Pravidelně sem na Zing chodí stovky lidí. Každý den se jdou podívat na tento web co je nového. Stejně jako i já. Kdo jsou ti lidé různého věku? Jen připomenu, že těžko určíme identitu každého návštěvníka a tak se na tu masu lidí podívejme trošičku zeširoka.
Skupina pravidelných návštěvníků různých webů je známá pod všeobecným názvem komunita.
Komunita co je to ?
Sdružení lidí za určitým účelem, vždy je spojuje společný zájem a cíl. Měli by táhnout společně tzv. za jeden provaz a to je hlavní kámen úrazu. Na tzv. herních webech to chodí tak, že většina hráčů tedy i čtenářů si chce jen něco zajímavého přečíst a dovědět se něco nového a pochopitelně i zajímavého. Jo najdou se i tací co se jen chtějí pochlubit jaký je „ultrauberskiller“, co mají doma za žezlo (pokud ho opravdu mají) a co zrovna aktuálně paří za gamesu. Většina lidí se chce prostě pobavit a jinak se o nic nestarat. Prostě chtějí jen se něco dozvědět a o ostatní, ať se stará někdo jiný ! Ono taky to tak je od psaní jsou tu jiní, ti kteří dostávají a nebo by měli by za svou práci – psaní dostávat honoráře. Možná se divíte, že píši dostávat? S platební morálkou je to na českých webech od desíti k pěti.
Obecně platí, že vedení je všude pochopitelně jiné, ale pokud se redaktorům neplatí výmluvy jsou naopak navlas stejné. Šetříme…nemáme peníze…musíš počkat. Já například na slíbené honoráře z GP čekám už dlouhé roky. Budu se tu opakovat ale již jsem psal že v podstatě to chodí na webech tak, že áčkové hry recenzuje jen úzký okruh redakce a ostatní dostanou jen průměrné hry a nějaký ten odpad. Takže brát áčkovou AAA hru jako součást honoráře lze brát, ale omezeně jen pro ty vyvolené. Protože áčkových titulů není mnoho.
Každou hráčskou komunitu, tak čeká postupně opadající zájem. I ten nejzarytější skalní fanoušek dříve, či později z webu (hry) odejde. Je třeba web aktualizovat, přizpůsobit poptávce, laicky řečeno jít stále z dobou do předu se tak starat o přísun nových čtenářů tzv. návštěvnické či hráčské (zde spíše čtenářské) krve a napumpovat ji do žil webu či hry a pomoc nováčkům se začlenit do její komunity. To znamená od zainteresovaných tedy od šéfredaktora až po redaktory či adminy přistupovat ke každému jako k potencionálnímu zákazníkovi. I když na heslo: Zákazník náš pán raději zde úplně zapomeňte. To všeobecně na netu neplatí, i když světlé výjimky se jistě někde najdou.
Musíte si uvědomit holý fakt, že každá hra se časem ohraje, či web po nějaké době vyšumí a její/ho komunita se ztenčí až na samé skalní hráčské či čtenářské jádro. Je to prostě přirozený výběr. Hra stárne, stárne web a zájem lidí pozvolna ustává a další hráči či čtenáři se dvakrát moc nehrnou, což je tím že hra či web je nedokáže už ničím novým zaujmout. Někdy je to i tím, že web ztratí svou atraktivitu. Což je jev za je kterým je více či méně důvodů. Jedním takovým rozšířeným nešvarem je i po čase narůstající neúcta k návštěvníkům webu. S komunitou se v hodně případech nehorázně manipuluje.
Čas od času „stádo ovcí“ změní majitele občas dojde k výměně na postu pasáka. Web změnou vlastníka prodá automaticky už vytvořenou komunitu, často i bez toho aby si toho lidi nějak výrazně všimli a nebo je jim to jen stručně oznámeno. Sám jsem byl dlouhá léta členem na jednom rádoby herním webu takže to co píšu je ryze dlouholetá zkušenost. Tam stejně jako zde se za mé přítomnosti měnil za chodu majitel. Změna vlastníka tedy hlavně obchodu se např. zde zlepšením „služeb“ zrovna dvakrát neprojevilo. Spíše to vidím naopak přijdou změny k horšímu. Myslím tím uvažování o zavedení služby tzv. Premium účet, ale o tom jsem psal už minule.
Jak zpomalit stárnutí webu?
Je třeba přestat nečinně čekat na sestup, který tak či onak jednou stejně přijde a začít něco dělat. Komunita také nesmí zůstat pasivní a jen čekat, že se to nějak dopadne. Jsme snad ovce a nebo blbci? Musí dávat o sobě vědět, aby ostatní ti méně aktivní a nebo více či méně náhodní návštěvníci webu věděli, že to zkrátka jede. Lidé nejen z vedení ale i z komunity herního webu musí být aktivní a dělat vše pro, aby to zkrátka na webu neusínalo. To, že maximální zájem či rovnou aktivitu vykazuje redakce webu by měla být pochopitelně samozřejmost. Změnit vizuál často prostě nestačí. Někdy se musí změnit i myšlení. Změnit přístup jde ale nesnadno. Už minule jsem tu zmínil zdejší cenzuru názorů. Ne nadávek a pod ale skutečně názoru na věc jako je např. obsah článku.
Hodně komunitě webu pomáhá aktivita např. psát nezávislé blogy o hrách a nebo i o tom co lidi zajímá. Blogeři píšou, hráči točí zajímavá videa, někdo si troufne zdarma udělat češtinu do hry, jiní tvoři mody, mapy… Prostě cokoliv užitečného a to může být i pěkná tapeta na plochu, banner, nebo stačí i vtipné screenshoty ze hry.
Pokud jste na ryze herním webu znamená změnit přístup veteránů k začátečníkům. Tady se budu opakovat ale ono taková věta : Táhni do pr**le lamo … k hraní hry, či neumíš číst voe, vem si brejle a pod. k návštěvnosti zrovna nikoho moc nepřitáhne. Podobně odradí přehnaná cenzura či hysterická reakce redaktora. Lidem vadí i jiné nešvary. Tím více je potřeba s každým novým hráčem či návštěvníkem mít trochu trpělivost, dobré je i poradit a přihodit pár typů, buď jak hrát, nebo pomoci vyřešit problém se hrou např. s instalací nového patche a pod. Já vím není to s nimi zrovna snadný, ale chce to mít trošku trpělivost. K lidem chce to mít přátelský přístup, což platí samo o sobě i v reálném podnikání.
Teď někdo namítne, že tu či onu hru třebas zrovna nehraju, či nejsem její fanoušek a tak tomu problému nemůžu rozumět. Podobně jako v případě webu nejsem redaktor atd. Prosím vás bavíme se zde obecně, stejné postupy používají různí fandové a Fan cluby po celém světě a nemusí se jednat zrovna o hru na počítač. Stačí navštívit některé fan stránky na netu či weby a hned vám bude jasný rozdíl, kdo a jak se stará. Příkladů a to jak dobrých tak i bohužel těch špatných se najde spousta.
Pokud nic z toho neumíte, nevadí vyjádřete podporu komunity třeba tím, že zde na Zingu napíše nějaký zajímavý blog. Ono čas od času věnovat pár hodin zdejší komunitě nikoho určitě nezrujnuje. V životě nejde o to jen brát, ale musíte se naučit i dávat. Samozřejmě od blogera čekám slušné chování. Neadekvátní reakce v komentáři “ polib si zadnici “ by ho v soutěži měla automaticky diskvalifikovat.
Když už jsem u té soutěže. Zde probíhající blogerskou soutěž vidím ze svých vlastních zkušeností jako špatně nastavenou a proto se jí nezúčastnim. Mít možnost vyhrát jednou za tři měsíce pomyslnou tisícovku je nemotivující, čekat tři měsíce než bude mít bloger co vyhraje možnost zase soutěžit je nesmyslný opruz. Sama soutěž přitom mezi blogery zaseje konkurenční boj, který nepřinese jen lepší články ty jen v lepším případě. V tom horším se tu budou lidi hádat, slovíčkařit a v nejhorším případě se i nedůstojně urážet. V nejhorším lézt tomu kdo rozhoduje (což je velice neprůhledné až zahalené) do zadnice. Rád bych vyzval všechny blogery kteří se soutěže účastní aby se zamysleli nad tím jak např. reagovat na kritiku a našli k sobě pozitivní přístup.
Čtenost článku. V tzv. soutěži se k ní přihlíží jako znamení úspěšnosti. Pokud článek není vybrán na homepage nebo do rubriky Vybráno redakcí je automaticky znevýhodněn. Jeho čtenost je MNOHEM nižší. Takže jakápak soutěž že?
Ještě se tu krátce zastavím u tvorby modů a češtin. Je nyní nový trend za vše požadovat peníze. U modů to až na výjimky zatím selhalo. Osobně na tom zas tak moc špatného nevidím. Ale pokud chce někdo dělat cz lokalizaci či mody za peníze je už komerce a ne nezávislost. Tvůrci češtin stále častěji spolupracují s prodejci her a vytvářejí jakousi fungující a velice výhodnou kooperaci.. Tedy spolupráci oni – web a obchod. Profit mají s toho všichni. Obchod s často i sponzorovanou exkluzivní češtinou prodá více her a web zase poskytne autorům češtin nějaký ten prostor sloužící k zviditelnění lokalizačních týmů.
Nehledě na to, že se už stalo zaběhnutým zvykem uveřejnování bankovních kont a nepřímo tak lidi žádat či doslova nedůstojně žebrat o finanční příspěvek. Samozřejmě vím jaká je to s tvorbou češtiny často peprná práce. Ale pokud pobírám za něco peníze či jiné nadstandartní výhody ztrácím už ať už jako jedinec, či tým svou nezávislost. Tu nezávislost, které si já cením nejvíce. Proto jsem odmítl už i několik nabídek do různých redakcí. No a taky proto, že se mě nechce dělat ve svým věku pěšáka kterému někdo poroučí co má a nemá psát, či dělat. A čekat až se někomu uráčí mi za práci poslat nějaký mrzký peníz. Prostě jsem sám sobě pánem.
Web a komentáře
Věčný nadávání a stěžování není k ničemu. Je to tu pořád někomu se nelíbí nové COD a nebo třeba i nějaká indie hra. Jak by řekl český komik Felix Holzzman si stěžují na tohle, druzí zas na támhle to a někdy to vypadá, že nikdo není spokojen vůbec nikdo.
Nejde pořád do nekonečna stěžovat jednou větičkou, tedy jedním či dvěma (hateři i mnoha) komentáři. To nic nevyřeší. Nebojte se napsat svůj názor a podpořit ho důkazy či pádnými argumenty. Třebas tak jak jsem to udělal před časem já v článcích jako Recenze hry: Výborná a nebo odpad? Nebo minule o Premium účtu. Sice to vzbudilo u řady lidí určitou dávku nevole, i když někteří se nuceně tvářili že to chválí. Ale podle mě to mělo smysl a to i za cenu, že mě to u vedení Zingu svým způsobem poškodilo. No očekávat, že podobný článek by se objevil v rubrice Vybráno redakcí by bylo science fiction. Nevybrání totiž zamezuje větší čtenosti a tohle přece vedení roztrubovat nechce. Jsem nezávislý bloger a tak podobnou situaci nějak ustojím a musím s tím i počítat. Za nezávislost názoru se platí!
Hodnocení a sledovanost to je tu relativní, je lepší psát pro sto chytrých než tisíc blbců.
Neboj te se vždy se najde někdo kdo váš článek pochopí, ale je potřeba, aby byl onen článek o něčem.
Nebuďte pasivní a udělejte něco pro svou oblíbenou hru, pro rozvoj zdejší komunity, pro komunitu webu, spolupracujte více s ostatními a hlavně si bláhově nemyslete, že se to nějak všechno udělá samo. Hlavně se neboj napsat svůj názor na danou věc a to i když narazíte zde na tvrdou cenzuru. Samo o sobě se nikdy nic nezmění. Nebojte se a i přesto dejte o sobě vědět a to i o svém názoru. Rozhodněte se jak chcete, je to vaše volba!