Deus Ex: Human Revolution patřil a stále patří k mým nejoblíbenějším titulům. Není tedy divu, že jsem se na Mankind Divided těšil jako na třetí příchod Krista. Mé nadšení ještě přiživila skutečnost, že se v kůži Adama Jensena podíváme také do futuristické Prahy, kde se údajně má odehrávat velký kus příběhu a je tomu skutečně tak.
Jak to vlastně bylo…
Začátek hry mi přijde tak trochu násilně naroubovaný na minulý díl. Adam pokračuje v boji proti iluminátům, diskriminaci augmentovaných lidí a globálnímu terorismu. Avšak hra Vám prakticky neřekne, který z těch čtyř konců Human Revolution je ten správný a návaznost je přinejmenším kostrbatá, ale vem to čert.
První lokace v Dubai na mě sálala hutnou atmosféru a já se pouštěl do boje, který by měl zase postrčit společnost do těch správných kolejí, nastolit rovnováhu a mír.
Bohužel hned po pár minutách na mě nový Deus Ex zapůsobil tak nějak zvláštně a krapet negativním dojmem. Trvalo mi, než jsem si ochočil, podle mě trochu neintuitivní ovládání, které mi přišlo méně user friendly než v případě Human Revoution. Nejvíce mi dělal problémy systém krytí, který je sice dobrý, ale pokud jste hráli HR opravdu hodně, budete se s novým, dle mého názoru zbytečně předělaným ovládáním, pravděpodobně prát.
Dále mě zarazily cutscény, které jsou opravdu špatný vtip. Vše je dopředu předrenderované, a to v opravdu mizerné kvalitě, což by se v roce 2016 stávat nemělo.
Ovšem jakmile jsem vystoupil z vlakové soupravy na pražském nádraží, tyto negativa se po nemastném a neslaném tutoriálu v Dubai vytratily. Futuristická Praha vypadá opravdu parádně. Architektura v sobě snoubí historické prvky s moderní technologií, z čehož vyplývá perfektní mix, který dodává tomuto cyberpunkovému světu skvělou atmosféru a tvář. Autoři se zde také snažili použít češtinu. Místy se jim to daří docela dobře, někdy zase lituji, proč radši nezůstali u angličtiny, ale výsledek není zase tak špatný. Každopádně, nebylo by od věci, kdyby si příště autoři najali alespoň jednoho čecha, který by jim pomohl s korekturou. Ale jak se říká, pozdě bycha honit.
Svoboda rozhodování
Jsem velice rád, že si hratelnost udržela vysoce nastavenou laťku. Mise se dají znovu plnit odlišnými způsoby a postupy. Můžete si vybrat jak stealth, tak těžkotonážní akci (která je ovšem podle mě trochu zbytečná, ale budiž). Podle stylu, který je Vám bližší, si také budete upgradovat své augmentace, kterých je více než minule a dodávají hratelnosti větší rozměr. Samozřejmostí je dokončení celé hry bez vypuštění jediné nepřátelské duše na onen svět, ale pokud se Vám bude chtít, můžete svou nano čepelí kuchat kde koho.
Samozřejmě nechybí ani tuna vedlejších úkolů, které jsou rozmanité, mají svůj vlastní děj, a dokonce se prolínají s hlavní dějovou linkou. Bohužel, tu již tolik pochválit nemůžu. Adam Jensen tentokrát tahá za dva provazy. Pracuje pro Interpol, kde je součástí protiteroristické jednotky, ale také spolupracuje s kultem Juggernaut Collective, což je poslední bašta augmentovaných lidí v tomto krutém hypermoderním světě. Avšak, jak jsem již naznačil, příběh mi zrovna radost neudělal. Je tak nějak plochý, nezachází do hloubky a vše se točí kolem bombového útoku, jenž se stal na začátku hry a to ani „důležitá“ rozhodnutí, jenž během příběhu učiníte, nezachrání. I samotné postavy nejsou bůh ví jak propracované a chyběl mi nějaký blb jako Francis Pritchard, kterého jsem si později oblíbil. Krásný příklad dobrého charakteru.
Aby toho nebylo málo, jakmile si Vás příběh začne získávat a dostávat se do otáček, vybafnou na Vás závěrečné titulky. WTF? To si ze mě pánové ze Square Enix asi dělají legraci. Za to ani nemohou samotní vývojáři z Eidosu, ale opět nenažraný vydavatel, který očividně usekl hlavu pomyslnému tělu celého děje, aby nám ji v zápětí mohl naservírovat v budoucím pokračování. Takovéto praktiky mi začínají opravdu lézt na nervy.
Znovu a znovu…
Nepotěšila mě ani technická stránka. Grafika je podle mého názoru opravdu parádní, čístá a ostrá, ale ta optimalizace? WTF? Jak je možné, že ani na těch nejsilnějších grafických kartách hra v určitých částech nedokáže udržet konstatních 60 snímků za sekundu? PC verze Mankind Divided není zase taková pohroma jako jiní adepti (např. Arkham Knight nebo právě vycházející Mafia 3), ale stále se jedná o nekvalitní port, který se zase snaží dokázat, že PC platforma je jen okrajová. Vždyť verze pro počítače je levnější, tak tady máte šmejd a my Vám ho do půl roku opatchujem, aby to bylo hratelný… snad. K*rva, tohle už mě vážně sere.
Recenze
Deus Ex: Mankind Divided aneb blesk neuhodil dvakrát
Deus Ex: Mankind Divided není špatná hra, ba naopak velice slušná. Hratelnost je boží, nová vylepšení Adama jsou velice užitečná a výtvarný styl je originální a neokoukaný. Bohužel příběh stojí za starou bačkoru. Technická stránka je i po řadě patchů stále diskutabilní a oproti Human Revolution působí MD dosti nedopečeně. Tak snad se budoucí pokračování polepší a děj se nebude točit kolem hovna, které vlastně ani pořádně nesmrdí a je již řádně vychladlé. Srdce to bolí, ale opravdu nemohu jinak...
Líbí se nám
- možnosti hratelnosti
- výtvarné zpracování
- vedlejší mise
- nové augmentace
Vadí nám
- vlažný děj
- ustřižený konec
- optimalizace
- ovládání