Comic-Con je pro každého správného nerda či geeka notoricky známý pojem, protože jde o jeden z největších festivalů a veletrhů na poli komiksů, fantastiky, seriálů, filmů a v posledních letech také stále více i her. Původní verze se pořádá již od roku 1970 v kalifornském San Diegu a loňský padesátý ročník tam navštívilo 135.000 lidí. Našinec mohl doposud jen hladově sjíždět fotky celebrit i cosplayerů a užít si každoroční porci nových ukázek či rozhovorů, které americký Comic-Con přináší. Nicméně letos se poprvé tato akce (díky oficiální licenci) dostala také k nám, konkrétně do Prahy.
Od pátku do neděle se tak O2 universum (nové kongresové centrum připojené k O2 aréně) stalo rájem pro fanoušky sci-fi, fantasy a hororu ve hrách, filmech a seriálech, anime a comicsu, knihách a obrazech, hudbě a kostýmech atd. V programu byly besedy, fotografování a autogramiády zahraničních a domácích herců, comicsových autorů, spisovatelů a dalších umělců a známých osobností. Dále hraní her a turnaje v nich, projekce filmů, soutěže, workshopy, přednášky, prezentace, výstavy, koncerty, prodej fanouškovského zboží a tak dále.
Mezi zahraničními hosty se blýskli například Ron Perlman (představitel Hellboye z původní dvojice filmů), John Rhys-Davies (hrál například Gimliho v Pánovi prstenů) nebo Danny John-Jules (kocour z Červeného trpaslíka). Kromě zahraničních hvězd si ale svoje pódium v mnoha tématicky rozdělených sálech našla i plejáda českých hvězd, ať už z řad spisovatelů, odborníků na fantastiku nebo třeba herních celebrit.
Od pátku do neděle se tak O2 universum stalo rájem pro fanoušky.
Právě na ty poslední jsem se já osobně těšil nejvíc a rozhodně nezklamali. Tým Indiana si vzal na starost důkladné dvouhodinové představení hry Dreams, které pojali opravdu zodpovědně – od shrnutí historie studia, stojícího za vývojem hry, přes důkladné vysvětlení unikátních vlastností Dreams (jde o PS4 exkluzivní titul, ve kterém můžete poměrně snadno vytvořit jakoukoliv vlastní hru, bez ohledu na žánr) až po výrobu vlastní krátké plošinovky od úplné nuly po hratelnou úroveň.
Tradičně zajímavá byla i beseda s Danielem Vávrou, který se během dvou hodin na pódiu stihl rozpovídat na všemožná témata, od zážitků z vývoje Kingdom Come: Deliverance i Mafie 2, přes názory na aktuální stav (nejen české) herní scény či nedávné tituly, vzpomínání na českou herní historii („tady nikdo nevyrostl na Mariovi, my jsme měli ZX Spectrum nebo Commodore 64“) až po názory na problémy ve vzdělávání, vedoucí k nedostatku pracovní síly v oboru. Vtěsnal do toho i propagaci výpravné knihy The Art of Kingdom Come: Deliverance.
Kromě mnoha jiných stojí za vyzdvihnutí jeho odpověď na dotaz „čistě teoreticky, kdybyste pracovali na KCD2, jakou jednu věc byste chtěl především zlepšit oproti jedničce?“. Dan odvětil, že pokud by se na KCD2 opravdu pracovalo (hra není oficiálně oznámena), pak by se chtěl zbavit určité technické nedokonalosti – a zmínil v té souvislosti špičkovou technickou formu Death Stranding, která za to ale dle jeho soudu zaplatila chudostí po stránce hratelnosti. Jeho cílem by tedy bylo najít lepší rovnováhu mezi těmito dvěma protipóly (pestrou hratelností a technickou odladěností).
„Kdybyste pracovali na KCD2, co byste chtěl zlepšit oproti jedničce?“
Akce byla pojata opravdu velkolepě. Nechyběly stojany s Playstationy, Xboxy či Nintendem, ale ani sekce věnovaná retro herním konzolím či rerto sálovým herním automatům (měl jsem co dělat, abych na celý den neuvízl u R-Type). Pochopitelně také všemožné stánky s komiksy a různými reklamními předměty, od mangy přes filmy po videoherní „merch“. Ve velkém stylu to pojala i většina cosplayerů, jelikož množství i kvalita kostýmů byly o stupeň výše, než jsem z českých akcí zvyklý. Samotného by mne zajímalo, kolik tam bylo cizinců, protože na mnoha místech jsem slyšel angličtinu. Navzdory tomu, že vstupenky se vyprodaly, prostory byly dostatečně velké a nikde jsem nezažil tlačenici nebo sál, ve kterém bych nenašel volnou židli – tomu říkám kvalitní zázemí a plánování kapacity. Vlastně se už teď těším na příští ročník.
Comic con je super vec, ale ten prazsky vypada z fotek hroozne nudne. Predem rikam nebyl jsem tam takze realita byla mozna jina. Ale za listek, ktery byl docela raketa (cena me od navstevy odradila) bych cekal, ze se budu brodit skrze fanousky v kostymech, na stenach budou obri barevne plakaty, na platnech pobezi trailery, kolem stoji figuriny hrdinu ci velke modely a repliky. Misto toho na fotkach vidim mistnost, kde lide sedi u pocitace/konzole a hraji hry nebo sedi na prednasce jak ve skole. To si mohu zapnout hry a youtube doma. Budu hrozne rad kdyz mi nekdo z ucastniku priblizi atmosferu, ale z reportaze vazne komiksove nadseni necitim.
Mám z toho naprosto stejný dojem. Takhle: i domácí Crwecon na mě působí opulentněji než tohle.
A když nebyla volná židle, tak jsme seděli na zemi 🤣😂. Ale stejně to byla paráda 👍
Oproti FF jiná třída akorát trochu hektické. Už se těším na naše české cony. (Hold v O2 aréně se nemůžeme zlískat jak na FFku 😁)
Mluvíš z mi z duše. Hezké, ale jsem raději za naše klasiky. Zase na C-C viditelně přišla kupa lidí, kteří by o „obyčejný“ con nenavštívili ani omylem.
A komu že skládáš HOLD?
Pravdacony s komornější atmosférou jsem měl radši.
Byl jsem tam a užil jsme si to. Jediné co jsem vynechal bo mě to zklamalo, bylo XBOX, SONY a Nintendo.
Dát na comic con 20 konzolí a hrajte si je trochu málo. Proč tam neměli nějaké živé postavy v převlecích herních hrdinů. Nějaký merch ke koupi pro fandy. Besedy ke hrám atd. Prostě tam navezli konzole a hrajte si. Ale ti doma mohu taky. Jinak přednášky kreslířů komiksů byly pecka a Hellboy famózí.