V roce 1992 jsem hrál naprosto nezapomenutelnou střílečku Bio-Hazard Battle, ve které jste se vraceli na planetu (podobnou) Zemi dekády po totálním zhroucení ekosystému, zničeného a zmutovaného toxickými výplody. Byla to napůl děsivá, hororová cesta do útrob nechutných hnízd zmutovaného hmyzu – a napůl depresivní připomínka toho, jak může naše planeta dopadnout. Stejné téma si nyní vybrali vývojáři z polského studia Far From Home pro svoji hru Forever Skies, ve které se také vracíte na naši planetu poté, co zůstala pohřbena pod vrstvami zmutovaných toxických biomů. Žánrově se ale tentokrát jedná o naprosto očividnou poctu legendární Subnautice, kterou jsem mimochodem před časem označil za nejlepší hru dekády. Spojení tohoto tématu s tímto žánrem zní jako splněný sen – a také se tak hraje.
Měl jsem možnost si zahrát relativně krátkou, zhruba hodinovou ukázku ze začátku hry. Ta začíná velmi skromným (očividně nehotovým) úvodem, ve kterém přilétáte k planetě z vesmíru a sestoupíte do vrchní části biosféry pomocí jednosměrného výsadkového modulu. Z velmi stručné navigace a dialogů počítače ve vašem skafandru pochopíte, že jste přistáli v místě, odkud se naposledy hlásila minulá expedice. A brzy také začnete nacházet jejich těla. Nejprve ale pořádně nasajete tu cizost a přízračnou „nádheru“ světa kolem vás: přistáli jste na střeše jednoho z obřích pobořených mrakodrapů, které se tyčí nad neprohlédnutelnou vrstvu toxicky žlutých mraků. Vzduchem výří chomáče plastu a celá scéna působí dojmem podivně syntetického života.
Cizost a přízračná „nádhera“ světa kolem vás.
Nemůžete se ale rozhlížet do nekonečna, protože jak se na survival hry sluší, postupně vám klesá výdrž a naopak stoupá hlad i žízeň. V první fázi obojí uspokojíte nalezenou zmutovanou plodinou v maličkém skleníku předchozí výpravy a usrknutím vody, kondenzované na satelitním disku pod širou oblohou. Tady ale narazíte také na další smrtící aspekt tohoto světa a mechaniku hry: nefiltrovaná voda vás nakazí prvním z vražedných virů, o jejichž léčbu se během průzkumu budete muset starat. Ostatně právě proto jste se na Zemi vrátili, jelikož právě zde je naděje na nalezení léku proti jednomu z virů, decimující zbytky lidské civilizace.
Abyste ale mohli prozkoumat více než tuhle jednu budovu, tyčící se nad otrávenými mraky, budete muset zprovoznit svoje plavidlo – hi-tech vzducholoď, poháněnou energetickým motorem. Na její palubu přitom budete muset instalovat základní potřeby k přežití – lůžko, systém na filtrování vody, fabrikátor pro výrobu složitějších nástrojů a také lovecký hák na lovení zmutovaného hmyzu pod mraky, který bude sloužit jako jeden z hlavních zdrojů vaší obživy v této fázi hry. Některé prvky jsou podobné tomu, co známé ze Subnauticy, ale nové zasazení do tohoto unikátního světa jim dává dostatečně svéráznou příchuť. Nehledě na to, že máte možnost více ovlivňovat tvar a funkcionalitu svého plavidla.
Jakmile jsem vzducholoď zprovoznil, mohl jsem se poprvé proletět labyrintem rozpadajících se mrakodrapů. Byl to silný zážitek, obzvláště když se setmělo a přišla bouře, bičující okna mého plavidla proudy vody v záblescích blesků. Na sousedních budovách jsem pak začal nacházet pozůstatky i vzkazy od minulé expedice, což mi pomohlo zlepšovat moje technologie i nasměrovat další bádání. Je očividné, že dalším krokem bude sestoupit pod mraky, do nižší biosféry tohoto toxického pekla. Tam už ale bohužel současné demo hry skončilo. Splnilo však přesně to, co bylo potřeba: dodalo mi silnou důvěru v tuto hru a obrovskou chuť vrátit se do tohoto světa, abych jej prozkoumal hlouběji.
Předběžný přístup do hry bude spuštěn v roce 2022, můžete si ji přidat do Wishlistu na Steamu.
Musím říci, že i když jsem skalní fanda Subnautiky, tak toto mě nezaujalo. Subnautika měla trhlinu už i v druhé díle, který měl původně být pouze datadiskem. A zatímco jedničce se povedlo tak nějak nenásilně nasměrovat hráče k tomu vylepšovat a nořit se hlouběji a hlouběji, tak dvojka už částečně nudila a řadu technologií jsem vůbec nerozvíjel, jako třeba snowfox, tučňáky atd. Dokonce seatruck jsem měl jen s dvěma moduly a neviděl důvod to měnit. Základna mi jela jen na solární panely, zase – nic jsem nepotřeboval více. Takže nyní na nějakou Forever Skies koukám spíše rozpačitě. Už třeba to, že Subnautica měla od začátku obrovskou podporu jazyků, včetně češtiny, je známka toho, že se bude šetřit na pár set dolarech na každém kroku. To sebou může přinést značné omezení prostředí, které vlastně nebude tak otevřené, jak by si hráči přáli, nenabídne dostatečnou pestrost, různorodé možnosti přístupu ke světu a přežití, čímž omezí znovuhratelnost (třeba Satisfactory jsem nedokázal nikdy rozehrát podruhé) a takto by šlo pokračovat. Za mě tedy opatrná zvědavost, předběžný přístup určitě nepodpořím, budu hru ale sledovat.
Díky za názor, uvidíme, ale je myslím dobré si říct že Subnautica spoustu těch věcí měla až poté, co explodovala její popularita a prodala se hromada těch Early Access verzí. Na začátku té cesty ale byla Subnautica podobně sporá, jako Forever Skies teď.
Jako milovník zkoušení nových projektů a demo verzí, jsem si nenechal ujít příležitost vyzkoušet i Forever Skies. No, nevím… Je to naprosto bezostyšná kopie Subnauticy, akorát s mnohem menším rozpočtem týmu, což je na hře (zatím) dost vidět. Nevidím moc důvod, proč hrát prachsprostou kopii, když Subnautica (a vedle toho ještě zmíním naprosto vyladěný a božský Green Hell) je za ty roky vývoje dotažené k dokonalosti. Subnautica má 1000x nádhernější prostředí, miliardu objektů a předmětů k přežití k vytvoření ve fabrikátoru. Nemluvě o celé detailní architektonické nástavbě budování podmořských domů. Graficky se hry nedají vůbec srovnávat. I příběhově bych řekl, že Subnautica n tom bude lépe. Pohyb „vzduchoplavidlem“ je dost otřesný (a hlavně šíleně pomalý), ale hlavně toho nejde úplně moc prozkoumávat, na rozdíl od Subnauticy, kde se již se základní miniponorkou dají objevovat neskutečné (a strašlivé) věci. Život v Subnautice je radost skenovat a rozšiřování deníčku a druhové variability je neskutečně uspokojující… Forever Skies má své kouzlo, ale zatím je to pouze velmi zředěný odvar Subnauticy.
Pokud se člověk podmořských hlubin nabaží a hledá fakt precizní survival s MILIARDOU detailů a věcí k postavení, tak opravdu více než vřele doporučuji Green Hell, který nabízí nejen plnohodnotný příběhový singl, ale i velmi dobře zpracovaný co-op s kámoši. A ve dvou se to hned lépe umírá na zanícené rány plné červů, obklopené přisátými pijavicemi! A můžete se věnovat i raw stravě a naporcovat si případně indiána, navařit z něj výživný ramen a podstrčit jej kolegovi.
Není fér srovnávat dokončenou hru s hrou na začátku vývoje.
Forever Skies ještě ani nevstoupila do Early Access fáze vývoje.
Subnautica ve stejné fázi svého zrodu nevypadala o moc lépe…
Fér nefér, popisuji své osobní dojmy z dema. Hrál jsem například demo Scars Above a to je naprosto vynikající a kdyby mi dali autoři možnost po zahrání dema hru koupit, tahám eura z peněženky. Kdežto po odehrání dema Forever Skies jsem jen pokrčil rameny. Asi tak. Nikomu neberu, jestli se mu demo líbilo. V pohodě.
Scars Above je „tradičně“ vyvíjená AA hra, financovaná vydavatelem.
Subnautica je jeden z nejsilnějších příběhů vývoje indie hry na vlastní náklady autorů, skrz předběžný přístup a feedback komunity – jak tvůrci mnohokrát vysvětlovali v prezentacích a postmortemech na konferencích, bez tohoto způsobu vývoje by hra byla úplně jiný žánr a pravděpodobně by se nikdy nestala tak úspěšnou.
Z toho důvodu mi dělá velkou radost a dává velkou naději, že Forever Skies následuje stejnou šablonu designu i vývoje – tím spíš, že tvůrci Subnauticy místo pokračování přešli na úplně jiný ty her.
P.S. Ukázka Subnauticy z pokročilejší fáze vývoje, než je teď Forever Skies:
https://www.youtube.com/watch?v=en26BBY8uFo&ab_channel=IGP
Vypada to dobre
Jen taková technická, vzducholodí se nejezdí, ale léta
Jinak hru mám už dlouho ve wishlistu a jsem zvědavý jak nakonec dopadne, předběžný přístup ignoruji.
Díky za upozornění, upraveno.
Souhlasím že u takovéto hry dává velký smysl vyhnout se hraní v EA fázi vývoje, aby si člověk nekazil překvapení/zážitek.