Před několika měsíci vydaný Crime Boss: Rockay City ukázal světu, jak se nemají dělat střílečky orientované na vykrádaní bank a různých skladů. Pro řadu fandů tohoto žánru to bylo zklamání. Nyní ale možná dorazil titul, který jim dá možnost spravit si chuť. Je tu totiž další díl slavné značky Payday. Jak se kooperační FPS Payday 3 povedla, si můžete přečíst v následujících odstavcích naší recenze.
- Platforma: PC (Recenzovaná verze), PS5, Xbox Series X/S
- Datum vydání: 21. 9. 2023
- Výrobce: Starbreeze Studios
- Žánr: Kooperační FPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 65 GB
- Herní doba: 10 hodin+
- Cena: 980 Kč (Stream)
Stará parta se v Payday 3 vrací do akce
V závěru minulého dílu nám byla prezentována parta boháčů, pro něž už vlastně nebylo důležité loupit, protože se jim podařilo získat tolik hotovosti, že by z ní většina obyčejných lidí dokázala bez větších obtíží existovat prakticky až do konce svého života. Jenže po skončení celého příběhu nešlo vše tak, jak si gang lupičů představoval. Během předchozích akcí se mu totiž podařilo naštvat opravdu pestrou škálu lidí, pro něž se důležitějším faktorem než peníze stala pomsta. A tak v Payday 3 startujete bez peněz a s hlavou plnou otázek nutících vás k zamyšlení nad tím, co se to kolem vás vlastně děje.
Příběh se vám tu odkrývá postupně v rámci toho, jak postupujete skrze sérii map, které jsou zde nabídnuty k „navštívení“. Absolvování lokace vám vždy otevře další dějová videa prezentující více informací o tom, jak se celá vaše parta dostala do situace, v níž nyní je. Formát vyprávění není vůbec špatný. Je to v podstatě klasický koncept zachycený v nejednom akčním filmu orientovaném na loupeže. Nemyslím si však, že by se jednalo o faktor, který by hráče vyloženě dokázal vtáhnout, nebo že by většina z nich našla v Payday 3 linku schopnou jim svou promyšleností vzít dech. Prim tu ale hraje stejně jako ve většině podobně navržených kooperačních akcí zpracování map.
Postaveno je před vás celkem osm akcí, do kterých se můžete vydat. Tvůrcům Payday 3 se podařilo vytvořit sérii unikátně zpracovaných map, takže se nemusíte bát podobné situace jako v Crime Boss: Rockay City, kde se vašim cílem nejednou stala několikrát po sobě stejná banka, či skladiště elektroniky, v němž se váš gang po řadě vloupaček už cítil jako doma. Ve škále lokací najdete menší banku, noční klub, klenotnictví, galerii či perfektně střežený bankovní ústav v New Yorku, který se náročností hodně liší od toho, co před hráče staví kupříkladu první destinace. Je proto dobré procházet jednotlivá dějiště tohoto příběhu pěkně postupně.
Samotné zpracování lokací je v Payday 3 zvládnuto na jedničku. Jak už bylo řečeno výše, každá z nich vám ve své podstatě nabízí opravdu unikátní zážitek nutící hráče k tomu, aby se přizpůsobil prostředí, které je před něj postaveno. Trošku jinak přistupujete k operaci v malé bance, a odlišným způsobem operujete v nočním klubu plném hostů. Dost se mi líbila kupříkladu akce v klenotnictví, které dávalo dost velký prostor představivosti. Všechny destinace až na jednu jsou vlastně navrženy nesmírně kreativně, takže sedm z osmi kousků jste schopni zvládnout prakticky bez toho, že by došlo ke krveprolití. Některé působí lépe než jiné, u každé bych se ale nebál říct, že dokáže zaujmout.
Někdy to bez krve nejde
Abych příliš nevyzrazoval taje jednotlivých map Payday 3, trošku tu rozpitvám pouze jednu destinaci. Vizuálně mě zaujal dost noční klub. Tohle místo totiž při vašem příchodu žije. Hraje tu hudba. Lidé se baví. Jen vy jste tu za jiným účelem než většina. Když se vám podaří splynout s davem můžete se pustit do šmejdění, v jehož rámci se snažíte dostat do míst, kde vás nikdo nechce, a tak je třeba si pohrát s reproduktory, sehnat přístupové karty k jednotlivým dveřím a celkově tak co nejvíce navýšit šanci, že se vyhnete odhalení, načež je nutné udělat ještě pár dalších kroků. Nikdo vás ale k nenásilnému průchodu bez masky nenutí, klidně se můžete stát tichým vrahem čistícím místa od kamer i lidí.
U konkurenčního Crime Boss: Rockay City jsem měl po stránce tichého postupu obrovský problém s tím, jak hra reagovala na mizení stráží. Přestože jsem beze svědků likvidoval všechny hlídače, vždy byla schopná vyvolat poplach bez toho, že by pracovala s nějakým reálným faktorem toho, že občas zmizení svých společníků lidé zkrátka ignorují, nebo když už ho aktivně zaznamenají, jejich reakce rozhodně není extrémně rychlá. Trošku jsem se bál toho, že tvůrcům Payday 3 se s tímto prvkem také nepodaří vypořádat. Nakonec se jim to ale povedlo. Hra sice reaguje na chybějící hochy a děvčata z ochranky, avšak tak nějak logicky. Každý totiž u sebe má vysílačku, s níž můžete vy jakožto lupič po smrti jejího majitele operovat, a tak zabránit tomu, aby se svět kolem vás změnil v akční peklo plné kulek svištících vám okolo hlavy.
Minimálně jednu misi však bez zabíjení neabsolvujete a přesně při ní máte možnost naplno vidět, nač v Payday 3 sází umělá inteligence. Jejím primárním esem je to, že disponuje opravdu velkým počtem jednotek, které je schopná nasadit do akce, takže jakmile je poplach, napětí se nesnižuje ale stále stoupá a malé nepřátelské vlny se mění ve stálý příval živých terčů. Na scéně se objevují nové formy nepřátel a nejednou se vám stane, že nebojujete ani tak o peníze, ale spíše o uhájení vaší vlastní existence. Obyčejné policisty totiž po čase vystřídají obrnění specialisté, hoši s plynovými bombami nebo také specialisté na bojová umění, u nichž opravdu být nechcete. AI je bohužel v boji relativně tupá, takže od ní žádné velké taktické manévry očekávat nelze. Čísla dokáže však nasadit slušná.
Do akce zpočátku míříte vybavení pouze pistolí, vedle níž si nesete útočnou pušku, nebo brokovnici. Škála zbraní je ale relativně pestrá, takže se můžete těšit na různorodé odstřelovací pušky a samopaly, které si otevíráte během cesty napříč 150 úrovněmi, na jejichž závěru na vás čeká neupilovaná dvouhlavňová brokovnice. Každý z kusů výstroje je možné upravovat, všechny však žádají, aby s nimi hráč pracoval a tak si otevíral jednotlivá zdokonalení spojená s daným nástrojem. V nabídce jsou mířidla, hlavně, zásobníky a řada dalších faktorů různě formujících chování vámi užívaných smrtících hraček, u nichž si opravdu na jejich zpracováni nelze stěžovat. Vedle předmětů majících vliv na vaše přežití jsou v Payday 3 také ty, které jsou pouze kosmetické a není jich málo. Hráč se k nim může dostat skrze herní měnu obdrženou za výzvy a peníze z loupeží.
Všechny operace jsou výzvou, v jejímž rámci můžete trošku aktivněji pracovat s rukojmím. Různě ho vyměňovat, nebo jej dokonce použít jako štít. Smrt civilistů není ale pro vaše účty dobrá, protože jste dobráci, co chtějí vyplatit tajně pozůstalé. Za peníze, co vám po akci zbudou kupujete zbraně, ty však nejsou jediným faktorem, který má vliv na váš průchod. Je zde také formát vývoje dávající vám k dispozici až sedmnáct evolučních linií, které si během hraní Payday 3 za pomoci zkušenostních bodů otevíráte. Myšlenka je to pěkná. Stát se díky ní máte možnost profíkem na tiché eliminace, páčení zámků, nebo odolným lupičem schopným ustát nějaký ten projektil. V rámci hratelnosti si vlastně nelze příliš na nic stěžovat, horší je grafická stránka ukazující že vývoj této hry opravdu nezačal „včera“. Optimalizace se naštěstí až na úvodní sekvence povedla na jedničku.
Loupeže neztratily v Payday 3 svůj půvab
Nový díl série Payday představuje velmi povedenou kooperační střílečku, která kráčí ve stopách svých předchůdců. Stará parta je zpět a musí se opět dát do loupení. V základu tu na vás čeká osm unikátních operací, jejichž průchod si ještě můžete okořenit za pomoci různých výzev. To jak se k většině z nich postavíte, je pouze na vaší partě. Škála výstroje i možností je však dostatečně pestrá na to, abyste nemuseli žádnou akci udělat dvakrát vyloženě stejně jako při vaší poslední návštěvě. Jsou však bezesporu postupy, které jsou efektivnější než jiné, situace se navíc může vždy během pár sekund šeredně zvrhnout. Vykrádání se tím pádem v Payday 3 jen tak neomrzí.
Dost se mi tu líbilo zpracování AI mimo souboje, kde opravdu logicky reaguje na situace, které probíhají. Když vypukne akce z velké části odhazuje taktiku a plně sází na hrubou sílu a prakticky nekonečné zástupy vrhané vašim směrem. Osobně v tom ale nevidím až tak extrémní problém, přestože by mi vyloženě nevadilo, kdybych proti sobě dostal třeba formát speciální jednotky z Rainbow Six Siege než partu kachen k sestřelení. Výraznější mohl být také vizuál. Hodně zásadní je pro celkový zážitek v Payday 3 správná parta, když jí máte klidně si můžete v hodnocení přidat bodík navíc, avšak stejně to platí i naopak. Bez kamarádů se tyhle hry prostě hrají hůře než jiné.
Recenze
Payday 3
Payday 3 je kooperační střílečkou, kterou si nejlépe užijete s kamarády ochotnými vám krýt záda. Nabídnuto je vám tu osm unikátních map, hromada výstroje a velmi ohebná hratelnost, takže zkrátka vše, co potřebujete k tomu, abyste si loupení řádně užili. Jestliže jste fandy slušně navržených heist akcí, určitě po ní sáhněte.
Líbí se nám
- Osm unikátních map
- Hromada výstroje
- Propracovaný design lokací s řadou možností
- Stálá přítomnost napětí
- Velká orientace na kooperaci
Vadí nám
- Grafická stránka by mohla být výraznější
- Taktika v soubojích AI nic neříká
- Nutnost být stále online
Zase tolik gramatických chyb, achjo..
Nutnost být neustále online u defakto online hry je opravdu vtipná výtka. Graficky nenadchne, ale ani neurazí. Vypadá docela hezky a jede bez problémů. Já mám spíš problém, že velmi často vůbec nevím co mám dělat. Pokud mi hra píše, že mám něco najít, chápu že to musím hledat, ale já mnohdy prostě hledám co vůbec mám dělat, protože mi hra vůbec neukazuje kde se to nachází. Tohle je ve dvojce zpracovaný mnohem líp. Celkově mi přijde, že je hra o dost těžší než dvojka. Dál mi přijde dost neintuitivní UI v menu. Obrovský mínus, který tady vůbec není zmíněn je absence Crime Netu. Ve hře je jen jednoduchý MM a žádná možnost být pánem své místnosti. Celkově ta hra působí oproti dvojce strašně osekaně. A tím nemyslím množství obsahu. Ten se bude postupně přidávat skrze placený obsah. Čímž se dostáváme k dalšímu mínusu. Tak jak je to teď nastavené, bude s každým dalším heistem docházet k tříštění hráčů, protože spolu mohou hrát jen lidi, kteří ten heist mají. Další věc, která nepochopitelně absentuje od předešlého dílu. Vždy je všechno na svém místě. Nemění se lokace sejfů apod. Dál tam třeba chybí takové ty postranní věci jako vyloupení bankomatu atd. V jádru zábavná hra a celkem mě baví způsob progresu skrze challenge, ale mnoho věcí v tý hře chybí, případně jsou (alespoň pro mě) dost neintuitivní. Pro člověka, který má nahrané stovky hodin ve dvojce jsou ty mínusy prostě úplně jinde.
Vsechno na svym miste neni, hral si to vubec? Jinak za me slabota 3 dil, Chtelo by to jeste 1-2 roky vyvoje.
Dobrý den,
proč si myslíte, že vtipná? Objektivně jsou hry, které lze hrát i offline třeba s boty, nevidím důvod, proč bych tuto možnost neměl mít i tady.
Jinak jak píše Redulop, rozhodně není vše, vždy stejné. Ty faktory se mění, takže je třeba se přizpůsobovat. Je však faktem, že z dlouhodobého hlediska mohou nové mapy tříštit komunitu, je však možnost, že když jí bude mít jeden ze skupiny, tak s ním budou moci hrát i další.