Společnost inXile nepatřila v minulosti mezi neúspěšnější studia. Většina jejich titulů byla spíše průměrného či dokonce podprůměrného rázu. K pádu do propasti zapomnění neměla daleko. Naštěstí se jí naskytla příležitost na oblíbeném Kickstarteru, kde představila ambiciózní projekt Wasteland 2. K jeho realizaci požadovali tvůrci přesně 900 tisíc dolarů, nutnou částku se jim nakonec podařilo překročit o dva miliony. Počáteční úspěch pro ně byl impulzem k další tvorbě. Následujícím projektem vývojářů nebylo nic menšího než nástupce legendárního izometrického RPG Planescape: Torment.
Izometrické RPG Torment: Tides of Numenera se na Kickstarteru objevilo před třemi lety. Jeho tvůrci od komunity požadovali prakticky stejnou částku jako za již zmíněný Wasteland 2. Počáteční strop byl pokořen už po pár dnech, na konci kampaně získali neuvěřitelné 4 miliony dolarů. Vývoj Torment: Tides of Numenera mohl začít na plné obrátky. Po řadě měsíců tu máme konečně betaverzi očekávaného titulu. Jak na nás působí, vám řeknou řádky níže.
Volný pád
Ve většině RPG začíná hra pohodovou tvorbou hlavního hrdiny. Torment: Tides of Numenera k úvodu do příběhu přistupuje z úplně jiného úhlu. V kůži vaší postavy se probouzíte uprostřed volného pádu, na jehož konci by na vás nemělo čekat nic jiného než smrt. Naštěstí vás dopad na tvrdou zem nezabil, místo bolestivého skonu na váš charakter čeká gigantická místnost plná tmy a voleb.
Obří hala před vašeho hrdinu postaví světélkující orby. Když se jich dotknete, objeví se před vámi rozhodnutí založené na síle, rychlosti a intelektu. Volba v daném směru vám vždy rozšíří jeden ze tří primárních atributů. Po zodpovězení počátečních otázek před vás Torment: Tides of Numenera postaví výsledek rozhodnutí, které jste učinili. Pokud se kupříkladu zaměříte převážně na inteligenci, může na vás v závěru tvorby čekat brýlatý intelektuál sedící na stohu knih, u síly to naopak bude kulturista se zbraní v ruce. Navolené atributy vás v průběhu hry ovlivní v rozhovorech, soubojích a všech herních aktivitách.
„Krom živosti disponuje Torment: Tides of Numenera i neotřelým vizuálem, který vás zaujme již po vstupu do hry.“
Určením základních statistik tvorba postavy nekončí, vybrat si musíte ještě jednu ze tří specifických tříd. Milovníky kontaktního boje a efektivní obrany jistě hned na první pohled zaujme Glaive, který v Torment: Tides of Numenera zastupuje roli válečníka. Pokud vám chlapácké povolání moc nesedí, můžete upřít zrak k Nanovi, který soubojům muže proti muži moc nedá. Jeho primárním spektrem zájmu je magie a věci s ní spjaté. Střední cestou mezi Glaivem a Nanem je Jack – ovládá jak zbraně, tak i znalosti kouzel. Pozdější fáze hry nabízí vaší postavě možnost soustředění se na určitou dovednostní větev. Rozbor tohoto prvku si ale necháme až na finální verzi.
Redukce náhody
U RPG si velká část hráčů často stěžuje na přítomnost náhody v soubojích. Prakticky každá bitva je hlavně o štěstí. Torment: Tides of Numenera dává hráči větší prostor k ovlivnění jeho osudu. V šarvátkách budete využívat již zmíněnou sílu, rychlost a intelekt. Každý úder si vyžádá určitý počet bodů z dané kategorie. Jednotlivé nádrže se budou v průběhu bitvy vyprazdňovat. Pokud budete chtít mít vyšší šanci na úspěch, je dobré zainvestovat do následujícího útoku víc energie. Čím víc do něj dáte, tím větší bude jeho efektivita. Jezírko výdrže není nevyčerpatelné, tím pádem si budete muset vždy pořádně rozmyslet, jak s jeho obsahem naložíte. Volba bude jen na vás. Trojlístek primárních atributů nevyužíváte jen v soubojích. Ovlivňovat s jeho pomocí můžete i rozhovory a akce na rychlost a sílu. Při nevydařeném hodu je možné znovu zkusit své štěstí, cena za další pokus bude ale vyšší než při prvním snažení.
Souboje jako takové tu probíhají podobně jako ve Wasteland 2. Jsou rozvrženy do tahů. Jednotlivé postavy hrají dle výše jejich iniciativy, čím vyšší mají hod, tím dřív se dostávají na řadu. AI prozatím mírně stagnuje. V Early Accessu se od ní ale velké zázraky čekat nedají. Nejvíce mě asi v bitvách zaujal aspekt ovlivnitelného úspěchu či neúspěchu. Pokud bude tento prvek ve finální verzi maximálně vyladěn, bude tento titul disponovat jedním z nejlepších tahových systémů současnosti.
Pulzující svět
Město, do kterého se po probuzení dostanete, pulzuje životem. V jeho ulicích se neustále něco děje. Při jejich průchodu narazíte na popravy, vraždy, krádeže a různé pouliční spory. Rozhovory s jednotlivými charaktery jsou vcelku záživné. Občas se vám dokonce stane, že vám postavy při rozpravě zadají jeden z mnoha vedlejších úkolů. Jejich úroveň je na stejně vysoké úrovni jako konverzace s NPC. Řešit je můžete různými způsoby. Osobně jsem se snažil vše rozřešit za pomoci konstruktivní debaty.
„Vývojáři z inXile mají v rukou další izometrický RPG diamant. Otázka je, jestli se jim ho podaří pořádně vybrousit.“
Krom živosti disponuje Torment: Tides of Numenera i neotřelým vizuálem, který vás zaujme již po vstupu do hry. Díky grafické a hudební propracovanosti není těžké splynout s celkem. Podobně propracovanou atmosférou disponovalo kupříkladu i jedno z nejvýraznějších izometrických RPG minulého roku Pillars of Eternity.
Okouzlující polotovar
Torment: Tides of Numenera v současnosti oplývá řadou výrazných chyb. V průběhu hraní se dočkáte pádů hry, propadů fps, nekonečných rozhovorů a záseků při soubojích a pohybu. Pokud se do tohoto světa vydáte nyní, nedostatkům se jistě nevyhnete. Datum vydání plné verze prozatím nebylo určeno, takže tvůrci mají dostatek času na vyladění celku.
Přes jisté nedostatky je potenciál Torment: Tides of Numenera citelný již nyní. Titul jako takový dokáže okouzlit svým vizuálem, košatostí rozhovorů a soubojovým systémem. Vývojáři z inXile mají v rukou další izometrický RPG diamant. Otázka je, jestli se jim ho podaří pořádně vybrousit. Pokazit se dá leccos.
Torment: Tides of Numenera koupíte na Steamu v předběžném přístupu na 41,99€.
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
Když to nabídnete, tak vždycky
U mě je Zing zpravodajský web číslo 1.
Odpověď na komentář uživatele
Corvus
Tak doufám, že předobjednáváš přes náš odkaz
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
Jo, od té doby to také sleduji a bombarduji pana Schovance
Teď už je přímo na shopu. Mám opravdu velkou radost
Vedle Syberia 3 CE, Divinity: Original Sin II a System Shocku, u mě jednoznačně nejočekávanější počin roku 2017.
Odpověď na komentář uživatele
Corvus
Psali jsme v jedné z novinek, že bude
Absolutně nejlepší zpráva na konci tohoto roku! ! ! Tedy pro mě osobně zcela určitě. Sběratelská edice v katalogu Xzone k předobjednání: [ odkaz ]
draco666: Přesně!
tak zrovna infinite engine je “nesmrtelny“ tie hry vyzeraju dobre este dnes…staci nahodit len par modov…navyse BG, aj ID maju EE verzie…sice to niesu graficke orgie ale leveldizajn im mozu zavidiet vsetky dnesne 3ačkove tituly
patasde: To například mě absolutně netrápí a co na to řeknou dnešní hráči je mi úplně u zadku
Izo enginy byly, jsou a budou vždy nejnádhernější.
Otázka kd ten starší vizuální přežije když všude se naříká nad kvalitou grafiky a víc dnešní hráče nezajímá
Alfajk: To jsi mě překvapil Baldurs Gate 2 bych dal na absolutní špičku a hned pod něj Planescape Torment obě hry pokud jde o příběh jsou naprosto skvělé a každému kdo přežije dnes již hodně zastaralý vizuál bych je vřele doporučil.
skoda, ze tyhle kecaci rpg me nikdy neprirostli k srdci, fallout me bavil, ale treba icewind dale nebo baldurs gate ne, nevim proc
ale jako hra se zda, ze to splnuje vsechny nalezitosti, ktery by kvalitni rpg melo mit
Zatím co mám vyzkoušeno, tak je to opravdu paráda jen se docela obávám aby to nakonec nedopadlo jako Wasteland 2 docela bych si přál aby na tom dělal Obsidian.
Nieco premna
Také se nemůžu dočkat. Nejočekávanější hra roku 2016. Pro mě.
Paráda, už se nemůžu dočkat.