Ratchet, ten tvrdej chleba má. Za jedenáct let v meziplanetárním byznysu už společně s Clankem navštívili spoustu planet různých barev a tvarů a pomocí svého důvtipu (a hromady originálních zbraní) zlikvidovali bezpočet padouchů – taky různých barev a tvarů. Nexus v tomto není výjimkou. S oblíbenou dvojkou se sice setkáváme už po… lepší nepočítat, ale i tak dokáže svým osobitým přístupem k žánru plošinovek šmrncnutých akcí z pohledu třetí osoby stále překvapit. Mile i nemile.
Mile
Kdyby Ratchet a Clank pracovali například u České policie, mohli by jít za pár let do výslužby, protože by měli svoje odkrouceno. Oni však u ní nepracují a úspěšnou kariéru ještě nehodlají pověsit na hřebík. Ani k tomu nemají důvod, protože z tempa nasazeného před lety nepolevují ani o píď. Ty nejlepší vlastnosti, které za ty roky stačili vypilovat, zůstávají neměnné, ale poslední slovo do tzv. Future série s sebou přináší i nějaké ty novinky.
„Z vesmírného šmejdu kromě několika poměrně obyčejných zbraní jako pulzní puška nebo granátomet nadělá vesmírný prach třeba „čertík“ v krabičce či hračka, která mění protivníky na sněhuláky.“
Ty nejvýraznější se jako obvykle týkají s nadsázkou pojatého arzenálu. Z vesmírného šmejdu tak kromě několika poměrně obyčejných zbraní jako pulzní puška, granátomet nebo šurikenátor (ten název jsem vymyslel sám a jsem na něj patřičně hrdý J) nadělá vesmírný prach třeba „čertík“ v krabičce, jenž na sebe na krátkou dobu strhne pozornost nepřátel pohybujících se v jeho blízkosti, či hračka, která mění protivníky na sněhuláky – prosím přivítejte sněhulákomet!
Kromě pestrého arzenálu je vhodné pečovat i o huňatého Ratcheta, kterému lze zvyšovat odolnost vůči útokům dokupováním nového brnění. Větší prostor ovšem mají zbraně, jež se dají vylepšovat díky krystalům Raritania. Systém upgradů se vždy dělí na několik větví, které čítají mimo jiné větší dostřel, lepší kadenci, objemnější zásobníky nebo vcelku užitečné získávání vyššího počtu šroubků z padlých nepřátel. Proto se vyplatí upgrady využívat a průběžně střílet ze všech dostupných kanónů, poněvadž nikdy nevíte, kdy se vám rozšířená funkčnost toho kterého kousku může v akci hodit (a v závěru se schopnostem maximálně vylepšeného granátometu budete s úctou klanět, to si piště).
„Insomniaci díky zkušenostem přesně vědí, kdy mají zvolnit tempo a nechat vás vydechnout od hektických přestřelek. V takových chvílích stojí za to se na chvilku zastavit a prostě se kochat.“
Všechno kolem vás v průběhu hraní vaším nebo cizím přičiněním opět hezky vybuchuje a hraje všemi barvami. Exploze pak čas od času doplňují aktivity jako adrenalinové útěky před stoupající vodní hladinou nebo honičky vně vesmírné lodi, do nichž se naše dvojka připlete a které nespouštějí nohu z plynu, takže doufám, že se vám za ta léta ještě neomrzely. Ať už se děje na obrazovce cokoliv, Insomniaci díky zkušenostem přesně vědí, kdy mají zvolnit tempo a nechat vás vydechnout od hektických přestřelek. V takových chvílích stojí za to se na chvilku zastavit a prostě se kochat. Grafická stránka se sice už hezkých pár let příliš nemění, ale stále se jedná o velmi příjemný nadstandard a díky různorodému prostředí se ani prosté pozorování hned tak neomrzí.
Až se dostatečně vynadíváte, je čas vrátit se do akce. Svých pět minut slávy si prožije i Clank a minihry s ním spojené zahrnují přemisťování se v dvourozměrném prostředí za využití nestálosti gravitace, takže může skákat po zemi, stropu i stěnách nebo se nechat unášet prostorem. Pro fanoušky malého plecháče rozhodně pozitivní zpráva, ale řekl bych, že nejen pro ně, jelikož libovolně ohýbatelná gravitace s sebou nese převážně řadu prostorových hádanek a tím pádem i odlišnou hratelnost.
Tedy ne že by to Nexus potřeboval, protože i jako plošinovka libující si v používání všemožných pistolek funguje stále skvěle. A to nesmíme zapomínat na to, že stejně jako je (nebo snad není?) vesmír nekonečný, je nevyčerpatelná a ničím neomezená i studnice toho, co se dá v jeho hlubinách najít a prožít. A pokud jde o nápady, díky kreativitě vývojářů nedochází dech ani tak staré sérii jako je Ratchet & Clank. Planety, na které zavítáte, si totiž nadále zachovávají originalitu, což znamená jedinečné prostředí a architekturu. Nexusu jde ke cti, že v žádném ze světů nedokáže nudit a prozkoumávat prostředí je velká zábava.
Nemile
Jak můžete sami vidět, pod tímto podnadpisem se ukrývá o poznání méně textu než pod tím předchozím, což je rozhodně dobrá zpráva. Znamená to totiž, že pozitiva i v dnešní bitvě zvítězí nad negativy. Ale věnovat se stinné stránce aspoň krátce přeci jen musíme.
„Nexus se spokojí s pěti planetami, z nichž jedna navíc slouží pouze jako gladiátorská aréna, ve které si můžete procvičit svůj bojovnický um.“
Když už jsem se před chvilkou otřel o vesmír a jeho netušené možnosti, musím zmínit i jednu nepříjemnost. Právě v tomto záhadném prostoru, který nezná hranic a kde dřív naši hrdinové v rámci jednoho dobrodružství navštívili desítky rozličných světů, se Nexus spokojí s 5, slovy PĚTI (!) planetami, z nichž jedna navíc slouží pouze jako gladiátorská aréna, ve které si můžete procvičit svůj bojovnický um.
Z hlediska rozlohy se sice zbylé čtyři nemají za co stydět a na každé z nich strávíte odhadem jednu a půl, když se budete loudat a hledat poukrývané Raritanium a bonusové zlaté šroubky možná i dvě hodiny, ale všichni nažhavení vesmírní dobrodruzi se jistě neubrání lehkému zklamání. Osobně bych preferoval raději větší počet úrovní, i kdyby to mělo být na úkor jejich rozlohy.
Ratchet & Clank si tentokrát vybírá slabší chvilku i u bossů, kteří nejsou ani zdaleka tak ikoničtí a zábavní jako u těch nejlepších dílů v dlouhatánské sérii. A tímto konstatováním bych povídání pomalu ale jistě ukončil. Pokud jste fanoušky příběhů této sympatické dvojky, Nexus vás v některých ohledech možná trochu zklame, ale pravděpodobně do něj stejně půjdete bez ohledu na názor ostatních (a chybu rozhodně neuděláte); jestli ale chcete se sérií teprve začít, doporučuju se nejprve poohlédnout po některém ze starších dílů a k Nexusu se vrátit později. Však on vám nikam neuteče.
Recenze
Ratchet & Clank: Nexus – limitováni vesmírem
Ratchet & Clank se jako švec drží svého kopyta. Ostatně proč to měnit když jim to pořád šlape. Vytknout jim lze snad jen kratší herní dobu, protože když začne tempo nabírat na obrátkách, vzápětí jej zabrzdí závěrečné titulky. Já chci víc!
Líbí se nám
- krásné prostředí vesmíru a planet
- zábavné zbraně a gadgety
- vybalancovaná obtížnost
- díl Quest for Booty ke stažení zdarma
Vadí nám
- menší počet planet
- navrátivší se ikonické postavy mohly mít víc prostoru
Přemýšlím jestli si to nekoupit
rhenaya —- určitě vyzkoušej. já docela nevědomky – totiž bez zrnka vědomosti jak dobré je to před dvěma lety pořídil díl RC: Future Crack In Time.
Od té doby jsem hotový.
Zrovna teď hraju původní trilogii a co náramně se bavím i přes svůj pokročilý věk /33/
Tak to je celkem pěkná hrací doba a Ratcheti mají (nebo alespoň měli) velkou replay-value
Melmus24: Mně zabralo dokončení nějakých 7 hodin.
Mám otázku , jak dlouhý je tento díl ?
Ratchet & Clank, byla vždy suprová hra
Z těch screenshotů vypadá hra opravdu nádherně. Já ze všech dílů Ratchet série, hrál zatím pouze díl All 4 One a byl fakt super, i když vím, že mnozí na něj nadávají, ale mě se hodně líbil. Všechny ostatní díly si ujít rozhodně nenechám.
Byl jsem v gta v, gow ascension a tomb raider 13. Last of Us tiez. Tohle bude ale nejlepsi. Takove to nejepictejsi. Uz davno to vim.
… Co bych za to dal : / Peníze škoda že jsou ty pitomý vánoce a já musím kupovat dárky
Souhlas. Taky mě mrzí že je to krátký.