Dojmy z hraní PC verze
GRID si mezi hráči udělal dobré jméno soustředěním se na závodění, což není u závodních her tak samozřejmé, jak to vypadá. Na rozdíl od některých jiných titulů v GRID nešlo o tuny efektů na vyumělkovaných tratích, a už vůbec ne o vodění hráče za ručičku různými ukazateli ideální stopy nebo automatickým dobrzďováním. Naopak jste si mohli užívat intenzivní jízdu a skvělý model poškození. Byla to závodní hra o závodění.
Na druhou stranu očividně nebylo cílem stvořit extrémně realistickou simulaci, ale spíše udělat hru maximálně zábavnou, a přitom co nejblíž míry realizmu, kterou budete vyžadovat. Po hodinách strávených několika závody preview verze GRID 2 můžu spokojeně říct, že nový díl maximálně navazuje na odkaz předchůdce.
Za vítězství a za followery
GRID 2 se veze na masové popularitě sociálních sítí: tradiční šablonka závodních her spočívající v ježdění pro rozličné stáje, týmy a sponzory je zdá se ta tam, namísto toho budete ohromovat internetové publikum a sbírat fanoušky a followery – tedy v singleplayerové kampani jen ty virtuální. Kromě toho budete v závodech dělat dojem na smyšlené slavné jezdce z celého světa, to celé proto, aby se do globální závodní série WSR (World Series of Racing) přidávali další a další jezdci a týmy.
GRID 2 tradičně nabízí závodní trojúhelník amerických muscle cars, evropských vozů na technické závodění a asijských bláznivin s driftováním.
GRID 2 tradičně nabízí závodní trojúhelník amerických muscle cars, evropských vozů na technické závodění a asijských bláznivin s driftováním. V každém případě jde spíše jen o to, jak pospojovat různé druhy závodů dohromady, a nabídnout všechny možné vozy v rozličných prostředích.
Preview verze nabídla začátek, který však může být ve finální verzi odlišný. Zde šlo o to nějak dostat postarší mustang do cíle okruhu v Chicagu – a i když jsem závod dojel s omláceným vrakem na posledním místě, hlas v rádiu se mohl zbláznit, jak jsem bezva. No, aspoň ti vývojáři ví, jak na mě. Každopádně s cílem kromě posunu ve hře přišlo očekávané zjištění, že na klávesnici se dnes závodní hry rozhodně nehrají.
Méně realizmu? Ale kdež
Asi se hodí konečně vyklopit, co už beztak tušíte, tedy že v GRID 2 skutečně chybí pohled z vnitřku vozu. Codemasters to vysvětlují tím, že tento pohled používá naprosté minimum hráčů, a proto je lepší se namísto modelování interiérů vozů soustředit na jiné věci. Popravdě, souhlasím s nimi. K reálnému požitku, který by mi měl pohled řidiče zprostředkovat, mi zásadně chybí dvě věci.
Jednak je to přehled: v autě stačí malý pohyb očí a/nebo hlavy a vidím, co potřebuji, v závodní hře bych na to potřeboval minimálně tři monitory. Důležitější je ale to, že ve skutečném voze cítím, jak se auto chová, jak drží, nebo naopak klouže, což mi hra ani s pomocí force feedbacku v gamepadu nebo volantu nezprostředkuje.
Takže pohled z vozu oželím, vyberu jednu z kamer před nebo za vozem a hurá závodit, a tentokrát samozřejmě bez klávesnice. Jízdu s volantem si schovám na recenzi, preview verzi jsem projezdil s gamepadem a pocitově šlo o skvělý zážitek, možná jeden z nejlepších vůbec, co si tak ze všech těch závodních her pamatuji.
Od každého trochu
Úvod hry s mustangem je trochu nešťastný, ale to je jen tím, že americké vozy prostě nemám rád: jsou těžké a současně mají několikrát tolik výkonu, co by potřebovaly, a to je děsná kombinace. Jenže zároveň musím ocenit, že mi GRID 2 všechno tohle zprostředkoval – pocit z řízení byl přesně takový, jaký bych čekal.
Auto bylo citelně lehčí a chovalo se znatelně jinak než Volvo v Indianapolis. Myslím, že co do jízdního modelu se máme na co těšit.
O poznání lépe mi bylo v následujících závodech; uličky Chicaga vystřídala široká silnice okruhu v Indianapolis a z neohrabaného mustanga jsem mohl přesedlat na výrazně poslušnější Volvo. Příjemným překvapením byl jízdní model v následujícím závodě, kdy jsem se mohl v BMW prohánět dubajskými ulicemi. Auto bylo citelně lehčí a chovalo se znatelně jinak než Volvo v Indianapolis. Chtělo by se říct, že je to samozřejmost, ale to často není. Myslím, že co do jízdního modelu se máme na co těšit.
Známé i neznámé
Preview verze dala ochutnat, jaké závody jde od GRID 2 čekat. Kromě klasického ježdění okruhů nechybí závody odněkud někam a eliminační okruhy, kde se vždy odpočítává čas, za který vypadne jezdec, který právě bude na posledním místě. Bezva je závodění na Live Route: trasa se tak nějak náhodně mění, takže musíte dávat pořádný pozor, kam vás to tentokrát zavede. Odpočítávání do cíle vidíte, takže si snadno naplánujete, kdy koho jak předjet.
Bohužel i GRID 2 nutí závody v driftování, což je u mě jeden z nejhloupějších vynálezů v historii závodních her. Pokud vás to baví, můžete se těšit i na drifty v GRID 2, pokud ne, prostě je nějak zaonačíte stejně jako v minulém díle.
Co do tratí se můžete těšit na tradiční mix smyšlených i skutečných tras v různých prostředích od center velkoměst po venkovské scenérie až po nádherný asfalt na závodních tratích. Snahou je vytvořit dojem cestování po celém světě a jistě taky zabránit stereotypu, což se snad podaří.
K tomu dopomůže i pořádný vozový park, ale preview verze v tomto ohledu nic neprozrazuje, budeme si proto muset počkat na finální hru. Stejně tak lze zatím jen tápat, co přinese multiplayer: autoři slibují hodně, ale zatím jsem si nic z toho nemohl zkusit.
To ostatně dokazoval závěrečný závod preview verze, kde nečekalo nic jiného než překrásný Bugatti Veyron. Tedy, překrásný byl přibližně do druhé zatáčky, kde jsem se dozvěděl rychlost nárazu a přetížení, které při něm působilo na řidiče, a to vše na pozadí hromady odlétajících malých kousků, jež bývaly nádherným supersportem. Trvalo několik pokusů, než jsem se s hromadou koní pod kapotou sžil a obratným kouzlením s páčkami a triggery přechytračil protivníky (nebo je prostě narazil na zeď).
Rozbijte je všechny!
Graficky je na tom GRID 2 parádně, i když je možná trochu těžké to při závodění ocenit. Tam je důležité něco úplně jiného: kvalitní pocit z rychlosti. V tomto ohledu hra exceluje, takže drobné detaily, jako ohňostroj u Eiffelovky nebo prolétající ptactvo nad tratí, vám mohou být upřímně fuk. Rozhodně potěší detaily aut, stejně jako slibované širší možnosti jejich úprav (ty v preview verzi nebyly zahrnuty).
Model poškození je vcelku dobrý – nakolik je i realistický naštěstí neumím až tak posoudit. Každopádně stačí trocha neopatrnosti a z vozu vám začnou opadávat kousky jako jehličky z přesluhujícího vánočního stromku. Občas budou plandat dveře, občas kapota, občas něco prostě ulétne. Vliv na řízení je ve hře také, ale v podstatě se omezuje na to, že auto prostě táhne doleva nebo doprava; dopad na rychlost či akceleraci jsem nezaznamenal, nicméně nějaký by tam být měl.
AI soupeřů má být jedním z hlavních lákadel: tvůrci slibují kopec charakteristik, které budou určovat chování každého jezdce na trati.
Co do zvuků nemám výhrad: auta vrčí, gumy kvílejí… podstatnější samozřejmě ale je, že to zní dobře a že i podle zvuku odhadnete, odkud na vás dotírá jezdec, kterého jste před chvílí předjeli.
Závodění o závodění
Ostatně AI soupeřů má být jedním z hlavních lákadel: tvůrci slibují kopec charakteristik, které budou určovat chování každého jezdce na trati. Myslím si, že konkrétně si toho nikdo nevšimne, ale že to může přispět k realističtějšímu a nepředvídatelnějšímu dění na trati. Někdy vás někdo sejme, jindy to někdo zbabrá… přitom to nebudou trapné naskriptované situace, ale unikátní výsledek chování jezdce.
Všiml jsem si, že po vrácení času díky Flashbacku se často ostatní jezdci zachovali jinak, takže třeba situace, kvůli které jsem čas vrátil, vůbec nenastala. Flashback je mimochodem znovu skvělou věcí, zabraňuje frustraci z nahodilých událostí, přitom zase tak výrazně hru nezjednodušuje. V replayích pak není vůbec nic poznat – uvidíme ve finální verzi, jestli zobrazení použití Flashbacku v replayi půjde třeba zapnout volitelně.
Celkově GRID 2 dělá dojem poctivé závodní hry, která nedá na laciná pozlátka a místo toho servíruje závodění, co chutná po benzínu a spálených pneumatikách – a tak to má být. Soupeři nedávají kůži lacino, tratě vyžadují šikovné řízení, auta se chovají tak, jak by měla. Ovládání je perfektní, při trošce cviku cítíte, co přesně máte udělat. Nezbývá než se těšit.
Další obrázky z preview verze naleznete v galerii. GRID 2 vychází 31. května ve verzích pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360.
Docela zajímavé jak mihalův docela trefný (nemyslím to magore) spustil prudkou reakci
Jasny vzdyt je to sracka hra arkada az doprdele co tady resite. Ja kuli tomu poprve schoval volant hraju to na klavesnici druhou rukou si smskuju to je jak na telefonu ale hezci ale je to zabava
mihal- Vis co di do hajzlu ty zakomplexovany curacku… Vubec na mne nereaguj. . kdyz ti tak vadim…
Pokud mas rad jizdni model v grid 2 ala brusleni po lede to je tvoje vec….
treti sezona je super
Jenda: Mužeš mi ty magore říct proč to pořád řešíš když jsi říkal že to kupovat stejně nebudeš ? Já mám ze hry hodně pozitivní dojmy vypadá to dost dobře, řídí se to taky gut jízdní model baví slipstream tak akorát …prostě fajn závodní hra žádné nudné kroužení. Ale proti tomu taky nic nemám simulátory jsou o něčem uplně jiném.
shaak- Tak to je jedno ne o co je lepsi grid 2 oproti dirt 3 jen to je vic nalesteny…
jenda: DiRT není Grid…
Martin297- Jasny a DIRT 3 taky nemohl mit kokpit vid s toho sameho duvodu… A peknej shit hrat z kokpitu na sipkach…
Důvod, proč se nakonec do finální hry nedostal, je celkem prozaický – nedovolily to technické možnosti konzolí. PC komunita ovšem tzv. "cockpit view" odemkla (viz video níže) a pracuje na jeho dokončení. [ odkaz ]
Dirt 3 bez kokpitu ani nejde hrát. To je zločin (akorát na gymkhanu jsem jel z 3rd, protože tu jsem bral jako otravnou nudu nutnou pro postup dál a s interiérem jsem ztrácel preciznost.
Martin297- Jak muze byt pro konzole narocny kdyz v DIRT 3 je a velice dobre udelan? Jestli to nebude na ukor toho tancujiciho lesa…coz bych tomu i veril… Ale i tak je to jedno uz TOCA na PSX je lepsi nez tenhle sjrajt. A jak se jeste prejmenovali ze je hamba nefackuje….
takže aktuálně: kokpit ve hře je, ale protože je pro konzole moc náročný, byl vypnutý (komunita už pracuje na jeho odemčení a vyladění grafiky) . Dále jsou již v souborech základní hry uložené všechny DLC, ale jsou také zamčené, pro koupi DLC zadáním kódu odemknete
lidi je to ARKADA udelana pouze a jen pro ZABAVU takze nic jineho nelze cekat a ano je to tak jezdeni driftem a rozbijeni protivniku je snazsi nez cista jizda AMEN kdo si chce zablbnout prosim kdo si chce zazavodit nehrajte to GRID 2 pohrbil GRID 1
Nevím jak vy, ale já od závodní hry neočekávám to, že mi bude na silnici tancovat půlka lesa, ale že to bude mít zábavný, efektní a hlavně dobře udělaný jízdní model, k čemuž má GRID blízko asi tak jako CoD realističností k Armě.
Bože. Dal jsem této hře celé dnešní dopoledne a dokonce i číst odpoledne. Dojel jsem první číst až po první "mistrovství. " Ale kdo dělal ovladatelnost a reálnost ať už protivníků, nebo samotného auto, musel být na nějakým "vitamínech. " Takhle šíleně arkádovou hru jsem snad nehrál od…. fakt netuším. Proto, aby jste někoho dojeli musíte projet zatáčku driftem? Co to je za blbost. Každé malé dítě ví, že drift je na efekt a ne na rychlost. A když já projedu zatáčku čistě, zvenku, na vnitřní vrchol a ven, a o téměř půl vteřiny tím ztratím na toho, co jede přede mnou driftem, tak se na mě nezlobte, ale to je NEHRATELNÉ. Ano. Hra je jinak udělané opravdu nádherně, zajíci přes cestu, pytlíky poletující po trati, krásný model poškození, i komentář, který dává máš asi manager. Ale omlouvám se a vím, že se mnou spousta z vás nebude souhlasit, ale mě se to prostě ovládáním nelíbí. Codemasters už prostě není to co bylo dřív. ToCa byla pecka, je to starý, ale to byla simulace, která na svoji dobu neměla konkurenci. Tohle je pro mě odpad, který mi akorát zabírá místo na HDD. Kruté, ale je to tak.