Tak opět vám přináším další článek, tentokrát si povíme o komplexu Black Mesa Research Facility, někteří už nejspíš četli mojí starou verzi ale protože ta byla sepsaná spíše narychlo rozhodl jsem napsat znovu a o něco lépe, musím ale varovat že tento článek bude obsahovat spoilery a předpokládá se, že jste projeli jak Half-Life tak i Opposing Force, Blue Shift ale i Decay, ten sice vyšel jen na PS 2 ale na PC je jako modifikace zdarma takže není problém to dohnat, tak jdem na to.
Úvod
Black Mesa Research Facility bylo založeno v roce 1950 v poušti New Mexico USA, na tomto místě byla vyřazená sila pro rakety ICBM, které přeměnili na obrovské výzkumné středisko pro výzkum téměř každé vědecké disciplíny. Je to přísně tajné středisko financované vládou, takže je to místo kam se žádný běžný smrtelník nepodívá a zaměstnanci musejí podstoupit bezpečnostními prověřením jako jsou například oční scannery, Black Mesa se dělí na sectory a levely které se liší jak prostředím tak i zaměřením na různé druhy výzkumu a vysokým zabezpečením a cestuje se mezi nimi pomocí přepravního systému, nyní se na ně vrhneme.
Black Mesa Transit System
Toto místo je hned první které uvidíte v roli Gordona Freemana, ano jsou to ty staré známé a moc ukecané vlaky, které očividně nabírají zpoždění (a nebo jen Gordon opět zaspal a má to jako výmluvu?). Pomocí těchto souprav se mohou zaměstnanci bezpečně a pohodlně dopravit do všech míst Black Mesa jako je Sector C Test Labs nebo i Sector F Lambda Complex, v průběhu jízdy neustále slyšíte sexy hlas Giny Cross který neustále připomíná aby jste neotvírali dveře v průběhu jízdy, nekouřili a dokonce propaguje aktualitu jako možnost přivést svého příbuzného do Black Mesa (a pak že je přísně tajné zařízení). Ovšem některé přísně tajné sekce jako například Sector C Test Labs vyžadují autorizaci od sekuriťáka z venčí jinak se dveře vlaku neotevřou a vlak nejspíš pojede do další stanice, tímto chrání laboratoře před nepovolaným vniknutím.
Sector C Test Labs
Tento sektor bude jistě znát většina hráčů a je i pod názvem Anomální materiály, tam Gordon Freeman momentálně pracoval než spustil resonanční kaskádu která to vše odstartovala. Tento sector má přijimací recepční halu, kanceláře kde vědci dělají šílený výpočty (ani se mi neptejte jaké matiku já nerad) a rozhodně je nakrkne když jim někdo zhasne světlo uprostřed vědeckého bádání. Dále tu máme kantýnu kde si vědci mohou o pracovní pauze něčeho nadlábnout a napít se osvěžujícího džusu, tedy pokud jim automat vůbec místo žraní peněz něco navalí a Gordon Freeman jim nesabotuje jídlo v mikrovlnce. Dále pak šatny ve kterém Gordon vyfasuje H.E.V. Suit, sekce pro lasery a plasmu a nejlepší na konec Test Lab c-33/a ve kterém Gordon měl provést největší experiment kterým totálně spustil kolaps, tento reaktor generoval Anti Mass Spectrometr který spustily až nad hodnotu maximálního výkonu, takže nejspíš obešli i pár bezpečnostních protokolů v zájmu lepších výsledků (proč mi to jenom připomíná Černobyl) s tím že možnost resonanční kaskády byla i tak nepravděpodobná, bohužel se mýlili a incident byl nevyhnutelný.
… zde pokračujte v psaní …
… zde pokračujte v psaní …
Sector B Coolant Reserve
Tady není o něm moc co psát, jak již název napovídá tak v něm se nachází chladící rezervy asi nejspíš pro Sector C který s ním právě sousedí, Gordon tam oficialně nemá přístup ale protože se okolnosti změnily tak už to nikdo jaksi nehlídá a co oko nevidí to srdce nebolí. Pro Gordona tedy hráče je to takový most mezi Sector C a Sector D a toto místo obsahuje samozřejmě i kanalizační systémy které jsou přeci jen zajimavější díky drtičkám odpadných vod. V Blue Shiftu tento sector uvidíte i při svém jízdě v ukecané soupravě.
… zde pokračujte v psaní …
Sector D Administration & Silo D
V tomto sectoru stráví hráč celkem dlouho a poprvé se v něm ocitně už po výstupu z výtahu do kancelářského komplexu tedy do administrační sekce, před incidentem to byla kancelář jako každá jiná, nuda papírování byrokracie a bůh ví co ještě ale v době incidentu se hned tato sekce stala hodně zajimavým místem. Protože v některých místech nefunguje proud tak jsou chodby tmavé až strašidelné ale taky umí i hráče pobavit, kancelářské krysy jsou až překvapivě odvážní když lezou do díry na stropě (asi doufají že tam uniknou nebo se schovají) a taky je v době incidentu v módě jiskřící elektrický kabel trčící ze stropu. Dokonce má i sám Gabe Newell vlastní kancelář ale v době incidentu ho už samozřejmě nezastiheneme jenže tam ale nechal jaksi puštěnou vodu a asi proto nevychází Half-Life 3, protože veškerý čas vývoje jaksi uniká ven do kanceláří jelikož Gaben zapoměl utáhnout ventil (Valve). Bohužel i tato kancelář kromě vody má i jiskřící kabel a když se elektřina spojí s vodou tak to dělá pěknou paseku, taky je tam sklad i s kulometnou střílnou, sice nevím proč takové opatření a hlavně proč najednou začali zabíjet vše živé v dohledu ale podle mě to musela už vláda přeprogramovat a nebo se vlivem nehody porouchali. Tato sekce se dělí na admin sekce, my jsme teď popsali část normálních kanceláří, tak se vrhnem na admin.sec 1.
V této sekci už jiskřící kabely nahradili propadající stropy s Headcraby ale aby jste o elektřinu nebyli ochuzeni Vortigaunti vám elektrickou šou milerádi předvedou, v jedné kanceláři se jeden vědec snaží vyprostit druhého z ventilační šachty, jenže jsou jaksi oba záhadně vcucnuti dovnitř a z ventilačky vypadnou kusy masa, jenže ani tohle Gordona neodradilo a stále pořád má zálibu v lezení ventilaček a v této kancelářské sekci sekci si jich užije nejvíce.
Dále máme Admin.sec. 2 ten zahrnuje hlavně velkou jídelnu a mrazák a jak už název napovídá tentokrát místo kabelu je krásné chutné maso které ho dokonce i Bullsquidi žerou a dočasně tak ignorují hráčovu přítomnost.
Admin.sec. 3 už bohužel hráč nenavštíví ale může tam za dveřmi zahlédnout G-MANa, jediný místo který hráč jinak uvidí je hlavně výtah vedoucí blíže na povrch konkrétně do skladišť, ten je ale jaksi mimo provoz takže Gordon bude muset vyšplhat, i tam má další kancelářská krysa odvahu a snaží se žebříkem vyšplhat, bohužel se neudrží a spadne.
Nyní jsme ve skladu a co o nich tak psát? Sklady vypadají asi jako sklady v realném životě, převáží se náklad z povrchu (nejspíš objednávka z vlády) a podle mě taky i na povrch (přece výzkum nemůže věčně být schován vevnitř. Toto místo je známé hlavně tím že se Gordon dostane poprvé do křížku s čistící jednotkou HECU která má za úkol vyčistit vše mimozemské a vše lidské, takže tudy cesta ven bohužel nevede protože povrch je silně střežen a zabijejí tam vše co se snaží utéct.
No a samozřejmě nejlepší na konec Silo D kam Gordona vědec poslal v domění že je to jediná stará cesta do Lambda Complexu díky vyřazenému železničnímu systému, jak už název napovídá je tam vyřazené raketové silo nejspíš právě pro rakety ICBM jak jsem se zmínil v úvodu, samo o sobě je silo nezajimavé, jenže to by ho nesměla okupovat nestvůra, teda spíš několik nestvůr na jednom místě podobní rostlině, ale hlavně hráči mylně označováni jako draci. Tyto potvory naštěstí nevidí ale pouze jenom slyší čehož bohužel si vědec neuvědomil a panicky řval na ní ať ho nechá bejt což se mu to stalo dosti osudným, jinými slovy potvora má večeři zdarma na talíři, cílem bylo nestvůru zabít pomocí testovacího zážehu raketového motoru což se taky podařilo. Okolí sila je zamořené radioaktivitou a zajimalo by mě kde se všechna vzala (netestovali kdysi i atomové bomby?).
Sector E Material Transport & Biodome Complex
Tento sektor budete znát hlavně z Half-Life a je to pro mnohé hráče i neoblíbeným místem a to konkrétně u Material Transport tak se na něj i tak vrhnem, jak už název napovídá je tam starý železniční systém určený pro transport různých nákladů a materialů případně zásoby do sekce High Altitude Launch Center tedy centrum pro odpálení satelitu do vesmíru který údajně měl pomoci uzavřít trhliny po resonanční kaskády a vyřešit tak ten problém, což se bohužel až tak docela nepovedlo a invaze i přesto pokračovala dál, tento přepravní systém má až příliš moc slepých odboček že se z toho někdy stává motanice a střed koleje je pod proudem takže je i nehostinný pro chodce, naštěstí jsou tu přeprávné drezíny které hráč může řídit takže většina překážek není problém, i tak toto místo i já moc zrovna nemusím ale dá se přetrpět. Součástí této lokace je i Track Control který hráč navštíví hned po absolvování Sila D, toto místo obsahuje generátor který napájí transformátor a ten pak napájí kolejiště (a usmaží Gargantuu na kousky).
… zde pokračujte v psaní …
Nyní se zaměříme na zábavnější část sectoru tedy Biodome Complex, zoologická zahrada plná mimozemských stvůr, takto by se ten complex dal popsat v kostce, obsahuje uměle vytvořené prostředí přímo pro ně a to včetně materialů z Xenu a pěstují tam převážně mimozemské ryby Ichtyosaury, Houndeye, Headcraby a další myslitelné i nemyslitelné stvoření a rostliny, jak se těm vědcům vůbec povedlo pochytat exempláře když po incidentu prohrávají i boj s Headcrabem je mi záhadou, Tento complex navštívíte za Adriana Sheparda v Opposing Force již v době katastrofy, takže bohužel není šance tento complex spatřit ještě před nehodou.
… zde pokračujte v psaní …
Level 3 Dormitories
Toto místo navštívíte v Decay a jak už název napovídá tak jsou to ubytovny pro personál a tohle místo musím zmínit už z důvodu že tam bydlel i Gordon Freeman kde spokojeně zaspal začátek směny, tato ubytovná se dělí na severní a jížní křídlo a mezi ně je dokonce i plavecký bazén kde si mohou po pracovní době chvíli zarelaxovat a zaplavat si, inu vědci si musí udržet i fyzičku nejspíš, poblíž bazénu je i samozřejmě jídelna jelikož všechen personál musí taky jíst, snad tam nedostávali vězenskou stravu jakou dostávají studenti na všech školách.
Area 3 Security
Bezpečnostní stanice pro členy bezpečnostních jednotek, toto místo navštívíte jako Barney Calhoun z Blue Shiftu a je dokonce k náhlednutí i z původního Half-Life hned na začátku jízdy v soupravě, tato oblast zahrnuje přijimací halu kde šéf zadává úkoly všem securiťákům, šatny kde si vyfasují ochranou vestu, střelnici kde si musíte vyfasovat bouchačku a místnost s bezpečnostními kamery kde můžete i špehovat Gordona Freemana v Sectoru C Test Labs.
Sector G Hydro Electric
První co si mnozí hráči pod slovem Sector G jistě představí je zasekávající a později i padající výtah u hlavního vstupu v Blue Shiftu, co ale možná nevíte tak součástí toho Sectoru je i přehrada s vodní elektrárnou kterou jako Gordon navštívíte a tato elektrárna pravděpodobně napájí většina systémů v Black Mesa, v Blue Shiftu navštívíte hlavně podzemní skladiště a hlavně kanalizační systém kterým se snažíte dostat se ven a v Opposing Force opět tu přehradu a její okolí.
Freight Yard
Toto místo navštívíte taky v Blue Shiftu hned jak vylezete ze smradlavého kanálu, tato oblast je složena za skladišť a železnic které jsou propojeny se přímo do Nového Mexika, v této lokalitě bylo cílem hráče vysvobodit vědátory z nákladního kontejneru aby vám pak pomohli s únikem, proč je ale vojáci místo popravy zrovna zavírali je mi záhadou.
… zde pokračujte v psaní …
Area 9 Transit Hub
Toto místo nejde oficialně navštívit a zmíňka o něm bylo přímo z ukecaného vlaku aby jsme v něm přestoupili na vlak s vyší ostrahou pokud se chcem dostat do zabezpečených sekcí, tento centrum nejspíš měl rozbočovat na několik větví a tunelů a hlavně tam mělo stavit více souprav když nekonali dopravní služby ale je to jenom už spekulace, toto místo mělo být v datadisku Decay ale nakonec ho vyřadili což je škoda.
Level 1 Main Facility Entrace & Area 7 Recreational Facilities
Tato místa taky bohužel není možné fyzicky navštívit ta v Levelu 1 bude nejspíš hlavní bránou do Black Mesy a ta v Area 7 poskytuje komfort a hlavně sportovní arealy, obchody, kino, jídelnu (tady si fakt nemuseli stěžovat na stravování) a další zařízení pro pohodlí personálu.
Sector A Training Facility
Ano nesmím zapomenout na náš starý známý Hazard Course kde jste určitě trénovali skok a srčku zároveň a navztekali jste se proč nejde přeskočit metrovou díru i po rozeběhu protože jste zapoměli před skokem nejdříve přikrčit pro použití modulů dlouhých skoků. Toto zařízení obsahuje výcvikové sekce jako je opičí dráha, střelnice, výcvik v tmavém prostředí atd. a cílem je naučit uživatele používat H.E.V. Suit a připravit ho na případné krizové situace, nejspíš proto je tak Gordon výborný ve zbraní, existuje samozřejmě i sekce pro Sekuriťáky kde je to tam víceméně stejné akorát s vestou, mezi výcviky vás provádí holografický průvodce, u H.E.V. sekce opět Gina Cross a v sekci pro Securiťáky jeden ze Securiťáků. Training Facility je možné navštívit i po rozpoutání nehody a to v Opposing Force jako bonus za použití Teleport Gunu ale nejvíc dá o sobě vědět hlavně opět v Decay, kde taky projdete většina výcvikových sekcí kde kromě hologramu vás nadšeně provedou Vortigaunti a Headcrabové a podívate se dokonce i na povrch a uvidíte tak celou budovu, tam bylo cílem nasměrovat satelit a zavolat armádu o pomoc která nedopadla tak jak mnozí očekávali.
… zde pokračujte v psaní …
Ve verzi pro Playstation 2 dokonce navštívíte i přijimací halu kde si vás vědci s hodně vtipným dialogem zapíšou a pošlou vás výtahem dolů k první sekci vašého výcviku, bohužel na PC to neuvidíte tak vám sem hodím aspoň video.
… zde pokračujte v psaní …
Sector F Lambda Complex
Nejlepší na konec stará známá svatá Lambda, tento Complex se určitě vryl do paměti mnoha hráčům a sám ji považuji za nejoblíbenější, toto místo bylo pro Gordona stěžejním protože Lambda tým vědců mohl tu nehodu vyřešit a hlavně je tam teleport na dimenzi Xen ale začnem hezky popořadě. Začneme jeho okolím není až tak moc zajimavé jen sklady, bunkry, kanály a pár otravných jednotek Assassinů a Alien Gruntů který zvládnou otevřít i velké ocelové dveře, dokonce je tam i sekce pro výzkum prototypu zbraně Gluon Gun poslední získatelnou zbraní v single playeru, dále tu máme chladící systémy pro hlavní Lambda reaktor kde pumpují chladící vodu nejspíš z povrchu sem do bazénů a pak tím zaplavý reaktor, i ten se dělí na 4 sekce konkrétně na levely, Level D je nejspodnější část reaktoru s bazénem s vodou kterou je nutné pro aktivaci zaplavit, Level C nejmenší sekce obsahuje pohyblivé platformy (netuším jaký mají účel) a je zatopen radioaktivním odpadem (že by unikal z reaktoru?), Level B je největší sekce a obsahuje laboratoře pro výzkum teleportace a dokonce sám reaktor taky produkuje různé portály do různých sekcí Lambda Complexu ke kterým se dostáváte pomocí pohyblivých platforem (že by tréning před vstupem na Xen?), protože většina chodeb je znepřístupněno je nucen Gordon absolvovat teleportační manii a ještě v Levelu C otevřít vrata Reaktoru v jehož jádru je další teleport do horní sekce Levelu B který spojuje s Levelem A, no a Level A obsahuje přímo hlavní teleport na jinou dimenzi Xen a tam posílají Gordona s cílem zabít tu mocnou bytost která udržuje své portály v chodu a díky ní invaze v Black Mesa pokračuje, ovšem hlavní teleport se musí nažhavit a proces je velmi komplikovaný takže vědec nesmí být nikým a ničím rušen jinak to udělá pěknou paseku a portál nesmí být otevřen příliš dlouho jinak se reaktor taktéž přetíží, takže Gordon musí okamžitě hned po otevření skočit což ani nemusí váhat protože ho Alien Controleři stejně zaženou.
Dokonce toto místo malinko navštívíte i v Half-Life demu Uplink kde je cílem nastavit satelit a poslat zprávu společnosti aby vám odemkla vrata do Lambda Complexu.
Shrnutí
Jak vidíte Black Mesa je dosti rozsáhlý komplex a to jsem ještě hodně nevypsal např. vyřazenou část Prototype Labs z Blue Shiftu s vyřazeným teleportem na akumulátor vážící několik tun kde ho využili k útěku z Black Mesa, pak ještě další laboratoř která jako jediná se nachází na povrchu a taky provádí výzkumy na alienech podobně jako Biodome Complex a ještě průmyslová část na zpracování odpadů a toxických částí, zbytek už jsou to pouštní místa plné písku (a nášlapných min s Headcraby) bunkrů, kasáren a garáže, dále doplním že správce tohodle ústavu byl Wallace Breen který pak později převzal vládu nad celou Zemí a šířil propagandu Combine, tak to je asi vše co jsem vypsal a kdyby něco chybělo v komentářích mi dejte vědět a nyní se vrhnem na Xen.
Xen
Xen, to je místo které jste na konci HL1 navštívili a někteří si stěžovali že toto prostředí je nudné a kazí hru. Já patřím do menšiny která tvrdí opak, považuji to za přijemnou změnu od okoukaných laboratoří a až na skákací pasáže s modulem dlouhých skoků je to povedený svět, pokusím se na základě mých teorii tuto dimenzi popsat.
Dříve jsem si myslel že je to jiná planeta jako každá jiná, ale už na první pohled na létajíci kusy balvanů napovídá že se to planetou popsat nedá. Xen je něco jako stanice metra vesmíru pro pohyb všemi dimenzemi takže je to vlastně i centrum kde se dimenze ze všech možných vesmíru střetávají. Takže dopravní systém odkáže na Xen a tam přestoupí do jiné dimenze nebo oblasti jedné dimenze. Příkladem je Black Mesa které její portály s Xenem navázaly spojení a bohužel s přispěním G-MANa umožnily Xenu otevřít portál i do Black Mesa.
Tím se Black Mesa stala součástí systému Xen a invaze mohla začít. Další příklad z Blue Shiftu, vědci chtěli z Black Mesa utéct a museli použít portál ale jelikož vedl pouze jenom na Xen tak aby se mohli dostat z Black Mesa aniž by museli na tvz. přestupní stanici přestoupit vyrobily zařízení Xen Relay (obrovský krystal s vysílačem). Toto zařízení zachytí subjekt ze vstupního portálu a automaticky ho pošle na východní portál např. jižní tunel před Black Mesa aniž by musel projít skrz Xen.
Jinak Xen samotný se blbě popisuje dalo by se v něm rozdělit na přírodní faunu a díky působením rasy Combine i na doly a továrny. Příroda je extrémě odlišná od té zemské, vyskytují se zajimavé druhy světélkujících rostlin které se schovají a zhasnout kdokoliv se někdo přiblíží, taky se vyskytují i rostliny větší které bodají do hlavy neopatrným návštěvníkům a taky do rostlin mohu zařadit i zelné Tentacle konkrétně ty které okupovali Silo D které klovou na podlahu podle výskytu hluku a léčicí kaluž. u Headcrabů si nejsem jistej jestli je to přirozený druh nebo genetická výroba Combine, jisté rozhodně je že je produkuje mocná pavouková bytost jménem Gonarch kterou taky bude muset Gordon zabít aby mohl postupovat dál.
No a na závěr tu máme továrny a doly, v obouch místech se vyskytují Vortigauntí otroci kteří jsou nuceni u Combine pracovat. Nad nimi drží dozor Alien Grunti a Alien Controler a celé to vede Nihilanth, mocná bytost která plní podobnou funkci jako Breen na Zemi a hlavně neustále udržuje spojení s Black Mesou kvůli invazi. V dolech těží různé suroviny a v továrnách je zpracovávají, taky se tam vyrábějí i Alien Grunti podle mého názoru genetická modifikace Vortigauntů jelikož pařáty jsou podobné, je to poznat když roztřelíte barel a tahle tlustá mrcha okamžitě po vás vypálí včely.
No tak to je vše snad si teďka pro změnu někdo nebude stěžovat pro změnu za příliš dlouhý článek, věřte mi zdaleka jsem určitě ještě nepopsal další místa i když jsem se tak snažil, pokud jste dočetli až sem tak vám děkuji a jestli se vám to líbilo tak jsem taky rád a pokud máte jiné teorie o které se chcete podělit napište je do komentářů rád si je pročtu, tak a teď si musím pustit Half-Life protože psaní mě na to nalákalo mějte se. 😀