energie potřebná pro máchání tlapami v medvědí formě bude asi vyšší, než při sesílání kouzel.
Svět Diabla je temný, ponurý, krvavý a neúprosný.
Všechna povolání mají něco do sebe. Některá jsou zpočátku pomalejší, aby následně na vysokých levelech řezala nepřátele hlava nehlava, zatímco jiná mají hladší start a problematičtější finiš. Osobně jsem jako první postavu (u jedné určitě nezůstane) zvolil barbara. Leveling je za něj naprosto zdrcující, pomalý a monotónní. Po padesátém levelu nicméně velmi „prokoukne“. Ať už si zvolíte kteréhokoliv dobrodruha z nabídky, chybu neuděláte. Očekávám, že s postupem času do hry budou přibývat další postavy, jako je např. paladin či monk. Uvidíme, co si pro nás tvůrci připravili. Pokud jste velice otrlí, případně máte sklony k masochismu, můžete si vytvořit postavu v režimu hardcore. Pokud zde zemřete, vaše cesta zcela končí. Do toho nejdu.
Ani jeden předmět na zmar
Oproti předešlým dílům využijete daleko větší škálu předmětů. Díky novému systému aspektů je možné vzácný předmět proměnit na legendární. Doporučuji prozkoumat každý vzácný a vyšší item, který získáte. Může se totiž jednat o skvělý základ pro kýženou legendárku. To má nicméně za následek neustále plný inventář a velice dlouhé dumání nad tím, co si nechat a co rozebrat. Zpočátku padají legendární itemy poměrně ojediněle, ale s tím, jak postupujete vstříc maximálnímu levelu, který je tentokrát sto, se karta obrací. A pak tu jsou tzv. „unique“ itemy, na kterých stojí a padá spousta buildů. Hodně štěstí při jejich hledání!
Krása střídá nádheru
Čtvrté Diablo je jedním slovem dechberoucí. A to jak po stránce vizuální, tak i po té hudební. Mimo Fractured Peaks se vydáme ještě do čtyř dalších lokací. Scosglen, jak již název napovídá, zavání atmosférou mlžné a vlhké skotské vrchoviny. Dry Steppes i Kehjistan jsou plné písečných dun a dávno zapomenutých měst a Hawezar je sítí spletitých bažin a močálů. Každá zóna je něčím výjimečná a rozhodně vás nebude nudit. Graficky je Diablo IV na opravdu vysoké úrovni. Tedy alespoň co se žánru týče. Propracované modely postav, detailní krajina, živoucí svět a naprosto brilantní soundtrack se snoubí s brutální porcí obsahu v podobě více jak stovky dungeonů, hromady vedlejších úkolů a desítek náhodných eventů, na které narazíte na vašich cestách za dobrodružstvím. Tvůrci ke hře přistupují jako k live-service produktu, tudíž je prakticky jisté, že v budoucnu dostaneme další a další lokace.
Diablo IV má naprosto brilantní soundtrack.
Mapa je vskutku obrovská. Nepřeháním. Tak velkou rozlohu jsem nečekal. Putovat po Sanctuary pěšky by tudíž bylo pekelným utrpením, a tak do vínku během příběhové kampaně dostaneme i věrného oře, který nicméně pravděpodobně prodělal lobotomii, jelikož se neustále zasekává, špatně reaguje a často mi způsobil pozvednutí obočí. Tady by to chtělo trošku vyladit. Soudím nicméně na základě PC verze a na konzolích je to díky ovládání za pomoci páček na ovladači pravděpodobně lepší. Po více jak sto hodinách nemám mapu zcela prozkoumanou a neustále narážím na nové a zajímavé lokace a detaily. Naprostá pecka.
A co dál?
A co vlastně dělat po kampani? Když řeknu, že nebudete vědět kam dřív skočit, dáte mi časem za pravdu. Endgame čtvrtého Diabla je masivní a již nyní je daleko rozsáhlejší, než tomu bylo u třetího dílu za celou dobu jeho existence. Ve hře jsou aktuálně dostupné čtyři světové úrovně (obtížnosti). Adventurer a Veteran jsou určeny pro postavy do levelu 50 a nepřináší přílišnou výzvu. Nightmare (50-70) prakticky otevírá celý endgame a všechny jeho aktivity. Torment je poté nejtěžším tierem, ve kterém můžete aktuálně hrát. Při tvorbě postavy si volíte mezi Adventurer a Veteran, ale aby bylo možné postoupit do Nightmare, musíte zvládnout tzv. Capstone dungeon, což je větší kobka s následným soubojem s bossem. To stejné platí při přechodu do Tormentu. Zatímco přechod na „trojku“ byl pro mne bez problémů, u Tormentu už to tak lehké nebylo a závěrečný boss mě poněkud potrápil. Doporučuji se náležitě připravit. Snažně vás prosím, nenechte se „tahat“ od silnějších kamarádů, přijdete tak o pocit zadostiučinění a radosti.
Jakmile se dostanete do Nightmare, otevře se vám hned několik endgame systémů. Tree of Whispers je variací na staré známé bounties. Na mapě plníte různé úkoly a následně si můžete vybrat odměnu v podobě jedné ze tří beden s kořistí. Pokud potřebujete rychlý upgrade po přechodu na nový tier, tak je to s trochou štěstí velmi výhodná aktivita. Jednou za čas se na mapě objeví tzv. Helltide. Část mapy se zbarví do ruda a vy máte zhruba hodinu na to, abyste se utkali s agresivnějšími pekelníky a získali tak cenné výrobní materiály, které jsou potřeba k úpravě výbavy. V Helltides se nachází i spousta uzamčených beden, pro jejichž otevření je nutno sbírat krystaly, které vypadávají z nepřátel v dané oblasti. Dalším eventem jsou tzv. invaze, při kterých máte omezený čas na vyklizení lokace, ve které se invaze odehrává. Pokud jste dostatečně rychlí, odměnou vám budou až tři bedny plné lootu.
Nightmare tier otevírá endgame systémy.
Diablo IV obsahuje také několik PvP zón, ve kterých můžete poměřit síly s ostatními hráči. Za zabíjení monster zde získáváte měnu, kterou poté můžete extrahovat. Představte si takový „Escape from Diablo“. Pokud zemřete, o měnu přijdete. Za utrženou měnu lze nakupovat PvP kosmetické skiny a např. brnění či trofeje pro vašeho koně. Osobně si PvP šetřím až na okamžik, kdy budu mít vyladěný build.
Čas od času se v Sanctuary objeví jeden ze tří dostupných world bossů, na kterého se můžete vydat až ve dvanácti hráčích. Bohužel však nelze vytvářet partu čítající více jak čtyři hráče, a tak jste odkázáni na osm dalších náhodných dobrodruhů. Vrcholem endgame aktivit jsou tzv. Nightmare dungeony. Představte si rifty ze třetího dílu, ale mnohem různorodější. Tato aktivita využívá dostupné dungeony napříč celou hrou. Tentokrát jsou ale mnohem těžší. Čím vyšší klíč pro daný dungeon máte, tím náročnější bude jeho splnění. Kobky mají náhodně generované affixy (monstra jsou např. silnější, mají redukci poškození, nacházíte více goldů či předmětů atd.), z nichž některé umí opravdu potrápit. Při výběru klíče se tedy mějte na pozoru. Po splnění dungeonu dostanete body pro upgrade glyfů, které razantně zvyšují sílu vaší postavy. A tím se dostáváme k paragon systému.
Tentokrát to není nekonečné
Pokud jste hráli třetí díl, tak jistě znáte nekonečné body, které jste mohli využívat v paragon systému. Ten je ve čtverce také, ale naprosto a zcela přepracovaný k lepšímu. Jakmile dosáhnete levelu 50, otevře se vám zprvu děsivě vypadající systém dlaždic s bonusy, ve kterém se navigace může zdát příliš složitá. Ano i ne. Nebojte se, není to nic tak hrozného jako vrstvy talentových stromů v Path of Exile. Tvůrci Diabla IV cílí na velmi početnou herní základnu, a tak se snaží být poměrně vstřícní k občasným hráčům. Pokud se ale chcete naplno ponořit do komplexního minmaxingu, nic vám nebrání. Za mě se jedná o ideální řešení. Za každý nový level nad úroveň 50 dostanete čtyři paragon body, které můžete investovat do porůznu se natáčejících desek a vytvořit si tak build vhodný přímo pro váš styl hraní. Počet paragon bodů je tentokrát striktně daný. Celkem jich můžete získat něco málo přes 200. Žádné nekonečné posilování se tentokrát nekoná. Pro jednoho plus, pro druhého mínus. Všechny postavy na účtu lze také permanentně posílit díky sesbírání tzv. Altars of Lilith, kterých je na mapě zhruba 160 a jsou ďábelsky dobře schované.
Počet paragon bodů je tentokrát striktně daný.
K zisku paragon bodů se váže i renown systém – reputace, kterou pro každou zónu získáváte plněním dungeonů, vedlejších úkolů, průzkumem a objevováním již zmíněných oltářů. Velký problém zde vidím v tom, že až na ony oltáře, plánují tvůrci nutnost plnit renown v každé následující sezóně. Dle mého se jedná o naprosto špatné rozhodnutí, které ze zábavy dělá nudnou a otravnou fušku. Na první průchod hrou v pořádku, opakovaně rozhodně ne. Jelikož sezóny určitě plánuji hrát, tak se tohoto přístupu vyloženě děsím. Vrcholem endgame je souboj s nejmenovaným bossem, který má být dle všeho opravdu těžkou výzvou. Osobně jsem se na levelu 75 touto možností ještě ani nezačal zabývat, ale zcela jistě to někdy zkusím. Tak či tak je endgame nového Diabla hned zkraje velice objemný. Ano, časem jsou aktivity repetitivní, ale to je přeci jádrem každého ARPG a osobně mi to vůbec nevadí. Chci zabíjet hordy nepřátel a piplat si svého barbara. A přesně to mi Diablo IV umožňuje.
Diablo IV není MMORPG
Spousta veteránů série se obávala, že bude nový přírůstek příliš podobný MMORPG hrám. Nejraději by hru hráli v offline módu a bez dalších hráčů. Obávám se, že v roce 2023 je toto myšlení spíše předpotopní a multiplayer je v dnešní době naprosto běžnou věcí. Nelze se upírat ke dvacet let starým titulům a čekat, že nedojde k vývoji. Ani tato sorta hráčů ale nemusí zoufat. Blizzard k problematice přistoupil rozumně a ačkoliv během hraní občas narazíte na další hráče, nejedná se díky nastaveným omezením o nic přehnaného. Nejvíce se s ostatními budete potkávat ve městech, na world bossech a při invazích. Osobně mi ve hře chybí např. matchmaking pro dungeony a nejde mi na rozum, proč zde chybí. Ničemu by to nevadilo a člověk by nemusel složitě hledat spoluhráče. Ve hře je sice možnost založit klan, ale aktuálně krom chatu nic moc navíc nenabízí.
Chybí mi matchmaking pro dungeony.
Patřím k naprosto opačné sortě hráčů, než je ta, kterou zmiňuji na začátku předchozího odstavce. Miluji MMO hry, je to můj nejoblíbenější žánr snad již od dob vydání World of Warcraft v roce 2005. Neočekávám, že by se z Diabla IV stalo ARPG „mmočko“, jakým je např. Lost Ark a ani po tom vyloženě netoužím, ale o něco více multiplayerových módů bych rozhodně uvítal. Jsme teprve na začátku a hra se zcela jistě bude vyvíjet mílovými kroky. Je docela možné, že se oba tábory hráčů střetnou někde v půli cesty, což bych považoval za výhru. Čtvrté Diablo si tudíž aktuálně užijete jak sólo, tak i v partě kamarádů. Volba je jen na vás.
Ne vše je růžové
Prozatím jsem nešetřil superlativy, ale nyní nastal čas, abychom se podívali i na stinnou stránku nového dílu. Největší negativum vidím ve správě inventáře a osobní truhly. Inventář je malý, všechny předměty zabírají stejný počet slotů a polovinu dostupného místa pro sebe často uzmou gemy. V inventáři jsou záložky na spotřební a úkolové předměty i legendární aspekty, tak proč nemá hráč k dispozici záložku i pro gemy? Nechápu, nerozumím a nelíbí se mi to. Samotná truhla je sdílená pro všechny vaše postavy a obsahuje pouze čtyři části, což je velice, velice málo. V truhle ani inventáři nenajdeme políčko pro vyhledávání a správa legendárních předmětu je díky tomu otřesná. Ještě teď mě jímá hrůza, když si vzpomenu na středeční večer, kdy jsem tříděním výbavy strávil více jak tři hodiny. Brr. A banku už mám od té doby zase plnou. Včera jsem kvůli tomu začal vytvářet nové postavy jakožto „muly“. Designová hrůza.
Tak to bychom měli. Retardovaný kůň a velmi špatný inventář. Co dál? V dojmech z hraní jsem zmiňoval technické problémy na PC. Ty stále trvají, ale stejně jako předtím nemohu potvrdit, že se jedná o problém hry a ne mé sestavy. Na Ryzenu 5600x, RTX 3070Ti a 32 GB Ram se mi hra na maximální detaily prapodivně cuká a zamrzává. Snímky jsou po celou dobu nad číslem 100, a to v rozlišení 1440p. Problém mírně vyřeší snížení textur z ultra na high, ale stále se nejedná o ideální zážitek. Narazil jsem i na grafické artefakty, které jsou způsobeny jen a pouze vlajícími vlajkami na budovách. Divné. Jen pro pořádek dodám, že mi ostatní hry artefakty nedělají, pokud se nejedná o občasný problém s DLSS technologií. Hra mi také několikrát spadla. Naopak musím pochválit hladký běh při více hráčích na obrazovce. Snímky příliš nepadají a vše je plynulé. Uvítal bych ale možnost vypnout efekty abilit ostatních hráčů, občas je to totiž chaos.
Hra se mi na maximální detaily prapodivně cuká a zamrzává.
Obavy také panovaly na poli monetizace. Je Diablo IV tzv. Pay to Win? Aktuálně není a doufám že nebude. Pokud si hru užívám a trávím v ní hodně času, nemám problém investovat deset euro do battle passu. Problém mám ale s cenou skinů, která atakuje hodnotu třiceti eur. To je prostě a jednoduše příliš. Samotný armor ve hře je naštěstí vizuálně líbivý, a tak se nebudete cítit jako trhan. Modlím se, aby tvůrci nezpoplatnili např. zvětšení truhly či záložku na gemy. S tím bych měl veliký problém. Takové řešení se dá pochopit např. u Path of Exile. To je ovšem Free to Play titul.
Nejlepší díl série
Diablo IV je nejlepším dílem kultovní série. Pokud nesouhlasíte a oči upíráte ke dvojce, naprosto vám rozumím, ale nemohu souhlasit. Čtyřka sází na osvědčené žánrové metody a servíruje nám brutální porci zábavy. Pokud máte rádi ARPG hry, rozhodně s koupí neotálejte. Již dlouho se mi nestalo, abych hrál do pozdních nočních hodin a následně v posteli ještě hodinu pročítal reddit věnovaný samotné hře a ráno se pak budil ze snů o skvěle narollovaném předmětu. Je to nádherné, je to návykové a je to prostě boží. Nenechte se mýlit, nové Diablo má své mouchy, z nichž některé jsou poměrně zásadní, ale i tak mi to nebrání si hraní náramně užívat. Ještě několik týdnů budu žít v Santuary a pokud se tvůrci vytasí se zajímavými sezónami, stane se z Diabla IV jedna z mých stálic, která se zařadí po bok ostatních titulů, ke kterým se pravidelně vracím již více jak dekádu. Reputace Blizzardu není poslední dobou příliš dobrá, ale tentokrát se trefili do černého. Snad se neuchýlí k nesmyslným rozhodnutím, jak mají ostatně ve zvyku a Diablo IV tu s námi bude pěknou řádku let. Už musím jít hrát. A vy byste měli také.
P. S. Klan našeho magazínu najdete ve hře pod názvem „Zing CZ“ a můžete poslat žádost o přijetí.
Recenze
Diablo IV
Dechberoucí pokračování série a audiovizuální skvost, který vás chytne do svých pařátů a nepustí. Povinnost pro každého fanouška ARPG žánru a velmi vhodná volba pro nováčky. Návyková hratelnost spolu s velice rozsáhlým světem náramně připravuje půdu pro zábavnou endgame smyčku. Nadprůměrný příběh na poměry žánru je pouhou třešničkou na dortu, kterého by měl každý ochutnat alespoň kousek. To vše sráží nedostatky inventáře, kůň, občasné technické potíže na PC a přepálené ceny skinů.
Líbí se nám
- Dechberoucí vizuál na poměry žánru
- Brilantní soundtrack
- Solidní příbeh
- Lilith
- Paragon systém
- Zábavná povolání
- Přístupnost
- Endgame smyčka
- Obrovský svět
Vadí nám
- Kůň
- Občasné technické problémy na PC (osobní)
- Příšerná správa inventáře
- Drahé skiny
Trochu pozdě, ale přece. Jedenáctý odstavec, předposlední řádek:
,, …pro upgrade gylfů, které…“ glyfů
Díky, opraveno.
Tak hra me docela bavi, ale porad se nemuzu zbavit dojmu, ze ta trojka byla lepsi, minimalne ke konci zivota.
Vlastne i pribeh se me vic libil ve trojce, tady jsem fandil spise Lilith, jelikoz jeji motivace davala smysl vic, nez „zachrana“ lidi. Celkove bylo ve hre prilis mnoho postav a jejich osudy me byly uplne volny, nezalezelo me na jedine z nich, coz je taky spatne a tim podle me tvurci opravdu selhali. Absence cutscen to prumerne zpracovani story uz jen podtrhla.
Ctyrka ma celou radu mechanik, ktery se me nelibi, at uz je to level scaling nebo system itemizace/dropu – opet pada milion nesmyslu, ktery ale kvuli craftu musite sbirat, tohle je podle me davno prekonana mechanika a treba path of exile to ma vymyslene lepe – proc proste nepada nejaka univerzalni currency, ale musim sbirat bile, modre a zlute srajdy, abych mel za 5 minut plnej inventar? To same drop legendarek, proc jich pada 50 za pul hodiny, ze musim 4x do mesta? To, ze pul inventare zaserou gemy, je opravdu na facku a myslim, ze to v prvni sezone upravi tak, aby gemy padaly rovnou do craft materialu, nebo do extra slotu v invu.
Nemluve o necitelnym systemu stackovani damage – proc mam hledat na externi webove strance, jak se pocita ktere poskozeni? Proc ve hre neni jasne vysvetleno, co s cim interaguje, co se scita, co se nasobi? Proc je nektery stat lepsi, nez jiny, aniz by to bylo jasne čitelné? Doufam, ze se hra docka znacneho zjednoduseni statu pro equip, fakt nevidim prinos v tom, ze mame 10 druhu crowd controlu jako jednotlive polozky, proc to proste naspada pod jeden stat crowd control?
Porad expim prvni postavu, ale kvuli open world pojeti sveta a renownu opravdu nemam chut zacit expit novou postavu. Sezony v D3 byly super, expeni zabralo max 2 hodinky a potom hura do end game, tady opravdu nemam chut prochazet znovu cele mapy a delat questy s designem z roku 1999, kdy se k jednomu npc vracim pro zadani i odevzdani questu treba 5x za sebou, to je fakt silenost.
To zvlastni zasekavani zminene v recenzi ovlivnuje nedostatek VRAM, 8GB hre nestaci a pomuze pouze snizeni texture quality na medium a i tam pri prebihani map muzete narazit na limit, pro naprostou plynulost me pomohlo pouze snizeni na LOW a to je hra tak hnusna, ze to nejde hrat, fakt super…
Devitkova hra podle me vypada jinak, za pribeh si ode me hra vyslouzi maximalne 5/10, za grafiku 7/10, a za celkovou hratelnost zhruba taky tak. Jedina vec, co dopadla jak mela, byl launch hry, ale i ten o par dni pozdeji srazila nedostupnost serveru na nekolik hodin.
Celkove tak 7 z 10 a uvidime, co ten live service model prinese, zatim z toho kouka jen dojeni hry pres mikrotransakce a datadisky, obzvlastne s tim co uz oznamili, ze pripravuji.
Huh, uvědomil jsem si u tvého komentáře věci, které mě osobně moc netrápily, ale teď budou
Ona ta věc s rozebíráním věcí a materiály se má asi tak, že pokud touhle cestou půjdeme dál a dál, tak se dostaneme do bodu, kdy vlastně za zabití můžeme dostat ten nejlepší item ve hře, protože vlastně ty kroky mezi tím jsou zbytečné a lze je automatizovat. Čili to co máme teď je asi něco, u čeho se vývojáři rozhodli, že je optimální střed a balanc mezi sbíráním materiálů a následným spotřebením.
S inventářem a staty máš pravdu, na tom se momentálně shodne asi většina D4 hráčů.
Ale jsme teprve na začátku životnosti hry. Oficiálně vyšla vlastně teprve před týdnem, takže prostoru na zlepšení je dost. Ani to D3 nevyšlo s adventure módem, bez kterého bych si tu hru teď nedokázal vůbec představit. Takže budeme doufat, že Blizzard bude alespoň trochu naslouchat.
Tak po 40 hodinách nemám moc chuť se k tomu vracet, možná až vyjdou nějaký zásadní updaty.. byl jsem asi až moc natěšenej na nový diablo. Plusy jsou samozřejmě audiovizuál, combat a celá atmosféra, kromě hudby ta mi zrovna dvakrát v hlavě neutkvěla. Kampaň decentní, mmo aspekt mi ani nevadí a ani mě neštvou repetivní dungeony což častokrát slýchám. Co už mi přijde horší je skill tree a itemy, obojí mi přijde nudný a nezajimavý, aspecty vypadaly zpočátku hodně solidně, skoro jako náhrada runewords, jenže pak se stejne ukáže že pro každou classu je na výběr jen par věcí a ještě podle buildu a to se opakuje i jako vlastnost legendarek, ale ani tohle by mě neodradilo do toho narvat ještě kila hodin. Můj hlavní problém je level scaling, kterej dělá celou hru zhomogenizovanou tudíž prakticky pořád bojuju se stejnym lvlem jako je moje postava a že je na tom vybudovana cela hra od základu je špatně imo. Celá sranda při lvl up a character progression feel je zruinovanej, když na lvlu1 se citím silnejší v prvních oblastech (zvlášt kdyz jsou +skill bonus z renown) než na lvlu 50 ve stejných prvních oblastech. Nejde o to že by byla hra těžká nebo lehká, tenhle systém mi zkrátka zabíjí rpg feel a world tiery mi to nezachrání. Bral bych všema deseti kdyby byly lvly v oblastech statický a hra tomu uzpůsobená jako u PoE, D2, og WoW ale je mi jasný že vzhledem k tomu jak je to strukturovany tak by se přelevlilo moc rychle.
Level scaling je taková dvojsečná zbraň. Taky mi zde chybí onen pocit síly, který se sice dostaví, ale jakmile vám několik levelů nepadne upgrade, síla je ta tam. Výhodu ale vidím v tom, že je možné hrát i s kamarády, kteří jsou na nižším či vyšším levelu. Každopádně máte velmi pádný argument. I přesto mne hra velice baví a uvidíme, jakých úprav se dočká. Možná dojde i na překopání této problematiky.
Učitě koho baví hra a scaling ho nějak netrápí nebo mu dokonce sedí (což vidím taky asi jako jedinou hlavní vyhodu v multiplayeru) tak určitě super, svý kvality to má.
Obecně ten scaling a pocit progrese síly mi přijde málo diskutovanej přitom je to duležitá mechanika i když už se objevili nějaky videa na youtube. Dovedl bych si představit limit min a max škálování lvlu nepřátel ale nevím jestli by to fungovalo, uvidíme kam se hra bude posouvat.
Je to divocina. Sedim u toho co to vyslo
„Multiplayer: ano, na konzolích i split-screen“ – split-screen v couch coopu afaik úplně není (?)
Jinak pěkná recenze. I když bych v plusech a mínusech měla osobně trochu jiný věci, devítka je myslím zasloužená
Díky za opravu.
Ohledně otravných multiplayerových funkcí nejde o staromilství, ale o imerzi. Základní narativ Diabla vždy spočíval v tom, že se Jako osamělý hrdina ocitnete v ponuré zemi plné zrůd, v níž útočiště poskytují jen malé ostrůvky obydlené zbytky vystrašených obyvatel, kteří do vás vkládají své poslední naděje…
Misto toho dorazíte do první osady kde to vypadá jako v základním táboře pod Mt. Everestem na vrcholu sezóny a když v rádoby liduprázdné krajině máte za úkol osvobodit nebohé vesničany, na místě samotném se to dalšími hráči rojí jako vosami kolem cukrové vaty…
Na to jaká chvála všeobecně čtverku předcházela, jsem z ní zatím spíše zklamaný.
To je docela dobrej point a i když mě lidi nijak neobtěžovali (kromě měst mi nepřišlo, že je tam nějak extrémně narváno), chápu, že to někomu vadí. Možná by bylo fajn mít možnost hrát solo instanci alespoň v kampani.
Recenze supr,prostě diablo jaké má být a hotovo
Díky za pochvalu
Nechci znít příliš kriticky a nekonstruktivně, ale tohle je za mě fanboy recenze a do profesionální objektivity to má hodně daleko
„Na hru jsem se těšil tak, že jsem pomalu ani nemohl dospat…“, „Spousta lidí vyčítá D4, že má MMO prvky, ale já MMO miluju, takže jsou to jen idioti, co zaspali dobu…“
(úmyslně přeháním)
Plus je taky zvláštní se nejprve rozplývat nad příběhem, ale pak to shodit větou, že příběh není žádné terno, ale na poměry žánru nadprůměr…
Neberte to jako bezúčelný hate. Snažím se říct, že nerozhodnutý člověk, jako jsem třeba já, si po přečtení téhle recenze názor neudělá. Dost taky chybí srovnání s D1, D2 a D3.
Vidíte, a zrovna já se, jakožto autor, vždy snažím přistupovat ke hře co nejvíce objektivně, a to i přesto, že recenze byla, je a vždy bude subjektivní slohový útvar. Diablo mám rád, ale žádný šílený fanboy opravdu nejsem. Ta hra je prostě a jednoduše dobrá. Příběh je na poměry žánru velice solidní, nevím tedy, kde vidíte problém. Není to však na scenáristickou cenu, tudíž zmínka o ternu. Nikoho jsem za idioty neoznačil. Pokud máte ARPG žánr rád, není nad čím přemýšlet. Porce zábavy je za 70 euro opravdu veliká. A srovnávat dvě hry, které jsou od sebe vzdálené více jak dvě dekády je jako srovnávat veterán s moderním autem. Srovnání s třetím dílem je nicméně dobrý nápad.
„Drahé skiny“? Takže kdyby byly levné, tak si jich všichni nakoupíte do zásoby kopec?
Vyprdněte se už na tuhle kravinu, hra je výborná, doufejme, že jí Blizz udrží co nejdéle při životě. Jestli skiny stojí 100 Kč nebo 500 Kč? Doporučuji nekupovat ani při jedné částce, všem je u zadku jak ve hře vypadáte. Navíc už tak v ní je poměrně velká možnost se upravit podle sebe zadarmo.
Osobně bych akceptoval třeba skin za 10 euro, ale je mi jasné, že pro ostatní trhy nemusí být ani těch 30 příliš. Na druhé straně barikády tu pak máme např. země v Jižní Americe, ve kterých by hráči na jeden skin vydělávali týden. To ale není problém vývojářů. V zásadě tedy máte pravdu. Já si koupím season pass a budu používat cosmeticy, které nabídne
Diablo 4 je naprosto skvělý základní stavební kámen pro hru, která se z Diabla 4 stane za pár let.
Recenze jak ze starých časů! DIV je nádherná hra, kdy klidně napíši, že po formální stránce je uměním.
Recenze je poněkud delší, ano
Ale vždy si kladu za cíl pokrýt vše důležité, aby čtenáři věděli, do čeho jdou.
Jak jsem se bál že to Blizzard posere, tak naopak. Za posledních 9 dní jsem v tom utopil tolik hodin, co si u žádné jiné hry dlouho nepamatuji. Je to sakra chytlavé. Takže pro lidi co milují žánr ARPG, repetetivní grind % a naleštěný zvuk cinknutí unikátního předmětu. MUST HAVE….
ALA. Už bych měl jít spát, ale ne dám si ještě jeden quest, a možná ještě jeden dungeon, a jé zrovna se objevil Legion event(2 hodiny zase v čudu):D. Stylizace toho světa je prostě nádhera. Soundtrack je naprosto skvostný a třeba v aktu 6 jsem chvílemi jen stál a poslouchal. Jak impozantní ta hudba byla. Příběh je kliše co si budeme, akt 2-3 nebylo žádné terno, za to 1,4,5,6 byli za mě povedené. Určitě bych lidem doporučil vlastní cestu, hlavně co se exploringu týče. Je strašně fajn hledat ty oltáře Lilith sám bez guidů. Prozkoumávat mapu a random narážet a různé eventy, questy co vypadnou z mobek. Určitě bych zmínil že spousta kosmetických předmětů a mountů Vám muže dropnout ze hry. Takže opravdu nemusíte nic kupovat. To čeho jsem se bál nejvíc a čím mě nejvíc odrazuje PoE se tady nekoná. A to že vše hezké je zamknuté za Paywall nechutný(Armory, skiny efekty), takže žádný vizuál progres. Což je pro mě v ARPG naprosto stěžejní, jako dobrý endgame. Tady sice jsou předražené skiny, ale za mě jsou ty ze hry mnohem hezčí, než ty co jsou ke koupení. Doufám že to tak zůstane. Svět je obří, milion aktivit. Milion dungů. Každá postava se hraje jinak. Opět tu má člověk ten feeling když staví buildy, že prostě musí a musí další dung jít, třeba něco padne :D. Každý si tu najde to své. Každý si tu cestu muže užít uplně jinak. Je libo exploring day? Tak prostě jen prohledáváte mapu plníte eventy, hledáte oltaře či nějaký ten vedlejšák. Chcete Dungeony? Tak prostě plníte dungeny. Normal, Nightmare který Vám random změní dungeon affixy. Chcete PVP? Máte tu zony. Či plnit bounty? Jistě, systém bounty je tu mnohem lépe udělaný jak v Diablo 3. Zábavnější. Nebo Mužete zajít Helltide. Či jen tak čistit strongholdy. Prostě je toho tu na požehnaně.
Co mě ale vadí je jak je v recenzi, ta správa inventáře. To je peklo. Dále pak nevyužitý zatím potencionál world bossů v pozdějších fázích hry. Už ted na WT3 se stává že to je jen rutina na 2 minuty, jak člověk má nějaký build, a to je za mě škoda. Určitě bych je nějak boostoval.
Dále je strašně nevybalancované PVP. Nechápu proč tam není lvl rozmezí. Není možné aby si do WT3 přišla endgame roguna nebo WW barb z lvl 75+ a všem tam sekali IK ani si nikdo nemrkne.. Jasný člověk přijde jen o shardy, ale člověka to znechutí hrát, protože tyhle lidi kempí extraction pointy. To samé gangbank skupin. Nechápu že tohle prošlo. Jasný Diablo není o PVP ale když už ho tam dali, tak to měli trochu dořešit.
Za další bych dodal že dát lvl 100 bude asi solidní pain a dost lidí to snad ani do sezony nedá mám pocit. :D. Jsem teď okolo 60lvl a už to fakt leze pomalu i po několika hodinovém hraní.
A jako s tím renew systémem se v nové sezoně taky bojím. Upřímně se mi to nechce dělat znova. Jsem zvědavý jak to Blizzard vyřeší.
Suma Sumárům. Fanouškům žánru a Diabla je to opravdový must have, a já osobně nelituji ani jednoho eura co jsem za to dal :).
Díky za obsáhlý komentář. S tím levelováním na 100 máte pravdu. Pomalu nedám ani level denně, a to u toho vyloženě hniju (aktuálně lvl 78)
Diplomka hadra
Zcela souhlasím. Nečekal jsem že se někdy budu ještě u diabla takhle bavit. Dvojka se bere jako měřítko spíš z nostalgie. Málo kdo pamatuje, že při vydání to nebylo zdaleka taková bomba.
D4 má nakročeno k opravdu parádní budoucnosti a pro mě jako hráče, který u toho pořád to bude opravdu na hodně dlouhou dobu.
Je to návykový „mazec“
Z toho důvodu jsem koupi odložil na volnější čas jelikož mi je jasný, že bych se od toho nemohl odtrhnout hehe
To máte dost pevnou vůli
Naopak, kdyz D2 vysla byla to bomba. Ted uz ne.
„Spousta veteránů série se obávala, že bude nový přírůstek příliš podobný MMORPG hrám. Nejraději by hru hráli v offline módu a bez dalších hráčů. Obávám se, že v roce 2023 je toto myšlení spíše předpotopní a multiplayer je v dnešní době naprosto běžnou věcí.“
Taky názor…
Ano zcela správný
Za me urcite ne. A nemit nemit moznost hrat ciste sam povazuji za ttristni a je uplne u prdele jaka je doba. Kazdej online prvky nevyhledava a mile rad se bez nej obejde. Ma byt moznost volby. S inventarem nemam absolutne zadny problem
Asi si umim dat dohromady co ooravdu potrebuji a zbytek bud prod amebo salvage. Pam redaktor je asi jako srniori co dchovavaji uplne vsechno. Oproti D2 libustka. Tam js byl frustrovany jak ryce byl inv plny.
Jste první, od koho slyším, že je spokojený s inventářem. Ale senior už asi budu, hraju Diablo od prvního dílu.
,,nemit nemit moznost hrat ciste sam povazuji za ttristni…“
Takže u hry designované jako multiplayerové ti vadí, že je multiplayerová? To nějak nechápu. Taky ti u WoW vadí, že je to MMO s více hráči?
Možná můžeš argumentovat stylem ,,Ale předchozí díly byly offline“, ale jak bys sám napsal, jsou to předchozí díly. Série se zkrátka vyvinula směrem více hráčů. Jestli ti to vadí a nesouhlasíš s tím, tak máš prostě smůlu a budeš muset zůstat u starších dílů. Podle ohlasů to zatím totiž vypadá, že jsi bohužel s tímto názorem v menšině. Samožejmě mít možnost volby je vždycky fajn, ale nemůžeš takhle řešit každou problematiku. Hra je zkrátka designovaná pro více hráčů a kromě toho si myslím, že je to určitá forma boje proti pirátství, jak jsem psal níže,
A co tak úžasného ten online-only režim do Diabla přináší? Když to porovnám třeba s Titan Questem, tak snad kromě world bossů mě nic moc extra nenapadá.
Trvalé internetové připojení vyžadují hlavně ty prvky, které se samotným hraním přimo nesouvisí – ochrana proti pirátství/cheatování a prodej battlepassu.
Však solo tam můžeš hrát furt. Nikdo tě nenutí chodit s vícero lidma… Leda až v end-gamu.
Samozřejmě jsem se nechtěl nikoho dotknout, ale za tímto tvrzením si stojím. Každý to však vnímá jinak. Proti gustu, žádný dišputát.
Naprosto s tebou souhlasím. Taky multiplayer, ať už v jakékoliv podobě, dnes beru víceméně jako samozřejmost. Hraju vlastně jenom doma na PC nebo u televize, kde mám pevné internetové připojení, takže jestli hra požaduje internet nebo ne je mi úplně volný. Samožeřejmě je tu potom ta debata ohledně DRM, životnosti hry a tak podobně, ale to do toho se mi teď nechce…
Zkrátka si lidé musí uvědomit, že AAA herní vývoj je čistě jenom byznys a jedním z nejefektivnějších způsobů, jak bojovat proti pirátství, je prostě onlinová hra hostovaná přímo u vývojářů, kterou si bez legitimního pořízení hry prostě nikdo jiný nezahraje. Jestli to někomu vadí a nechce to podorovat, tak ať hru prostě nekupuje. Indie her je dnes nezpočet, takže si můžete vybrat z těch.
Mám nahráno cca něco přes 30 hodin a zatím všechno sólo. A to že v open-wordu potkám občas pár hráčů, které vidím tak 3 vteřiny než se každý vydáme vlastní cestou? To snad nemůže nikomu vadit.
To není pointa. Ano, můžeš hrát sólo, ale musíš být u toho online. Všichni víme proč to tak je, live service generuje víc peněz. Přináší to ale něco singleplayer hráčům? Kdyby opravdu chtěli, ta hra by měla offline mód. Zároveň můžou s tímto modelem smazat celou komunitu v moment, kdy vydají další díl a budou chtít, aby se hráči přesunulli.