Je to teprve dva týdny, co sociální síť Twitter koupil miliardář Elon Musk, ale změny se začaly dít velice rychle. Tou hlavní novinkou je předplatné Twitter Blue, kde, mimo jiné, uživatel za 8 dolarů měsíčně dostane verifikační „fajfku“, která byla předtím pouze pro skutečně ověřené účty, jako například pro politiky, jiné veřejně známé osobnosti či velké společnosti. Mezi ně samozřejmě patří i ty herní a můžeme na nich vidět, že už teď se projevují jasné nedostatky nového řešení.
Jen krátce po spuštění se totiž začaly objevovat falešné účty vydávající se za různé herní společnosti. Zmínit můžeme například falešné americké Nintendo, které sdílelo obrázek Maria se vztyčeným prostředníčkem. Účet byl nakonec zablokován, ale mezitím se tweet značně rozšířil, screenshot sdílel například novinář Jason Schreier.
Can't imagine why all the advertisers are pulling out of Twitter lmao pic.twitter.com/pg55WXkxhS
— Jason Schreier (@jasonschreier) November 9, 2022
Obětí se ale stala také společnost Valve, za kterou se vydával účet „valvesotfare“. Ten tvrdil, že firma už následující den představí jakousi novou platformu. I tady naštěstí došlo k zablokování účtu.
this announcement is fake, created with purchased twitter blue checkmark, real account @valvesoftware pic.twitter.com/D3B3D8guYq
— Gabe Follower (@gabefollower) November 9, 2022
Řešení problému jako takového bohužel zatím neexistuje, objevuje se čím dál tím víc účtů, které se tváří jako ty oficiální, přestože nejsou. Musk navíc na Twitteru oznámil, že staré verifikační fajfky odstraní v nadcházejících měsících úplně a zůstanou pouze ty placené. My vám tedy můžeme doporučit pouze to, abyste si dávali pozor, odkud čerpáte informace.
Far too many corrupt legacy Blue “verification” checkmarks exist, so no choice but to remove legacy Blue in coming months
— Elon Musk (@elonmusk) November 10, 2022
Nejlepší bude odejít z Twitteru, tohle bude už jen obrovská líheň fake news
Ten novy pristup bych nenazyval „placenou verifikaci“, ale spise „predplatnym“. Problemem je, ze az dosud ony modra zatrzitka opravdu oznacovaly verifikaci. Kdybych byl na Muskove miste, tak bych tem novym „predplatnym“ dal jinou barvu, napriklad zelenou, nikoliv modrou, jakou maji ty znacky z drivejska. Nicmene, az se odstrani ty drivejsi „verifikacni“ znacky a zbudou pouze „predplacene“ znacky, tak by v tom uz nemel byt chaos a zminena fajfka bude vzdy znamenat jen „predplatne“ a nic jineho.
Tak ci onak, nehodnotil bych soucasny stav jako napomahani sireni falesnych zprav, ale jako zdanlive dodani vetsi duveryhodnosti falesnym zpravam. I tak si ale jsem celkem jisty, ze nekdo, kdo prosel nejakym kurzem anti-phishingu apod, tak by mel byt schopny rozeznat ucet, ktery se vydava za nejaky jiny, verejne znamy subjekt. Napriklad podle historie drivejsich zprav nebo pozornym prectenim prezdivky, atd. Proste je zadouci, aby lide v dnesni dobe (to se netyka pouze twitteru) byli schopni rozpoznat prvky socialniho inzenyrstvi.
Předplatné čeho prosímtě? Twitter je absolutní žumpa plná dezinformací a Musk ji ještě víc plní, snad brzo půjde do kopru.
Twitter, stejne jako vsechny ostatni socialni site, nepouzivam, takze nemam osobni zkusenost s tim, jaky obsah zprav se s jakou frekvenci na tech socialnich sitich vyskytuje, ale to neznamena, ze bych nedokazal rozeznat rozdil mezi verifikaci a predplatnym.
Predplatne je obecne nejaka predem zaplacena sluzba, ktera poskytuje platicimu uzivateli nejake vyhody. Ty mohou byt i jen symbolicke a platici uzivatel proste dava najevo podporu danemu produktu. Anebo mohou byt velmi vyrazne a platici uzivatel ma nejaky prospech nebo vyssi komfort pri uzivani dane sluzby.
Pro definici predplatneho je obsah, ktery je s predplatnym dodavan, nerelevantni. Muzete si klidne predplacet Aeronet (pokud by nejake predplatne mel – nevim, jestli ma) a stale to bude z definice predplatne. Jinymi slovy, na definici predplatneho se obsah nijak nepodili.
Osobne me Twitter nelaka proto, ze nevyhovuje mym potrebam. Predevsim me odrazuje velmi limitovana delka zprav, protoze ja se rad vyjadruji precizne a to je s omezenou delkou zpravy z podstaty vyloucene. Ale aktualni vyvoj Twitteru mi je sympaticky predevsim kvuli znacnemu posileni svobody vyjadrovani, ktere jde proti cenzure nazoru silne se vyskytujici temer vsude jinde. Pokud by Twitter zvysil limit pro delku zpravy, zvazil bych tam zaregistrovani sveho uctu.
Twitter je dezinformací plnej jako každá jiná sociální síť. Ale je naprosto geniální v tom, že se dá velmi jednoduše přizpůsobit feed informací. Prostě si naklikáte koho chcete sledovat, nastavíte si zobrazování Tweetu časově chronologicky a je to naprosto skvělý zdroj informací.
„kurzem anti-phishingu“ … staci pouzit rozum, a to je problem dnesni doby, kdy lidi potrebuji na kazdou ptakovinu nejaky kurz
Neni na to potreba kurz. Ja to uvedl jako priklad podminky postacujici, nikoliv podminky nutne. Vycetl jste z toho neco, co tam neni.
Kazdopadne zdravy selsky rozum je velmi dobra vec a clovek si s nim vystaci, pokud se nenechal zmanipulovat a nevytvoril si zasady, ktere jsou v konfliktu se zdravym rozumem. Prave proto, ze je spousta i docela inteligentnich lidi indoktrinovana, tak v urcitych situacich se neridi zdravym rozumem, ale naucenou vedomosti, ktera je ale pro ne skodliva.
Rozumem se lze vyporadat s mnoha vecmi, ale problem je v tom, ze to trva. Nez se vyhodnoti vsechny relevantni faktory nejakeho problemu, uplyne nejaky cas. Pokud uz clovek jednou prosel vyhodnocovanim nejake situace a zapamatoval si ji, priste uz ji nebude muset celou analyzovat od nuly, ale staci mu pouzit zapamatovanou vedomost z drivejska. A proto jsou uzitecne kurzy. Diky uceni/kurzum/lekcim clovek nemusi vyhodnocovat situace svym zdravym rozumem od nuly, ale staci mu pouzit naucenou vedomost, ktera vyznamne zkrati cas zpracovavani problemu. To ale neznamena, ze by to clovek nedokazal bez one naucene vedomosti jen se svym zdravym rozumem.