Přestože z pohledu zákazníka nebyla řada grafických karet RTX 20 kdovíjak výhodná v poměru cena/výkon, rozhodně byla pro celý průmysl do velké míry revoluční, přinesla totiž hardwarovou akceleraci ray tracingu. Začátky nebyly jednoduché, ale postupně se technologie začala dostávat do většího množství her. Některé mají implementaci horší, ale některé velmi dobrou a díky ray tracingu si v nich můžeme užívat krásné nasvícení, stíny či odlesky.
V poslední době se však začaly objevovat tituly, které zašly ještě o něco dál a využívají path tracing. To je v podstatě druh ray tracingu, jehož definice není úplně jednoznačná. Nvidia však tento výraz používá pro takovou implementaci RT, kdy se používá pro celou scénu, a ne pouze vybrané části, jako například stíny. Typickým příkladem je nedávný Portal RTX, jenž je dost možná jednou z nejnáročnějších her všech dob, ale zároveň ukázal, že real-time path tracing je možný.
Zdá se, že první novější hrou, která by mohla path tracing implementovat, je Cyberpunk 2077. Poprvé byl tzv. Ray Tracing: Overdrive Mode oznámen už při představení grafických karet RTX 40. Nyní jsme se však dozvěděli, že více o dané technologie prozradí speciální prezentace na GDC, která proběhne 22. března. Zástupci Nvidie a CD Projektu RED by zde měli představit, jak všechno funguje. Nová verze slibuje RT odrazy s vyšším rozlišením a lepší přímé i nepřímé nasvícení díky tomu, že se paprsky dokážou odrazit hned několikrát.
Zatím nevíme, kdy přesně Overdrive Mode dorazí. Zároveň je docela pravděpodobné, že bude velmi náročný i pro momentálně nejvýkonnější grafické karty, jako je RTX 4090.
Tak třeba ta hra bude pak zábavnější.
Bude, přece bys nedal 30k za novou grafiku jen kvůli lepšímu nasvícení….
Krásný pocit být PCMaster race. Prezentaci si užiju.
Hele lidi a víte, že ten RT v těch hrách nemusíte používat že jo? Já tohle upřímně nepochopím proč nadáváte na funkci, kterou můžete a nemusíte používat. Chápal bych kdyby byl RT danej natvrdo a nedal se vypnout, ale takhle?
Já osobně si RT v hrách vždycky zkouším, koukám jak vypadá, jak se to hýbe když je zapnutý atd a když nehraju mise, ale třeba jen chodím po herním světě. Na mise a vážnější hraní ho vypnu. Však je to jen o přepnutí možností.
Ve finále bych to shrnul tak, že RT je prostě pro nás hráče jednou z dalších možností uzpůsobit si hru k obrazu svému a je na každém z nás aby si vybral co mu vyhovuje.
Lidé nadávají, protože tomu vývojáři věnují svůj cenný čas. Kdyby se vykašlali na RT a místo toho se věnovali například stutteringu kvůli kompilaci shaderů, který je teď snad v každé nové hře, tak to většina hráčů ocení mnohem více.
U žádné novější hry stuttering nemám, z posledních her mi to dělala jenom první verze Hogwarts Legacy, stačil patch, poladit nastavení a pohoda
RT naopak praci vyvojarum ulehcuje, ale v klidu, nevadi…
Radši bych ocenil, kdyby pracovali na lepší fyzice, destrukci prostředí atd…
No a ty si myslíš, že destrukci, fyziku, dělají ti stejní programátoři, grafici co dělají na RT? To asi ne že jo. Takže ve finále ti lidé co dělají třeba na tom RT ti opravdu na tvorbě fyziky, destrukci úplně nechybí.
Naprosto souhlasím.
Ale třeba to přijde. Studiím už pomalu dochází, že fotorealistická grafika není ani tak zajímavá a pokud budou hry vypadat jak realita, nebude ničím originální. Plus to pořád není tak jednoduché ani v dnešní době (a to spousta lidí myslela že ji budeme mít tak v roce 2015).
Za to fyzika se za posledních 10+ let nikam neposunula a hry jako Crysis a Red Faction: Guerilla z 2007 a 2009 pořád zvládají destrukci líp, než cokoliv vydaného do dnešního dne.
RT je akorát naleštěná bída, která nikdy za ten pokles FPS nestojí.
jak kde, v Control je RTX výborný, v Hogwarts počítaný nasvícení taky, jediná opravdu zbytečná implementace mi přijde v DOOMovi
Já se teda včera díval na porovnání RTX on/off v Hogwarts a přišel mi ten RayTracing uplně zbytečný, někdy i horší. Stejně jako v Zaklínači 3, který v mnoha případech vypadá taky hůř.
Skutečně závisí na implementaci. Hlavně většina dnešních her, které RT nabízí, byla pravděpodobně původně vytvářena bez něj a ray tracing byl přidán až jako určitý doplněk. Více „skutečných“ RT her uvidíme, až přijdou první velké tituly na UE5, kde už je zabudovaná technologie Lumen. A ta, jak už jsme mohli vidět ve Fortnitu, rozhodně dokáže dělat divy.
Cyberpunk je novodobý Crysis? Proč ne.
dalsi kravina . dalsi omezeni vykonu . dalsi brzdeni vykonu . dalsi marketing . dalsi system jak ojebat mozecky a nutil lidem to nejdrazsi ikdyz to za to ani nestoji …
coz udelat odrazy a stiny normalne , tak aby to vypadalo dobre a nekazilo to vykon ktery mame , udelat to tak aby to nevypadalo ze je to tak narocny a ze ten vykon nekam jde , kdyz roky nikam nejde a stoji na miste …
Přesně tak…ray tracing je jenom zbytečný gimmick a žrout výkonu,který by se mohl použít na důležitější věci jako je framerate a rozlišení.Nasvícení a stíny vypadají pěkně i ve hrách které nemají ray tracing.
Co radši takhle trochu zlevnit karty na přijatelnější ceny, než furt řešit tuhle trapnou funkci ve hrách.
Asi jsem jinej, ale k čemu hezčí hru, kde nemáte čas ty odrazy vůbec sledovat. Sice se tam procházíte, jezdíte potom městě, ale na jak dlouho spatříte RT efekty 1-2 sekundy. Nebo se musíte zastavit a kochat. A jak dlouho se kocháte ? 10 sekund ? Je to je pěkný no a hraju dál…
Dřív jsem chtěl DLSS pomalu do každé hry. Dneska mě nějak začalo štvát to, jak ty hry kolikrát vypadají špatně s DLSS. Ghosting, rozmazání obrazu… A díky DLSS 3.0 se nemusí vývojáři snažit své hry optimalizovat.
Takže v podstatě jsme se dopracovali za posledních 5-7 let ke stavu, kde hry vypadají pomalu stejně, destrucke prostředí žádné. Optimalizace her pro pc je cizí pojem a DLSS 3.0, který má artefakty a horší input lag.
Kdysi se hry optimalizovali. Chodilo to. Dneska je vše zabugované, drahé, věčně s těmi hrami jsou nějaké problémy.
Začínají mi chybět hry co vycházeli v letech 2005-2015.
Na co bych chtel skvelou grafiku kdyz se ta hra vubec neda hrat kvuli naprosto zpackanemu gameplayi?
Hlavně by se vývojáři mohli zamyslet nad použitím RT. A ne že to bude i nadále vypadat tak že všude nahážou kaluže a budou machřit jaký tam mají skvělý RT.
kdo ti brání hrát na střední detaily v průměrným PC za průměrný peníze? To je jako nadávat na výrobce aut, že dělají luxusní auta a k čemu satén, když to osaháš za 5 sekund a pak jezdíš