Intel včera pořádal akci Architecture Day, na které ukázal nové informace o procesorech Alder Lake a první generaci grafických karet Arc s označením Alchemist, jež byla poprvé představena před pár dny. Asi tím nejzajímavějším z celé konference však bylo oznámení technologie XeSS (Xe Super Sampling).
Jak už název napovídá, jde o technologii, která umožní renderovat hru v nižším rozlišením s tím, že se zbylý obraz dopočítá. Podobně jako DLSS od Nvidie, i XeSS k tomu používá umělou inteligenci a strojové učení (na rozdíl od FSR). K dopočítání obrazu se tak nepoužívá jenom aktuální snímek, ale také ty předchozí.
Oproti DLSS má ale XeSS jednu obrovskou výhodu, bude totiž fungovat napříč všemi GPU, zatímco DLSS můžete použít pouze na RTX grafikách od Nvidie. Výkon se však bude trochu lišit, zatímco na kartách od AMD a Nvidie poběží XeSS pouze přes DP4a, na GPU od Intelu bude využívat hardwarovou akceleraci pojmenovanou XMX, která používá speciální Matrix enginy. Ty bychom mohli přirovnat například k Tensor jádrům, které využívá Nvidia pro DLSS. Výkon bude díky nim vyšší, kvalita obrazu se ale nijak lišit nebude.
Dočkali jsme se také prvního tech dema, které vypadá rozhodně velmi nadějně. Mezi nativním 4K a 4K za použití XeSS není na první pohled žádný zásadní rozdíl, co se týče kvality obrazu. Intel však uvádí, že při použití XeSS je výkon až dvojnásobný. Bohužel, přesná číslá zatím neukázal. Dočkali jsme se ještě porovnání mezi nativním Full HD (ze kterého v tomto případě XeSS vycházelo) a 4K při použití XeSS. Obraz byl nesrovnatelně lepší.
Stále ale šlo jen o tech demo. Jak bude technologie použita ve hrách a kolik vývojářů ji vůbec využije, to zatím nevíme. Intel každopádně slíbil, že ji vydá ještě letos. Nejprve se tedy dočkají majitelé karet od konkurence, protože první GPU Arc vyjdou až na začátku příštího roku. Jakmile se začne XeSS pořádně využívat, Intel z ní plánuje udělat open source, podobně jako AMD u svého FSR.
Ono je pěkné, že to Intel udělal dostupné i pro další karty ale určitě to není proto, že je to dobrák. Víceméně neměl na výběr, protože zatím nedrží žádný (nebo téměř nulový) podíl na trhu pro dedikované grafické karty. Kdyby se jednalo pouze o uzavřené řešení pro jejich karty, proč kupovat ty jejich a ne ty od Nvidie, které jsou už zavedené, mají kvalitní ovladače a dlouholetou podporu.
Hmm, takže to nejlepší z obou táborů. DLSS-like technologie (čili předpoklad kvalitní obrazové kvality) a podpora konkurenčních GPU a možný Open source (jako FSR).
Za mě dobrý „move“ od Intelu. Taky se musí coby nováček na poli dedikovaných gaming GPU snažit, aby zapadl mezi nVidii a AMD a nabídnout něco navíc.
Po dlouhé době zajímavé zprávy od Intelu. A taky jsem zvědav na Alder Lake CPU.
Takže kvalita obrazu stejná, ale u Intel GPU přidá nejvíc FPS, jestli to chápu dobře?
Sem ráda, že se tenhle trend uchytil. Pro střední a nižší třídu je to svatý grál a výrobci monitorů se konečně budou moci soustředit na vyšší rozlišení ve větší rozmanitosti a ceny by tak mohli jít zas o něco dolů.
Nvidia teď bude vypadat jako krkavec, co si syslí jen pro sebe, takže buď to uvolní, nebo dostaneme zase revoluční verzi DLSS.
Prostě samé dobré zprávy