CD Projekt RED začal na E3 ukazovat přítomným novinářům padesátiminutové demo čerstvě odhaleného Cyberpunku 2077, a tak máme díky řadě serverů, například díky PC Gameru nebo VG247, k dispozici celou řadu detailů. A také plnou hrst nadšení a superlativ. Osobně si však myslím, že je zbytečné a nesmyslné tlumočit cizí dojmy, byť sebepozitivnější. Proto se v tomto článku zaměříme jen a pouze na informace, které z těch dojmů vyplynuly. Alespoň v naší představivosti se proto přesuňme do města Night City a podívejme se na to, co nové veledílo CD Projektu RED slibuje.
Shrnutí předešlých událostí
Cyberpunk 2077 je singleplayerové RPG od polského studia CD Projekt RED, autorů herního Zaklínače, a vychází z předlohy v podobě papírového RPG stvořeného Mikem Pondsmithem. Před šesti lety bylo oznámeno, že je hra ve vývoji, o necelý rok později následoval první teaser, jenž můžete vidět níže, a od té doby jsme se toho o projektu mnoho nedozvěděli. Na tiskové konferenci Microsoftu v rámci letošní výstavy E3 však došlo k vydání traileru, který hru konečně přiblížil.
Dějištěm Cyberpunku 2077 je obří město Night City, do něhož se podíváte v roli postavy známé jako V. Jedná se o nájemnou sílu, která se chce prosadit v prostředí bohatém na bezohledné občany, pokročilé technologie, hackery, zbraně, vozidla, mocné korporace, pouliční gangy i organizovaný zločin. Tohle všechno dává dohromady pokřivenou vizi alternativní budoucnosti, v níž je Amerika na kousky a velké korporace řídí všechny aspekty civilizovaného života, zatímco gangy ovládají vše ostatní. Jak je v případě titulů od CD Projektu RED zvykem, jedním ze základních pilířů hry je příběh, jehož podstata však pro tuto chvíli zůstává utajena. Očekávat můžeme i absenci protipirátské ochrany nebo mikrotransakcí. Datum vydání momentálně není známé.
Ano, Cyberpunk 2077 se povětšinou hraje z pohledu první osoby
V první řadě je třeba podotknout, že se starší spekulace potvrdily. Cyberpunk 2077 je RPG povětšinou hrané z pohledu první osoby. Vývojáři však zdůrazňují, že nejde o střílečku z pohledu první osoby, byť vše nasvědčuje tomu, že se tak hra občas chová. Stále však dostanete mnoho příležitostí, kdy lze vidět vaši postavu a kupříkladu při jízdě autem můžete volit mezi pohledem z první a třetí osoby, přičemž první případ má za následek zobrazování uživatelského rozhraní na předním skle vašeho auta.
Ale zpět k vaší postavě. Tu si můžete upravit do opravdu velké míry. Žoldák s označením V může být muž i žena, lze si upravit tetování, účes, stavbu těla a samozřejmě i statistiky. Po vzoru předlohy v podobě papírového RPG vaše statistiky zahrnují atributy Strength, Constitution, Intelligence, Reflex, Tech a Cool. Poslední zmiňovaný prvek kupříkladu ovlivňuje, jak lze interagovat s NPC ve městě Night City i s konkrétními příběhovými postavami. Třída vaší postavy je pak definována vaším postupem hrou, konkrétně implantáty, jimiž lze během hraní upravovat tělo, takže si ji přímo nevybíráte.
Další věc, která ovlivňuje vlastnosti vaší postavy, je volba jakési životní dráhy, zahrnující například osoby, s nimiž se V setkal(a) v mládí. Tohle všechno má mít podle slov vývojářů přímý dopad na hratelnost i na to, jak k vám ostatní postavy přistupují a jak s vámi mluví. Samozřejmostí je pak možnost volit a získávat různé oblečení, které má své statistiky. Určité druhy oblečení vám dokonce zajistí přístup na místa, kam by vás jinak nepustili.
Beze zbraně ani krok
Hovoří se o tom, že používání zbraní není tak svižné jako v běžných střílečkách, ale je rychlejší než třeba v případě Falloutu 4. Protože jde o RPG, po zásahu nepřítele uvidíte čísla, která vás informují o míře uděleného poškození, kromě zbraní lze však využívat i různé pasivní a aktivní schopnosti a úpravy těla. Oční implantát umožňující přiblížení nepřátel a skenování objektů, díky čemuž se mimo jiné dozvíte více o herním světě? Žádný problém. Dlaň zajišťující lepší ovladatelnost zbraní? Beze všeho.
Schopnosti pak nabízí dvojitý skok, rychlý úhyb v určitém směru či zpomalení času při přestřelkách, tedy bullet time. V pozdějších fázích hry se můžete dostat i ke schopnostem a vylepšením typu běhání po stěnách nebo čepelích v rukou (že by inspirace Deus Ex?). Tohle všechno ale není zadarmo, což platí i o černém trhu, na němž si lze pořídit různé ilegální implantáty armádní kvality. Kombinace schopností a zbraní pak může vyústit v poměrně kreativní podobu boje. Není problém například pomocí očního implantátu vidět nepřátele skrz překážky a ihned je rozstřílet za pomoci poloautomatické pistole nebo upravené brokovnice, a to bez ohledu na jejich krytí. Schopnost automatického zaměřování má zase za následek, že se sotva podíváte ve směru protivníka, vystřelíte a kulky zařídí zbytek.
Skutečnost, že je Cyberpunk 2077 v první řadě RPG, se projevuje i na podobě nepřátel. V rámci obvykle minimalistického uživatelského rozhraní vidíte ukazatel jejich zdraví, úrovně i jméno. Někteří sice mají místo úrovně otazník, ale momentálně není úplně jisté, co značí. Možná mnohem vyšší úroveň, možná pro vaši postavu neznámou úroveň. A jak už to tak bývá, k různým situacím můžete přistupovat různými způsoby. Boj je jedním z nich, roli ale mohou hrát i statistiky postavy. Jestli V nemá dostatečně pokročilou schopnost hackování, nemůže hacknout zamčené dveře, ale vylepšená schopnost inženýrství dovolí otevřít přístupový panel a dveře přemostit. Stejně tak se nesetkáte jen s řadovými nepřáteli, vývojáři totiž nezapomínají ani na bossfighty. Příkladem je protivník v exoskeletu, který vás může přinutit ke krytí za překážkami nebo skluzům pod auty.
Děti dejte spát
Podobně jako Zaklínač, i Cyberpunk 2077 má být hodně dospělá hra. Krev, násilí, brutalita, nadávky, nahota, to všechno ve hře bude. A ano, dojde i na možnost sexu s NPC postavami, které vás mohou kupříkladu doprovázet během nějakého úkolu a nechávat za sebe mluvit své přednosti. V demu byl k vidění muž jménem Jackie, který se hodí do nejedné přestřelky, přičemž by mohlo jít o jednu z důležitých postav. Vztahy s dalšími postavami ale samozřejmě nejsou jen o sexu a je na vás, jestli se s někým pustíte do rychlovky nebo se pokusíte o navázání hlubšího, dlouhodobého vztahu.
Velkou roli hraje samotná metropole Night City. Najdete ji na území severní Kalifornie a je rozdělená do šesti rozdílných čtvrtí: City Center, Watson, Westbrook, Heywood, Pacifica a Santo Domingo. Přesun mezi nimi by měl být plynulý a bez načítacích obrazovek. Některé části města jsou přitom nuznější, jiné naopak oplývají vlivem bohatých obyvatel či korporací, někde má první i poslední slovo organizovaný zločin. A všude je víc než dost lidí. Obyvatelé si obvykle hledí svého, mají různé pohledy na svět i na ostatní občany města a zpravidla nejsou kdovíjak důvěryhodní. Hlavní však je, že někteří z nich vám mohou zadat vedlejší úkoly. Ve městě je pak k dispozici i celá řada dopravních prostředků a vše nasvědčuje tomu, že bude možné řídit i něco jiného než auta. To, jestli se ujmeme i ovládání létajících aut jako vystřižených z Blade Runnera, však není jisté. Rozhodně je ale jisté, že bude možné střílet za jízdy, tedy pokud se volantu místo vás ujme někdo jiný, například zmíněný Jackie.
Prostředí Night City nabízí nejen živoucí davy nebo velmi působivou a pokročilou grafiku, která vyvolává dohady o vydání Cyberpunku 2077 i na další generaci konzolí, ale také různé interakce. Když kupříkladu na reklamním panelu uvidíte nějaký produkt, o který máte zájem, stačí se reklamy dotknout a v rámci uživatelského rozhraní se vám zobrazí ukazatel obchodu, v němž si produkt můžete zakoupit. Prostředí je navíc do určité míry zničitelné, například při zmíněném souboji s bossem je možné rozstřelit jeřáb držící auto a vytvořit si tak další krytí.
Kyberpunkový pohovor
Jedním z nejdůležitějších druhů interakcí jsou ale rozhovory. Ty jsou tentokrát mnohem dynamičtější než třeba v Zaklínači 3. Když se s někým bavíte, můžete se podle svého uvážení pohybovat v prostředí a koukat jinam, dokonce můžete aktivně řešit situaci, která se během hovoru vyvine, ale jakmile zaměříte pohled zpět na toho, s kým mluvíte, objeví se tradiční dialogové volby. Těch však nemusí být tolik jako v řadě tradičních RPG, klidně mohou být jen tři nebo čtyři. Celkově přitom platí, že přechod mezi hratelnou složkou a cut-scénami má být velmi plynulý, skoro až těžko postřehnutelný.
What we are showing to media is work in progress – we’ll show more once the game is ready. For now, check your favorite media for first impressions. https://t.co/qnJAZLgMcC
— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) June 12, 2018
Tohle všechno nasvědčuje tomu, že bude Cyberpunk 2077 opravdu obří hrou, která by s trochou štěstí mohla posunout už tak nesmírně vysoko nastavenou laťku kvality, kterou stanovil Zaklínač 3. Vidět hru v akci je ale něco zcela jiného než jen číst o tom, co všechno v ní bude, takže doufejme, že nebude trvat dlouho a nějaké pořádné záběry se dostanou i do rukou široké veřejnosti. Vývojáři však tvrdí, že to, co ukazují médiím na E3, je rozpracovaná záležitost a více uvidíme, jakmile bude titul připravený. Takže se nejspíš ještě budeme muset obrnit trpělivostí. Jak se ale zdá, to čekání by vážně mohlo stát za to, ať už se bavíme o veřejném vydání záběrů z hraní nebo o výsledném produktu.
Poprosim cz titulky v hre dik
Co říct, těším se: )
Prosím, prosím, ať je to dobrý. Z dostupných informací jsem se zvládla tak natěšit, že bude těžký vydržet takhle dlouho do vydání Jen mě mrzí pohled z první osoby.
já jsem za pohled z první osoby rád, pokud je svět dostatečně detailní tak ho z první osoby vidíš víc z blízka a řekl bych že to je víc imerzivní, že se do toho člověk víc položí.
nejvíc nadějí mi dává, že všichni co měli to štěstí vidět Cyberpunk v pohybu potvrzují, že hype is real. Někteří nejdou daleko pro slova jako neuvěřitelný. Prý je neskutečné, že se to hýbě, že nic propracovanějšího ještě neviděli, co se týče živoucího velkého města plného lidí a náhodných událostí. Dokonce jsem slyšel, resp je to často zmiňováno, že to bude vertikální hra, tzn že v horních patrech těch mrakodrapů je smetánka a lůza žije ve sppodních patrech a pod zemí, kdy mají být prostory v budovách přístupné. To se mi fakt nechce věřit. Jedna věc je když DayZ rozhází 5 variací stejného domečku po mapě a všechny jsou to holobyty a druhá věc je udělat město s přístupnými interiéry, ke všemu ještě město budoucnosti.
Víme že se o to snažíé třeba i Star Citizen, sestavit knihovnu nábytku a nechat generovat interiéry pro 6 druhů infrastruktury, ale že by se to CD projektu povedlo tak rychle?
No prostě hype is real, co jsem slyšel kluky z Vort*xu jak o tom mluvili, tak to na mně prostě dělá dojem, že to bude launch titul v roce 2020 nových konzolí. Neříkám, že to nevyjde i pro current gen, ale tam nebude na ulici 100 lidí, ale 20, menší dohled, nižší rozlišení textur atd. Dává mi to i smysl, protože i špatné hry jako Knack prodali miliony kusů jen proto že to byly launch tituly, tohle bude ultra žádaná hra, nejspíš hra roku v několika kategoriích a kdyby to byl launch titul tak ty miliony prodaných kusů budou lítat.
Těším se hrozně, bylo by fajn, kdyby to teď pojali jakože ať si novináři namastí trošku kredit na tom že mohou exkluzivně informovat a drobit rpvní informace a my to budeme hltat jak splašený, ale na Gamesconu by tu hratelnou ukázku, alespoň část mohli vypustit do světa, to by byla pecka.
Mně se to strašně líbí, vůbec mi nevadí, že se nejedná o zničený svět s amotsférou bladeRunera. Jen jediné jsem zatím neslyšel a slyšel ybch to pro jistotu rád. Je to hra s otevřeným světem? Jasné město je rozděleno an šest bloků, načítání mezi nimi není, ale jde mi to to jestli mohu přestat plnit mise a jet si kam chci. To jsem zatím neslyšel, možná to všichni považují za samozřejmé, ale aby to nebylo tak že to bude v podstatě lineární a bude ve hře spousta mantinelů. Protože udělat takhle propracované high tech město není stejné jako dělat třeba new york nebo něco. Tady se vše musí nejdřív vymyslet a nadesignovat.
Ve hře jsou levely postav tedy určitě se bude jít kam chce(krom uzamcenych lokacich ,které se otevřou třeba příběhem,Qustem nebo vylepšení postavy), ale je možné ,ze tam bude high lvl ,který ti proste muže dat IK nebo bude představovat výzvu (stejně jako ve W3).
+ tedy mapa má být hlavně vertikální tedy mrakodrapy co jsou vidět v traileru by měli být ve vnitřní detailní a průchozí až nahoru. Naopak ty chudinské ctvrte by prý zas měli být obrovské v podzemí atd atd.
Paci sa mi vas objektivny postoj.
Jestli to bude opravdu většinu času v první osobě, tak radši počkám na mod, ale to není nikdy úplně nejlepší. Ty druhy oblečení se mi libí, i když to není žádná novinka, tak to snad dotáhnou na vyšší level. Taky jsem rád, že jdou tou cestou rpg. Bez toho by to opravdu bylo GTA. Implantáty budou určitě skvělý, to je snad věc na kterou se nejvíc těším, tak snad to bude dost promakaný. A dialogový systém? Nádhera, konečně hra, kterou hráč hraje a ne jen kouká, doufám, že tam bude opravdu minimum cutscene.
Jinak děti budou spát i ve hře? Kappa.
Jasně… s GTA to má HODNĚ společného… třeba… s čím bych začal… ééé. No, vlastně nemá.
Taky nechápu. Už jsem to přirovnávání někde četl… Úplně mimo. Ono asi udělat město = GTA nebo fakt nevím, jsem ztracen…
Ale verim i v CDPR a v jejich naslouchání hráčům…pokud se ozve par lidi můžou vydat patch na přepínání pohledů….A v tu chvíli by to nemělo chybu….
To si myslíš že je to jen tak vydat patch na změnu kamery a hotovo ? To by se muselo dodělat hodně animací pro pohled z třetí osoby.
Ne to si vážně nemyslím, ale CDPR už nejednou dokázal nemožný a pokud hra bude přepínat mezi první a treti osobou tak uz koncept maji k dispozici. I Skyrim to má….
Nebo Deus Ex…
Spousta her obsahuje first person pohled, ale mají zamknutý 3rd. Nebo opačně. To není nic, co by tu už několikrát nebylo… Například The Evil Within.
Jenže vy tu vypisujete hry který jsou na to od začátku stavěný ale tu byla řeč o pozdějším inplentováním patche. Jasně že by to šlo ale nebylo by to jen tak během chvíle a dodělání animací by byla hromada což není levná záležitost.
Upřímně: kdo nadává na TOHLE, je podle mě už opravdu smyslů zbavený. Četl jsem a slyšel tolik poznámek a hatu na Cyberpunk 2077, že do diskuze pod tuto hru raději už ani nelezu a nečtu ty „odborné“ výkřiky do tmy. Pokud někdo hatuje TOHLE, tak už je to snad vážně jen z principu. Po shlédnutí traileru, který lze vteřinu po vteřině zastavovat a objevovat nové a nové věci, je nepochopitelné, že se vůbec někdo o hru CD Projektu otírá. Cyberpunk 2077 má zcela evidentně v rukávu takové množství nápadů, že by z toho jiná studia těžila prvky na 10 her dopředu. Co tu máme dál? Zázemí jednoho z nejlepších herních studií s tím nej přístupem k hráčům, solidní základnu v podobě deskovky, parádní grafiku (i o tomhle snad někdo pochybuje po Zaklínači 3, nad kterým většina světa pohonila?), vynikající a nápadité questy (žádné 60 vteřinové úkoly jako v Assassinovi například) atd. apod. Na PC jednoznačně nejočekávanější titul a tohle je jediná hra, kvůli které jsem ochotný upgradovat klidně celé PC. Tohle je hra, o kterých jsem snil v ’90 a říkal si, že toho není možné dosáhnout. Co by proboha ještě všichni chtěli víc?
PS: A ty kecy o tom, že jde o GTA v cyberpunkových kulisách… to je prostě jen debilita na druhou, i kdyby to skutečně řekl William Gibson, jak se proslýchá.
Souhlasím a k tomu Gibsonovi – on to fakt na Twitteru napsal. Díky bohu, že Cyberpunk 2077 nevzniká na základě jeho vize cyberpunku, ale podle Pondsmithe.
Prijde mi škoda makat tolik let na.RPG a na úpravách hrdinů a pak to převážně hrat z prvni osoby…..gameplay rozhodne
Zní to super, jenom škoda toho TPS…
https://www.youtube.com/watch?v=ZxhblJhdK-g leaknutej zaber na mesto
Zní to skvěle. Závidím novinářům a doufám že se brzo taky dočkáme nějakých záběrů z hraní. Snad na Gamescomu.
Zní to všechno hezky. Na hru se samozřejmě strašně těším a stále doufám ve vydání v druhé polovině příštího roku (s tím, že gameplay by mohl padnout třeba během Gamescomu).
Mrzí mě tři věci zatím – striktní FPS (RPG hry raději hraji vždy v TPS, takže by mohli v budoucnu přidat možnost přepnutí), striktní jméno V (raději bych měl možnost zvolit si jméno) a držení se klasických aut, namísto těch ve vzduchu, což by v herním světě byla trochu revoluce.
Kromě toho doufám, že nezapomněli na jádro hry, což je především příběh a kvalitní hlavní i vedlejší úkoly a aktivity, protože o to jde nejvíce. Chci aby to bylo dechberoucí a vzrušující dobrodružství v novém neokoukaném světě. Dále by mě zajímalo, zda prohloubí možnost vyšetřování (jak ze Zaklínače) na úroveň jako měl minimálně L.A. Noire… nebo zda-li dají možnost mít třeba vlastní byt a upravovat si ho. Zaklínač 3 nastavil laťku hodně vysoko, díky atmosféře, postavám, NPC, živému světu a velkolepému napínavému příběhu, tak o to mi jde opět nejvíc.
Jak dlouho trvalo, když CD Projekt Red poprvé představil na E3 trailer pro hru Witcher Wild Hunt a následně poté pustil do světa tu půlhodinovou ukázku ze hry. Bylo to v rozmezí kolem jednoho roku? A jak dlouho poté začal hype před vydáním hry? Počítám s tím, že tady to bude podobné. Jen ať si dají záležet. Raději si na hru počkám, i kdyby to měl být rok či dva. Do té doby tu budou nové konzole a tohle může být pořádný launch titul. Věřím, že hra bude stejně tak skvělá, jako jejich poslední počin. On už jenom ten umělecký skok vpřed mezi hrou Witcher 2 a 3 byl neskutečný. Tady mají čas a zkušenosti a mohou se snažit už jen překonávat další mezník v jejich kariéře. Jen tak na závěr. Při sledování Microsoft konference jsem netrpělivě vyhlížel právě tento titul. Konference se blížila ke konci a já si říkal, že je to v háji. Žádný Cyberpunk se nekoná. Když se Phil začínal loučit a následně došlo k tomu hranému zkratu, tak jsem se mohl zbláznit. Takové nadšení ze hry, o které vůbec nikdo nic neví se nedá popsat. Věřím, že spousta z vás se cítila podobně. A už jen za tohle jsem byl happy.
Jestli si pamatuju dobře, tak se vyjadřovali, že nechtějí opakovat situci natahovanýho hypu se zaklínačem, a tak chtějí Cyberpunk odhalit už blíže s vydáním. Takže by to roky být nemuseli
Ano, to se pamatuješ správně. Původně chtěli hru představit, až bude co ukázat, to si myslím, že se splnilo. Jako druhý bod bylo jak píšeš, že nechtějí opakovat to natahování a hru představit až bude téměř hotová, aby ji mohli vydat co nejdříve. Myslím, že až se ukáže gameplay veřejnosti, tak i s brzkým datem vydání