Ještě před pár lety jsme výkon grafických karet měřili poměrně jednoduše, a to v rasterizaci. Technologie se však neustále posouvá dopředu a revoluce nedávno zasáhla právě i GPU trh. Zlom nastal v roce 2018, kdy přišla Nvidia na trh s grafickými kartami NVIDIA GeForce RTX 20, které jako vůbec první podporovaly hardwarově akcelerovaný ray tracing. Ten se tak stal na dlouhou dobu výrazným tématem nejen PC hráčů, ale také těch konzolových, neboť ray tracing je jedna z věcí, kterou si dnes spojíme se slovíčkem „next-gen“. Jenže, co to vlastně ray tracing je? A na co všechno ho vývojáři využívají? To se dozvíte v dnešním speciálu.
Co je to ray tracing?
Pokud tento pojem přeložíme doslova, dostaneme „sledování paprsku“, a to je opravdu výstižné. Ray tracing je totiž metoda sledování paprsku světla, který putuje od jeho zdroje až k povrchu, na kterém se s ním mohou stát různé věci, většinou dojde k absorpci či odrazu. A právě k němu se ray tracing používá zdaleka nejčastěji.
Technologie jako taková není žádnou novinkou a například ve filmech už se používá poměrně dlouhou dobu. Tam se ale jedná o předrenderované scény a tady přichází ten problém. Ve hrách se totiž scéna musí renderovat v reálném čase. To je pro grafickou kartu poměrně náročný úkol, a proto Nvidia přišla s tzv. RT jádry, která jsou vyhrazena právě na výpočet ray tracingu. Poprvé se objevila v již zmíněné generaci Turing (NVIDIA Geforce RTX 20) a v aktuální generaci Ampere (Geforce RTX 30) prošly dalším vylepšením.
To by tedy bylo stručné vysvětlení RT technologie, ale v jakých hrách ji vůbec najdeme?
Battlefield V
Ačkoli už je venku nepříliš dobře přijatý Battlefield 2042, byl to jeho předchůdce s číslovkou 5, který, jako první z větších her, využil hardwarově akcelerovaný ray tracing a posloužil v podstatě jako „demo“ této, pro videohry nové technologie. Titul od švédského studia DICE ji využívá především na odrazy v kalužích a na lesklých předmětech.
Control
Vývojáři z Remedy si na grafické stránce svých her dávají opravdu záležet. Titul Control z roku 2019 vypadá krásně už v základu, ale ray tracing budovu Oldest House, v níž se hra odehrává, ještě vylepšuje. Technologie je zde opět využita na odrazy, tentokrát především lesklé podlahy, ale také osvětlení a stíny. Remedy si na světle velmi zakládá a je jisté, že se zajímavého využití ray tracingu dočkáme i v nedávno oznámeném titulu Alan Wake 2.
Cyberpunk 2077
Ve své době suverénně nejočekávanější hra, o které informovala i neherní média. Její vydání byla zkrátka událost, která se jen tak neopakuje, a přestože výsledek nedopadl zrovna uspokojivě, využití ray tracingu se vývojářům upřít nemůže. Ostatně kyberpunkové prostředí k němu vyloženě vybízí. Stíny, neony a odrazy od lesklých povrchů zajišťují, že zde ray tracing jen tak nezapadne.
The Medium
Další hra, která byla přijata poměrně rozporuplně, ale jestli ji za něco můžeme ocenit, tak je to grafická stránka. Titul vyčnívá především tím, že v určitých pasáží využívá duální obrazovku, a vy tak vidíte postavu ve dvou různých prostředí najednou. Kromě toho se ale vývojáři z polského Bloober Teamu rozhodli využít také ray tracing pro odlesky a ambientní okluzi. Výsledek je vzhledem k velikosti týmu opravdu skvělý.
Minecraft
Dosud byla řeč o hrách, které se snaží o realistickou grafiku, ale je zde jeden titul, jenž svým vizuálem míří úplně jinde, a přesto ray tracing využívá výborně. Řeč je o Minecraftu, do něhož plná RT podpora přibyla na konci loňského roku. Technologii ocení především stavitelé, kteří se pouští do megalomanských projektů, ty totiž s ray tracingem vyniknou v úplně jiném světle, a to doslova.
Her s podporou RT je ale samozřejmě mnohem více a další jsou na cestě. Kompletní seznam naleznete například zde.
Co je to DLSS?
Bohužel, ray tracing je stále náročná technologie a není úplně ideální, pokud míříte na hraní při vysokých FPS. Nvidia má ale řešení i na tohle, protože už v roce 2018 přišla s technologií DLSS (Deep learning super sampling), která za tu dobu šla velký kus cesty. Využívá speciální jádra (Tensor) a napomáhá vyšší snímkové frekvenci. Jak, ptáte se? Jednoduše řečeno, obraz se vypočítává v nižším rozlišení a zbylé pixely dopočítá natrénovaná umělá inteligence. Kvalita je velmi podobná jako nativní rozlišení, v některých ohledech může být dokonce i lepší. Ve spojení s ray tracingem jde o velmi silné kombo, které si rychle oblíbíte. Seznam podporovaných her se navíc neustále rozrůstá.
Jakou grafickou kartu koupit?
Pokud byste chtěli ray tracing ve hrách vyzkoušet, nejlepší volbou jsou právě grafické karty od Nvidie, které nabízí suverénně nejvyšší RT výkon. Který model ale vybrat?
Určitě budete chtít sáhnout po nejnovější generaci Ampere a vhodnou vstupní kartou je NVIDIA GeForce RTX 3060. Pokud to ale s hraním myslíte vážně, zlatá střední cesta je rozhodně GeForce RTX 3060 Ti, případě GeForce RTX 3070, pokud máte vyšší rozpočet. Jestli chcete jít po tom nejlepším, co je momentálně v nabídce, je tu pro vás GeForce RTX 3090, která v ray tracingu nabízí bezkonkurenční výkon. Širokou nabídku produktů naleznete na Alza.cz.
Pokud ale sháníte celou novou sestavu, rozhodně v dnešní době neuděláte chybu ani s těmi předem sestavenými, vychází totiž zdaleka nejvýhodněji. Vhodnou koupí by pro vás mohl být například Alza GameBox Core s již zmíněnou NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti. Celou nabídku obchodu Alza.cz naleznete zde.
A co říkáte na ray tracing vy? Používáte ho? Vidíte v něm budoucnost herního průmyslu, nebo nás čeká revoluce trochu někde jinde?
Nasvícení je pěkný…odrazů si během hraní nikdo nevšimne..pokud nebude cíleně koukat po loužích, výlohách atp…
No, před rokem touhle dobou jsem si říkal, že si za rok udělám radost a koupím RTX 3070 abych si to konečně vyzkoušel, bohužel ty ceny jsou v tuhle chvíli stále strašný
Koukni na Youtube a uvidíš, že není o co stát. Za mě nejlepší ray tracing hra je Metro Exodus Enhanced Edition. Ale celá ta RTX kampaň je putna pro mě. Co ti to přídá. Odlesky a lepší stíny a uvidíš ty stíny, jak ? Jen, když se v té hře zastavíš a koukáš kolem sebe. Určitě budu hledat stíny a odrazy ve hře
Mám 3070 na 1440p a i s DLSS dokáže v pár titulech RTX sebrat klidně 100FPS.
Pro mě je to už od začátku zbytečná technologie. Každej v tom vidí něco extra, budoucnost her, ale já vidím jen neustále nakupování nových a nových karet pro tituly, které budou mít uměle zvýšenou náročnost a nikdy se pak nedočkáme nějaké next-gen grafiky.
Podívej se jak vypadají Call of Duty, jako totální odpad. Za posledních 5-6 let mi příjde, že se ty hry nikam neposunuli.
Dost odfláknutý článek.
Vysvětlivky technologií jak od předškoláka.
A ještě k tomu špatně (DLSS)…
Ale jo treba v Guardians of the Galaxy to je docela rozdíl na pc. A v kombinaci s dobře implementovanym dlss se to da i hrát.
Metro Exodus enhanced edition taky pěkně udělaný. Ale jinak je to fakt většinou zrout výkonu, kterej nestojí za o něco lepší vizual. Možná za pár let, kdyz da pan buh výkonnější grafiky, ktery nebudou stát jako auto se to stane standartem.
Za mňa zbytočnosť ktorá zbytočne žerie výkon. Áno, tvorcom to uľahčí prácu, ale ja niesom tvorca ale hráč. Mám notebook s RTX 3070 a pri Battlefield 5 mám na ultra detaily v 2K krásných 120FPS. Ako náhle zapnem Raytracing (ktorý mimochodom v tej rýchlej akcii naozaj nieje vidieť) mi framerate klesne na 45-50FPS čo robí hru prakticky nehrateľnou. Za mňa je Raytracing technologiou buducnosti ktorá bude realne použiteľná tak pri sérií RTX 5000 možno aj 6000.
Budoucnost to je. Ale opravdu zatím jen budoucnost. Dnes se to snaží ukázat o co jde a tak je to skoro vždycky přestřelené pro „wow efekt“ a většinou to vypadá jak pěst na oko. Až z toho lidé přestanou být „na větvi“ tak se to začne do her implementovat střízlivě a to je stále otázkou té budoucnosti.
Pro někoho budoucnost. Pro mě zbytečná ztráta výkonu hry za těch pár lepších stínu a odrazů, kterých si všimnete, jen když se člověk zastaví ve hře.
jde o to ze ray tracing umi prirozene veci ktery je jinak potreba slozite napodobovat. takze vyvojarum to pri tvorbe hry usetri cas a penize. a tim ze technologie realne simuluje fungovani svetla a odrazu atd tak je vic future proof. samozrejme je zatim vsechno v zacatcich ale se zvysujicim se vykonem hardwaru by se z toho moh stat standard. je otazka jestli to nezabije unreal engine se svym lumenem. nejsem si jistej nakolik bude tahle technologie schopna zuzitkovat vykon rtx karet.
Je to blbost, pokud chci ray tracing zajdu v dešti ven. Nepotřebuju to ve hrách.
Od hry očekávám stabilitu a dobré fps, ale i to se z her vytrácí.
Radši časem půjdu do 4K, než si zapínat tuhle podělanou kravinu.
Jako nevím mě je prostě líto těch fps.
Najdou se hry, kde po vypnutí hra jede klidně i s dlss o 100FPS více a rozdíl je kde ? Trochu v ostřejším odrazu ? Blbost prostě. Jenom marketing jak prase.