Expanze Shadows of Change pro Total War: Warhammer 3 se stala kvůli vyšší cenovce terčem nemalé kritiky. Rozhodl jsem se, jí proto pořádně podívat na zoubek, protože už dlouho jsem nebyl tolik zaujat prezentovaným trailerem jako v tomto případě. Jak na tom ve výsledku je, vám povím skrze následující řádky naší recenze.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 31. 8. 2022
- Výrobce: Creative Assembly
- Žánr: Strategie
- Česká lokalizace: ano
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 120 GB
- Herní doba: 30 hodin+
- Cena: 612 Kč (Xzone)
Matka Ostakya ovládá v Total War: Warhammer 3 lesní tvory
Své první tažení jsem nezačal za Kataj ani Tzeentche. Více mi totiž imponovala nová legendární postava Kislevu. Matka Ostakya totiž už od základu budila pozornost. Od startu totiž nemá k dispozici tradiční jednotky této frakce. Namísto nich operuje po řadu kol pouze s bytostmi lesa, vyloženými netvory a ježibabami valícími se po bojišti na svých saních tažených tvory, které byste při procházce potkat opravdu nechtěli. Hraní za ni mi proto přišlo nejen zajímavé, ale také relativně náročné. Stála navíc proti temným elfům, které kvůli způsobu, jakým vedou války, z celé duše nenávidím. Velmi rychle se mi ale povedlo objevit krásu naštvaných zvířátek a podivných příšer z hlubin hvozdu. Často se mi dařilo pořádat přepady, takže Černokněžný král také zažil svou verzi Teutoburského lesa.´
Její startovní pozice v kampani Total War: Warhammer 3 – Immortal Empires z ní dělá zajímavého regionálního hráče, který se staví proti temným elfům, avšak aktivně může spolupracovat se vznešenými, což vám dává možnost si slušně vydělat. Jedná se totiž o výborné obchodníky. Její unikátní schopnost Čarodějná chýše připomíná svou myšlenkou obří kotel přerostlého gobliního vůdce Gromma. Stejně jako on, i tato postava vytváří za pomoci surovin nalezených po splnění určitých podmínek různá zaklínadla a kletby značně redukující statistiky jejích nepřátel. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to málo, avšak když v bitvě bojujete proti prokletým sokům, je to na nich díky snížené zbroji, efektivitě útoku, nebo výraznému zpomalení dosti patrné. Tažení za ni mi přišlo dost zábavné, avšak chvílemi relativně těžké.
Další z draků do Total War: Warhammer 3 přináší řadu novinek
Druhou postavou, která mě vyloženě lákala, byl nefritový drak Yuan Bo, jehož startovní pozice není nikde jinde než v Lustrii, což není až tak daleko od místa, kde začíná Matka Ostakya. Sídel má však více než strašidelná čarodějnice. Hned ze začátku má dvě města v Lustrii a jednu metropoli v Kataji, což by se mohlo na první pohled zdát jako výhra, ale když máte po ruce jen jedno vojsko, zase taková sranda to není. Spíše je to do určitého okamžiku celkem slušné peklíčko, z něhož se za normálních okolností dostanete až po řadě kol. Vyloženě vyloučené není ani to, že zkrátka o jedno z měst ve jménu klidu a efektivnější expanze přijdete, či jej rovnou „prodáte“.
Oproti své Kislevské kolegyni si Yuan Bo na bojiště Total War: Warhammer 3 moc nových válečníků nepřivádí. Sám je však velmi zajímavým faktorem, protože dokáže popravovat nepřátelské jednotky. A když píši popravovat, myslím to doslova. Když mají značně snížené životy, zaměříte jej na ně a on nepřátelského velitele, či jinou výraznou postavu, zkrátka jedním sekem pošle do pekel. Specialitou jeho frakce jsou Státní záležitostí, což jsou kroky dosti podobné tomu, když používáte u trpaslíků Chaosu otroky, jenže v daleko širším měřítku. Urychlovat touto cestou nebudete pouze stavbu budov, ale také verbování jednotek. Získat některými tahy půjde dokonce i diplomatické výhody, spojenecká vojska, nebo obyvatele měst ochotné dočasně pro vás pozvednout zbraně. Schopnosti jsou to velmi užitečné a nejednou vám pomohou v rychlejším růstu.
Proměnlivec může být v Total War: Warhammer 3 kýmkoliv
Úplně posledním, kdo mi padl do oka, byl démonický posluhovač boha Tzeentche, tajemný Proměnlivec. A možná to byla chyba, protože mi ve výsledku po několika hodinách hraní přišel z nabízených postav jako ta nejzajímavější. Na rozdíl od nich totiž reálně nebuduje, nýbrž vytváří v jím napadených sídlech kulty boha Tzeentche, fungující na podobném principu jako v případě podzemních měst Skavenů. Škála možností je v nich ale o poznání pestřejší než v základní variantě z Total War: Warhammer 3, takže zatímco za Krysáky máte víceméně jeden formát, tady je několik variant kultů. Jeden funguje jako verbovací, zatímco další jsou spíše orientovány na šíření vašeho vlivu a generování financí. Pěkné pak je, že se mohou náhodně rozšiřovat i do okolí.
V rámci jednotek mi Proměnlivec nepřišel až tak zajímavý jako třeba Matka Ostakya, čímž se příliš neliší od nefritového draka Yuan Bo. Stejně jako jeho protivník, i tento „hrdina“ stojí více na speciální schopnosti, jíž disponuje. Jeho esem je možnost transformovat se prakticky do jakéhokoliv vůdce herního světa Total War: Warhammer 3. Na začátku se jedná pouze o vzhled, jak ale postupujete kampaní, otevírají se vám speciální útoky a také kouzla, takže když si kupříkladu vezmete podobu mága Gelta, dokážete natropit mezi nepřáteli slušné škody. Jeho cílem je pak realizace Velkého záměru, což je samo o sobě také slušná sranda.
Tvůrci skrze Shadows of Change základ slušně rozšiřují
Shadows of Change přináší do Total War: Warhammer 3 řadu zajímavých novinek, díky nimž bych se tuto expanzi nebál označit za jednu ze zásadních. Ve své podstatě má základní myšlenkou dost blízko ke konceptu frakčních DLC, díky čemuž si je schopna minimálně z mého pohledu obhájit cenovku, s níž přichází. Tří čerství vůdci, příběh, nové jednotky a mechanizmy, to je oč tu běží. Za sebe bych řekl, že tento datadisk rozhodně stojí za pozornost. Tedy hlavně za předpokladu, že máte rádi některou z frakcí, které expanduje.
Recenze
Total War: Warhammer 3 - Shadows of Change
Po trpaslících Chaosu tu máme další silnou expanzi. Tentokrát se dočkala výrazných posílení rovnou trojice frakcí, díky čemuž je Total War: Warhammer 3 - Shadows of Change rozhodně rozšířením, které si zaslouží pozornost.
Líbí se nám
- Trojice unikátních postav
- Čerstvé herní mechanizmy
- Značně se lišící nové frakce
Vadí nám
- Pro někoho vyšší cena
Uf, tak tuhle recenzí si snad hoši z CA museli zaplatit. Ani slovo o měsíce (roky v některých případech) neopravených chybách, nemluvě o DLC nově přidaných, ani slovo o „zdůvodnění“ zvýšení ceny o více než 150% vydaném managementem ani slovo o tom, že za mnohem nižší cenu jsou k mání DLC s mnohem více obsahu… Žurnalistika jako víno, evidentně škola Blesku.
Já ale to zvýšení cenovky nepovažuji za problém. Ve hře mám nahraných několik stovek hodin a na bugy jsem měl smůlu, jinak bych je zmínil.
Dovolím si nesouhlasit s tvrzením že si toto rozšíření dokáže svým obsahem obhájit cenovku… Žádné převratné mechaniky nepřináší a o jeden legendární lord navíc nedokáže obhájit 150% navýšení ceny. Jó kdyby to dali za 19 euro za které se kupovaly úplně nové frakce ještě bych byl s prskáním ochotný přiznat že je to přijatelné navýšení, ale zde to již přehnali.
Možná se pletu, ale nové frakce už chvíli nejsou za 19 euro.
Ah, máte pravdu… co se týče WH3 mám trochu mezery jelikož ji z několika důvodu nehraji tolik jako předchozí díly a už vůbec nekupuji DLC jelikož nejsem přesvědčen že si moje peníze za to v jakém je ta hra stavu CA zaslouží. Nicméně to na mém stanovisku nic nemění.
Pro někoho vyšší cena ? Kdyt za tu cenu si člověk koupí novou hru. Prostě ždímačka na prachy. Nedivím, se že to na steamu má odpad :)… Doufám, že shoří v pekle.