Izometrické MMORPG Lost Ark, které vyšlo 11. 2. (8. 2. pro majitele Founder´s packů), si stále drží velmi silnou pozici mezi nejhranějšími tituly na Steamu. Není se čemu divit, hra je to opravdu povedená, jak jste se mohli dočíst v naší nedávné recenzi. Jelikož uběhl už měsíc a první krůčky ve hře máme v redakci již za sebou, rozhodli jsme se vám přinést dojmy z hutného endgame obsahu, který dělá hru tak oblíbenou. Tier 3 je totiž místo, kde se dělí zrno od plev. Vydržíme neúprosný grind a čím dál tím menší šanci na upgrade vybavení, nebo se nám pod kůži dostane frustrace? To ukáže pouze čas. Drahocenná komodita, kterou Lost Ark drží ve svých spárech takovou silou, až mne to místy děsí. Ale to jsou prostě „mmóčka“. Naostřete meče, prokřupejte klouby, doplňte si zásoby potionů a vydejte se s naší neohroženou skupinou vstříc endgame. Místa, které budete buď milovat nebo nenávidět.
Přijde Berserker, Deathblade, Paladin a Wardancer do Abyss dungeonu…
Touto větou bych mohl shrnout mé každodenní počínání v Lost Ark, který mi během uplynulého měsíce vzal prakticky veškerý volný čas. Ukazatel odehrané doby na Steamu k dnešnímu dni obsahuje číslovku 350. Přesně tolik hodin už jsem ve hře nechal. Propadl jsem jí. Zdravé to určitě není, ale dlouho jsem se u online titulu tolik nebavil. Obrovskou míru na tom má skutečnost, že jsem si dokázal najít skvělé spoluhráče, na které je opravdu spoleh. Co se domluví, to platí. Každý den se scházíme a podnikáme prakticky vše, co hra nabízí. Pokud je někdo pozadu, případně nestíhá, vždy se na něj počká.
Lost Ark mi za poslední měsíc vzal veškerý volný čas.
Najít tento typ hráčů je v dnešní době opravdu těžké a já jsem rád, že mohu čelit herním výzvám společně s Paladinem Woodym, kolegou Pavlem Leňkem, který hraje Deathblade a Keranzem, naším neohroženým Wardancerem. Za poslední týden jsme se opravdu sehráli a doufám, že nám to vydrží i nadále. Legion raidy – to nejtěžší, co Lost Ark nabízí, se v západní verzi zatím nenachází, ale bez sehrané party v nich nemáte prakticky žádnou šanci. Čím dříve si spoluhráče najdete, tím lépe. Dejte na má slova, nebudete litovat.
Konečně ve třetím tieru
Cesta do T3, aktuálně nejvyšší sekce herního obsahu, nebyla záležitostí pouhého víkendu. Věčný nedostatek materiálů potřebných na upgrade se nás držel jako klíště. Pokusy o vylepšení se často nevydařily ani s 90% šancí, za což jsme proklínali RNG bohy. Krůček po krůčku jsme ale zvyšovali svůj item level a plahočili jsme se vstříc první osmičlenné aktivitě. Tier 2 nabízí první složitější Abyss dungeon, který je určen pro osm hráčů. Jedná se o Gate of Paradise, který je rozdělen na tři části (Sea of Indolence, Tranquil Karkosa a Alaric´s Sanctuary). Co vás okamžitě praští do očí, je zasazení, ve kterém se dungeon odehrává. Proti celkem osmi bossům se postavíte v podvodní říši, ve které rozhodně neplatí, že je ryba kámoš a ne žrádlo. Někteří bossové mají mechaniky, které vás, pokud je nezvládnete dobře zahrát, budou stát život. Za nejtěžšího protivníka považuji finálního Alarica, který značně připomíná vládce moří Poseidona. Bez týmové spolupráce nemáte šanci a proto doporučuji hrát pouze s kvalitní partou. Samozřejmostí je hlasová komunikace. S náhodnými hráči je Gate of Paradise čirým utrpením a osobně se matchmakingu vyhýbám jako čert kříži.
V Gate of Paradise se postavíte proti osmi bossům.
Po zdolání Gate of Paradise a týdnu útrpného upgradování, jsme se i přes všechny překážky nakonec v „Té trojce“ všichni čtyři sešli a zábava mohla naplno začít. Pokud jste si mysleli, že 50% šance na upgrade vybavení je malá, budete Puniku, na které se T3 odehrává, přímo proklínat. Osobně se mi po zhruba třech stech padesáti hodinách podařilo dosáhnout item levelu 1355. A věřte mi, že to trvalo. Například zbraň mi „křupla“ sedmkrát za sebou. S armorem to nebylo o nic lepší. Je důležité uvědomit si, že se na třetím tieru progress rapidně zpomalí. Tedy pokud nehodláte vytáhnout kreditku a utratit desítky tisíc. Naštěstí se při nepovedeném pokusu o upgrade vybavení nezničí, jak bývá docela častým jevem v asijských MMORPG titulech. Pokud by tomu tak bylo, Lost Ark bych pravděpodobně nehrál. S každým failem se vám přičítá tzv. Artisan Energy a po daném počtu pokusů, které se nevyvedou, máte upgrade zaručen. Dříve či později se tedy posunete kupředu. Počítejte ale s tím, že to potrvá notnou dávku času.
Výrazně si můžete pomoci tzv. alty (dalšími postavami), které, až je vylevelujete na třetí tier, mohou sloužit jako zdroj materiálů pro vašeho maina (hlavní postavu). Bez altů je postup hrou pro tzv. Free to Play hráče opravdu extrémně pomalý. Naštěstí je drtivá většina povolání velmi zábavná a nejedná se tak o nudný grind. Tedy alespoň dle mého názoru. Minimální počet altů bych stanovil na dva, ale zcela určitě platí pořekadlo: „čím víc, tím líp“.
Bez altů je postup extrémně pomalý.
Prvním milníkem, kterého je třeba dosáhnout, je item level 1325. Díky tomu se vám zpřístupní první Abyss Dungeon na Punice – Aira´s Oculus, který osobně považuji za poměrně jednoduchý. Dalším dungeonem je Oreha Preveza, který vyžaduje item level 1340 a je znatelně těžší. Konkrétně finální boss dokáže díky svým mechanikám potrápit nejednu partu dobrodruhů. Naším aktuálním cílem je ilvl 1370, na který se ale nikdo z naší party prozatím nedostal. Na ilvl 1370 se otevírají hard módy dungeonů Aira´s Oculus a Oreha Preveza a také bychom se měli brzy dočkat prvního Abyss raidu – Argose, který je dle všeho první opravdu těžkou výzvou.
Denní kolotoč
Náplň obsahu je velmi podobná předešlým dvěma tierům. Každý den zajdete dva Chaos dungeony, dvakrát porazíte Guardiana dle výběru, vrhnete se na daily Una´s tasks a splníte to, co pro daný den nabízí Procyon Compass (Chaos Gate, world boss, ostrovy atd.). Je to stereotypní? Ano. Nudné? Ne. Svět Lost Ark je natolik rozmanitý a rozsáhlý, a tak je velmi pravděpodobné, že nebudete vědět co dříve. Pokud navíc hrajete více postav, připravte se na násobek potřebného času. Využít lze naštěstí systém rested gauge (pokud např. nesplníte Guardiany, další den budete moci získat bonusový loot). Velmi výrazně mi ve hře nicméně chybí uživatelské rozhraní, ve kterém bych mohl s přehledem sledovat, co je na daném altovi hotové a co nikoliv. Mít neustálý přehled o všech vašich postavách je velice otravné a hra vám v tomto nijak nepomůže. V Korejské verzi hry je tato možnost již dostupná a já doufám, že brzy zavítá i k nám.
Náplň obsahu je velmi podobná prvním dvěma tierům.
Potom, co splníte veškeré denní činnosti, se můžete vrhnout např. na sbírání skill pointů či kompletaci mapy. Osobně hraji pět charakterů a mimo ně ve hře prakticky nic nestíhám. Mým cílem je dostat všechny na třetí tier, aby mohly „farmit“ materiál pro mého Berserkera. Do hry neinvestuji žádné reálné peníze a kromě kosmetických skinů to ani neplánuji. Je mi zcela jasné, že platící zákazník bude svůj item level navyšovat znatelně rychleji, ale jelikož je Lost Ark z 90% PvE záležitostí a PvP aréna je normalizovaná (GvG je Pay 2 Win), příliš mě to netrápí. I přesto bych v západní verzi uvítal mírnější formu monetizace. Jak jsem již před měsícem zmínil v recenzi, Lost Ark nelze vyloženě označit jako Pay 2 Win titul. Názory na monetizaci se liší a téma je to vskutku velice diskutabilní. Sám za sebe mohu říci, že bych raději hru zakoupil a platil měsíční poplatky, než aby zde bylo tolik mikrotransakcí. V Asii jsou na to zvyklí, ale u nás na západě je situace velice odlišná. Amazon měl polevit více. Ale to by to nebyl Amazon.
Hratelné až po měsíci
Stav serverů byl od vydání naprosto katastrofální. Desetitisícové fronty, údržby v hlavním herním čase, chybějící předměty, duplikované Founder´s packy, vypnutá Crystalline Aura, nefungující matchmaking a další. Postupem času se k tomu všemu přidaly problémy s boty a prodejci herního zlata, kterých bylo ve hře opravdu brutální množství. Pokud jsem zrovna nebyl doma, ale v práci, musel jsem se skrze vzdálenou plochu připojovat hodiny předem, abych si večer mohl vůbec zahrát. A když už jsem Lost Ark zapl, nefungoval matchmaking. Katastrofa a jeden z nejhorších startů MMORPG, který jsem zažil. A že jich bylo. Schopnosti Amazon Game Studios jsou dle mého názoru značně omezené a dokazuje to i jejich fiasko v podobě zpočátku slibného New World. Tvůrci hry ze Smilegate RPG si pravděpodobně aktuálně klepou na čelo a mrzí je, že licenci na Lost Ark neudělili někomu schopnějšímu. Alespoň tedy doufám. Jako naprosto neakceptovatelné vnímám tvrzení Amazonu, že dané problémy se servery nelze opravit. Společnost takových rozměrů má prakticky neomezené finanční možnosti a pokud se neustále vymlouvá, tak nám s největší pravděpodobností věší bulíky na nos. Jedná se nicméně o můj osobní přístup a názor. Dle ohlasů z mého okolí nicméně nejsem zdaleka jediný, co si to myslí.
Často jsem se musel připojovat skrze vzdálenou plochu.
K dnešnímu dni se situace naštěstí rapidně zlepšila. Měsíc je ale opravdu dlouhá doba. Hráči, kteří si neplánovali svůj čas okolo Lost Ark, si zahráli velice sporadicky. Mírně sice pomohlo vytvoření druhého evropského regionu, ale mnoho z nás prostě a jednoduše odmítalo opustit svoji postavu, která se např. nacházela již v polovině druhého tieru. Minulý týden došlo k výrazné vlně banů, která adresovala problém s boty a prodejci goldů. Tím pádem se znatelně zmenšily i fronty, které jsem mimochodem na serveru Zinnervale za poslední dny nezaznamenal. Zázrak. Matchmaking již také funguje. Dalo by se tedy říci, že je Lost Ark konečně hratelný a ti z vás, kteří čekali, až opadnou porodní komplikace, mohou s klidem v duši hru poprvé zapnout.
Je potřeba ubrat
Za poslední měsíc jsem v Lost Ark nechal strašidelných 350 hodin. Tipuji, že zhruba 10% z toho bylo ve frontě. Hra mě natolik pohltila, že jsem okolo ní začal plánovat většinu dní. A to není dobře. Hranice mezi zábavou a závislostí je v herní sféře velice tenká. Lost Ark je jednoznačně výborným MMORPG, které ale není bezchybné. Nabízí hodně muziky za málo peněz, ale začátek může být pro mnoho hráčů odrazující. Pokud chcete držet krok s platícími hráči, připravte si pořádný balík (nedoporučuji) nebo opravdu velkou armádu altů. Všem hrajícím naopak radím, aby svou hlavní postavu dostali do třetího tieru co nejdříve. Poté můžete tempo zvolnit a věnovat se i horizontálnímu obsahu, kterého je ve hře přehršel.
S naší partou jsme se aktuálně zastavili okolo item levelu 1355 a čekáme na patch notes, které by měly přinést informace o potenciálním zvýšení šance na vylepšení vybavení. Pokud se tak stane, nemá nyní smysl plýtvat materiálem. Osobně bych byl rád, kdyby k tomu takto brzy nedošlo, ale hlavní tvůrce hry – tzv. Golden River, se již mnohokrát nechal slyšet, že si přeje, aby západní verze hry co nejdříve dohnala tu původní. Nabádá však hráče, aby si Lost Ark užili v klidu a za ničím se nehnali. Z mé zkušenosti s MMO hrami vím, že pokud do nich během prvního měsíce investujete stovky hodin, často dochází k tzv. burnoutu (syndromu vyhoření). Přesně to se mi stalo u New World. Lost Ark ale na rozdíl od něj nabízí tolik obsahu, že se prozatím tohoto problému neobávám. Vím jen, že musím ubrat. Naštěstí se blíží jaro, venku začíná svítit slunce a i přes tuhou zimu se těším, až se zase vypravím ven do přírody. Všeho tedy s mírou a přeji vám, ať vás putování po Arkesii baví alespoň tak, jako naši neohroženou partu. Argos už se třese.
item lvl 1355 za jeden mesic je „všeho s mírou ?

tak ono to jde rychle většina lidí mají 1300 plus už pokud jeli jen main věci já mám 1000itlv za 210h ve hře
Vždyť v článku píšu,že jsem to dost přehnal