Autoři Zingu vám představují svoje osobní hitparády nejlepších her roku 2020:
Hry roku 2020 podle Zingu: Martin Zavřel
Hry roku 2020 podle Zingu: Ondřej Partl
Hry roku 2020 podle Zingu: Martin Pritula
Hry roku 2020 podle Zingu: Mythix
(další budou následovat denně)
Gabriela Šuterová
Redaktorka, Zing.cz
Twitter: @xdragunov
Hrám se profesně (s přestávkami) věnuje od roku 2011, od roku 2013 píše na herní weby, od roku 2014 do Levelu. Říká, že k herní branži má vypěstovaný Stockholmský syndrom, a kromě hraní her a psaní o nich pracovala 4 roky v herním publishingu. Už od útlého věku s chutí sahá po závodních titulech, později se přidala RPG, zvlášť ta akční, hack’n’slash, sbírka MMORPG, a s nadšením šíří povědomí o komplexních japonských divnohrách. Když nehraje, tak čte sci-fi, fantasy, nebo komiksy, loví po lesích zvěř (objektivem), píše pokleslou prózu, nebo digitálně čmárá.
Rok 2020. Po všech stránkách náročný. Velmi dlouhý. Tolik, až jsem se opravdu musela dívat, jaké hry vlastně vyšly letos, protože u některých bych přísahala, že jsem je hrála tak před třemi lety. Hry nejsou mojí jedinou náplní volného času a vzhledem k hned několika životním milníkům, které mě tento rok potkaly, jsem měla na hraní čas ještě méně a nedostala se tak ani ke hrám, které jsem si zahrát chtěla (třeba Persona 5 Royal, Death Stranding na PC, koupená DLC ke Control,…), natož k nějakým nezávislým pokladům a objevům. A tak vás tedy za mě nečeká desítka, ale „jen“ pětka pro mě skvělých her. I ty však vydají na stovky hodin zážitků, což rozhodně není málo.
5. Destiny 2: Beyond Light
Bungie minulý podzim přešlo se svou parádní online střílečkou Destiny 2 na model Free 2 Play a jako zapálený hráč jsem napjatě sledovala, jak to celé dopadne. Osobně na mě nový systém sezón a jejich předplatných zrovna velký dojem neudělal, ale tím skutečně zásadním bylo plánované velké podzimní DLC. Větší než loňský Shadowkeep, ale zase menší než fantastický Forsaken před dvěma lety. Bohužel Forsakenu se Beyond Light nedotýká nejen velikostí ale ani příběhově. Pořád se ovšem jedná o velmi dobrý přídavek s novými postavami, schopnostmi, samozřejmě lootem a také raidem, o kterém si myslím, že je naprosto ideální pro všechny nováčky, kteří se do žádného raidu v Destiny ještě nepodívali.
4. Devil May Cry 5 Special Edition
Devil May Cry jsem poprvé zkusila na střední škole a od té doby automaticky zbystřím pokaždé, když někde zaslechnu „hack’n’slash“. Pětkou jsem prolétla po vydání, ani nevím jak, a po závěrečných titulcích jsem se jen spokojeně usmívala, po kolena v krvi padlých démonů. Letos Capcom vydal DMC 5 znovu, ve zvláštní edici, ve které si, už tradičně, můžeme zahrát hru z pohledu Vergila, který má jiné zbraně a jiné schopnosti, takže jsem si mohla vraždění užít zase trochu jinak. Navíc je na nové konzole vylepšená optimalizace a novinkou je i drsnější obtížnost, která nabídne ještě více cílů k rozsekání, rozstřílení, rozřezání, ubití a dalším radovánkám. Jediný způsob, jak by tohle mohlo být ještě lepší, je už snad jen ten vysněný crossover s Bayonettou.
3. Final Fantasy VII Remake
Nejsem veterán Final Fantasy série, ale Final Fantasy VII Remake mě zaujal. Svými vizuály i experimentálním novým soubojovým systémem. Dostala jsem se ke hře pár měsíců po vydání, ale postavy mi rychle přirostly k srdci a příběh mě udržoval v dostatečném napětí abych se hnala dál a dál. Jenže to celé skončilo až moc rychle. Tedy, neskončilo, a to je možná trochu problém. Rozhodnutí vydávat remake epizodicky chápu, zvlášť vzhledem k rozsahu hry i přifouknutí některých částí oproti originálu, ale s takto dlouhými odstupy je otázka, kolik hráčů vlastně vydrží až dokonce. Zatím má ale Square Enix skvěle našlápnuto. I jako nováček už teď chápu, proč se pro tolik lidí jedná o srdcovou záležitost.
2. The Last of Us Part II
Hodnocení druhých The Last of Us pro mě bylo jednou z nejtěžších věcí za sedm let, co se věnuji herní žurnalistice. Hra, u které jsem s to napsat několik stránek výčitek, a přesto jí dát velice vysoké hodnocení. Audiovizuálně se jedná o jen těžko diskutovatelný milník média. Fantastické výkony stran dabérů i motion-capture a animací. Příběhově na mě ale The Last of Us Part II nefungovala a ani odstup několika měsíců a spousta diskusí se spoustou lidí na toto téma můj názor nezměnily. Jenže The Last of Us Part II je výjimečná v tolika dalších ohledech a natolik, že ji sem dát zkrátka musím. V tomto výběru ale nemusí být jen hry, u kterých jsem se skvěle pobavila, ale i takové, které na mě za uplynulý rok zkrátka udělaly největší dojem, které si budu pamatovat. A ať si o příběhu The Last of Us Part II myslím, co chci, tak spoustu ze zmíněných kritérií tato hra rozhodně splňuje. Pořád si stojím za tím, že se mi hra nelíbila, ale stejně si myslím, že by si ji lidé měli zahrát.
1. Cyberpunk 2077
Jak už jsem psala v dojmech vedle redakčních kolegů, mě Cyberpunk zkrátka nadchnul. Zčásti určitě i proto, že jsem se zuby nehty bránila přílišným očekáváním, která ochotně podporoval marketing. I na standardy mnohem méně očekávaných her byl Cyberpunk pěkně rozbitý, v jistých ohledech je stále, a chápu i celou řadu výčitek k různým nedotaženým aspektům hry. Nakonec to ale vždycky skončí u toho, jestli mě hra baví a jak moc. Jestli se mě něčím dotkne. Jestli, když se sejdeme s kolegy v kanceláři, nadšeně sdílíme naše zážitky, názory na mise, různá rozhodnutí a jejich následky i samotný styl hraní. Jestli hru zapnu v sobotu dopoledne a najednou koukám, že je pondělí dvě ráno. Johny Silverhand mi ukradl víkend! A ne jeden. Mě si Cyberpunk získal. Omotal si mě kolem prstu a já nemůžu než říct: ano, tohle je pro mě zkrátka nejlepší letošní herní zážitek, i přes všechny chyby.
Rozhodně chybí Cyberpunk 2077, Microsoft Flight sim a Half Life Alyx už jen proto, co přinášejí budoucnosti a jejich technický aspekt.
Cože však 2077 je na prvním místĕ LOL
Když už ty články nečteš, tak měj aspoň tu slušnost dojet na jejich konec.
já si myslím, že si z nás jen dělá prdel
Zaujala mě ta část o TLOU2. Osobně bych asi nebyl tak přísný, ale taky jsem s tou hrou měl problém. Nešlo o ty názory na příběh atd., to jsem ani nesledoval, ale byl jsem z toho míň vedle, než bych očekával. Asi to bylo tím, že podruhé už to prostě nebylo takový zjevení jako v roce 2013, nevím.
Příběh mi přišel skvělý. Nevím jestli to tak tvůrci zamýšleli, ale i ta sexuální orientace hlavní hrdinky výborně zapadala do psychologie dvou hlavních postav, respektive jejich vztahu načrtnuté už v prvním dílu.
Jenže ta hratelnost… katastrofa. Marně vzpomínám kdy jsem se hrou tak protrpěl, jen abych pokračoval v hltání výborného příběhu. Možná u třetího Bioshocku.
Mužu se zeptat jak je to s tim FF7 to jako neni celá hra teď ja jsem přemyšlel že to koupím ve slevĕ teď na ps store , hrál jsem FFVX a dohrál tak jsem zvĕdavej na tenhle i když se v tom moc nevyznám když je tĕch FF milion
Je to „relativně uzavřený“ první díl ságy, podobně jako třeba první film z trilogie Pán prstenů.
Celá hra to ešte nebude roky rokúce… Teraz pracujú na druhej etape a potom ešte príde minimálne tretia. V najoptimálnejšom prípade im každá „časť“ bude trvať 2 roky, ale SE je neslávne známy tým, že strašne preťahuje vývoj.
Je to celá hra, jen se prostě počítá s tim, že bude part 2 a možná i part 3
Aha dĕkuji takže pak bude jako FF8 a FF9 které na to navazují
On i vývoj FFVX byl extremnĕ dlouhý a na te hře se to podepsalo
Osobně myslím že na FF7 remake netřeba spěchat a spíš bych doporučil si zahrát origo, protože ono se tak ani ve skutečnosti o remake v pravém slova smyslu nejedná a znalost původního FF7 bude v následujících částech nejspíš dost potřeba.
Nomura nezklamal a jde vidět že po Kingdom Harts se hodlá ještě víc utrhnout ze řetězu
PS: Každý díl je samostatný příběh ve vlastním světě a nijak nenavazuje na předchozí. Je sice pár výjimek ale pokračování vždy mají v názvu většinou stejnou číslovku. Například Final Fantasy X a jeho pokračování je Final Fantasy X-2 , třináctka to pá podobně, nejvíc materiálů má sedmička, ta má toho spoustu spin off, knihy, komiksy, mobilní hry, CGI film, 90% toho je ale u nás nesehnatelné a vyšlo to jen v japonsku.
Ten film jsem vidĕl advent children nebo tak nĕjak ale nic moc oproti Kingsglaive ten byl super
a dokonce lepši jak celá VX hra XD
Tak je třeba přihlédnout k datu vzniku (Nejprve jsem to viděl na VHS, pak DVD a nakonec jsem si koupil po letech BD disk :D) a taky to chce znát příběh FF7 (origo), protože se to odehrává až po něm.
Kingsglaive je taky dobrý, teď mám v plánu si konečně 15 zahrát takže si musím dát opáčko.
Mně se XV líbila dost, taky to byla moje první Final Fantasy takže přiznám že mi to trochu zkresluje úsudek
Mám v tom nějakých 150 hodin na dvou platformách, ale ten komplikovaný vývoj a brutální změny se na tom podepsaly hodně, v mnoha ohledech z toho má člověk pocit jako by hrál 3 různé hry najednou a je otázkou, nakolik je schopen to tolerovat Nikdy ale nezapomenu jak jsme se před lety vrátili večer domů z kina, já si chtěla dát ještě pár questů ve FF XV a nakonec jsem šla spát v 8 ráno, když dojely titulky. Strašně málo her mě kdy takhle chytlo a jsem fakt ráda, že jsem asi na žádnou takovou nemusela psát recenzi, protože bych neustále oscilovala mezi „hrozně mě to bavilo a vážně jsem si to užila“ a „ale má to fakt dost chyb a nedostatků“ a asi bych se radši zastřelila, než bych tomu dala nějaké číslo 
Já bych si originál strašně ráda zahrála ale bohužel se nedokážu naladit na takhle staré hry. Dost mě to mrzí, kromě FF VII bych ráda „prubla“ třeba System Shock nebo původní Deus Ex, ale kdykoliv jsem něco podobného zkoušela, vydržela jsem u toho jen chvilku. V neprospěch FF VII mluví ještě souboják, já zkrátka na ty tahovky nejsem (i když tedy v posledních pár letech jsem díky Personě, Divinity a pár dalším ochotná svůj názor trochu přehodnotit) a je mi úplně jasné, že bych na nějakém boss fightu rage quitla
Tak to je škoda, třeba devítka je naprosto fenomenální tou svou pohádkovostí a pro mě je to asi nejlepší díl, desítka je taky nádherný osobní příběh, a vlastně i dvanáctka je skvělá, hodně odlišná a inspirovaná západem (i Hvězdnýma Válkama například :D) a naopak spíš se než o osobní příběh se jedná o takový světový a politický. Společně se sedmičkou bych aspoň tyhle díly opravdu doporučil, chápu ale že pro někoho zastaralá grafika a tahový systém může být překážka (12 už ho ale nemá) Já na nich prakticky vyrůstal díky PS1
Ale tu sedmičku bych doporučil, v Advent Children na DVD a BR disku je dokonce pěkný celý příběh sestřih ze hry, myslím že by se jistě dal i najít na YouTube tak aspoň ten bych doporučil zkouknout.
SPOILER
Part 1 FF7 je ještě v relativních mezích „Nomurismu“ v porovnání s tím, co udělal se sérii KH, kde ne, že by vysvětlil spoustu otázek z různých dílů, ne ne. Jeho rovnice je v podobě:
1 zodpovězená otázka + 10 nových WTF otázek = 1 Nomurova hra
A fakt by mě zajímalo, kdy plánuje ten příběh uzavřít.
Každopádně mám trošku strach o Remake FF7 kvůli tomu, že Nomura není znám jen brutální překomplikovanosti příběhů a jeho nelibě zodpovídat otázky ohledně dějových linek, ale také megalomanstvím a ambicemi. To je ostatně důvod, proč mu vzali FFv13/FF15. Abychom se druhé části, nedočkali až v roce 2025, když první část se dělala také 5 let a to je tam jen Midgard a cca prvních 5 úvodních hodin originálu. Druhá část má mít údajně open world i když spekulace mluví o tom, že Part 2 na PS4/5 přijde s vydáním Part 1 na PC v dubnu příštího roku, což bych se nezlobil.
mnaca: Tak FF7Remake je teprve začátek, víceméně jen ukázal, že jen tak o remake nepůjde a má mnohem větší ambice. Jo KH už je hrozně komplikovaný i když začínalo právě jednoduchým příběhem, hlavně je k němu dnes potřeba už i znalost z těch mobilních her (obou verzí ještě k tomu, ne jen té novější a to ještě k tomu tam příběh ještě stále pokračuje :D) na které odkazuje bez vysvětlivek
a dokonce i teď té hudební klikačky. Jako svým způsobem je to šílený 
Na druhou stranu mám jeho tvorbu rád a vítám, že to nebude jen další převyprávění stejného příběhu.
Toho se právě bojím, že tohle je jen začátek :-D. Já mám taky jeho tvorbu rád, přijde mi, že je kvalitou někde na úrovni Kojimy, akorát bez nějaké hranice svých ambicí. Převyprávění to asi nebude, protože co jsem se tak dočetl, tak se spekuluje i o tom, že Jessie bude v Part 2 vzhledem k vyjádření dabérky, která si prej její roli užívá. Otázka je, jestli to bude Jessie této časové linie, kde měla zahynout v sutinách, a nebo to bude prolnutí úplně jiné časové linie, kde Jessie nebude partu znát. Přece jen, Nomura si rád hraje s časem a prostorem :-D. Těch spekulací je spousty a co se tak člověk muže dočíst je to, že zůstane snad jen hlavní premisa toho zničit Sephirotha, zbytek bude úplně jiný. Mě by třeba potěšilo ušetřeni Aerith, ale k tomu, že se ji osud nevyhne a zůstane stejný původní verzi byl náznak Destiny už v Part 1, tak uvidíme. Každopádně doufám, že to moc neprekomplikuje, aby se z FF7R nestal druhy KH s 10 částmi :-D.
Ten výtah z FF VII určitě zkusím, díky za tip! Myslím že když jsem kdysi dávno viděla AC tak jsem ani nevěděla, že nějak souvisí s nějakou hrou, tehdy jsem neměla žádný přístup ke konzolím takže celé tohle odvětví šlo úplně mimo. To co píšeš ve spoilerech: to jsem netušila upřímně, ale tak, o důvod víc se podívat na ten sestřih originálu a pak porovnat. Snad se tedy toho závěru Remaku dožijeme
Upřímně úplně nevím, jestli ti k něčemu bude k lore Remaku znalost původních, protože buď Kitase, a nebo Nomura říkali, že Part 2 bude úplně jiná. Ono tomu nasvědčuje i finále Remaku. Také se má jednat o jinou časovou linii, takže to, co se stalo v původním asi nebude nijak ovlivňovat zazitek z Remaku, spíš čekám nějaký fan service pro znalé. Každopádně co se dostalo ke mně, tak Part 2 by měla vyjít nejpozději do podzimu 2021, spekuluje se i o vydání Part 2 na PS4 a PS5 při uvedeni Part 1 na PC v dubnu, takže bychom se toho snad dožít měli :D.
Ono i Advent Children tak úplně není v kánonu Remaku, respektive by měl stát na počátku FF7R, což je uplny opak toho, jak byl v tom roce 2007 nebo kdy vyšel zamýšlen, měl uzavřít celý kánon, teď pro změnu nový otevírá. Každopádně to dává smysl jistým způsobem. Nijak se nemusí držet zpět co do příběhu originálu, kde si vše můžou omluvit slovy “však tohle je realita, ne původní originál.” Na druhou stranu to díky tomuhle principu můžou Remakovat do nekonečna, kdy se třeba za dalších 20 let dostane k RE-Remaku, kde bude vlastně Sephiroth 100% klaďas a Aerith ta bad girl :D.
Mam to na naprosto stejně, ale FF VII jsem, před pár lety, dohrála skoro do konce. Ten ragequit přišel snad u posledního boje.
Jo taky už nedokážu hrát staré hry i když jsem je mĕl rád prostĕ už mĕ nebaví zrovna DEUS EX starej jsem hrál ale pamatuju si z toho nic XD a tahovky jsem taky nemĕl rád než jsem zkusil Divinity 2 a XCOM novej , a jak jste zvĕdaví na ten novej FF co bude ten má nĕjakou spojitost s tím MMO FF myslím