Popravdě nevím, jak dlouho jsem na tom balkóně stál, ale mohlo to být klidně čtvrt hodiny nebo i více. Zpětně mne docela mrzí, že mi u toho někdo neměřil tep, protože takovou explozi emocí a dojmů jsem už hodně dlouho nezažil. Část toho byla samozřejmě vlna nostalgie a dojetí, protože jsem po dlouhých letech zase stál tam, v City 17. A tentokrát to nebyl plochý obraz na televizi nebo monitoru, ale opravdu jsem stál na balkóně uprostřed města a zakláněl hlavu, jak se nade mnou tyčil jeden z mimozemských pylonů a prolétaly biomechanické lodě.
Hra vás na ten balkón nad City 17 postaví hned na začátku a zatímco tam stojíte, město kolem vás žije svým životem. V ulicích pod vámi vysedávají lidé, holubi zvědavě posedávají na okraji střechy, nad střechami se tyčí kráčející pavoukovité stroje. Všechno to přitom vypadá graficky naprosto úžasně, od fotorealistických textur domů přes odlesky v kalužích až po zašlou etiketu na lahvi od piva, kterou můžete díky parádní fyzice a ovládání naprosto přirozeně hodit do dálky.
Poctivý Half-Life
Když pominu naprosto úžasnou grafiku, od parádních horizontů po propracované předměty na poličkách, je na hře i v jiných směrech poznat, že se na ničem nešetřilo. Ačkoliv Half-Life: Alyx samozřejmě nemá filmečky, příběh je neustále vyprávěn pomocí dialogů mezi postavami a dějových scén, které se odehrávají kolem vás – přesně tak, jak to známe z předchozích dvou her. Proti nim mi ale přišlo, že jsou zdejší dialogy ještě lépe napsané i zahrané, zkrátka a dobře herní průmysl od té doby ušel také kus cesty a zde je naprosto očividná AAA péče.
V praxi mi tak samotná hlavní hrdinka Alyx přirostla k srdci ještě více, než z minulých her a epizod. Obzvláště její probírání se staršími vědci, jak že fungoval život na naší planetě před příchodem mimozemšťanů, působí vtipně a dojemně zároveň („jak to myslíš, že jste si dávali k masu ještě brambory a navíc zeleninu… to jako všechno dohromady?“). Samozřejmě mi to také trochu evokovalo současné vzpomínky na doby před karanténou, kdy jsme mohli normálně chodit po ulicích bez roušek, do kina, na koncerty a tak dále. Holt správná hra ve správnou dobu.
Je poznat, že se na ničem nešetřilo.
Ještě o fous působivější jsou ale momenty, kdy jste sami potmě v nějakém podzemním labyrintu, pokrytém slizem a mrtvými těly, ve tmě kolem vás to všelijak syčí a čvachtá a zatímco se nervózně otáčíte za úzkým kuželem světla vaší svítilny, Alyx roztřeseným hlasem komentuje, že jí dochází odvaha. V takových chvílích jsem si opravdu připadal, jako že tam jsem s ní a její bojácnost byla vyloženě nakažlivá. Tím spíš, že jsem měl třeba málo nábojů nebo bylo ve tmě kolem mne kromě nepřátel také několik výbušných barelů, takže jsem musel střílet jen velmi opatrně, abych se sám nevyhodil do vzduchu. Zkrátka a dobře, v těchto momentech mi hra velice připomněla tu památnou noc, kdy jsem na jeden zátah s VR helmou na hlavě dohrál Resident Evil VII. Pak ale přišla divoká přestřelka s vojáky Combine, která mi naopak ostrým a hlasitým techno soundtrackem připomněla spíše nový Doom.
Fyzika vašich rukou
Fyzika a její geniální zapracování do samotného jádra hratelnosti proslavily už Half-Life 2 a přestože šlo tenkrát opravdu o průlom, od té doby jsme si na kvalitní simulace fyziky ve hrách docela zvykli. Přesto mi přijde, že se Valve povedlo to kouzlo znovu zopakovat a právě chování předmětů v prostředí kolem vás je znovu ohromující, tentokrát především proto, že věci naprosto přirozeně reagují doslova na každičký váš dotek. Určitě si pamatujete tu pasáž v traileru, kde se hráč přehrabuje mezi nepořádkem na poličce, aby tam rychle vylovil dvě patrony do brokovnice, než do místnosti vtrhnou nepřátelé. Tak přesně takové to je.
Propracované realistické prostředí v tomto velmi nahrává průzkumu každé poličky, šuplíku nebo kanystru, které naprosto přirozeně reagují na doteky vašich rukou a můžete je třeba popadnout, obrátit dnem vzhůru, protřepat a odhodit. To opravdové uspokojení se ale dostaví, když přebíjíte svoje zbraně. Všichni jsme to milionkrát viděli ve filmech, takže moc dobře víme, že z pistole je potřeba vyhodit prázdný zásobník, zasunout do něj nový a natáhnout závěrku, takže je něco velmi uspokojivého a vtahujícího, když přesně tyhle pohyby přesně tím správným způsobem děláte a hra to kromě realistické grafiky podporuje parádními zvuky. Neméně uspokojivé je cuknutí zápěstím, když nabijete brokovnici, aby zaklapla hlaveň zpátky k pažbě. Nebo když naprosto přirozeně pažbou zbraně vymlátíte zbytek střepů v rozbitém okně, než jím prolezete.
Věci naprosto přirozeně reagují doslova na každičký váš dotek.
Naprosto skvělý je samozřejmě také pocit ze střelby. Že hra opravdu vypadá, zní a chová se fotorealisticky mi došlo, když jsem si uvědomil, že zavírám jedno oko při míření pes mířidla (to je samozřejmě ve VR helmě nesmysl). Každopádně se zbraně a střelba chovají tak precizně, že se mi lépe míří přes fyzická mářidla (!) než přes red dot tečku na optickém zaměřovači. Tahle preciznost a jemnost ovládání pak nese obrovskou zásluhu na tom, jak dokonale si připadáte, že jste opravdu na místě.
Dlouhá noc
Hru hraji na vybavení HTC Vive Pro, které jsem si pořídil před měsícem právě a pouze kvůli téhle jedné hře. Trailer mi prostě připadal natolik úžasný, že jsem to chtěl zažít na vlastní kůži, nejen jako velký fanoušek Half-life série, ale také jako nadšenec do VR (těch 20 non-stop hodin se sedmým Residentem na PSVR opravdu nikdy nezapomenu, měl jsem z toho zážitky a stavy jako z žádné jiné hry předtím). Vive Pro je na tom hodně slušně, pokud jde o technická specifika (rozlišení, framerate apod.). Ale bál jsem se toho, jak moc mi budou chybět ty Index ovladače se snímáním prstů.
Ukázalo se, že jsem se bál zbytečně. Naprostá většina těch přirozených „chmatů“ vaší postavy funguje zcela přirozeně i s Vive ovladači, kdy stiskem spouště sevřete danou ruku podle toho, čeho se právě dotýkáte (například uchopíte závěr pistole nebo páku na stěně, zvednete kanystr za okraj apod.). Zbraně teď už přebíjím doslova poslepu, kdy se často helmou ohlížím za sebe, na druhou stranu chodby, než kam mířím.
Zbraně teď už přebíjím doslova poslepu.
Stejně tak jsem se bál „teleportování“ prostředím, ale když pominu, že tohle si můžete všelijak nastavit (např. aby vaše postava šla plynule dopředu nebo aby se mezi teleporty přesouvala plynule místo skokově), po pár hodinách jsem si na to tak zvykl, že teď už „skáču“ prostředím naprosto přesně a rychle vždy tam, kam zrovna chci. Nejlepší pro zážitek je samozřejmě hrát ve stoje, ale naprosto bez problémů jsem odehrál i hodinu v sedě (je potřeba si podle toho upravit nastavení hry i HW). Každopádně po prvních hodinách všelijakých šoků a zvykání se nyní ve hře cítím jako doma… pokud by teda mým domovem bylo pochmurné město plné biomechanických monster. Tohle bude dlouhá noc.
Hru dostanete zdarma k Vive nebo Index headsetům, případně ji můžete zakoupit na Steamu za 50 EUR.
Bude vubec na Zingu recenze?
Ja sakra doufam, ze vydaji editor urovni a nekdo sikovnej se toho chopi. Kruci, mohli by do toho slapnou na plno a prijit i s nejakym progresivnim editorem primo ve VR
Když se podíváš na Steam stránku hry, tak v popisu uvidíš, že tam je.
Za posledních 10 let opravdu nej hra ze světa HL
Ale na prdel si z toho nesednete. Boneworks je o něco dál.
Nevím, ale v čem je Boneworks dál? Možná třeba máš na mysli že se tam i různě skáče a podobně. Tady určitě Valve udělalo kompromis a hrálo na jistotu, aby se lidem nedělalo špatně. Na druhou stranu všechno ostatní je v Boneworks takové nijaké. Grafika nic moc. Příběh a herní náplň taky nic moc, prostředí generické. HL: Alyx má zatím tak nějak vše, co měly předchozí hry (jen to dobré, řekl bych) a celkově si nemyslim, že by tu ve VR byl podobně vymazlený zážitek. Příběh, grafika, atmosféra, to všechno je perfektní. Hratelnost v rámci VR revoluční asi není, ale rozhodně je o co stát.
U HL Alyx se dal očekávat nějaký příběh, v Boneworks to chybí. Když hráli na jistotu tak se měli podvat na ohlasy u Walking Dead a Boneworks, zjistili by, že ta možnost se někam dostat pmocí rukou funguje krásně a lidem se to i líbí

Jinak proti HL zatím nemám nic extra, až na tu absenci někam vylézt, skákání klidně oželím a spokojim se s teleportem, protože to neni jako práce s buzolou takový skákání ve VR
Mno, jelikož ty hry co zmiňuješ vyšly nedávno, tak se od nich opravdu inspirovat nemohli. Tyhle změny nejde prostě do hry nasadit během týdne… Museli by to odložit. A lidem se to sice líbí, ale více lidem se tam dělá špatně nebo jim to nesedí. Mě osobně se i to lezení moc nelíbí. Je to pohyb, který prostě v reálu nedělám a vytrhává mě to ze hry. Tedy podobný věci jsou i v HL: Alyx, tam to ale omezili na nezbytné minimum. Ale asi se to prostě bude muset nějak vytříbit, jestli se to více lidem líbí nebo ne. Jinak Walking Dead, Boneworks a HL: Alyx jsou prostě obecně top hry na VR, které mě přesvědčily do toho jít.
Mighty, Ty opravdu vůbec nic nevíš o vývoji her. Kdyby měli reagovat na podzimní novinky a předělávat ovládání a pohyb, vyjde to v roce 2022 nejdřív.
Jaký je vhodný HW a která VR na trhu je nejlepší – na ceně nezáleží
Co uživatelé kteří nosí dioptrické brýle?
Jak je vyřešen ve hře pohyb: v traileru se postava pohybuje „přískoky“ na předem vybrané místo, ovšem viděl jsem v průchodech hrou na YT pohyb ALEX v reálném čase, jak u klasické FPS
Martine, při mířeni se jedno oko nezavírá ani v reálu (speciálně u pudové střelby), i když sám při mířence toto někdy také porušuji…
na i5 6600K s GTX 970 a 16 GB RAM to běhá pěkně.
Ad brýle- dá se to, sle prej to je naprd, lepší nasadit čočky jestli máš (poznatky od ženy:) )
Pohyb se dá vybrat: teleport, teleport s přesunem (vidíš kudy jdeš, neobjevíš se na místě jak u první možnosti) pak chůze pomocí analogu.
Nejlepší helma je Index od Valve, ale tam jsou dodací lhůty aktuálně okolo dvou měsíců.
Druhá nejlepší volba (technicky, bez ohledu na cenu) je HTC Vive Pro, které jsou celkem i po ČR skladem (používají se kromě jiného na „profi“ neherní aplikace).
Pohyb záleží na ovladačích – třeba Vive má teleportovací, Index normální páčky.
Jde to i trochu nastavit (např. automatická chůze vpřed nebo plynulé přejití mezi teleporty).
Jinak vím, že to přivírání oka je docela nešvar, taky mi to na střelnici říkali…
Existují ještě helmy Pimax, které nabízí nejlepší rozlišení a největší zorné pole ze všech headsetů. 8K a 200° zorného pole.
Pimaxy se dají koupit jako samostatné helmy (8K verze stojí 1300$, ale dá se ještě osadit nějakými Deluxe sluchátky, které navýší cenu) nebo v balíku společně s Valve ovladači a stanicemi (dohromady cca 1800$).
Vhodný hardware pro 8K, co jsem koukal na jejich web, tak mají napsanou minimálně 1080Ti.
Jinak pro normální, budget friendly VR ti stačí starší i5 s 1060 6GB si myslím, a nebudeš mít s ničím problém.
K pohybu, jak řekl Mighty – teleport, nebo normální chození joystickem nebo touchpadem, záleží co máš za ovladače.
Přelézání, skákání, prolézání a lezení po žebříku (částečně) je vyřešeno ale teleportem. A chůze samotná je celkem pomalá a sprint hra nemá.
Žebřík říkám částečně, protože po něm můžete normálně vylézt jako ve skutečnosti (chytat se příček), ale když se uprostřed cesty pustíte, tak vás teleportuje nahoru.
Zdravím, mám mega trapný dotaz … Sérii Half Life jsem nikdy nehrál a cci to konečně napravit když je teď víc času ,…. Čím mám ale začít? Trochu mě sérii rozhazuje Black Mesa, nevím jestli si jí mám do toho zařadit. Má to být remake jedničky, která už je opravdu zastaralá a moc se mi kupovat nechce, ale rád bych měl příběh nějak pospolu, je ta Black Mesa opravdu více méně jen vylepšená zremakovaná jednička, nebo jsou tam nějaké brutální změny a je to úplně jiná hra i co se týče příbehu?
Zacni Black Mesou, vlastne Ti zavidim.
Dej si Black Mesu. Fakt je, že Half-Life už je opravdu zastaralý a umím si představit, že tě to spíš odradí. Mám ho čerstvě za sebou a vím, že několik let se ho už zas nedotknu
Možná už nikdy… Datadisky k jedničce můžeš klidně vynechat úplně, příběhově nejsou důležité a Opposing Force dokonce Valve ignoruje a snaží se mu vyhýbat.
Black Mesa docela dobře drží původní předlohy a docela bych i řekl, že naopak ještě zohledňuje některé věci z dalších dílů a je tam pár detailů navíc. Řekl bych, že v tomhle je Black Mesa udělaná skvěle a určitě nijak neohýbá původní příběh a pointu, naopak je to ještě docela s citem rozšířené.
Takže ideál Black Mesa – Kompletka Half life 2 – Alyx (pokud budu mít chuť si koupit VR) …. Díky za tip
U toho HL2 je myslím důležité vědět, že se nejdřív hraje hlavní hra a teprve potom Epizody 1 a 2.
Já také byl do února Half-Lifem nepolíbený.
Na začátek opravdu může být ta Black Mesa a pak HL2, epizody atd. teď byla celá série zadarmo, ale mám takové tušení, že vydáním Alyx to skončilo.
Zdravím mám dotaz na někoho kdo už hraje tuhle hru. S kamaradem máme dlouhou diskuzi jestli by zde fungovalo popřípadě jak se hra zachová při chyceni headcraba do kbelíku. Mohl by to někdo vyzkoušet ? Tzn. Chytit headcraba do kbeliku a přiklopit ho kbelíkem k zemi.
Díky.
Skvělá otázka, ale nevím jestli mám odvahu to zkoušet… headcrabi jsou tady docela děsiví
Určitě stojí za to tuto důležitou otázku rozlousknout
Ja myslím že to ve valve někoho mohlo napadnout a pujde to. Snad 
https://www.youtube.com/watch?v=UWQZwboQJYQ
plechovka od barvy ..ten šedivej kbelík je větší
Super na první test dobrý. Je třeba určitě další s normlaním kbelíkem jak říka
Mighty plechovka je moc malá do té se nevleze
Tzn. Test vol. 2 s kbelíkem.
Tak už jsem k tomu taky dostal. Zatím jsem odehrál cca hodinu nebo dvě s tím, že jsem asi půl hodiny strávil v první lokaci a čmáral po skle. První hra co jsem kdy hrál, kde jde i malovat a je to dobře udělané.
Jo pozor, celkem spoileruji úroveň interaktivity
Hra vypadá neskutečně na OG Vive. Už při načítání hry jsem si všiml, že je moje okolí až moc detailní a ostré. Nevím jak to udělali, ale tohle je snad nejlépe vypadající VR hra co jsem zatím hrál. Ostrá, skvělý dohled, je to fajn, fajnový.
po skle, po televizní obrazovce 


Fyzika (váha, fungování gravitace při hodu) některých věcí mi přijde taky zatím celkem dobrá, věrohodná.
Interaktivita je v pohodě. Nic nového, ale je to jedna z top her co nabízí (zatím) to nejlepší.
Malování, jak jsem říkal, taky paráda. Ještě jsem opravdu nehrál VR hru, kde bych si mohl malovat a nebylo by to její hlavní téma
I cyklistické kolo funguje jak má. Kola a pedály se točí při , řídítka fungují. Ale je to úplně zbytečné
Kolotoč mě ale zklamal
Nevím co bych ještě pochválil. Jde si nasadit kbelík na hlavu. Tak samo i ochranné přilby.
Jak to tak čtu tak si připadám, jako bych objevil Ameriku.
Malovat ve skutečnosti? Pche, who cares.
Malovat ve VR? GROUNDBREAKING!!!
Ještě by bylo fajn napustit vodou ty konve na začátku a zalít kvítka. Věc co bych ve skutečnosti neudělal, ale ve VR bych si z toho ustř…
A teď ta kritika.
Audio je občas podivné. Stojím u auta, prásknu dveřmi a nic. Nebo uslyším tiché zacvaknutí. Keramický hrnek při rozbití vydává zvuk rozbitého skla, literally unplayable. Víka popelnic snad ani při zavření nevydávaj zvuk. Přijde mi jakoby zvuky pozadí byly hlasitější než ty co vydávají věci pár metrů ode mně. Má to vydávat rány a ono prd.
Ovládání… nejsem moc fanda tahání zásobníků od ramene. Nevidím důvod proč. Stačilo by někde u pasu mít zásobníky. To samé i se zbraněmi. Taky mít nějaké pouzdra ať už u pasu nebo na těle. Tohle je VR, proč musím čarovat s nějakým inventářem a vybírat si zbraň či nářadí tam.
Pro pohyb nepoužívám teleport, ale normální chození, které je pomalé a hra nemá sprint. Stačilo by přidat, jako třeba v Boneworks, že při dvojitém stlačení chůze začnete běhat.
Zklamalo mě to skákání, podlézání a prolézání, které funguje jako teleport. Škoda. Tam bych taky okopíroval Boneworks, kde můžete vlézt opravdu kamkoliv, kde je to fyzické možné, ale tady je problém ten, že vlastně nemáte tělo. Ale tak ty pouzdra by šly vykutit jak The Walking Dead Saints & Sinners.
Jo a nefungují boje na blízko. Headcrabba neumlátíte židlí, lopatou, prostě ničím.
Já tyhle hry ani moc neumím hrát. Člověk vám tam něco vypráví a já mezitím procházím celý pokoj, házím se všeckým, snažím se otevřít pivo, které stejně skončí na zemi rozlité, lednička s nadívaným headcrabem se nezabuchuje, magnet z ledničky co vezmete pak přestane fungovat a už se zpátky nenalepí… pak se dostanu ven, v popelnici najdu krysu a mezitím co ji natahuju a lítá mi na obrazovkách, tak mi tam někdo taky něco říká, nebo na mě koukal dron.
Ale je to zábava takhle všechno poznávat.
A kdo se taky ozval? Gman
https://twitter.com/mikeshapiroland/status/1241980965318164481
Taky mám OG Vive, takže to že hra dobře vypadá mě potěšilo.
Už se nemůžu dočkat, až se k němu dostanu. Bláhově jsem si ho v době karantény nebral s sebou.
Jo Boneworks, to je jiný kafe
Ale Alyx taky cajk, dá se na to omezený pohybování zvyknout 
Walking Dead taky paráda…takovej mix by nebyl špatnej ..a k tomu ještě pár věciček z HL …
Headcrab i ostatní nepřátelé se umlátit daj, jen potřebuješ něco těžšího, co musíš chytit oběma rukama (například cihlu). Lehké věci je max. zastaví, ale ty těžké jim dávají solidní damage, co jsem koukal.
nadšení z tohoto textu přímo stříká, úplně jsem dostal chuť to zkusit… někdo v pardubickým kraji, kdo má VR helmu a nechal by mě to zahrát?
valve bombíííí!
Omg… Objednávám index… Škoda, že mi přijde, až za osm týdnů 😭
A ani žádný day one patch nebo day two patch
Všecko krásně funguje, přesně jak v traileru nebo prvních gameplay videích 
Super pocit, když se ocitnejte na známých místech z HL2..
Trochu pitomá otázka, ale dají se dialogy zapnout, aby byl vidět text? Nemám s VR zkušenosti. Díky!
Jo, v nastavení se dají normálně zapnout titulky.
Podle videí to vypadá fenomenálně, ovšem jestli něco vystřelí tep do neskutečných hodnot, tak je to finální minuta hry (samozřejmě bez spoilerů, ale stačí říct, že čekání už snad bude brzo u konce
)
Ukáže se tam Gordon ne? To by byl mazec.
Parádní preview. Taky jsem dohrál celej Resident Evil 7 ve VR. Opravdu neskutečnej zážitek! A to se tady bavím o horším PSVR a DualShocku. Alyx, ta je ještě o 10 levelů dál. Takže narozdíl od spousty jiných lidí kteří VR ještě neměli na hlavě a hudrují „co to Valve udělalo s HL?“ musím říct, že tohle je budoucnost hraní a ta nejlepší možná cesta kterou se Half-Life mohl vydat aby jsme si ho co nejvíc užili. Sice bych byl taky rád za „placatou“ alternativu, ale říkám si jak by to asi dopadlo kdyby vyšla jenom ta a neuspokojila by přehnaný očekávání fanoušků? Tomu se ve Valve tak trochu šalamounsky vyhnuli a myslím že udělali dobře, protože novej Half-Life je TOP stejně jako dřív a Alyx už si jde pro desítku! ;D