Poslední dobou mě přepadla chuť opět něco něco a jelikož opět hraji nového assassina, byla to jasná volba. I když už je většina fandů zaujata nedávno oznámeným AC4: Black Flags, pokusím se připomenout co nám AC3 přineslo a co vzalo. Během let se AC stalo vlajkovou lodí celé společnosti a pravidelně přináší masivní tržby do kapes společnosti. AC již vychází každý rok, ale na rozdíl od některých sérií, které spíše stagnují, se tvůrci snaží přidávat stalé nové možnosti pro lepší herní zážitek, nejinak tomu bylo v zatím posledním díle série.V AC3 jsem se dočkali věcí jako lovu zvířat, námořních bitev, parkouru v korunách stromů a některých dalších drobností, které už ale nebyly pro hru tak důležité. Hru jsem hrál na PS3 poměrně dlouhou dobu a ze začátku jsem byl nadšen, ovšem po delší době hraní a několikanásobném dohrání počáteční nadšení trochu opadlo. Pojďme se tedy podívat na to, jak AC3 začíná. Předem upozorňuji že recenze bude obsahovat několik menších spoilerů, ovšem většina z vás hru již hrála a tak si myslím že nepůjde o nic výrazného.
Desmond, Connor a ti ostatní
Všechno začíná u Desmonda Milese, příběh plynule pokračuje tam, kde předchozí díl skončil a tak není moc co vysvětlovat. Desmond je opět vržen do animu a seznamuje se s dalším z jeho předků. Tím je Anglický šlechtic Haythem Kenway, kterého se chopíte ještě ve staré dobré Anglii. Poté už vyrážíte dobývat nový svět a dát dohromady tamější organizaci. Během hraní potkáváte rozličné postavy americké historie jako Charles Lee, Benjamin Franklin, George Washington.V průběhu hraní za Haythema se seznamujete s jistou indiánkou, a výsledkem je právě Connor. Tato první část hry mně zabrala zhruba 6 hodin, ovšem to jsem jen plnil mise, bez toho abych se nějak rozhlížel po okolí. To jsem si vychutnával až za Connora.
Tak tedy Connor, nebo chcete-li jeho indiánské jméno Ratonhnhaké:ton je synem Haythema, který bývá často označován za nejcharizmatičtější postavu ve hře. Za sebe říkám, je to nafoukaný, sobecký šmejd, jeho postava je opravdu parádně propracovaná a musím dát většině za pravdu, právě část za Haythema byla opravdu skvělá. Ale zpět na začátek, Connora dostáváte do rukou, když je mu 10 let, v té době dojde k útoku na jeho vesnici, při kterém zemře jeho matka. Connor se v lese setkává s templáři a slibuje jim pomstu. Celá hra se tak odehrává v jednom duchu, vraždění templářů, kteří se ocitnou na vašem seznamu.
Z Connorem se poté potkáváte na prahu jeho dospělosti, vaším úkolem je objevit Asasinského mentora a zahájit tak svůj výcvik. Během něj se seznamujete s bojem asasinů a templářů a zasvěcujete se do celé organizace. Connor je hodně zvláštní postava, projdete s ním velkou část jeho života a můžete sledovat tak vývoj jeho osobnosti. Který ale nenastane, Connor se stále drží svých zásad a bezmezně věří ve spravedlnost a svobodu. Mstí každou křivdu bez ohledu na následky. Právě toto zbrklé chování, způsobené jeho nevyzrálostí, je jeho hlavním rysem a naštěstí pro nás dává hodně prostoru pro další pokračování. Bohužel pro Connora je kromě jeho zbrklosti typická i bezmyšlenkovitost a také nevýraznost jeho postavy. Vždyť většina rozhovorů s jeho mentorem má tuto podobu:
Connor: What do you want me to do?
Achilles: Kill him
Connor: OK
V průběhu tréninku u Achilla dostává Connor pod palec celou jeho usedlost, kterou musí zrenovovat a dát opět dohromady. Během hry tak plníte mise pro usedlost, získáváte nové obyvatele a potom zase plníte mise pro ně. Nic jiného v tom není, ovšem mise jsou různorodé, variabilní a zábavné. Budete tak lovit pumu, zabíjet pytláky a nebo si zahrajete bowls s usedlíky. Právě zde si lidé stěžují na mise, které Connor přijímá, Connor má být přece hrdina, za kterého mluví velkolepé činy, a ne člověk plnící mise typu zažeň prasata do výběhu. V mnoha ohledech mají pravdu, ale přece jen je pěkné vidět, že Connor je spíše ‘‘obyčejný‘‘ bojovník než hrdina.
Za každou misi vám budou odemčeny další předměty, které vám budou moci prodat obyvatelé vaší usedlosti. Vy je budete moci dále prodávat, nebo používat k výrobě dalších předmětů a vynálezů. Návody na vynálezy budete dostávat jako odměnu za různé dobrovolné mise, nebo je najdete v truhlách. O těch až později. Vyrobené předměty také můžete prodávat, při čemž vám musí být jasné, že jejich cena je o hodně vyšší než surovin na ně použitých. Hodně bude záležet na specializaci vaši usedlíků, získáte tak rolníky, lovce, horníky, hospodské, řemeslníky, dřevorubce a mnohé další. Každý z nich vám dává speciální suroviny a každý také dokáže vyrobit unikátní předměty. Celý systém výroby a prodeje materiálů funguje skvěle. Můžete vysílat konvoje k obchodníkům se surovinami, které vám tak ušetří cestu a čas. Ovšem je nutné podotknout že konvoj můžou přepadnout nepřátelé, vy potom máte časový limit aby jste konvoj ochránili. Jestli se vám to nepovede, tak je konvoj i se surovinami ztracen.
Ekonomický systém ve hře se hodně změnil a byl hodně zjednodušen. Zdá se že i Ubisoft má v plánu zaměřit se na mnohem početnější cílovou skupinu, bohužel. Nyní už nemůžete kupovat obchody, pouze můžete v jednotlivých obchodech nakupovat a také prodávat předměty. Ve hře je celkem snadné dojít k penězům, ale ještě snazší je utratit je. V obchodech tak kromě zbraní, rozlišených do různých tříd naleznete různé převleky, mapy a spotřební předměty. Mám velkou výtku k převlekům, to totiž není nic jiného než různé barevné kombinace vašeho asassinského oděvu, navíc bez jakéhokoliv obrázku, takže kupujete zajíce v pytli.
V kůži zdatného lovce
Když jsme u toho získávání peněz, ty můžete získat několika různými způsoby. Tím hlavní je lov, o tom až o chvilku později. Nějaké peníze dostanete za mise, ovšem to je jen malinké procento. Rovněž můžete okrádat lidi, jak živé tak mrtvé. Ale ani zde se k nějakému majlantu nedostanete. Spíše k zajímavým věcem, jako jsou různé bylinky, otrávené šipky, oka a mnohé další. Peníze můžete získat vykrádáním truhel, ovšem připravte se zaplatit velkou daň. Daň potu, krve, několikrát opakovaných sprostých slov a možná budete muset obětovat i nějaký ten gamepad. Páčení truhel je největší stupidita, kterou tvůrci do hry daly.
Všechno probíhá tak že musíte jednu páčku na gamepadu podržet pod určitým úhlem, jakmile dostanete páčku do správného úhlu provedete to samé i s druhou, ovšem úhel bude dosti odlišný. Vaše prsty se tak často dostanou do zvláštních poloh a někdy jsem chytil i nějakou tu křeč. Ale tím to nekončí, za neustálého držení páček, nastává zběsilé bušení do tlačítka R1, pokud se ale páčky jen o trošku pohnou, čeká vás opakování celého aktu. Jednoduše takovéto cvičení na jemnou motoriku, nemá ve hře pro široké spektrum hráčů co dělat. Pro mě se jednalo o nejobtížnější část celé hry. A vaše odměna? Tu činí několik stovek dolarů a pár návodů na vynálezy. Nic moc, za takové utrpení.
Boston, New York a něco mezi nimi
Přejděme k tomu lepšímu. Obrovské plus získávají tvůrci za svět. Dostanete se do Bostonu a New Yorku a také lesů mezi nimi. Celá atmosféra doby je vykreslena nádherně stejně jako žijící svět. Nikdo nechodí po ulici jen tak, lidé vás míjí, pokud se jim nelíbíte v metou vám do obličeje patřičný komentář. Všude se něco děje, támhle vojáci utlačují nějaké nebohé civilisty, támhle skupinka vyvolavačů nabádá lidi k tomu, aby vás udali. A o kousek dál otravují lidi malé děcka, žebrající o peníze, mimochodem to že ve hře nejdou tito malí ničemové zabít, mě celkem naštvalo, stejně jako jejich pokřiky a otravování. Všechno je krásně dokresleno velkou spoustou domácích zvířat, na ulicích tak kromě koňů potkáte psy, kočky, slepice, ovce, kozy, krocany no prostě všechno co by si tehdejší farmář mohl přát.
Zároveň pro vás mají lidé různorodé mise, za které získáte i nějaké to finanční ohodnocení. Ovšem nečekejte žádnou revoluci, většina misí spočívá v tom, že máte někomu něco donést nebo vyrobit. A tímto se dostáváme k jedné z největších novinek ve hře, lovení. Ve hře je na dvacet různých druhů zvířat, které můžete lovit, jsou zde malá zvířata jako zající, bobři, větší býložravci kteří jsou zastoupeni jeleny a losy, nebo masožravci mezi které se řadí vlci, medvědi a další. Když se budete jen tak procházet lesem, uvědomíte si, že je plný života. Tvůrci se snažili udělat vše precizně a realisticky, bohužel ne všude se jim to povedlo. A tak jakýkoliv zvuk zvířata vyplaší a ony vám utečou, naopak když budete pozorní a tiší uvidíte, jak se zvířata pasou, pijí nebo odpočívají. Stanete se svědky lovu smečky vlků na nebohého jelena.
Ale zpět k samotnému lovu, je jen na vás jak zvířata bude lovit. Nejlepší variantou tak zůstává luk a šípy, ty menší se vám chytnou do nastražených ok, které můžete zvýraznit různými návnadami. Sice to tak možná nevypadá, ale podle toho jak zvíře zabijete se určuje i cena kožešin a masa. Pokud ho skolíte mušketou, celková cena masa, kůže bude o mnoho nižší, než když ho zabijete lukem. Tento systém se mi opravdu moc zamlouval, ovšem právě při lovu narazíte na velké množství bugů. Někdy narazíte na jelena stojícího na místě, bez jakékoliv známky života nebo ulovená zvířata zmizí bez jediné stopy. A ještě aby nezapomněl, když lovíte zajíce do ok, můžete se stát že příjde nějaký ten predátor a zvíře vám jednoduše sežere a s ním zničí i vaše oko. No není to super? Pro mě byl lov jedním z nejlepší prvků ve hře, při kterém jsem strávil asi polovinu svého herního času a nelituji toho. Variabilita a velké množství druhů zvířat, které před vámi utíkají, a nebo vás napadnou mi jednoduše učarovali.
Sliby které se „nestaly“ skutečností
V lese je toho ale mnohem více, můžete přepadat nepřátelské konvoje a získávat tak peníze, přepadat pevnosti (jedná se o náhradu tower defense), těch je celkem sedm a nabídnou výzvu pro všechny hráče. Je velká škoda že stealth postup je zde opravdu obtížný a mám pocit, že u každé pevnosti je jen jedna cesta, jak ji dobýt bez toho aby vás nepřítel zpozoroval. Častěji se vám tak stane že se dostanete do konfliktu s obrovskou masou nepřátel a nastává souboj.
Právě souboje zde jsou poměrně složité, mnoho hráčů si stěžovalo že jsou nejslabší částí celé série. V minulých dílech nebylo vůbec těžké pozabíjet celou armádu nepřátel, bez jediného škrábance. A typický asassinský útek přicházel na řadu málokdy. V AC3 je tomu jinak, ne úplně, ale jinak. Souboje se nově ovládají pomocí tří tlačítek, z nichž jedním blokujete útoky, druhým útočíte a třetím jste schopni prolomit soupeřovu obranu. Ve hře je ohromné množství jednotek a jsou velmi různorodé, obyčejní pěšáci se vás ani nedotknou, zatímco kapitáni vás velmi často donutí k útěku. Souboje nejsou lehké, ale zároveň mohou být ještě těžší, v jeden okamžik na vás útočí jen jeden max. dva vojáci a ostatní čekají, až se s nimi vypořádáte. Občas se dostanete k efektnímu kombu a zabijete několik jednotek nepřátel najednou. Souboje se dočkali změny, jsou o něco těžší, ale pořád to není nic, co by vás donutilo třískat s ovladačem.
Ve hře se také dostáváte ke sbírání různých věcí, jako jsou pírka, truhly, almanachy, cetky a mnohé další. Když se vám povede nasbírat je všechny dostanete oblek, za pírka je to například oblek domorodého indiána. O hodně zajímavější je sbírání cetek, ty nosíte jednomu z vašich námořníků a on vám za to dává lokace míst, na kterých najdete části map vedoucích ke skrytému pokladu kapitána Kidda. Dostanete se tak na Jamajku, a nebo navštívíte Gronsko, cestu vám zpestří několik ne příliš těžkých hádanek. I tak jde o příjemné zpestření hry.
Další z novinek ve hře je střídání ročních období. To se povedlo poměrně dobře, ale část slibů splněna nebyla. Období se střídají v závislosti na sekvenci, kterou právě hrajete. Hlavním rozdílem je váš pohyb, ve sněhu jste pomalejší a pohybujete se jinak. Zároveň všechno vypadá bíle, ale to je tak nějak všechno. Nějaké znepřístupnění lokací tu není, stejně tak nedošlo na zamrzání vodních ploch. Počasí ani neovlivňuje parkour, který je mimochodem úžasně zpracovaný. Repertoar Connorových pohybů je opravdu různorodý. Každou překážku překoná jiným pohybem, napočítal jsem pět různých skoků, jakými se dostane před plot, přes jeden stejný plot! Všechno vypadá velice realisticky, už žádné trhavé pohyby, všechno je perfektně zpracované a vás tak čeká hladké proplouvání všemi různými oblastmi.
Romantika v korunách stromů
Co se týče běhání po stromech, i to zde je a na rozdíl od střídání ročních období je propracované o hodně lépe. Nejdříve se musíte dostat do korun stromů, což není tak lehké jak se zdá.Problém je že Connor nemůže vylézt na všechny stromy, ale jen na některé a tak vám bude nějaký čas trvat než se je naučíte rozlišovat. Ty na které je Connor schopen vyšplhat poznáte podle různých větiček nebo rozdělení za které je možné se zachytit. Samotný parkour i pohyb v korunách stromů provádíte zcela jednoduše držíte R1 a páčku ve směru, jakým chcete postupovat dále. I zde se tak hra dočkala zjednodušení, kompletně celý parkour se totiž ovládá tímto způsobem.
Tímto bych už rád opustil prostory lesa a jeho možnosti, a zaměřil se na trochu obalenější oblasti. Město žije a nabízí vám mnoho možností, můžete zajít do hospody, dát si pivo a zahrát si různé hry, plnit mise pro různé spolky, vše je jen na vás jak si hru uděláte. Okolní život vás zasáhne a donutí vás cítit se jako za starých časů. AC3 podává atmosféru doby skvěle a svět kolem je živí, nikdo jen tak nestojí každý něco dělá, přesně takto by měl vypadat otevřený svět.
Pomalu se blížíme ke konci článku, ale je tu ještě pár podstatných věcí co mám na srdci. Jednou z nejvíce očekávaných novinek ve hře jsou námořní bitvy. Vaši loď získáte v usedlosti, opravíte ji a budete moci si ji vylepšit podle vašeho uvážení, můžete si tak nakoupit různé druhy střel, lepší kormidlo nebo beranidlo. Rád bych připomněl, že tyto bitvy jsou čistá arkáda, ovšem nehorázně zábavná. Všechno se odehrává v proměnlivém počasí, kdy se najednou přiřítí bouře, vlny a vítr což mění podmínky. Lodě se pohybují hodně rychle a svižně což je dobře, nuda to rozhodně není.
Vaším cílem je většinou zničit flotilu nepřítele, ale dostanete se i k ničení pevností nebo naloďování se na lodě nepřátel a užijete si tak likvidování jeho posádky. Různé typy střel potom dělájí bitvu ještě variabilnější. Chvíli jsem si říkal jestli by Ubisoft nevydal samostatnou hru jenom s těmito bitvami. Jediným záporem tak zůstává omezený počet misí, těch je kolem třiceti, ale projedete je během chvilky, což je škoda. A právě tyto bitvy jsou jedním z důvodu proč se alespoň z menší části těším na nový pirátský díl, když atmosféra AC série pomalu vyprchává.
Bratrstvo zůstává, alespoň část
Ale když si vzpomenu na další slibovanou vložku, nějak si nemohu vzpomenout jestli na ni ve hře někdy vůbec narazil. Tou je možnost probíhání domů a tím zmatení nepřátel, Chvíli mi trvalo spočítat kolikrát že jsem s tímhle ve hře setkal. Bohužel musím říct, že otevřených dveří a oken je v Bostonu i New Yorku, minimum. Já jsem domy proběhl jen pětkrát během 45 hodin, co jsem hru hrál poprvé. Je to škoda, rozhodně to byl zajímavý prvek, ale škoda že se ho nepovedlo lépe vložit do hry.
Co se týče rekrutování asasinů, tak to zůstalo zachováno. Boston a New York jsou rozděleny na čtvrtě, které můžete osvobodit s pod nadvlády angličanů a vložit do rukou domobrany, tím že splníte mise osvobození. Během nich se dostanete do různých situací kdy budete vraždit vyběrčí daní, zabíjet exekutory, osvobozovat zajatce nebo zabráníte popravám. Jakmile osvobodíte čtvrť, přidá se k vám jeden z jejich obyvatelů a stane se tak asasinem. Své rekruty si můžete zavolat na pomoc, kdykoliv během hry, nebo je můžete poslat na mise po celém východní pobřeží spojených států. Každý stát zde má několik misí, a když je vaši rekruti splní, stát začnou kontrolovat asasíni. Vaši svěřenci zároveň získávají nové zkušenosti a s nimi i hodnosti a je pro ně snazší plnit mise.
Ještě pár slov k Desmondovým pasážím, které byly jednou ze slabších stránek celé hry, ale letos se povedli náramně. Během celé hry se do jeho kůže podíváte čtyřikrát. Dostanete se do New Yorku, Sao Paula, Italie. Všechny lokace jsou nápadité a zvláště New York působí úchvatně. A nechybí ani působivé zakončení celé desmondovi linky. Nezbývá než čekat co nového přinese AC4.
AC3 je komplexní hra, která by neměla chybět ve sbírce žádného milovníka kvalitních her, všechny novinky co tvůrci přidali, jsou poměrně dobré, některé skvělé jako lov nebo námořní bitvy, jiné slabší jako střídání ročních období. Navíc vše v opravdu krásné grafice, která vyniká hlavně PC. Celkově je hra skvělá, živí svět, obrovské množství možností čím se zabavit. Příběh je bohužel stránkou slabší a některé události jsou znázorněny hodně zjednodušeně, například bostonské pití čaje. Při kterém budete jen pobíhat po lodi a házet sudy s čajem do vody a při tom bránit vaše kumpány. Nic z čeho by jste měli mít pocit, že se to zapíše do historie. Škoda. Dalším záporem jsou bugy a zasekávání se lidí do předmětů a zvířat, kterých je poměrně hodně, naštěstí se nejedná o nic závažného co by výrazně narušilo hru. Navíc obsahuje multiplayer, který mě sice vůbec nezaujal, ale já jej spíše beru jako doplněk ke hře samotné. Pro mě se jedná o druhou nejlepší hru minulého roku, ale když přihlédnu ke všem záporům musím volit jiné hodnocení, než které bych hře dal s největší radostí. A také musím přimhouřit oči nad tím, že atmosféra nádherných středověkých měst je pryč. Místo toho budete přeskakovat skvělé dřevěné ploty a prasata, no doufám že AC4 se výrazně zlepší a nabídne zajímavější lokace. Nezbývá než doufat.
Recenze
Assassin's Creed 3, boj za svobodu
Líbí se nám
- Námořní bitvy
- Lov
- Živý svět
- Rozmanité Úkoly
- Nový soubojový systém
- Haythem Kenway
- Ozvučení
- Grafika
- Soundtrack
Vadí nám
- Hlavní hrdina bez mozku
- Bugy
- Chybí atmosfera AC série
- Stupidní páčení truhel