Druhý díl veleúspěšné (20 milionů prodaných kusů) herní ságy již klepe na dveře. Než ale Horizon Forbidden West příští týden dorazí (naši recenzi nabídneme v pondělí, hra samotná vychází následně v pátek), je určitě na místě si osvěžit poměrně složitý příběh prvního dílu, který se skládal ze dvou hlavních vrstev: boje o přežití v post-apokalyptické divočině a odhalování záhadami zastřené historie zničující války lidí proti strojům před tisíci lety. Pokud jste neměli čas si zopakovat přímo samotnou první hru, třeba se vám bude hodit oficiální shrnutí, připravené českým zastoupením značky PlayStation formou videa i textu:
První část: Dar z minulosti
Vyhnanec
Aloy, která byla nalezena sama na Všematce, naší posvátné hoře, byla vychována Rostem, vyhnancem z kmene Nora, který ji učil, jak přežít. Ostatní děti se jí vyhýbaly, protože byla „Ta bez matky“, a tak se stalo, že jednou narazila na jeskyni, kterou kdysi dávno postavili Dávní, a objevila v ní fokus, malé zařízení ukazující vize, které může vidět jen ona.
Díky těmto vizím se Aloy dozvěděla o našem světě a o světě minulosti víc, než by jí dokázalo předat deset generací starších. Měla více otázek než odpovědí, a tak trénovala společně s Rostem, aby se zdokonalila v loveckých a bojových schopnostech a připravila se na náročný test zdatnosti zvaný Zkouška. Pokud by uspěla, stala by se plnohodnotnou členkou kmene Nora a možná by odhalila i tajemství svého původu.
Vítězství uprostřed prohry
Tahle Zkouška však nebyla jen tak ledajaká. Záhadný kult zvaný Zatmění přepadl mladé bojovníky z kmene Nora, mnoho jich zabil a Aloy zranil. Přestože se statečně bránila, nedokázala všechny útočníky porazit – a Rost, který zpovzdálí sledoval její postup ve Zkoušce, obětoval svůj život, aby zachránil ten její.
Po návratu do Všematky ukázala naše nejvyšší matriarcha Teersa Aloy Bohyni, tajemné dveře, u kterých byla nalezena jako dítě. Když se ukáže, že dveře reagují na Aloyinu přítomnost, Nejvyšší matriarchy ji jmenují Hledačkou: úctyhodnou válečnicí kmene Nora vyslanou, aby splnila velký úkol – i když ji to zavede až za hranice jejich Posvátné země.
Město slunce
První část Aloyiny cesty vedla ke střetu s corruptorem, strojem, který běžně poddajné kovové bestie přivádí k zuřivosti. Po jeho porážce se Aloy podařilo získat součástku, která jí umožnila stroje ovládat.
Aloy se pak vypravila do Meridianu, domova kmene Carja, a překazila spiknutí, jehož cílem bylo zničit město. Získala si tím důvěru carjaského slunečního krále Avada. Během této mise se Aloy dozvídá o existenci zlovolné umělé inteligence zvané HÁDES, která dává Zatmění příkazy pomocí fokusů – stejných, jako je ten její.
Druhá část: Zjevení
Mechanický původ
Aloy se pod vedením zvláštního hlasu vydala do nitra rozvalin Starého světa zvaných Maker’s End. Tam objevuje zařízení, které vytvořilo strašlivé válečné stroje – stejné, jaké se nyní potulují naší zemí.
Dva vědci, Ted Faro a Elisabet Sobecková, kdysi tyto kovové bestie navrhli a naprogramovali tak, aby se samy replikovaly a spotřebovávaly k tomu živou hmotu. Když se však stroje porouchaly a začaly se nekontrolovatelně množit, hrozilo, že ovládnou celou planetu.
Navzdory tomu, že Dávní svolali na pomoc své největší mudrce, zdálo se, že tento „Faroův mor“ nelze zastavit. Sobecková v zoufalství vytvořila cosi, co se jmenovalo Projekt Zero Dawn, zatímco Faro a bojovníci Dávných vytvořili zbraň globálního zničení.
Tajemný spojenec
V ruinách Maker’s Endu se Aloy setkala s mužem jménem Sylens, který se jí odhalil coby její tajemný průvodce a řekl jí, aby prozkoumala místo jménem Grave-Hoard. Sylensova minulost je zahalena tajemstvím a poskvrněna zradou. Jisté je jen to, že ho v raném věku fascinovali Dávní a svůj život zasvětil odhalování jejich tajemství – zejména toho, co se s nimi stalo.
V těchto rozvalinách Aloy objevila a zničila deathbringera, obrovský stroj vybavený chapadly. Sylensova znalost těchto míst a jeho obeznámenost s technikou odhalila část jeho minulosti: výměnou za znalosti uzavřel dohodu s HÁDEM, pomáhal založit kult Zatmění a vybudoval jeho síť fokusů.
Tajná operace
Aloy se rozhodla Sylensovi prozatím důvěřovat a poté se vplížila do domovské základny Zatmění, vypnula fokusy sobě i kultistům a pronikla přitom do pozůstatků projektu Zero Dawn.
Zde vyšla najevo skutečná pravda: Dávní se nedokázali zachránit. Jejich bojovníci místo toho svedli poslední bitvu, aby zadrželi blížící se stroje, dokud nebude možné aktivovat projekt Zero Dawn. Položili své životy, aby náš lid mohl jednoho dne žít.
Project Zero Dawn
To byla jejich pravá povaha: nebyli to dravci, ale obnovitelé. Prostřednictvím projektu Zero Dawn by kovové bestie znovu vybudovaly náš krásný svět z popela toho starého a zkázu by proměnily ve stvoření.
V srdci rozvalin projektu Zero Dawn Aloy objevila klíč, který jí umožnil odemknout Všematku a získat odpovědi, které hledala – byla však přepadena a omráčena.
Třetí část: Vyvstávající stín
Stín a Zatmění
Aloy se probudila v pouštní zemi Sunfall a zjistila, že Zatmění již vtrhlo do Posvátné země kmene Nora, aby vyvraždilo celý kmen. Aloy je zadržována Helisem, vůdcem Zatmění, a je donucena bojovat v aréně Sunfallu. K Helisovu velkému překvapení zvítězí a spolu se Sylensem spěchá zachránit kmen Nora.
Po odražení útočníků a získání přístupu do vnitřní svatyně Všematky odhalila Elisabetina vize Aloy další pravdy.
Vtělení Sobeckové
Dávní sice zahynuli, ale ještě před tím dali pokyn Všematce – v jejich jazyce se jí říkalo Kolébka – aby zahájila proces obnovy lidstva a našeho světa. Aloy sama byla skutečně výjimečná: byla klonem Elisabet Sobeckové.
Umělá inteligence GAIA určená k dohledu nad kovovými bestiemi měla devět podsystémů vytvořených k dohledu nad různými procesy. Jeden z nich, HÁDES, se však porouchal a začal měnit účel kovových bestií směrem k ničení a likvidaci života na Zemi. Jedinou nadějí, jak HÁDA zastavit, bylo převzít kontrolu nad GAIOU PRIME, srdcem umělé inteligence, přerušit HÁDOVU vládu nad kovovými ďábly a zastavit pokažené stroje.
The Frozen Wilds
Aloy slýchala příběhy o nových strašlivých strojích, a tak se vydává na ledový sever. Společně s náčelníky místního kmene Banuků spustila Aloy úspěšně autodestrukci zařízení, které vytvářelo nové stroje.
Aloy přenechala válečníkům kmene Banuk úkol zničit zbývající pokažené stroje a vrátila se zastavit závěrečný útok.y zčásti důvodem, proč lidstvo přežilo.
Čtvrtá část: Hrozby ze západu
Zhoubný roj
Na mrazivém vrcholu hory Aloy objevila poslední deníky Elisabet Sobeckové a dozvěděla se o konečném HÁDOVĚ plánu: znovu aktivovat Faroův mor a jednou provždy vyhladit lidstvo pomocí obřího Sloupu, který vyšle strojům signál. Poslední bitva se přiblížila.
Aloy a její spojenci se shromáždili v Meridianu, kde se masivní armáda pokažených strojů snažila město zničit. Díky spolupráci a strategickému myšlení se našim hrdinům podařilo útok odrazit a Aloy se vydala ke Sloupu, aby se postavila přímo HÁDOVI. Následovala urputná bitva, ve které nakonec Aloy zabodla Sylensovo kopí do HÁDA a umlčela jak jeho, tak i jeho zhoubnou píseň.
Nové horizonty
Nyní se Aloy vydává za hranice známé divočiny. Míří na západ, aby zjistila, co je zač záhadná a smrtící nákaza. V těchto neprobádaných končinách se setká s novými podivnými kmeny a narazí na ještě smrtonosnější stroje. Společně se starými přáteli a novými společníky se musí odvážně postavit nástrahám této nové krajiny a najít odpovědi nezbytné k záchraně života na Zemi.
Horizon Forbidden West vychází 18. února 2022 s českými titulky pro PS4 a PS5, objednat můžete v Xzone.
Je fajn, že video bylo natočeno. „Konečně“ jsem se tedy dozvěděl celý příběh. HZD jsem rozehrál dvakrát ovšem ani jednou nedohrál. Nebavil mne gameplay a to málo co jsem z příběhu viděl. Následující řádky ať raději nečtou příznivci hry.
Příběh a především narativ je strašný. To nejméně ubíjející je kostra HZD – xtá variace na válku strojů. Ovšem hráč nesmí přitom zavzpomínat na na Druhou renesanci z Animatrixu. Charaktery postav, jejich infantilní plochost, dialogy, navíc slabá mimika postav, je až fantasticky nestravitelné. To nejsou lidské bytosti, ale papírem šustící zosobněný do virtuální fyzické stránky brak. Je to jak kdyby příběh a dialogy psal google překladač. Podle mne je to tím, že autoři a scénáristé prostě nečtou krásnou a klasickou literaturu…
Pochopil jsem spravne, ze ten pribeh se odehrava nekdy ve 24. stoleti naseho letopoctu?
Jestli si spravne pamatuju, tak hra se odehrava ve tretim tisicileti.
Dekuji za odpoved.
Rano moudrejsi vecera…. Koukam, ze jsem vcera napsal peknou blbost. Hra se odehrava cca 1000 let po udalostech, ktery vedly ke zniceni zeme, takze vlastne ctvrty tisicileti
Ano, ja jsem vas neumyslny omyl predpokladal a vyhodnotil jsem si ho pro sebe s upravou. (Takova myslenkova hra, co si asi mysli druzi, bez ohledu na to, co si myslim ja.) Jsem si vedom, ze nekterym lidem svym „puntickarstvim“ lezu na nervy a tak jsem nic nezminoval, ale kdyz uz jste to sam priznal, ocenuji to. Z moji zkusenosti neni uplne bezne, ze lide dokazou priznat svuj omyl.
Kazdopadne, nasel jsem odkaz, ktery se muze hodit dalsim lidem s podobnymi otazkami o hre. https://horizon.fandom.com/wiki/Timeline
Pěkný úplně jsem si oživil zážitek ze hry. Byla to dobrá jízda
Taky sem si pár dní nazpět osvěžila paměť u videa od Random Side Quest (1h 30min, ENG). Sice sem si pamatovala, že Horizon má skvělý lore, který je unikátně skryt pod základní premisou hry tak, že ten kdo ji nehrál by Vám kolikrát jen těžko věřil, že si z něj neutahujete (protože prostě „robodinosaury mi logicky nevysvětlíš“). Ale přesto mě překvapilo, jak moc detailní ta historie ve hře je. A to, co hrajeme, je vlastně jen maličký zlomek velkolepé historie Země a lidstva. Super, že se někdo postaral i o českou verzi detailního shrnutí
Byl jsem rychlejší a video viděl už ráno. Je fakt skvěle zpracovaný, přemýšlel jsem že ho tady doporučím, ale očividně už nemusím. Chtělo by to víc takových videí který shrnují příběh her.
PS: Pro ty kdo hrají Dying Light 2 mám jednu zákulisní informaci. V Techlandu se pracuje na New Game Plus. Ještě to ale není oficiálně oznámeno, takže nevím kdy přesně tenhle update vyjde.
Nápodobně.