Zakončení sci-fi RPG Mass Effect 3 se bezpochyby stalo mezníkem v historii herního průmyslu. Vyvolalo ohromno vlnu nevole a způsobilo vznik mnoha hráčských iniciativ žádajících změnu. Studio BioWare nakonec ustoupilo a před pár dny vydalo DLC „Extended Cut“, které by mělo konec vylepšit a ságu zachránit. Povedlo se?
Poznámka 24.9.2013: Po více jak roce od zahrání ME3 jsem se k celé sérii vrátil a zejména třetímu dílu dal ještě jednu šanci. Napodruhé, s vědomím toho co přijde a bez pŕedsudků nebo vyhypovaných očekávání jsem si závěr série doopravdy vychutnal a samotný konec již nepovažuji za znesvěcení série, ale maximálně důstojnou a neuvěřitelně emotivní tečku za asi nejlepším herním příběhem vśech dob. S následujcími řádky napsanými v návalech vzteku po dohrání onehdy na jaře 2012 se tedy již neztotožňuji, můj názor na konec se otočil o 180 stupňů. Článek zde tedy ponechávám spíše pro jeho historickou hodnotu, jakožto připomínku oné památné kauzy a vzepětí hráčské komunity. 🙂
Proč byla změna třeba?
Původní konce hry Mass Effect 3 byly často označovány jako jedny z nejhorších videoherních zakončení vůbec. Vyčítány jim byly obrovské příběhové a logické díry, pohřbení významu hráčových voleb napříč ságou, nulové uzavření příběhu, mizerné zpracování (všechny vypadaly skoro stejně) a v neposlední řadě také fakt, že všechny konce byly více či méně prohrou. Pokud máte zájem přečíst si mojí podrobnou analýzu všech původních konců, můžete tak učinit zde. To všechno vedlo ke zrození tzv. „Retake“ hnutí, které si rychle získalo podporu desetitisíců fanoušků a snažilo se přesvědčit studio BioWare, aby byly konce nějakým způsobem upraveny. Vzhledem k velikosti prostestů a množství negativní publicity neměli zřejmě tvůrci jinou alternativu, než se pokusit hráče nějak uchlácholit. I v EA si uměli spočítat, že nenaslouchání komunitě by je tentokrát mohlo stát velkou část zákazníků.
Už při oznámení Extended Cut z vyjádření BioWare vyplynulo, že se snaží aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Aneb podstata nenáviděného konce zůstane stejná, ale budou nám poskytnuty dodatečné scény objasňující nejčastější otázky hráčů (jinak řečeno zalepí příběhové a logické díry) a také epilog, který by měl poskytnout definitvní uzavření celé ságy. Již z těchto faktů bylo téměř jasné, že se na nás neřítí žádná velká bomba, která by nás všechny posadila na zadek. Přesto se však našlo mnoho lidí stále bezmezně věřících, že se dočkáme Indoktrinační teorie (zingovská blogová komunita nám ji představila textem i videem) či snad úplné změny konce. Byla přání hráčů z celého světa vyslyšena a může se dnes Mass Effect 3 pyšnit stejně skvělým koncem jako jeho dva přechůdci, jejichž zakončení považuji za ta úplně nejlepší, jaká kdy v herním průmyslu vznikla? No…
Navoněné lejno
…ne. Pokud patříte k těm, kterým se konec ME3 nelíbil, pravděpodobně na tom Extended Cut nic nezmění. Žádné velké překvapení se nekoná, BioWare se tentokrát výjimečně rozhodli držet svých slibů. DLC tedy opravdu přináší jen vysvětlení několika (zdaleka ne všech) příběhových děr, pár nových dialogů se společníky, prodloužené závěrečné video a jakýsi obrázkový „epilog“. Malým překvapením je přidání čtvrtého konce, který byl hráči velmi žádaný – nicméně jeho provedení zcela devalvuje jeho hodnotu. Ale abych nebyl jen negativista, součástí DLC je i několik nových velmi povedených skladeb od veterána série Sama Hulicka.
Co však EC odpárat nemůžu je fakt, že tyto nové konce jsou určitě lepší než ty z původní hry. To ostatně není žádné překvapení, protože si opravdu nedokáži vybavit hru, po jejímž dohrání bych se cítil hůře. Zakončení nyní s přimhouřenýma očima dává smysl a konečně jsme se dozvěděli, co která možnost pro galaxii přinese. Jenže bohužel, k dobrému příběhu je třeba více než jen „objasnění“. S Extended Cut možná zmizela větší část objektivních výhrad, ale na kvalitě to konci nepřidalo. Stále je celé světelné roky vzdálený od skvělých a epických zakončení prvních dvou dílů. Celá závěrečná mise rozhodně nevypadá jako to veleočekávané epické finále slavné trilogie. V bodě, kde byla na místě absolutně vygradovaná epičnost, v bodě, kde se měla projevit všechna naše rozhodnutí napříč ságou, v bodě kde s námi měly cloumat ty nejsilnější emoce jsme dostali jen průměrnou pozemní misi bez duše soustředící se na minoritní záležitosti. Od tolik očekávaného vyvrcholení jsem zkrátka čekal trochu… víc.
Změny a přídavky
Nad úrovní celého zakončení zřejmě již nemá smysl se více rozčilovat, takže pomalu přejdeme k tomu, co nás skutečně zajímá – tedy ke konkrétním věcem, které Extended Cut změnila či přidala, ale i těm, které byly hráči oprávněně vyžadovány a EC je přesto neobsahuje. Pro kontrolu využiji seznam ze svého minulého článku, kde jsem jednotlivé chybějící aspekty podrobně rozebral.
Význam voleb učiněných v průběhu série
Celý Mass Effect byl vždy o mnoha těžkých rozhodnutích a každý hráč tedy očekával, že budou mít efekt na podobu jeho zakončení. V původním konci byl tento efekt nulový a EC přinesla jen drobné zlepšení. Součástí hry je nyní jakýsi „epilog“, spočívající v sérii statických či jen lehce animovaných obrázků ukazujících stav galaxie po ukončení smrťácké hrozby. Tyto obrázky nejsou bohužel doplněny žádným textem a nezobrazují zdaleka vše – uvidíte několik postav, které sérii přežily a stejně tak některé rasy, v závislosti na vašich rozhodnutích učiněných během ME3. První dva díly mají na tuto slideshow vliv víceméně nulový. Zklamáním je i fakt, že značná část z nevelkého počtu obrázků je pro každý konec stejná a skutečných odlišností by mezi sebou různí hráči našli jen pár. Takže suma sumárum – něco málo tu najdeme, ale jako nějakou reflexi všech našich činů bych to v žádném případě neoznačil.
Vizuální podoba jednotlivých zakončení
Jistě si dobře pamatujete, že všechny tři původní konce byly z 95% stejné a lišily se pouze barvou exploze. Konce z EC obsahují několik nových scén – část z nich je opět (až na barvu) shodná pro všechny, ale najdeme zde i krátké scény vytvořené přesně na míru jednomu konkrétnímu zakončení. Každá ze tří voleb je tentokrát doprovázena monologem (každé zakončení má jiného mluvčího), který jednotlivé konce také dokáže odlišit, i když jen po zvukové stránce. V tomto ohledu očekávání taktéž nebyla naplněna, ale drobné bezvýznamné plus za snahu udělit mohu.
Depresivní vyznění všech konců
Jedna z nejhorších věcí na původních koncích byl pocit, který ve mně zanechaly. Byl to pocit, že jsem právě prohrál. Uznávám, že to bylo celkem originální, protože po žádné jiné hře jsem se necítil tak hrozně. Nicméně to byla velmi nepříjemná zkušenost a už nikdy jí nechci v žádné videohře zažít – život sám o sobě je krutý dost a já nemám potřebu si bolest ještě přidávat skrze hry, na kterých mi začalo až příliš záležet. Podobně to zřejmě cítí většina lidí a BioWare to naštěstí asi pochopili. Vyznění konců je o něco pozitivnější, autoři se je snaží vylíčit v co možná nejhezčích barvách, což ale vzhledem k jejich obsahu (který zůstává poměrně nehezkým ve všech případech) působí docela nedůvěryhodně a konce jsou až přehnaně patetické. Součástí změn je i retcon několika často kritizovaných událostí, za což lze také pochválit. Ve výsledku to opět žádná sláva není, ale je vidět, že autoři se v tomto ohledu celkem snažili, což kvituji s relativním povděkem.
Příběhové a logické díry
Nejobjektivnější argumenty a největší kritika pocházela právě z této oblasti. Na tu se Extended Cut zaměřila celkem důkladně a snažila se alespoň část problémů vyřešit. Týká se to především některých událostí během poslední mise, samotné příběhové pozadí zůstalo nezměněno – což mimo jiné znamená, že podstata Smrťáků a Katalyzátoru je stále stejný blábol jako prve. Stejně tak do příběhu pořád moc nesedí některé události z prvních dvou her. Objasnění některých událostí se povedlo celkem elegantně, u dalších to ale už docela skřípe – je docela jasně poznat, že v původním plánu žádné vysvětlení nebylo a autoři EC ho tedy museli vymýšlet zpětně. Nicméně konec konečně drží logicky pohromadě (sice jen tak tak, ale aspoň to už nebije tolik do očí), takže tady zřejmě EC zafungovala nejlépe, jak mohla.
Uzavření příběhu
Uzavření příběhu v Extended Cut obstarává zejména již dříve zmiňovaný obrázkový epilog v kombinaci s prodlouženou závěrečnou animací. Víme tedy, co která možnost galaxii způsobí a je naznačen osud některých ras a postav. Ovšem nic není nikde explicitně řečeno, takže hráč si opět musí spoustu věcí domýšlet. A nejde jen o maličkosti – vždyť přežití jedné zcela zásadní postavy nebylo jasně zmíněno ve hře, ale bylo až dodatečně po vydání EC potvrzeno tiskovou zprávou studia, což je podle mého názoru obrovská ostuda. Hráči si zasloužili mnohem víc.
Roleplay element
Malým překvapením EC je přidání čtvrtého konce, přinášejícího možnost, které se hráči mohutně dožadovali – odmítnutí všech tří ostatních možností. A ačkoli se při jejím zvolení z počátku zdá, že věci konečně začínají jít tím správným směrem, velice rychle přijde studená sprcha a vztyčený prostředníček od BioWare. Tato možnost totiž ústí v automatickou prohru, bez ohledu na počet shromážděných spojenců. To je další rána celkovému roleplay – morálně nejsprávnější volba zde ústí v nejhorší výsledek, a pokud chce hráč uspět, musí si vybrat mezi genocidou, diktaturou a mutací všch živých organismů. Opravdu děkujeme tvůrcům za tuto cennou morální lekci.
Hrát či nehrát?
Toť otázka, kterou si asi kladou všichni. Stojí Extended Cut za nové rozehrání? Může si nyní hráč třetím dílem nepolíbený zahrát hru bez obav o zachování duševního zdraví? Svoje subjektivní doporučení zkusím roztřídit podle toho, v jakém vztahu k ME jste.
Jsem fanoušek série, hrál jsem všechny díly a konec se mi líbil.
Bude se vám určitě líbit i upravený konec. Směle do dalšího rozehrání.
Jsem fanoušek série, hrál jsem všechny díly a konec se mi nelíbil.
Pokud se vám líbila myšlenka konce, ale vadilo vám zpracování, Extended Cut by mohla být přesně pro vás. Pokud původní konce nesnášíte z podstaty, nejspíš se pro vás nic nezmění. Nové rozehrání by mohlo přinést akorát další zklamání.
Jsem fanoušek série, hrál jsem první dva díly, ale trojku jsem kvůli špatné publicitě vynechal
No, lepší už ten konec asi nebude, takže pokud vás zajímá, jak se Bioware rozhodli ságu zakončit, teď je pravý čas to zjistit. Předem se ale připravte na možné, či spíše pravděpodobné zklamání a zvažte, zda ho chcete riskovat. Kdybych mohl použít stroj času, tak bych ME3 asi vůbec nerozehrával.
ME3 neznám, ale chtěl bych ho zkusit. Negativní publicita okolo konce mě ale dost odradila.
Na člověka neznalého předchozích dílů konec zapůsobí určitě lépe než na fanouška. Nevidím důvod vás odrazovat od hraní. Pokud ovšem hledáte skutečně ověřenou kvalitní pařbu, začněte u prvního dílu.
Následky a dědictví
S předchozími řádky určitě někteří z vás nebudou souhlasit – EC komunitu rozdělila na několik částí, kde jeden je spokojený a druhý stále zklamaný. Ale na jedné věci se asi shodneme – celé to martyrium trvající od vydání hry je u konce. Indoktrinační teorii, milovanou a podporovanou tolika lidmi včetně mě, můžeme nejspíš konečně prohlásit za neplatnou a jen si jí pamatovat jako ukázku neuvěřitelné lásky mnoha hráčů k univerzu Mass Effect. I když se najdou tací, kteří najdou důkazy i v Extended Cut (a že tam jsou), já osobně s ní končím. Pokud kdy BioWare mělo nějaké plány s IT, mělo je do hry dát teď. Pokud to udělají později, tak už je za to nepochválím, protože hraní takovéhle špinavé hry se zákazníkem by mi připadalo nechutné.
Stejně tak je konec s dalšími případnými akcemi za dodatečnou změnu konců. Část lidí byla upravenými (zásadně odmítám slovo „novými“) konci uspokojena a ta zbývající už nezíská dostatečnou podporu veřejnosti, aby její snažení mělo nějaký smysl. Nezainteresovaní a nevědomí budou teď vždy argumentovat tím, že už si hráči „vybrečeli“ EC, a tudíž už nemají nárok na cokoli dalšího. EC navíc smazala velkou část objektivně uznávaných důvodů, proč je konec špatný – jinak řečeno je sice špatný pořád, ale ono pomyslné střelivo nám takřka došlo. Už se bohužel nemůžeme odvolávat na nesplněné sliby. Všechen odpor vůči zakončení ságy je nyní jen na úrovni našeho osobního vkusu a preferencí – a to bohužel nestačí.
Vydání Extended Cut bylo cílem všech těch desítek tisíc lidí zapojených v Retake Mass Effect movementu. Samotný fakt, že BioWare bylo dotlačeno až k tomuto nestandardnímu kroku můžeme považovat za velké vítězství hráčů – snad poprvé v historii jsme ukázali, že si nenecháme všechno jen tak líbit, a že za své peníze chceme kvalitní produkty. I když mě a spoustu dalších EC zklamala, Retake se spolu s jeho nesmrtelným sloganem „Hold the Line!“ zapíše do dějin herního průmyslu. Tato kauza bude snad do budoucna fungovat jako odstrašující příklad pro všechny vývojáře a vydavatele, kteří by snad chtěli podobným způsobem ničit skvělé série.
Kam dál?
Jste zvědaví, jaká tajemství skrývá poslední příběhové DLC pro Mass Effect 3? Začtěte se do mé recenze a zjistíte více, samozřejmě bez spoilerů.
Máte rádi chytlavé a napínavé sci-fi příběhy? Zkuste se ponořit do prvních dvou dílů mého díla „Děti hvězd“, přinášejícího kombinaci mysteriózní zápletky a emotivního příběhu. Začněte prologem a pokračujte prvním dílem.
Zajímají vás i další hry od BioWare? Dragon Age II je zajímavým akčním fantasy RPG, které také přináší skvělý příběh i intenzivní akci. Čtěte mojí obsáhlou recenzi na tento zajímavý titul.
Bavily vás v Mass Effectu 3 adrenalinové přestřelky? Možná by vás mohla zajímat hra Gears of War, legendární 3rd person akce z postapokalyptického prostředí. Zkuste štěstí s mojí podrobnou recenzí.
Recenze
Mass Effect 3: Extended Cut - zkáza nebo spása? (recenze)
Slabá náplast na mizerné původní konce. Místo vysněného DLC, které by zachránilo milovanou ságu jsme dostali pár nových animací a obrázků, které sice konec učiní snesitelnějším, ale ve výsledku je to pořád přinejlepším podprůměrné. Konec zůstává tím pomyslným vrahem, který v očích mnoha celou ságu zabíjí. Tentokrát to akorát není tak bolestivé.
Líbí se nám
- o něco lepší než původní konce
- zalepení některých příběhových děr
- zakončení nevyznívá tak depresivně
Vadí nám
- stále zcela nedostatečné jakožto konec epické ságy
- příliš málo změn a držení se původního špatného konceptu
- stále zůstává mnoho nejasností a logických děr
- téměř chybí reflexe hráčových voleb
- nový konec je vztyčený prostředníček komunitě