Recenzovaná verze: PC
Když Adam Orth před pár lety po řadě problémů opustil Microsoft, většina herní komunity s ním už asi moc nepočítala. Přesto se rozhodl založit malé vývojářské studio Three One Zero a s ním se pustil do práce na svém novém projektu. Vesmírný simulátor chůze Adr1ft byl ve vývoji jen tři roky. V jejich průběhu se Orthovi podařilo vytvořit vcelku zajímavě vypadající dílo, které dokázalo příjemným vizuálem okouzlit nejednoho herního novináře. Možná právě díky tomu dostal možnost spolupráce s úspěšným vydavatelským uskupením 505 Games. Po distribuci vydařeného Brothers: A Tale of Two Sons či PayDay 2 byl tento krok pro mnoho lidí jistě velkým překvapením. Vyplatí se 505 Games sázka na nejistého koně?
Tajuplný vesmír
Po krátké výukové sekvenci prodělané na Zemi se v kůži hlavní hrdinky ocitáte hodně daleko od zemského povrchu. Orbitální stanice HAN-IV byla za neznámých okolností zničena. Jediným přeživším je vaše postava, která musí hned po svém probuzení bojovat o holý život. Hladina kyslíku v jejím skafandru totiž pomalu, ale jistě klesá. Je naprosto nezbytné, aby se dostala rychle do bezpečí. Naštěstí je kousek od ní odtržený kus vesmírného komplexu Northstar-IV, který by měl nabídnout vše potřebné pro přežití a návrat domů. Krom záchrany svého života, bude vaše protagonistka také zkoumat důvody zkázy jejího původního pracoviště. V nelehkém hledání pravdy jí pomohou záznamy z palubních počítačů a hlasové nahrávky.
Příběhová linka v Adr1ft není vůbec špatně vystavěna. Osobně bych jí označil za mírný nadprůměr. Děj jako celek podpírají hlavně perfektně napsané postavy z hlasových nahrávek, které mají určitou hloubku. Jejich životy, vztahy a minulost dokáží hráče přivést k jistým úvahám nad životem a směrem jakým se ubírá. Druhým podpůrným pilířem je vizuál, který v některých okamžicích dokáže vzít dech. Zbytek elementů je na tom už o něco hůře, než by se dalo zprvu čekat.
Nulová gravitace
Orbitální stanice HAN-IV není navržena zrovna nejlépe. Prostředí, v kterém se odehrává váš příběh, se prakticky výrazně nemění. Jednotlivé laboratoře, chodby a kabiny jsou víceméně totožné. Mimo to, vás Adr1ft za pomoci všudypřítomné nulové gravitace přinutí k proplouvání celého komplexu hlemýždím tempem. Pohyb je tu velmi náročnou aktivitou, možná bych se ho nebál označit za prkenný. U simulátoru chůze bych čekal asi trošku přístupnější a hlavně plynulejší možnost postupu kupředu. Ne každý si totiž libuje v uměle prodloužené herní době.
„Aspekt survivalu působí hodně toporně. Jeho plná absence by hře možná prospěla víc než vynucená přítomnost.”
K natahování herní doby se dá krom extrémně pomalého pohybu využít také prvek přežívání. Vaše postava si při hraní hlavní kampaně Adr1ft musí vždy po pár sekundách doplnit zásobu kyslíku, který používá jak k pohybu, tak i k dýchání. Hlavní hrdinka mi díky tomuto prvku připomíná osobu závislou na šlehačce. Když si nedá svou pravidelnou dávku, je po ní. Aspekt survivalu působí hodně toporně. Jeho plná absence by hře možná prospěla víc než vynucená přítomnost. Popřípadě, když už ho tvůrci chtěli do projektu vložit, měli ho zpracovat pořádně a ne takto.
Elementární dějová linka naštěstí není jediným způsobem jak si lokace přístupné ve vesmírném dobrodružství projít. Autoři na žádost komunity přidali free režim, který hráče mimo hlavní linii zbavuje nepříjemného survival tlaku. Osobně tento krok vítám. Klid a mír je přeci jen lepší než neustála honba za kyslíkem.
Zachrání vás radar?
V současnosti vám při hraní primární příběhové linie nezbude nic jiného než lovit nádoby s kyslíkem. Jejich hledání by vám měl usnadnit radar zabudovaný ve vašem skafandru. Jeho fungování není k vaší smůle moc efektivní. Díky velkému prostoru kolem vás je z něj prakticky další problematický herní prvek. Většinou mi jeho asistence při pátrání po předmětech spíše uškodila, než prospěla. Po čase jsem ho používal jen v případech nejvyšší nutnosti. Naštěstí jich nebylo mnoho. Snad se vývojáři na tento aspekt zaměří a upraví jej do takové míry, aby byl hráči k užitku a ne k zlosti.
Chod tohoto vesmírného díla je víceméně bezproblémový. Hra i přes nejvyšší nastavení jela stále plynule na 60fps. Propady jsem v průběhu hraní nezaznamenal. Vzhledem k pěknému vizuálu je kvalitní optimalizace příjemným překvapením. Škoda jen, že zbytek hry není stejně povedený jako nyní zmíněná technická stránka.
Pěkný průměr
Adr1ft je vesmírný simulátor chůze s příjemně působícím vizuálem, povedenou optimalizací a zajímavě vystavěnými charaktery. Zbytek herních prvků balancuje někde mezi průměrem a podprůměrem. Celek mi přijde v mnoha směrech nedoladěný. Osobně bych ho doporučil jen milovníků vesmíru a krásného výhledu. Pokud ve hrách hledáte větší hloubku či plynulejší hratelnost, je naprosto zbytečné se do tohoto dobrodružství vůbec pouštět.
Adr1ft vyšlo na Steamu pro PC za 19,99€. PlayStation 4 a Xbox One verze jsou stále ve vývoji.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Adr1ft – malátný simulátor
Nové dílo Adama Ortha se moc nepovedlo. Prakticky je to titul zacílený jen na určitou část herní komunity. Pokud máte rádi vesmír, příjemný vizuál a pomalejší hratelnost, nemusíte se tohoto díla vůbec bát. Jestli vám naopak nesedí ani jeden zmíněný prvek, nemá cenu se tímto projektem dál zabývat.
Líbí se nám
- dech beroucí momenty
- dobře vystavěné postavy
Vadí nám
- nepraktický radar
- nedomyšlený survival prvek
- toporný pohyb
- celková průměrnost
Pořád nevím, co lidem na Adriftu vadí – myšleno až tak moc, že na hru nadává nebo chce vrátit peníze. Ale koho baví zažít zážitek i mimo Zemi, tak má možnost například i ve hře Pollen (hledejte na Steamu) . Konkrétně na jednom z měsíců Saturnu.

Jen dodávám, že kdo nechápal genialitu hry (ano hry) Gone Home, tak ať jde rovnou jinam. Sakra, to mi připomíná, kde je krucinál Tacoma? No, právě Pollen někomu může čekání zpříjemnit
Koupil jsem… Dohrál jsem ani ne za 2 hodiny…. Hodil si na steamu refund… Mám zpět své peníze.
škoda…
Škoda… Čekal jsem podobnou pecku jako Firewatch
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
No to není zrovna moc kvalitní skafandr, ale chápu ten prvek survival
A pochybuji také, že by tam byl jeden. Kdyby nějaká část byla zachovaná, tak mohl napustit kyslík do ní kde by přežíval a mohl vyměnit i ten skafandr. Ale chápu, že simulátoru se asi jen tak nedočkáme 
To je právě škoda, že tam toho víc není. Graficky ok, hratelnost ok, ale prostě v simulátoru já chci vidět více věcí než jen press F2 to open
Odpověď na komentář uživatele
Lincoln
Tak i když si ho opravíš je ta spotřeba celkem vysoká takže ta permanentní nutnost tam je. Mimo to se ti hodnota kyslíku redukuje při nárazech a nehodách.
Celkově tam toho mohlo být víc, hlavně paleta zadání mohla být různorodější. U tohoto žánru je to ale celkem problematické, když se třeba podíváme na posledního Vetřelce tak tam bylo spektrum úkolů též nevýrazné.
To je dost škoda. Já od toho čekal víc a neustála potřeba kyslíku? Vždyť si tuším má možnost ten skafandr opravit. Já bych spíš řekl, že je to simulátor hekání a funění. Raději bych bral hratelnost ve stylu něco jako Argo. Měli jste kyslík na několik hodin a mohli jste ho najít ve hře, ale pokud jste nebyli dostatečně svižní, tak Vám ani to nepomohlo a smrt
Nechápu proč ji teda posílají do vesmíru se sáčkem na hlavě.
Já hlavně čekal nějaké interaktivní obrazovky, převádění energie do jiných částí a spravování záchraného modulu kde v konečné fázi by byla nějaká fáze o naběhnutí motorů, diagnostiky a pak následného letu. Tohle je hodně okleštěné. Ok s VR asi super a určitě vyzkouším, ale mohli to propracovat lépe. .
Lirik a jeho gameplay s názvem Sandra Bullock´s simulator a soundtrackem z gravity byl super
Vidím , že se nás pan Zeman snaží naučit, že i známka 5/10 je hezká známka a to je svěží vítr pro moji mysl. Jen tak dál Zing….
Odpověď na komentář uživatele
Lazy
Jo, což já to neodsuzuju, třeba to není úplně špatný, ale zatím se to podle všeho jeví příběhově i hratelnostně jako průměr. Je jasné, že s VR to bude zase něco jiného, jen je otázka, jak moc zábavnou se ta hra stane, když ji budeš hrát s VR brýlemi. .
Odpověď na komentář uživatele
ElementGamer
Já si myslím že by to s vr vetsi zabava teda byla! To je jak met 3d hru, ale hrát to v 2d (nadsázka) . Hra jako taková bude stejná, ale styl hraní ci zazitek bude jiný. A odsuzovat něco co sem nezkusil taky není idealni.
kdyz ja mam rad scifi a vesmir, doufal jsem, ze to bude minimalne "dobry", to se ale bohuzel nestalo
Odpověď na komentář uživatele
Alfajk
No nikdo tě to hrát nenutí.
a jeste to zaplacnou DENUVO-em a na steamu v diskuzich developerove machrujou, jak to nikdy nemuze zpiratit – tohle jsem snad videl poprvy v zivote, kdyby to slo zpiratit tak se klepou, aby nahodou nekoho zbytecne nenastvali…ale podle lets playu to vypada, ze i to zpirateni by byla ztrata casu…
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
Jo to by šlo taky. Ale já mám odehráno 20 let a jen tak něco mě už neosloví. Takže by se na mě brzy vykašlali když bych každý týden něco vracel. Chtělo by to stejný předplacený program jako má EA.
Odpověď na komentář uživatele
skylines
Ještě je tam třetí možnost Steam Refund. Do dvou hodin bys měl mít jasno jestli baví nebo ne. No a pokud tě nebaví, tak si necháš vrátit cash a investuješ do něčeho co tě chytne víc.
Odpověď na komentář uživatele
Ondřej Zeman
Přeci nekoupím něco co nevyzkouším když to má tak rozporuplné recenze. Na steamu třeba píšou že to má 4 druhy úkolů a neustále je recyklují. A mám si hledat kámoše co to má aby mi to nasdílet ve family sharingu nebo s tím nikoho neotravovat a stáhnout si to sám? Výsledek je stejný.