Při práci na své celkově čtvrté WRC hře udělalo francouzské studio KT-Racing jednu dost důležitou změnu. Poslední WRC 7 vyšlo již přede dvěma roky, takže na nový ročník WRC 8 si tvůrci vyhradili dvojnásobně delší čas na vývoj, než měli kdykoli předtím. Minulá léta totiž pracovali nejen na svých hrách TT Isle of Man: Ride on the Edge a V-Rally 4, ale také s belgickými kolegy N-Racing (dříve Neopica) spolupracovali na FIA European Truck Racing Championship. I když FIA vyžaduje obecně své hry každoročně, vydavatel Bigben Interactive prostě neměl žádné volné kapacity, a tak se s cirkusem WRC domluvil, že jeden rok raději přeskočí.
Ten delší čas se na výsledku v podobě aktuálního WRC 8 podepsal opravdu citelně, a to samozřejmě směrem k lepšímu. Výrazně lepšímu. Zcela poprvé na nové hře široce spolupracovalo nejen několik reálných rallye závodníků, ale také komunita kolem WRC a špičkoví hráči soutěže eSports WRC. Tak velké zapojení několika desítek „externích hlav” s poradními hlasy do tvorby hry doposud v KT-Racingu nikdy neprovedli. Samozřejmě nešlo o nějaké super hvězdy rallye, jaké radily s konkurenčním DiRT Rally 2.0, protože KT-Racing nemá ani prostředky, ani renomé na velká jména jako slavnější Codemasters, a tak jako hlavní poradce působil sympatický, mladý a nadějný americký jezdec Sean Johnston, jehož jsem potkal a krátce vyzpovídal u nás na letošní Barum Rally.
- Platformy: PC, PS4 (recenzovaná verze), Switch, X1
- Datum vydání: 5. září 2019, 31. října 2019 (Switch)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
Sean sice nemá moc zkušeností s nejvýkonnějšími speciály třídy WRC, protože se věnuje nižším soutěžím typu evropského šampionátu ERC a juniorky JWRC, nicméně mi ve Zlíně potvrdil, že podle jeho pokynů v KT-Racingu oproti předminulému ročníku předělali fyziku a jízdní model. Navigaci a namluvení rozpisu si pak vzal na starost velezkušený Seanův „mitfára”, a taktéž Američan, Alex Kihurani, jenž se na pravé sedačce vozí již 16 let. V tomto bodě bych rád upozornil na jednu Seanovu vysvětlivku, že oficiální WRC hry musí být podle licence FIA přístupné co nejširšímu počtu hráčů všech zkušeností a věku, takže ani WRC 8 nemá vůbec takové ambice jako daleko přesnější, náročnější a akurátnější série DiRT Rally.
Tudíž je i novinka na řízení vedle DiRT Rally stále sice výrazně jednodušší, protože auta ochotněji drží ve stopě, ovšem při vyšších rychlostech už jsou dost neklidná, hlavně při použití ovladače. S volantem je to daleko lepší, řízení je rázem přesnější a odezva solidní, však WRC 8 podporuje všechny současné volanty zejména značek Logitech a Trustmaster (zkoušel jsem Logitech G29). Takže úlohou americké posádky podle Seana nebylo nasměrovat hru co nejvíce k reálné jízdě, nýbrž vytvořit určitý průsečík, který bude na jednu stranu stále výzva a na tu druhou bude přitom přístupný a pohodlně řiditelný i pro závodní nováčky. Tuto druhou stránku virtuálního řízení si vzala na starost esports komunita, v níž měl vedoucí slovo virtuální mistr eSports WRC 2017, Francouz Lohan Blanc.
Přepracovaná fyzika a jízdní model
Jakkoli není řízení pocitově až tak odlišné od WRC 7, kdy jsou nyní vozy obecně ve vyšších rychlostech náchylnější na přetáčivý smyk, tím největším rozdílem oproti DiRT Rally, a dokonce třeba i proti Wreckfestu, je o něco horší pocit z hmotnosti vozů. Nevím, jestli to byl úmysl, ale všechna zdejší auta jako by mnoho nevážila. To, že s fyzikou jsou tvůrci stále tak trochu na štíru, poznáte např. při ťuknutí vnějším kolem o kámen v zatáčce, kdy se vůz o překážku prudce vystřelí do vzduchu, načež se v saltech jak papírová krabička zběsile a naprosto nezastavitelně kutálí po krajině, jako by ho odfoukl vítr.
Na druhou stranu je vidět velký posun od 2 roky starého WRC 7. Např. pro pneumatiky byla v kódu této hry přiřazena pouze JEDNA JEDINÁ proměnná (obecná přilnavost), zatímco každý DiRT Rally jich počítá jen pro hlavní parametry gum minimálně 10. WRC 8 už pracuje s mnoha dalšími proměnnými (statickými i dynamickými), a to včetně teploty, tření, tlaku, směsi, opotřebení a profilu. Tvůrci sami odhadují, že více než 70 % kódu fyzického enginu bylo pro novou hru kompletně přepsáno.
„Velkou novinkou WRC 8 jsou proměnlivé podmínky na povrchu i na nebi.”
Podobně se od podlahy přepracovalo i tlumení a pérování, které bylo do WRC 7 úplně stejně maximálně zjednodušené. S chováním podvozků letos vývojářům hodně pomohlo závodní oddělení Citroenu a francouzská společnost PH Sport, která se zabývá přípravou a pronájmem rallye vozidel. Veškerá data pro jízdní model se pak sbírala z její trojice citroenů DS3 R5/WRC a nejnovějšího C3 WRC. Ani WRC 8 ale stále nesimuluje a nepočítá s menšími propruženími např. od drobných nerovností a kaménků na vozovce. V potaz engine bere pouze větší pohyby pérování, protože stále není tak robustní, aby zvládl počítat cokoli a neutrpěla kvůli tomu plynulost hry.
Do zatáček můžete celkem bez obav najíždět vyššími rychlostmi než v britské hře, protože odstředivé síly nejsou tak silné, ale i přesto není WRC 8 zdaleka taková arkáda, jako byly starší díly ještě od Milestone či první WRC od Kylotonnu. WRC 8 samozřejmě využívá interně vyvíjeného enginu KT Engine, jenž ve své verzi KT-HD pohání všechny WRC hry studia a nyní již i všechny závodní hry z produkce Bigbenu.
Letos je vidět, že tento nástroj ještě neřekl své poslední slovo, a i když není tak výkonný a vhodný pro silniční závodění, jakmile se v něm počítá jen jediný vůz na trati, najednou obživne a dokáže dělat svoji práci velmi solidně. Třeba v grafice, která je i na standardní PS4 překvapivě dobrá, ostrá, výrazně barevná a s výtečnými částicovými efekty. Navíc díky tomu, že je nová hra oproti WRC 7 při jízdě mnohem rychlejší (s vyšší frekvencí pohybu okolí), při stejném tempu se vám nyní zdá, že uháníte daleko rychleji než dříve. Je to částečně i proto, že tím tvůrci maskují nižší snímkovou frekvenci 30 FPS, jež se zřejmě nezvedne ani na výkonnějších edicích. To je právě daň za ten vylepšený fyzický engine, který při takové práci zřejmě trvalých 60 FPS nezvládne. Velkou novinkou WRC 8 je nejen plně přizpůsobitelné počasí a denní doba s množstvím předvoleb, ale hlavně dynamicky proměnlivé podmínky na povrchu i na nebi, které se mohou měnit klidně co kilometr.
Malý kamének a je konec
Další částí, na níž se od minula citelně zapracovalo, je rozsáhlejší destrukce a poškozování vašeho auta zejména ve vztahu k jízdním vlastnostem. Jakkoli jsem WRC 8 rozehrál hned po Wreckfestu, takže jsem tady musel trochu krotit své vášně, tak když si nastavíte nejvyšší reálný stupeň poškození, stačí již opravdu pár malých nárazů či ťukanců a nedojedete do cíle ani krátké erzety. Což se mi moc líbí, protože v takovém případě musíte jet extrémně opatrně, případně si lze všechno zakázat a klasicky drtit hlínu, co to jde.
WRC 8 zobrazuje současnou sezónu 2019, takže oproti předminulému roku obsahuje jeden podnik navíc do celkových 14, ale nárůst jednotlivých erzet, vytvořených na základě dat, satelitních snímků a map od promotéra WRC, mnichovské společnosti WRC Promoter, je doslova propastný: staré WRC 7 má celkem 52 zkoušek (pouze 4 na podnik), zatímco tady máte hned dvojnásobnou porci 102 etap (7-8 erzet na víkend v délce mezi 2-21 km)!
I konkurenční DiRT Rally 2.0 je v tomto ohledu bez tvrdě zaplacených přídavků proti nabušenému WRC 8 zcela bez šance, když jeho základní edice má jen 6 rallye (navíc bez zimních soutěží) rozdělených do 72 zkoušek. Samozřejmě, aby počet erzet odpovídal reálu, do toho je ještě hodně daleko, protože letošní sezóna má od 14 do 23 zkoušek na podnik, ale i tak je počet tratí letošní rok hodně impresivní. A navíc nemusíte za ty nejatraktivnější soutěže nic doplácet jako vedle za kanálem…
Všechny třídy vozů
Ve WRC 8 tradičně nechybí ani jedna současná automobilová třída od nováčkovské JWRC přes WRC2 s našimi fábkami až po královské WRC. Jelikož se WRC hry musí točit hlavně okolo současných strojoven, zákonitě se upozaďují ty klasické automobily, v nichž je DiRT Rally 2.0 daleko silnější. Základní hra bez bonusů nabízí v samostatné třídě WRC Legends, která je pojmenována podle Síně slávy automobilových soutěží FIA, pouze dvojici takovýchto veteránů, a to Lancie Fulvia a Stratos, které doplňují už modernější Volkswagen Polo R5 a malajský exot Proton Iriz R5.
Pokud byste rádi více klasiky, mimo dražších edic hry si již musíte připlatit za Alpinku A110, Ford Escort Mk. II a Lancie Delta HF/037 Rally. Jelikož dnes není v rallye účast značek nijak vysoká, hra tak disponuje pouze 14 unikátními vozy s 56 posádkami. Pro srovnání má minulé WRC 7 15 vozů + 36 posádek a v tomto nejbohatší DiRT Rally 2.0 obsahuje 27 jednotlivých aut (+ 12 RX speciálů).
Nejlepší kariéra dneška
Zatímco se po stránce ovládání v menu tvůrci jednoznačně inspirovali u silniční série Gran Turismo (stejný systém virtuální myši), v nejrozsáhlejším jízdním režimu celé hry, v módu kariéry, zase u řady F1 od Codemasters. Letošní kariéra je tak zcela nejrozsáhlejší a funkčně nejširší, jaká se kdy v sérii WRC od dob prvního PlayStationu objevila. Z jedné půlky je nyní WRC 8 klasická závodní hra, ale z té druhé velmi rozsáhlý a podrobný manažerský simulátor motorsportu, že snese srovnání i se specializovanými tituly, jakými je např. Motorsport Manager od Playsport Games a Segy. Kariéra je jasně nejzářivější novinkou celé hry a je tak rozsáhlá, že ji tvůrci nazývají „a game within a game” (hra ve hře).
„Po stránce jízdních režimů není WRC 8 absolutně co vytknout.”
Navíc tady někdo hodně přemýšlel, protože pokud by se někomu nechtělo po těžké šichtě na tratích hnedle převléci nomexovou kombinézu za kvádro a ještě řídit celý svůj tým, tak si může místo kariéry spustit další velký režim Sezóny, v němž už vás krom závodění nebude nic z omáčky okolo otravovat. Ale to by byla velká škoda, protože zdejší kariéra patří k tomu nejlepšímu, co se v této kolonce za poslední léta urodilo. Aby bylo jasno, nečekejte tu žádný náznak příběhu, jako jej načala poslední F1 2019, ale o kvanta tabulek, grafů, cedulí, vývojových stromů a žebříčků ochuzeni nebudete. Nadto je vaše centrála vtipně provedena jako interiér vaší základny, v němž se volně pohybujete myší v ptačí perspektivě mezi garáží, dílnami, zasedačkami, sklady apod.
Funkce kariéry spočívá v kompletním řízení všech aspektů vlastního týmu, takže zde jste nejen jezdci, ale nadto i ředitelé závodní stáje. Aby se tvůrci co nejvíce přiblížili celému zákulisí fungování rallye týmu na pozadí mistrovství světa, spolupracovali v tomto aspektu s osobou nejpovolanější, s naším Romanem Krestou, který jako týmový šéf na poslední „barumce” připravoval dokonce 5 soutěžních speciálů najednou!
Bylo by to krásné, ale dělám si srandu, byl to pro nás „bohužel” jen další Američan, navigátor Travise Pastrany, Robbie Durant. Jestli vám sedla sekce R&D v sérii F1, tady si budete doslova lebedit. Kariéra je hlavně v porovnání s WRC 7 (a i s DiRTy Rally, jejichž kariéra není zdaleka tak podrobná) mnohem bohatší a rozsáhlejší, že není prostor představit všechny její zákoutí, ale ve stručnosti se musíte starat o celý podpůrný tým mechaniků, inženýrů, agentů, dokonce meteorologů a dalších specializací, což stojí nemalé peníze.
Ekonomika v prachu cest
Nutnost zelených čísel pro fungování týmu vám při závodech dává nůž na krk, jelikož bez dobrých umístění můžete klidně zkrachovat. Nechybí možnost postupného vývoje nových dílů a vylepšování vašich vozů, tvorba kompletní závodní strategie na soutěžní víkendy či využívání perků pro zlepšování různých aspektů celého vašeho ansámblu. A co mě naprosto dostalo, jsou zcela nové události mimo vlastní rallye. Můžete tu prostě jen odpočívat a dát svým zaměstnancům pár dnů dovolené, nebo naopak tvrdě trénovat, testovat a účastnit se i dalších vedlejších soutěží mimo oficiální kalendář WRC. Abych to zkrátil, zdejší kariéru považuji za ještě lepší než tu v F1 2018/19 a absolutní vrchol a drahokam celé hry, který např. cokoliv od Milestone zadupává do země.
Ani po stránce dalších jízdních režimů není WRC 8 absolutně co vytknout, protože od minulého dílu i zde toho přibylo opravdu dost. Pamatujete na dřívější testovací jízdu na úplném začátku, podle níž vám hra doporučila nastavení řidičských asistentů? To samé je i letos, jenže už to není jen jediná kratší etapa Fafe v Portugalsku, nýbrž obrovský areál, v němž si můžete jezdit i později jak je libo. Součástí areálu je vlastně i sídlo a dílny vašeho týmu, což je stejný koncept, jaký kdysi představil Sébastien Loeb Rally Evo od Milestone z roku 2016. Tady je ale přilehlý kraj daleko, daleko rozsáhlejší.
Když pominu možnost rychlého závodu a týdenní online výzvy, to jsou známé kolonky z minula, čerstvým osvěžením je dále zbrusu nový Trénink, který tvoří 25 výzev, za jejichž splnění jste odměněni medailemi. Online multiplayer umožňuje v jediném závodu zápolení jen 8 hráčů, což na dnešní dobu již nikoho neoslní a ještě k tomu musí všichni v lobby odškrtnout připravenost, což čekání na závod občas fest prodlužuje. Kvituji ale, že v KT-Racingu skoro jako jediní stále podporují režim rozdělené obrazovky! Z mého pohledu další plusové bodíky. Snad jediné, co tu oproti předchůdcům a konkurenci schází, je střídací režim Hot Seat, časovka a obtížnostní stupínky umělých jezdců jsou pouze 4, pročež je dnes již obvyklé přesné přizpůsobení na stupnici v %. A stále se musíte spokojit s jednoduše vymodelovanými kokpity, v nichž je DiRT Rally 2.0 nadále naprosto nedostižný.
Nakonec bych ještě rád zmínil z gruntu přepracované opakovačky, v nichž nechybí atmosférická televizní kamera či pohledné záběry z vrtulníku. Do interiéru taktéž přibyla ještě další nová kamera hned za čelním sklem. Obrnit se ale musíte hodně přísnými penalizacemi i za minimální opuštění trati. A poslední dobrou zprávou je výrazně nižší cena krabičkové PC verze, kdy ji u nás seženete hluboko pod tisícovku. Digitálku najdete jen na Epic Store za mastných 49,99 EUR, pročež na Steam se dostane až za rok. A kdybych se musel rozhodnout mezi WRC 8 a DiRT Rally 2.0? DiRT je ve fyzice a jízdě sice stále jiná třída, ale hlavně kvůli tomu schválně vybrakovanému obsahu, za který musíte draze doplácet, a mnohem horší kariéře, v mém případě tento dvojboj letos vyhrává WRC 8.
Recenze
WRC 8
Zatím ta nejpečlivější rallye hra zpoza druhé strany kanálu La Manche má sice opačné ambice než konkurent z Albionu, ale jako přístupné a bohaté rallye pro všechny funguje velmi dobře.
Líbí se nám
- rozdělená obrazovka
- solidní a ostrá grafika
- všechny současné třídy WRC
- bohatá a řádně vylepšená kariéra
- mnoho rozmanitých herních režimů
- reálné poškozování s vlivem na jízdu
- dynamické počasí a různá denní doba
Vadí nám
- chybí režim Hot Seat
- méně detailní kabiny
- stále jednodušší fyzika
- přísné a otravné penalizace
- špatný pocit z hmotnosti vozů
Paradne napsana recenze. Todle je radost cist
Dík za recenzi, ještě že se to snaží pořád udržet jako arkádu.
Mam dotaz.
Zajimalo by me jak je to s krabicovkou u PC verze? Jestli krabicovka obsahuje DVD s hrou a nebo popr. kod ke stazeni, ale ted kde? Na Epicu nebo na Steamu?
Protoze jako 50 ecek za digitalni verzi na Epicu, to mi prijde uz ponekud prehnane.
Nejde editovat.
Zjistil jsem, ze na krabickach je psano Steam, tak ted uz tomu vubec nerozumim.
To by mě taky zajímalo, nikde jsem to nezjistil. Musel bych do obchodu, jestli je tam DVD, či ne. Je ale možné, že ty krabice byly kompletovány ještě za doby, kdy Bigben nepodepsal s Epicem tu roční exkluzivitu (to se rozhodli až později). Původně měla hra vyjít normálně na Steamu.
Prave proto je to hodne matouci. Co jsem se dival na ruzne e-shopy, tak na krabickach je psano Steam. Ale ted co? hra je na DVD a aktivuje se na Steamu nebo je cela hra na Steamu a nebo nakonec obsahuje kod na Epic.
Protoze jestli se krabicka aktivuje na Steamu, tak je to urcite vyhodnejsi.
To je tak, kdyz se vse meni na posledni chvili a pak jsou v tom zmatky.
Na Steamu by sis zahrál až někdy v r 2020.. Třeba byli jen líní a nepředělávali obaly – takže Epic