DOOM 2: Hell on Earth je pokračování legendární hry DOOM. Je to hra, kterou by každý správný hráč FPS her neměl nikdy opomenout a nikdy na ní zapomenout.
Snad každý z nás jí někdy hrál nebo jí aspoň viděl. Hra je jednou z těch legend co se s vámi moc nemazlí a posílají na vás moře monster, dává vám slušný výběr zbraní se kterými můžete kosit vše na co jen pomyslíte a úrovně obtížnosti ví co znamenají. Ale to nejdůležitější co se nesmí opomenout jak v Doom, Doom 2: Hell on Earth je BFG9000 jinak také známá jako „Big Fucking Gun“.
Masakr pokračuje
V pokračování hry DOOM Ultimate opět hrajete za mariňáka, který se v prvním díle probojoval a zlikvidoval vše na co přišel na obou měsících Marsu: Phobosu a Deimosu, se vrací zpátky na Zemi. Háček je v tom, že Země je stejně napadená jako Phobos a Deimos. Abyste zachránili lidstvo musíte v roli mariňáka projít všemi 30-ti úrovněmi plus dvěma bonusovými a zničit všechno a všechny. V první misi musíte projít malou mapou, která je velká pohodovka, většinou zabíjíte Zombiemany a občas na vás pošle Imp ohnivou kouli. Ale postupem času to začíná být opravdové peklo. A zkuste si zahrát hru na Nightmare a zaručuju vám, že bude velice obtížné projít už první misí.
Engine, vývojářský tým a historie hry
Engine je stejný jako u předchozího dílu, který byl právě v tomto ohledu převratný. Oproti Wolfensteinu 3D zde přibyly textury podlah, víceúrovňové mapy se schody a výtahy a mnoho dalších. Za vše vděčíme firmě id Software a jeho vývojářskému týmu který stojí za herními tituly jako jsou například série Quake, série Commander Keen, Wolfenstein 3D a ze současnosti nám přinesli hru Rage.
Členové vývojářského týmu, John Carmack, John Romero, Adrian Carmack a Tom Hall založili v roce 1991 id Software vyvíjející počítačové hry( viz. výše uvedené tituly). V roce, kdy id Software vyvíjela počítačovou hru DOOM, tak Tom Hall opustil firmu kvůli sporům s Johnem Carmackem o designu hry. Přestože Tom Hall opustil firmu, tak se vývojářům povedlo vytvořit dokonalý kousek DOOM. Odezva byla tak obrovská, že v roce 1995 byla hra nainstalovaná na více počítačích než Windows 95. Zajímavý je, že Bill Gates chtěl koupit id Software a chtěl využít hry DOOM k propagaci nového systému. Díky bohu, že se to nestalo.
Enemáci a bossové
Seznámím vás pouze se základními enemáky a se dvěma Badass Bossi. Nejčastějšími enemáky, které budete potkávat jsou zombiemani, démoni (vypadají jako přerostlá prasta, která chodí po dvou), spektry ( neviditelní démoni), Impové a Cacodémoni. Ty budete potkávat asi nejčastěji. Nejsou moc silní, ale je jich fakt hodně a jsou to zmetci. Bossů tu moc není, ale dva fakt stojí za zmínku a jsou opravdu Badass zmetci. Jeden z nich, asi nejznámější, je Cyberdemon. Je to chodící parchant s rohy a raketometem, kterej se s ničím a nikým moc nepáře. Nejlepší taktikou, jak ho porazit, mít nesmrtelnost ( zelený sféry, po kterých vidíte bíle) a hlavně BFG9000. Tím to vyřešíte asi nejjednodušeji, ale když nemáte ani jedno tak s ním není moc lehké pořízení. A další boss, kterého uvidíte myslím všehovšudy třikrát ( když hrajete na Nightmare, jinak ho uvidíte pouze jednou) je The Spider Mastermind s rotačním kulometem, kterej se s vámi moc nemazlí. To jsou asi nejdůležitější „Bossové“ kteří jsou ve hře.
Požadavky a média na kterých hra běžela
DOOM 2: Hell on Earth je 3Dčková akční střílečka navazující na hru DOOM z roku 1993. Hra v té době byla docela náročná na hraní na PC, kdy hra se dala hrát na maximální rozlišení a to bylo 640×480, museli jste mít 20MB volného místa na hru a nějakou rezervu na uložené pozice, 8MB RAM, grafickou kartu která musela být schopná zobrazit 256 barev a nakonec Windows 95. Jak v prvním díle, tak i zde jste mohli hrát buď Singleplayer nebo Multiplayer. I obě spouštěcí utility byly totožné, až na výběr levelů. Hra se instalovala přes 3,5„ 1,4MB diskety. Občas bylo instalování tak zdlouhavé, že jste mohli přijít o chuť hrát tuto “řezničinu“. Ale bylo to jenom občas.
Platformy na kterých hra běžela
Hra tehdy běžela snad na všech dostupných platformách, které byly k sehnání. Dala se hrát na DOSu, Macintoshi, Game Boyi, Advance a i na některých “novějších“ , například na Xboxu 360 a na PS 3. Osobně jsem ji hrál jak na DOSu, tak i na Macintoshi. Rozdíly tam byly, ale řekl bych až nepatrné, ale pro někoho i podstatné. Na Macintoshi byla lepší vizualizace a rozlišení bylo také větší. Nevím jak hra vypadala na Game Boyi a na Advancu, ale vsadím se, že to musel být úplně stejný dokonalý zážitek ze hraní jako na ostatních platformách.
Modifikace
Hra DOOM 2 i její předešlý díl se dočkaly spousty modifikací, asi nejznámější je GZDoom který vysoké rozlišení textur, 3D podlahy, je zde také možnost plně dívat se nahoru a dolů a nakonec zde fungují MD2/MD3 modely. Je spousta modifikací, které už tolik za zmínku nestojí, ale i tak jsou velmi známe. Patří k nim ZDoom – předchůdce GZDoomu, Skull Tag, ZDaemon a nakonec jDoom. Ta přináší Doomsday Engine, který po nainstalování s některými vylepšeními může vypadat velice moderně. Ještě když k tomu nainstalujete 3D modely, tak je hra plně 3D a nevyskytují se zde žádné skripty. Engine je založen na podobné bázi jako Quake 3.
Pár slov na závěr
Na závěr bych chtěl uvést, že hra se dočkala i svého pokračování a to v roce 2003. DOOM 3 přináší prvky survival horroru a opět se odehrává na Marsu. Dokonce už je naplánované a dlouho očekávané pokračování DOOM 4, který se má vrátit ke kořenům původní hry, datum vydání hry mělo být v roce 2015, ale bylo přeloženo. Více informací se dozvíme, bohužel, až příští rok, ale byl ukázán 15 minutový gameplay na letošním Quakeconu pouze pro návštěvníky. Hra je velmi očekávána a doufám, že nebudu zklamán, i když to se ještě nestalo.