I přes několik nepříjemností je rozhodně čtvrtý díl série Grand Theft Auto skvělou hrou. Mnozí chtějí návrat Vice City či obrovskou rozlohu San Andreas, Liberty City má ale zkrátka něco do sebe. Od L.A. Noire mnozí očekávají právě „GTA z padesátých“, což je ale vedle jak ten buk. Pojďme si tedy srovnat, co mají dva kolosy společného a co bychom naopak u dílka Team Bondi čekat neměli.
Round 1 – příběh
Nehledě na to, nakolik otevřená je hra, musí být kromě mlácení babiček na přechodu něco, co bude hráče táhnout dopředu. Tím samozřejmě myslíme příběh. GTA série má již dlouhou dobu svou oblíbenou šablonu. Máte tu základní příběhovou linku, která se táhne skrze různé kontakty, zrady, přátele, zaměstnavatele a další individua. Na to vše je pak nalepena omáčka, která je tu pro případ, že náhodou v ten který den náladu na příběh nemáte a chcete se jen tak flákat. Právě tento systém poskytuje zdánlivou svobodu rozhodování a pohybu, i když vlastně máte předem vytyčené hranice a jen vybíráte mezi možnostmi. Tento systém si však získal tuny fanoušků, protože je zkrátka zábavný. Máte chuť se ponořit do příběhu? Hrajete mise. Máte chuť blbnout? Tak přejíždíte chodce, kopete prodavače hamburgrů do rozkroku a hrajete si s poliši.
Teď ale mluvíme o příběhu. Čtvrtý díl GTA měl skvělou story, kterou hráči chtěli vidět. Velkou měrou na to přispěl charismatický hlavní hrdina, jeho bolestivá minulost a přání utéct někam, kde bude klid. Pokud se hráč spíše toulá po městě a čas od času zabrousí do příběhu, je něco špatně. Je však jasné, že bylo příběhové pozadí velmi otevřené a sloužilo spíše jako lepidlo pro obrovský sand-box svět, který Rockstar nabídl. Je zkrátka těžké opravdu se ponořit do příběhu, když mezi jednotlivými misemi můžete několik dní blbnout v taxíku.
Naopak L.A. Noire má na příběhu stavět a onu omáčku otevřeného světa, kterou Grand Theft Auto aktivně využívá v popředí, chce nabízet pouze jako pozadí a podpůrný mechanismus. My to rozhodně vítáme, protože nechceme další GTA, právě naopak. Místo misí tu budou jednotlivé případy a bylo by velmi divné, kdyby si hráč uprostřed otevřeného případu odskočil na čaj. Ne ne, tady se neuklidníme, dokud nebudeme mít alespoň jeden případ uzavřen. A to může trvat.
Z toho, co jsme zatím měli možnost vidět působí L.A. Noire především velmi revolučně. A to nemluvíme o příběhu. GTA IV má příběh velmi otevřený a strukturovaný. L.A. Noire jej má více posazený do hratelnosti, což sice dává mnohem méně svobody, na druhou stranu ale více vtahuje do děje. Příběh Cole Phelpse také působí mnohem dospělejším dojmem a my tak nějak tušíme, že na tom lví podíl má samotné zasazení příběhu, který se odehrává v jednom z nejbrutálnějších období USA.
Round 2 – svoboda
Poznávací znamení série GTA, největší výtka druhé Mafie. Největší chybou, kterou mohou tvůrci s otevřeným městem udělat je naplnit jej pouhým příběhem. Pokud se z něj hráč totiž dostane, velmi rychle zjistí, že není kolem absolutně co dělat a že je město vlastně prázdné a nezáživné, ať se po něm promenádují obyvatelé sebevíc. Grand Theft Auto tento koncept přivedlo k dokonalosti a i když byl čtvrtý díl menším krokem zpět, stále nabízel tuny nepovinných misí, radovánek u kulečníku a dalšího odreagování, které dávalo hráčům kýženou svobodu. Není totiž nic lepšího, než si po dalších úspěšných příběhových misích odskočit na pivko do nejbližšího baru.
Mnozí se báli omezenosti i v chystaném dílku Team Bondi. L.A. Noire totiž doslova křičí a prosí o volnost a vyžití ve městě plném drog, sexu a alkoholu. I přes neustálé spekulace se naštěstí naše touhy potvrdily. L.A. Noire bude zcela otevřenou hrou s městem Los Angeles padesátých let. Mimo hlavní případy se hlavní hrdina Cole Phelps bude moci věnovat mnoha vedlejším misím, které zachrastí ve vysílačce policejního auta, případně vyskočí ze zlatnictví před ním. Celková struktura nebude natolik volná, jak je tomu např. v GTA IV, pořád ale bude na míle vzdálená Mafii 2, což rozhodně potěší. A silnější zaměření na příběh nám vůbec nevadí.
Round 3 – náplň
Již v našich dojmech jste si mohli přečíst, že na to jde L.A. Noire trochu jinak. GTA 4 ničím nevybočuje ze zajetých kolejí a nabízí pověstný koktejl přestřelek a honiček, z čehož se skládá celá hra. Ať už někam jdete po svých, jedete autem nebo čekáte na ulici, většinou se mise zvrhává v akci, kde musíte někoho odprásknout, přejet nebo jinak odstranit. Situaci nepomáhá pak ani příběh, když vlastně po celou dobu děláte to samé. Tím rozhodně nemyslím, že je GTA IV špatnou hrou. Rockstar umí i tu největší nudu obalit v tak lahodném těstíčku, že to přesvědčí i toho největšího odpůrce násilí. Pořád je to ale schéma, co už jsme viděli nesčetkrát.
L.A. Noire nahrazuje neustálé přestřelky vyšetřováním a je věru proč se těšit. Nejen proto, že hra nabídne pět různých oddělení LAPD, ale hlavně protože každý případ bude jiný. Potkáte jiné lidi, zavítáte do jiných oblastí města, pokecáte s jiným parťákem a zkrátka na to půjdete jinak. Nehledě na jiné úkoly tak i samotný příběh nabízí bohatou variabilitu, a pokud můžeme věřit informacím na internetu, jeho dohrání vám zabere nejednu desítku hodin.
Abychom ale uklidnili i po akci prahnoucí hráče, přestřelek a honiček si užijeme dostatek. Jen to nebude každá druhá mise, jak jsme zvyklí od konkurence. Tím největším přínosem L.A. Noire oproti konkurenci je však začlenění adventurních prvků do písečku sand-boxu, což je bez diskuzí revoluční a smělý krok. Nakolik bude lákavý z dlouhodobého hlediska, to už si budeme muset zjistit na vlastní pěst. Kdo by ale nechtěl hrát tvrdého poldu, co pulíruje chudáky u výslechu, rozbrečí ženy a pro ránu nejde daleko?
Ve zpracování samotného herního zážitku jsou si naopak obě hry značně podobné. Obě nabízí otevřená města, přes 100 rozličných vozů, vtípky a odkazy a také zábavné miniúkoly, mezi něž v L.A. Noire patří např. nalezení všech historických památek či policejních odznaků rozesetých po městě. Za to hráč dostane bonusové obleky či veledůležité XP body, které značně zjednodušují postup dále. Pokud si tak stále myslíte, že bude gangsterka z Los Angeles ořezaná verze GTA, jste na omylu.
And the winner is…
Myslím, že nebudu daleko od pravdy, pokud řeknu, že jsou oba tituly na špici svého oboru. U Grand Theft Auto IV to můžeme tvrdit zcela bez obav, u L.A. Noire ještě musíme na verdikt chvíli počkat. Můžeme také říci, že se jedná o dva zcela rozdílné zážitky, a i když mají velmi podobné ingredience a základ, mají toho společného asi tolik, co čabajka a racionální výživa. Smyslem tohoto speciálu tak nebylo zjistit, jaká hra je lepší, ale spíše ukázat, jak se mohou z podobných dílů vytvořit dva tak rozdílné, a přitom tak podobné tituly.
Parádní článek. Už se těšim na L. A noire na PC, hrál jsem to na xku a líbilo se mi to prostředí, mělo to fakt něco do sebe a jak řiká RaZzor10 sice gta IV má lepší grafiku, ale příběh a další věci jsou na L. A prostě geniální.
Tahle hra mě hodně zajímá:) . No závidím vám konzolisti:) . Hrozně se mi líbi, že zatím odložili GTA V a šli do RDR, tohohle a Agenta. L. A. Noire je pro mě nejzajímavější, je tam stylově vše co mám rád a v hrách snad kromě mafie a hodně vzdáleně Falloutu (to je fakt hodně velká nadsázka:) ) není nic podobnýho. Prosímvás nemějte mi za zle, že mě GTA IV už nebavilo. Hrál jsem všechny díly a jednoznačně u mě vede Vice City. Ještě bych chtěl pochválit Just Cause II. Bavilo mě to víc než GTA IV. Na steamu výborný nákup za 160
Graficky L. A. Noire nema na GTA IV sancu
ale my preca neposudzujeme hry podla obalu sak chlapci ! ! !
DDD
srovnávat gangsterku s detektivkou
zajmavé 
Ačkoliv jsem si ze začátku říkal: "Jak někdo mlže tyhle dvě hry sorvnávat? ". Rychle jsem pochopil, o co go. A ten konec jako by mi vyoadl z úst. Zkrátka každá hra sází na něco trochu jiného a každá má své kouzlo. Já jakožto GTA fanda mohu vyprávět.
Já jsem četl trochu něco jiného. Třeba, že s tou svobou to v L. A. Noire nemá být až tak žhavé.
Já toho taky nelituju ale předobjednal jsem si to už v dubnu 2010 ale teď už jen pár týdnů
a prosedím u PS3 zase takových 70 hodin než mě to omrzí
jestli mě to vůbec omrzí když ještě pořád hraju GTA IV a RDR 
nádhera…vůbec tý předobjednávky nelituju
PC PC PC!
a když nic, tak aspoň RDR 
Crysis 2 byl hodne slabej (mne teda nevzal vubec, nelibila se mi grafika ani pribeh a ani gameplay) mozna proto tak spatne prodeje
A na konzole teda taky nic moc (grafika ok ale ty fps omg docela jsem se divil kdyz jsem to smazil u kamose na ps3, ze to pada pod 20! ! To jsem necekal vzdyt se to neda hrat…. )
FenixCze: no jestli nejsou započteny digitálníé prodeje (steam svý nepustí a ostatní nevím) tak nemá cenu si hrát s čísílkama. Já sám už kupuji krabice jenom když je nějaká fajn sběratelka
FenixCZE: Stále vyplatí. . Navíc LA Noire přitáhne fanoušky GTA nebo detektivek…Crysis přitáhlo jenom fanoušky prvního dílu
Škoda jen že to nikdy nevýjde na PC …. Vlastně ani ne když si to budu moct za pár týdnu zahrát tak ničeho nelituju
super a už se těším až ji rozjedu na konzoly … S pc konverzý by to dopadlo stejně jako s prodeji Crysis 2 … Konzole měly dohromady 86 procent trhu PC 14procent prodaných kopii … a kvuli takto nízkým číslům by se port nevyplatil dělat :
