Monster Hunter je dnes již legendární série, jejíchž her se prodalo přes šedesát milionů kusů a minulý díl, Monster Hunter World, se stal vůbec nejprodávanější hrou v historii japonského vývojáře a vydavatele Capcom, díky více než 16 milionů prodaných kusů, překonávajíce tak tituly z ostatních jejich sérií, jako jsou Resident Evil nebo Street Fighter. Nejnovější Monster Hunter si tedy bezesporu zaslouží pozornost, protože je velmi pravděpodobné, že se opět bude jednat o pořádný trhák. Osobně jsem se ale trochu bál, jak na mě po rozmlsání minulou hrou na PC a „velkých“ konzolích bude působit přeci jen o něco skromnější verze pro Nintendo Switch.
Pojďme si to tedy říct na rovinu, Rise je po technické stránce opravdu krok zpátky proti předchozí hře série. V Monster Hunter World jsme si zvykli na překrásnou detailní grafiku přírody i monster, kterou jsme si mohli i na konzolích užívat ve spolehlivě plynulých 60 fps. Rise proti tomu nabízí citelně menší míru grafických detailů i efektů a běží v (relativně stabilních) třiceti snímcích za vteřinu, což při mnohdy velmi hektických bojích není ideální. Jakmile ale překousnete tento problém, zjistíte, že hra po výtvarné stránce vyniká nádhernou estetikou inspirovanou japonskou historií a po stránce hratelnosti nabízí přesně tu milovanou formuli, na kterou už ulovila tolik oddaných fanoušků série.
Hra vyniká působivou estetikou i milovanou formulí hratelnosti.
Pokud jste ještě s touto sérií neměli tu čest, čeká vás trochu pomalejší start a určitý přetlak informací, protože hra se pokusí téměř všechny mechaniky boje, RPG vylepšování i rámcové metahry vysvětlit hned během úvodní hodiny. Znamená to kromě jiného odklikávání spousty textových tabulek, které ale obsahují opravdu užitečné rady a vysvětlivky. Dokonce i jako zkušenému veteránovi mi ten začátek přišel poněkud těžkopádný, dle mého úvod do hry mnohem lépe zvládl World, kde jste se nejdřív zúčastnili příběhové přímočaré akce, než vám hra postupně otevřela všechny svoje mechaniky. Vše se ale výrazně zlepší, jakmile se dostanete z úvodního školení do divočiny a začnete svoje první lovy.
Poté, co zvládnete základy pohybu a akce, přestanete vnímat přetlak informací v UI a začnete se soustředit na to, o čem hra ve skutečnosti je: adrenalinovém průzkumu divoké přírody, obývané všemožnými malými, středními i gigantickými monstry, mezi kterými pronásledujete svoji kořist, využívajíce přitom všemožné pomocné bylinky a zdroje, které sbíráte po cestě, než se rozběhne samotný divoký boj s monstrem. Příšery v sérii Monster Hunter patří k těm nejlepším a Rise je navzdory technickým omezením zvládá prezentovat ve výborné formě, kdy z jejich vzhledu, velikosti, agresivity a pestré škály útoků jde opravdu strach.
Příšery v sérii Monster Hunter patří k těm nejlepším.
Nechybí samozřejmě ani oblíbené momenty, kdy se střetne na mapě několik monster zároveň a pustí se do sebe navzájem jako Godzilla a King Kong, přičemž vy můžete jen pozorovat nebo se aktivně zapojit. Více monster pohromadě si užijete také ve zbrusu novém režimu „Rampage“, kde musíte ve speciální aréně pomocí pastí a „věží“ zastavit několik velkých monster stylem Tower Defense. Po návratu z úspěšného lovu přichází na řadu druhá klíčové složka hratelnosti, kterou je vylepšování vaší výzbroje ze surovin, nasbíraných z poražených nepřátel. Abyste si mohli troufnout na ještě větší monstra, potřebujete lepší brnění i zbraň (všech 14 typů z World najdete i zde) a navíc trofeje vyrobené z poražených monster skvěle vypadají, takže je vyloženě radost se do nich oblékat a kovat si z nich zbraně.
Většina hráčů zmiňovala, že největší novinkou a změnou je podle nich přítomnost „wirebug“ mechaniky, fungují podobně jako lano s kotvou a umožňující houpání se ve stylu Spider-mana nebo dokonce osedlání loveného monstra. Ostatně podle tohoto důrazu na vertikální pohyb hra získala svůj název – Rise (stoupání/vzestup). Je to bezesporu skvělé obohacení a hra díky tomu získává větší spád (překonáte vzdálenosti rychleji nebo se okamžitě vyšvihnete na nohy po omráčení). Osobně na mě ale jako ještě větší změna působila přítomnost třetího spolubojovníka. Již v minulé hře jste sebou do boje brali kočičího parťáka, ale teď k němu dostanete navíc ještě psího kamaráda a zatímco dva jsou tým, tři už jsou armáda. Boje jsou díky tomu i při hře jednoho hráče mnohem větší zábava, protože si protivníka navzájem odlákáváte a předáváte. Kromě toho můžete na svém psím parťákovi také jezdit jako na koni.
Jako velká změna na mě působila přítomnost třetího spolubojovníka.
Tohle jsem ocenil tím spíš, že v době před vydáním nebylo většinu času možné pořádně využít online hraní s dalšími spoluhráči, které jinak představuje můj nejoblíbenější způsob užívání si téhle série – kromě jiného proto, že ukousat velké monstrum v jednom můře být občas přeci jen monotónní zábava. Také z toho důvodu jsme se rozhodli odložit vydání naší recenze na příští týden, kdy za sebou budeme mít pořádné multiplayerové seance ve čtyřech hráčích a zapojíme do toho také naše ostatní redakční experty na tuto svéráznou sérii.
Hra vychází 26. března pro Switch a příští rok se jí dočkáme i na PC.
Já až ted propadl prvnímu dílu na pc a pomalu se chystám aji na Iceborne. Dost mě mrzí že to na pc vychází s ročním odstupem a proč tu není zmínka o psku ? Já myslel že to je pro ně prioritní platforma.
Switch a PC jsou zatím jediné potvrzené platformy pro tento díl série.
Tak to je slušná podpásovka pro ps komunitu.
Spíš to tak nějak střídají, čtverka byla také exkluzivně jen na Nintendu.
Aha. Já vlastně ani nevím jestli je Iceborne a tenhle díl hratelnej samostatně nebo je potřeba základní hru ?
Datadisk Iceborne vyžaduje základní Monster Hunter World, není samostatný.
Monster Hunter Rise je samostatná hra na jiném enginu.
ok dík. Já měl za to že ten Rise je taky jen jako datadisk. To se teda dost těším jak to bude vypadat na pc a vrhnu se na to hned při vydání a ne po letech jak ted s MHW