Následující text hodnotí pouze PS5 port, nikoli samotnou hru. Pokud vás více zajímá hra jako taková, můžete si přečíst naši recenzi PC verze.
Letošní rok je neskutečně silný, snad každý měsíc vychází hra, která by si zasloužila bojovat o titul hry roku. Přesto mu ale dominují především dva tituly. Tím prvním je Switch exkluzivita The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom a tím druhým CRPG Baldur’s Gate 3. Hra od studia Larian, jež mnohonásobně předčila očekávání vývojářů, co se týče prodejů, ale i celkové popularity. Z naší recenze si ostatně odnesla plných 10 bodů z 10. V tomto zhodnocení se však podíváme na nově vydanou PS5 verzi a její technickou stránku. Pokud vás tedy víc zajímá titul jako takový, přečtěte si naši recenzi PC verze.
- Platforma: PC, PlayStation 5 (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 6. 9. 2023 (PS5)
- Vývojář: Larian Studios
- Vydavatel: Larian Studios
- Žánr: CRPG
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ano (co-op)
- Dat ke stažení: 110 GB
- Herní doba: ~50 hodin (hlavní příběh)
- Cena: 1 659 Kč (PS Store)
Na začátek musím pochválit menu. Není samozřejmostí, že si můžete v konzolové hře detailně přizpůsobit nastavení, ale Baldur’s Gate 3 to nabízí. Především možnosti v rámci přístupnost, kamery a uživatelského rozhraní jsou opravdu velké, například podrobné nastavení velikosti titulků, což je pro CRPG poměrně klíčová položka.
Rovněž pozitivní je ovládání. Přestože si tento žánr spojujeme především s PC, i s ovladačem si hru naprosto bez problémů užijete. Nějakou dobu vám zabere, než si na ovládání zvyknete (což je ale především spojené s komplexitou celé hry), ale jde o velmi dobře odvedenou práci. Kameru můžete i v konzolové verzi libovolně oddalovat a přibližovat, a dokonce můžete zapnout i „klikací“ režim pro pohyb, tedy že používáte ovladač jako myš. Nepřijde mi to úplně pohodlné, ale je rozhodně fajn takovou možnost mít a možná to někdo ocení.
S ovládáním se pojí také zapojení prvků ovladače DualSense, které Baldur’s Gate 3 skutečně podporuje. Adaptivní triggery jsou zapnuté v podstatě neustále, jen haptika by mohla být o něco více využitá. Na druhou stranu rozumím tomu, že pro takovou hru to není úplně priorita.
Nejvíc vás nesjpíš bude zajímat frame rate a rozlišení. Hra na PS5 nabízí dva režimy. Tím prvním je mód kvality, který nabízí nativní 1440p a 30 FPS, přičemž po stránce detailů se můžete těšit na grafiku srovnatelnou s Ultra nastavením na PC. Hra vypadá opravdu pěkně (především velmi detailní modely postav) i na 4K monitoru, byť by si samozřejmě zasloužila ještě vyšší rozlišení. Dobrou zprávou je, že v tomto režimu hra až na pár výjimek jede naprosto stabilně.
O něco horší je to s režimem výkonu, což asi pro mnohé hráče bude preferovaná volba. Nastavení detailů je podobné, nicméně aby bylo dosaženo 60 FPS, hra se do 1440p upscaluje z nižšího rozlišení pomocí technologie FSR 2 od AMD. A bohužel je to znát už na první pohled, během hraní jsem často narážel na různý aliasing, shimmering vegetace a vlasů či ghosting poletujících předmětů. Rozhodně nejde o tu nejpovedenější implementaci upscalingu a s artefakty se budete muset smířit.
Výhodou je samozřejmě již zmíněný vyšší frame rate, ale ten bohužel není vždy stabilní. I ze začátku hry narazíte na několik momentů (například v některých soubojích či cutscénách), kdy snímková frekvence spadne níže. To by možná nebyl až takový problém, ale tento režim nemá zapnutý V-Sync, takže se při propadnutí FPS obraz trhá, což nevypadá vůbec hezky. Ze začátku jde stále spíš o výjimečné situace, ale ve třetím aktu ve městě Baldur’s Gate se musíte připravit na opravdu velké propady, kde už to rozhodně pocítíte i na plynulosti.
Jako poslední bych zmínil ještě loadingy, které jsou bohužel velmi dlouhé. Sice na ně nenarazíte nějak často, ale například načtení savu by na PS5 mohlo být mnohem rychlejší, stopky mi při měření ukázaly 35 sekund, což je číslo, které bychom si spojili spíš s minulou generací konzolí. Doufejme, že po této stránce ještě dojde k nějaké optimalizaci.
Celkově vzato je však PS5 verze Baldur’s Gate 3 solidním portem. Ovládání na DualSensu funguje víc než dobře, možnosti nastavení jsou velké, hra vypadá skvěle (alespoň v quality režimu) a běží solidně, byť v performance režimu je to zkrátka horší. Důležité každopádně je, že nebudete ochuzeni o nic, co nabízí PC verze (včetně splitscreenu), a titul si na této platformě užijete stejně dobře. Jen si budete muset rozmyslet, jestli upřednostníte stabilitu obrazu i frame ratu, nebo vyšší FPS. Doufejme, že se hry už brzy dočkají i hráči na Xboxu.
Recenze
Baldur's Gate 3
Vývojáři odvedli na PS5 verzi dobrou práci a hru si díky tomu užijete stejně dobře jako na PC. Potěší především rozsáhlé možnosti nastavení, příjemné ovládání a krásný vizuál. Ten ale bohužel naplno oceníte jenom v režimu kvality, protože výkonnostní mód se úplně nepovedl.
Líbí se nám
- Velké možnosti nastavení
- Pohodlné ovládání
- Vysoké detaily srovnatelné s Ultra nastavením na PC
- Stabilní Quality režim
Vadí nám
- Výkonnostní režim je v některých momentech nestabilní a vizuální kvalita je viditelně horší
- Loadingy by mohly být kratší
Hra bude určitě skvělá, chci nejdřív dohrát Starfield, ale kamera na PS5 je strašná a čtyřikrát po sobě jsem omylem začal rozhovor s postavou než abych interagoval s nějakým předmětem, což jsem chtěl udělat, ale kamera mi to dost stěžuje.. 😁
Je to recenze? Spíš technický rozbor.
Ve srovnani s dlss je fsr fakticky odpad…
Je to úplně stejný XD na PC rozdíl nepoznáš a hlavně DLSS na konzoli ani není protože PS jede AMD
Já si vždycky na těch srovnávacích obrázcích namáhám oči, co to jde, ale rozdíl nevidím.
Odpad je oboje, hry by neměly toto vůbec obsahovat, aby to nutilo vývojáře více optimalizovat. DLSS is FSR dělají z her odpad.
proto to nepoužívám nekupuju drahé pc abych si pak dával fake rozlišení XD dokud mám 60fps jsem happy