Achievementy, trofeje, úspěchy. Ať už tyto věci označujete jakkoliv, mají velmi jasný úkol. Tak trochu okořenit váš zážitek z hraní. Já sám je rád sbírám u her, které mám rád, protože to nabízí jistý pocit uspokojení, když dosáhnete 100% achievementů. Je škoda, že na Steamu se to přejde jen mávnutím ruky, protože tu existuje SAM (Steam Achievement Manager), který je znehodnocuje. Díky tomuto prográmku si můžete pár kliknutími myší odemknout všechny achievementy. O tom se tu ale nechci bavit.
Jak jsem psal již v úvodu, rád sbírám achievementy. A jako sběratel mám i některé typy, které jsou neoblíbené. Každý z vás by dokázal jmenovat své vlastní, mě osobně vadí třeba speedruny, na druhou stranu mám rád trofeje za sbírání věcí (pravda, musí to být v rozumné míře). Krásným příkladem zajímavých achievementů je hra Postal 2. Máte tu klasické trofeje za postup hrou a její dokončení. Jenže pak na vás čekají různé aktivity, o kterých mnohdy ani nevíte, že můžete dělat v tomto díle. Díky achievementům vás tak hra učí.
Jenže ne všechny achievementy jsou dobré. V průběhu čtyř let jsem na Steamu narazil na hromadu uhozených a příšerných achievementů, které s původní myšlenkou nemají nic společného a mnohdy odráží nenažranost vývojářů nebo vydavatelů. Pojďme se tedy mrknout na menší výběr těchto trofejí.
1) Sdílení přes sociální média
Ne jedna, ale hned několik her využívá achievementy jako formu propagace. Dej nám Like na Facebooku nebo nás sleduj na Twitteru a dostaneš tuhle hezkou trofej. Jenže tohle prostě nemá vůbec nic společného s původní myšlenkou achievementů. Také to znevýhodňuje lidi, kteří tuhle službu nemají.
2) Návštěva Steamu
Ve hře Night of the Rabbit je achievement za to, že navštívíte Steam obchod této hry. To je vše. Na rozdíl od prvního bodu působí určitě dost vtipně a neškodně, jenže je to zbytečnost. Dostat ocenění za to, co už jste nejspíše dávno udělali (jelikož jste tam hru koupili, že…) je blbost. A ani sami tvůrci tím ničeho nedosáhnou, takže je to krásná ukázka zcela zbytečného achievementu.
3) Kupte si achievementy
Když jsem hrál Warframe, což je parádní F2P hra, nikdy v životě by mě nenapadlo, že by někdo mohl udělat achievementy, jenž jdou získat pouze, když do hry investujete. Například u novější hry Pixel Puzzles Ultimate je získáváte za každé dokončené puzzle a to i ty, které si zakoupíte v DLC za reálné peníze. Pokud tedy budete chtít získat 100%, nezbývá vám, než si to vše pořídit.
Naneštěstí jsou společnosti, které jdou ještě dál. U Pixel Puzzles to jde jakž takž pochopit. Celý ten princip vidíme i u DLC do velkých her, takže to není nic nového. Jenže existuje minimálně jedna hra, která měla achievementy, které šly získat jen zaplacením. V titulu Lost Lands: A Hidden Object Adventure bylo při vydání několik trofejí, které jste obdrželi za nakoupení věcí z obchodu. Jak každému dojde, tyto předměty šly získat pouze zaplacením reálných peněz. Smutné je, že to byly na dlouhou dobu achievementy, které získalo nejvíce lidí. Naštěstí se tvůrci po pár týdnech (a velkém nátlaku ze strany hráčů) umoudřili a odstranili je. I tak mám ale stále určitou pachuť na jazyku.
4) Podpora koupě
Znáte to. Máte nějakou hru a vyjde k ní druhý díl. A vy přemýšlíte, zda jej koupit či ne. Možná si radši počkáte na slevu. Nechci teď urazit inteligenci sběratelů achievementů, ale je tu hra, která se vás snaží pomoci vaší sběratelské vášně donutit koupit další díl v sérii. Celkově to je krok, který si zaslouží jen a pouze kritiku. Na druhou stranu je ale dobré dodat, že achievementy by nikdy neměly mít tak obrovský význam pro daného jedince, aby jej donutili investovat hromadu peněz. Vždyť to jsou jen nicotné ocenění a pro většinu lidí nemají žádný význam. To jsem ale trochu odbočil.
Pokud si zakoupíte první nebo druhý díl Sniper Elite: Nazi Zombie Army, jistě si povšimnete, že se mezi achievementy skrývá jeden velmi zvláštní. Ten dostanete pouze, když vlastníte oba dva díly. Tohle prostě už nemá vůbec nic společného s tím, že byste měli dané trofeje získat za nějakou dřinu nebo píli, ale jde pouze o způsob, jak určité procento lidí nahlodat a donutit ke koupi. Upřímně doufám, že si nikdo nepořídil další díl, aby mohl mít tenhle achievement.
5) Podpora při předběžném přístupu
Tohle asi také bude většina z vás znát. Vyjde hra,kterou byste chtěli koupit, jenže je v EA. A tak si řeknete, že počkáte, až bude dodělaná. A to by byla chyba! Tvůrci jsou totiž velmi inteligentní a rozhodli se, že tam dají ocenění, které po vydání plné hry již nepůjde získat. Je to opravdu hnus. Dostanete achievement za to, že hru hrajete, když je v předběžném přístupu. Uznávám, že je to hezké zvýraznění pro některé jedince, jenže pro zbytek sběratelů je to něco, co nedává smysl. Mělo by platit, že všechny achievementy jdou získat normálně, kdykoliv, případně aspoň jednou za rok (o tom v dalším bodě). Podobně jako u předchozího bodu doufám, že tato trofej nikoho nedonutila si hru pořídit. Ale kdo ví, třeba se někdo takový našel…
6) Časově omezené achievementy
Tohle jsou jedny z nejhorších achievementů vůbec. Některé jdou získat každý rok ve stejnou dobu (například u Killing Floor byly sezónní, které se dělily na letní, podzimní a zimní a šly získat každý rok), u jiných ale takové štěstí nemáte. Řeč je především o takových, které lze získat za určitých výjimečných okolností nebo pouze v určitém časovém období a poté již nemáte nárok.
U Left 4 Dead 2 je taky takový achievement. Máte hrát (a vyhrát) mapu s lidmi, kteří ji hrají při akci free weekend. Problémem je, že tyto akce snad už ani nejsou a navíc hru má díky tomu, že se kdysi rozdávala zdarma, snad každý druhý hráč. Podobně to je u hry Counter Strike: Source, kde je achievement za rozbalení dárků v akci, která se uskutečnila v roce 2011. Jenže ta akce se od té doby již neopakovala.
7) Nucení do tvorby
Nepatřím mezi tvořivé lidi (aspoň co se týče her), tudíž jsou pro mě překážkou i achievementy, které to od vás vyžadují. Krásným příkladem je hra Garry’s Mod, která obsahuje trofeje za vytváření, publikování a ohodnocení vašich výtvorů ve workshopu. Nejtěžším achievementem ve hře je pak mít 1000 palců u jedné jediné položky. A to je něco šíleného.
Z novějších her něco podobného dělá třeba Doom, který vás „nutí“ vytvořit mapu ve SnapMap módu. Jenže je jasné, že místo toho, aby to lidi podnítilo aspoň k nějakému pokusu o kvalitnější dílo, vybodnou se na to a vytvoří jen základní mapu a hodí ji na net. Když jsem si procházel SnapMap, viděl jsem tam hodně takovýchto případů, kdy ji prostě vytvořili jen proto, aby dostali achievement. A bez mučení se přiznám, že i já na to takhle šel.
Myslím si, že by hra neměla nutit hráče do těchto činností. Přece jen každý, kdo chce tvořit, tak prostě bude. A to ne kvůli nějakému trapnému achievementu, ale protože ho to baví. A antitalenti na takovéto věci nebudou nikdy přínosem, naopak to jen rozšíří nabídku map (nebo věcí) o hromadu nekvalitní práce.
8) Nucení do hraní
V některých hrách naleznete achievementy, které obdržíte až po určitém odehraném času. Dost často není problém je získat, prostě hrajete a ony se časem objeví. Jenže jsou i případy, kdy je tento čas nastaven extrémně špatně. Jako příklad poslouží Lucius. Samotná hra lze dohrát do nějakých deseti hodin. Jenže na Steamu máte achievementy, které dostanete až po odehraných 20 a dokonce i 40 hodinách! Není divu, že to jsou dvě nejtěžší trofeje.
Samozřejmě je možné hru pouze zapnout a nechat ji tak, jenže to pak postrádá achievement na váze. I když pravdou je, že i tak je tenhle typ trofejí trapný.
9) Ocenění za smrt
O co se snažíte v každé hře? O co nejméně úmrtí. A co nejlepší výkon. To je snad jasné. Výjimkou jsou logické hry a takové ty typy, ve kterých nelze zemřít, že. Jenže co když vás hra odmění i za smrt? A ne jednu, ani deset, ani sto, ale chce po vás, abyste rovnou zemřeli tisíckrát? Je to šílené?
Ve hře Mechanic Escape máte zemřít tisíckrát, díky tempu hry a jejímu stylu tu budete umírat často, takže není problém tohohle achievementu dosáhnout. Otázkou ale je, zda by vás měla hra odměňovat za něco, co poukazuje na váš špatný výkon. Neměla by vás spíše trestat?
10) Bez jediné smrti
Čím jsem starší, tím více se vyhýbám těžším hrám. Nemám prostě už tolik času, abych strávil několik hodin u jednoho bosse nebo v jednom levelu, který je extrémně těžký. O to horší jsou pak achievementy, které obdržíte, pouze když ani jednou během hry nezemřete. Snad nejhorším je Madman v Zaklínači 2. Jelikož je tohle RPG, herní doba se pohybuje kolem 35 hodin, tudíž budete mít dost často na kahánku. Jakmile zemřete, save se smaže a vám zbudou oči pro pláč. Bohužel tu je i pár QTE sekvencí, při nichž se prostě může stát, že nestihnete zmáčknout dané tlačítko a pak se také dostaví konec hry.
Podobný achievement má třeba i hra Limbo, ve které máte dohrát hru na jeden zátah a s méně než pěti úmrtími. Jenže co když vypadne elektřina? Smůla. Naštěstí je Limbo aspoň kratší než Zaklínač 2, ale v principu se jedná o stejný problém – tyto achievementy jsou téměř nesplnitelné.
11) Tohle nikdy nezískáš
A když už jsem nakousl ty nesplnitelné achievementy, nedá mi to a budu se věnovat krátce jim. No, spíše jednomu konkrétnímu. A teď nemám na mysli achievementy, které jsou zabugované a nejdou získat. Ne, ne. Někdy tvůrce hry chce mít vtipné trofeje. Vysmát se sběratelům a ukázat jim, že tyto blbosti nejsou důležité a že by to sbírání neměli brát tak vážně. Tvůrce hry The Stanley Parable na to dokázal vtipně zareagovat, když dal do svého díla odměny za hraní hry po celé úterý nebo za nehraní hry po celých pět let.
No a pak tu jsou tvůrci, kteří si myslí, jak nejsou vtipní a vytvoří achievement, který nelze získat. Jak jsem psal výše, není zabugovaný, ale i kdybyste se stavěli na hlavu, nezískáte ho. Jestli znáte hru Doors, víte, o čem mluvím. Nejen, že kvalita tohoto díla je při nejlepším průměrná, jeho tvůrce sem dal achievement, který nemá ale žádný požadavek ve svém kódování, tudíž jej nikdo nezíská. Aspoň tedy ne legálně.
Autor si asi myslel, jaká to nebude bžunda, jenže tak to prostě není. Není to vtipné a naopak to je dost ubohé.
12) Odměna za špatné chování
Podobně, jako vás některé hry odměňují za špatné hraní, vás jedna hra odměňovala i za špatné chování. Její jméno je Blood and Bacon a jedná se o MP hru, kde hrajete s přáteli proti hordám prasat. Zní to uhozeně, je to uhozené, ale zároveň i zábavné a nebere se to moc vážně. Vždyť taky zabíjíte prasata, že. Navíc i cena je příjemná. Bohužel v jednom z novějších updatů, kdy bylo přidáno pár achievementů, se tam objevila i tahle ohavnost. Trofej Unfriended jste získali, když vás dvacetkrát vykopli ze hry. Co se ale přesně stalo? Stalo se to, že ihned po tomhle updatu vás lidé prostě většinou vykopli. Zašlo to i celkem daleko, kdy si na tohle hráči začali stěžovat. Ne každý je sběratel achievementů a není důvod vyhazovat hráče z pomalu každé hry.
Naštěstí to netrvalo dlouho a tento achievement nahradil jiný, který se nazývá Friended. U něj již máte dohrát deset kol s cizinci. I tak ale opět zůstává určitá pachuť v ústech.
Závěr
Tak a to je vše. Zde byla jen taková ochutnávka toho, jaké špatné achievementy se nachází na Steamu. Některé jdou získat až příliš lehce, jiné jsou zase téměř nesplnitelné. Doufám, že se vám tento článek líbil. A klidně se neváhejte podělit do komentářů o svůj názor jak na achievementy, tak i vaše (ne)oblíbené druhy.
A nezapomeňte – u hry nejsou nejdůležitější achievementy, ale zábava z ní.