Patřím k těm, kdo si Assassins Creed Valhalla užili. Líbily se mi změny ve struktuře příběhu (dvouhodinové epizody v jednotlivých regionech), žasnul jsem nad nádherou krajiny ve hře a oblíbil jsem si Eivora s jeho tragickým osudem. Očividně jsem nebyl sám – Valhalla se stala druhou nejprodávanější hrou v 35 letech existence Ubisoftu, nejúspěšnějším dílem AC série, vydělala přes miliardu dolarů a prodala okolo 20 milionů kopií. Tyhle věci je užitečné si připomenout ve světle toho, jak hlasitá je skupina lidí nadávající na moderní díly AC série, na Valhallu a na nejnovější DLC. Já se k této skupině ale nepřidám ani tentokrát. Přestože mě některé věci na Dawn of Ragnarök také zklamaly, jiné naopak příjemně překvapily.
- Platforma: XSX (recenzovaná verze), PS5, PS4, XSS, X1, PC
- Datum vydání: 10. 3. 2022
- Výrobce: Ubisoft Sofia (Bulharsko)
- Žánr: Akční RPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 15 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Cena: 949 Kč (Xzone)
Hříchy otců
Nejnovější kapitola Valhally se prakticky celá odehrává mimo naši realitu, v mytické říši trpaslíků jménem Svartálfheim. To znamená, že prakticky celou dobu hrajete za Ódina, do kterého se Eivor „převtělí“ po vypití speciálního lektvaru. V praxi tak ale můžete stále využívat schopnosti i vybavení vaší postavy z hlavní hry. K tomu dostanete navíc pětici nových „aktivních“ schopností, které vám umožní například proměnu v havrana (včetně možnosti vraždy ze vzduchu), teleportování pomocí vystřeleného šípu nebo oživení padlých nepřátel kolem vás, aby bojovali na vaší straně. Ačkoliv jsou tyto nové triky relativně zábavné a místy nezbytné pro další postup hrou, nečekejte příliš citelný rozdíl proti hratelnosti původní hry. Osobně jsem se například při soubojích s bossy nadále spoléhal na tradiční schopnosti a vybavení mé postavy (do jejich vývoje jsem už dohromady s dvěma předchozími přídavky investoval nějakých 200 hodin).
Říše trpaslíků se nachází pod útokem ohnivého obra Surtra a jeho armády ohnivých i ledových bojovníků. To by ale samo o sobě Ódina do boje nevtáhlo. Jenže Surtr navíc unesl Ódinova syna Baldra – a tím se celá záležitost stala velmi, velmi osobní. Zatímco uprchlíci z řad trpaslíků vítají příchod všemocného boha (vás) jako znamení záchrany, ve skutečnosti vám jde v první, druhé i třetí řadě o osud vašeho syna. Do konfliktu přitom bude vtažena také jeho matka, stejně jako žena a děti vašeho protivníka. I když to možná není úplně patrné na první pohled, tento příběh je hodně osobní a jakmile se začne umírat, spád a emoce vyprávění přeřadí na zcela novou úroveň. V tomhle směru bych rád vysmekl poklonu směrem ke spisovatelům přídavku, protože některé hlášky postav mi připadly silné nebo naopak skvělým způsobem sarkastické. A přestože zpočátku zápletka působí velmi předvídatelně, minimálně jeden velký zvrat jsem opravdu nečekal.
Příběh je hodně osobní.
Z hlediska výpravy nevypadá Svartálfheim zas tak odlišně od předchozích částí hry, nicméně tradičně působivé výhledy na nádhernou přírodu okořeňují zlaté vrcholky některých hor a také vznášející se gigantické lávové kameny, kterými do trpasličí říše přiletěla armáda nepřítele. Herci opět odvádí kvalitní práci a nová hudba si v ničem nezadá s parádním soundtrackem původní hry. Tvůrci nešetřili také filmovými sekvencemi a příběh tak dostává ty správné grády ve správných okamžicích, ačkoliv se nikdy nepřiblíží svému největšími konkurentovi (kterým je God of War z roku 2018).
Třetí přídavek
Na rovinu se přiznám, že se mi do zapnutí přídavku zas tak moc nechtělo – máme za sebou teď tři hodně velké hry s otevřeným světem doslova týdny po sobě a představa, že se mám ihned ponořit do čtvrté, se mi ani jako fanouškovi ACV zas tak nezamlouvala. Jakmile jsem ale hru zapnul, skoro okamžitě jsem zase podlehl výpravnosti a zábavnosti Valhally. Určitě na to má vliv i můj velmi vyšperkovaný setup vybavení postavy (v každé ruce jedna sekera, kombinace vlastností a run, kde každý můj úder je silnější, rychlejší a má vyšší šanci na kritický zásah, než ten předchozí) se kterým je radost válcovat nepřátelské osady, stejně jako s mým vyšperkovaným predator lukem, který spolehlivě zabíjí na jednu ránu na maximální dálku. ACV je podle mne i po třech letech krásná a zábavná hra, byť naprosto souhlasím, že ustrnula ve své vlastní šabloně a nedaří se jí moc inovovat nebo překvapovat.
S tím souvisí mé hlavní zklamání z přídavku: tvůrci před vydáním slibovali třicetihodinový epos plný nových nepřátel a mechanik, který zněl až drze podobně konkurenčnímu God of War. Realita je ale velmi jiná – hlavní příběh jsem dohrál za pohodových deset hodin, přičemž dalších deset hodin nabízejí vedlejší mise a aktivity v otevřeném světě. Rozsahem jde tedy o naprosto stejně velké/malé DLC, jako v případě těch dvou předchozích (Druids a Paris). Samotný herní zážitek přitom obsahuje minimum inovací a je to prostě další část Valhally, tak jak ji známe. Radost mi nicméně udělalo přidání nové suroviny, díky které jsem si mohl vylepšit všechno svoje vybavení na ještě vyšší úroveň. Pokud někdo bude hrát původní hru se všemi třemi přídavky pohromadě, nové suroviny velmi hladce zapadnou do celkového postupu a ekonomiky.
Recenze
Assassins Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök
Pokud vás původní hra bavila, tento přídavek navzdory slibům o inovaci víceméně dokonale zapadá do existující šablony. Pokud vám Valhalla nesedla nebo jste například odpadli kvůli jejímu rozsahu, tento přídavek rozhodně není pro vás. Já jsem si nicméně tuhle "novou sezónu Valhalla seriálu" opět příjemně užil, nejen díky vtahujícímu osobnímu příběhu, nádherné výpravě a stále zábavným soubojům.
Líbí se nám
- Vtahující osobní příběh
- Stále vynikající výprava
- Spolehlivý mix bojů a plížení
- Pětice nových schopností
Vadí nám
- Kratší a méně inovativní, než slibovali
Valhallu jsem jen tak tak dohrál, ke konci už toho byly plný zuby. Irsko jsem zkoušel, po dvou hodinách šlo z disku. Tak snad budou nějaký kompilace cutscén, abych aspoň byl nějak v obraze až vyjde něco dalšího.
Nijak nekritizuji recenzi, jen by mě zajímalo, co je na tom pro Fanoušky původní hry. 😁 Prvky první civilizace jsou ve hře už od začátku, nejde si kvůli tomu hrát na „historická díla“ ale co se se značkou děje od Origins je prostě na nic.. Krásné obří světy, ale vytratilo se to tajemno ze všeho, co se týká ISU.. Už to nejsou záhady a puzzle adventury, už jsou to jen obří (sic krásné) herní světy kde utopíš stovky hodin a po prvních 30ti hodinách už jenom běháš od otazníku k otazníku a děláš dokola to samé. Tohle je jenom další, nic neříkající mapa, ještě k tomu nemá s realitou společného vůbec nic…
„Pro fanoušky původní hry“ je myšleno jako pro fanoušky té hry, ke které tento přídavek patří (AC Valhalla) a se kterou si Ragnarok udržuje 80% společných prvků.
Jinak samozřejmě chápu, že samotná Valhalla leckterému příznivci starších AC her nevyhovuje.
Jasný já to chápu, jak říkám nekritizuji, jen je mi proti srsti co se sérií stalo. 😁 Z historických her s fantasy prvky se to změnilo na fantasy hry s historickými prvky. 😁
Co bude dál ? Bude ještě nějaké další dlc ? Nebo je to ukončeni a už žádné rozříření nevyjde ?
Finále tohoto přídavku naznačuje, že by příběh mohl pokračovat, ale explicitně zmiňuje že „v jiném těle“, takže z toho není úplně zřejmé, zda mají na mysli ještě něco pro Valhallu nebo už začínají chystat půdu pro Infinity
Aha no tak uvidíme.
Osobně doufám, že Valhalla zakončí svůj příběh ještě v téhle hře a nebude takhle drasticky dělit příběh do jiné, kterou dost lidí ani nebude podle rozhořčení nad live-service konceptem hrát. Těžko říct, jak je Infinity na tom co se týče vývoje, snad Ubisoft vydá brzy další roadmapu k AC. Mohli by vydat ještě jedno DLC z té mytologie a tím to zakončit a pak bych se rád podíval v jednom přídavku na Rus, která vznikla roku 879, což se přímo nabízí, jelikož základní hra se odehrávala roku 873. No a pak chci i já dát sbohem AC sérii, protože upřímně Infinity nehodlám hrát. A takové štěky jako když byla Kassandra ve Valhalle, to mi přijde v pohodě a nedůležité pro samotnou Odyssey, ale dát ukončení Ódinovy cesty do Infinity by mě naštvalo a vůči hráčům Valhally by to byl pěkný kopanec.
Odpor vůči Live-service moc nechápu, protože jisté Live-service prvky máme v Assassin’s creed už od AC:Unity.
Jinak ta zmínka o jiném těle… Bylo by dost zajímavé, když máme v současnosti místo Layly Basima, hrát to pokračování za Lokiho. A neříkejte, že vás to taky nenapadlo s tím „jiným tělem“.
Já doufám, že Valhallu uloží ke spánku… Odyssey a hlavně Syndicate pro mě patří k těm nejslabším, ale Valhalla? Teď s láskou vzpomínám na Řecko a Londýn
Těším se na ten menší díl, snad to stihnou letos. Jo a aspoň současnost je v AC po deseti letech zajímavá.
Ty řekněme poslední assasíny mám rád. Putování po nádherné otevřené mapě je fajn relax. A něvěděl jsem že má Valhalla až tak dobrý prodeje. Zato jsem rád že se tenhle typ her líbí a těm co ne jsou jen křičící hlouček. Ale tohle je na mě už moc ulítlý. Abych jezdíl po mapě kde lítají hory nebo co a z postav místo krve stříká láva… to asi nedám Navíc mám problém stihnou dohrát základní hru než vyjde další, což považuju za plus téhle série
Už by to popravdě chtělo něco jiného, neco co se zase bude trochu víc blížit reáliím, než tyhle odklony směrem k většímu a většímu mystičnu. ACC u mě vždycky vynikalo tím, že se příběh hodně opíral o události, které se udály ve skutečnosti.
S tím naprosto souhlasím, odskoky do mystična nebo do „reality“ (budoucnosti) jsou ok jako chvilkové ozvláštnění v hlavní hře, ale všeho moc škodí. AC je nejlepší, když se soustředí na jedno historické období a jednu hlavní postavu v něm.
Za mě slušné DLC, příběh i postavy fajn, Svártalfheim taky vypadal dobře, trpaslíci nepocházeli z Ugandy jako tomu bude v připravovaném LOTR seriálu, to je taky plus. Hudba parádní, Stephanie už skládala soundtrack k Siege of Paris, ale až tady si mě získala. Navíc Einar Selvik nazpíval další 3 nové písně ke hře (vyšlo na samostatném albu) a je to prostě radost poslouchat. Úplně nevím, co se očekává za takovou velkou inovaci od DLC ke hře, aby to teda jakože změnilo hratelnost tak moc, že by to nebylo jako základní hra? No nevadí… jinak ta herní doba, 22 hodin mi trval komplet příběh, celá mapa, vedlejší questy a achievementy. Dalších 4-5 hodin byly souboje v aréně u valkýry Káry. Podle konce tipuju, že by mohlo být ještě jedno DLC z mytologie. Co mě osobně zamrzelo, tak méně implementace pravé mytologie. Proč třeba nemá Havi svého koně Sleipnira nebo proč když vypustím svého havrana, tak mu říká stále Sýnin a ne jménem svých dvou havranů. Takové drobnosti by určitě zase více umocnili atmosféru ve hře. Ale 7/10 je adekvátní pro člověka, co si AC rád zahraje i v dnešní době.
Velmi zasvěcené zhodnocení, děkuji
10 hodin stejné nézáživné šablony za 40 euro? To si z hráčů Ubisoft dělá nefalšovanou p*del
Pro ty, co dali mínuska. Vám to přijde v pohodě? U hry, která má season pass a ještě mikrotransakce? S těma slibama, kde „slibovali třicetihodinový epos plný nových nepřátel a mechanik“. Mi přijde, jak kdyby lidi s těmahle věcma u Ubisoftu už prostě počítali a byly jim ukradený Když to od novinářů bude dostávat všude 7/10 (z 28 recenzí na metacritic), tak se nikdy nic nezmění.
Sám jsem do Origins dal asi 120 hodin a bavil jsem se, ale i navzdory výborně provedeným světům, který fakt umí, nemám vůbec chuť se pouštět do dalších dílů, protože vím, že mě čeká úplně to stejný a hlavně hromada zbytečnýho balastu okolo. A jejich, v poslední době průměrný příběhy, tomu taky moc nepomáhají. Když vezmu Valhallu, kde prostě v Anglii jezdíte od krále ke králi a pomáháte ho dosadit na trůn a takhle pořád dokola, což je už jenom z hlediska logiky a zasazení úplnej nesmysl. Na odreagování a vypnutí po práci je to třeba fajn, ale mrzí mě, že studio, který na to má prostředky a dřív patřilo ke špičce, se nesnaží udělat věci jinak a zábavněji, protože by to rozhodně šlo a nemyslím, že by to byl u hráčů propadák. Otázka, čím to je.
Odpověď přicházi z tvé otázky.
Stačí, oni nehledají něco nového. Chtějí třistapadesátý díl rychle a zběsile, Ubisoft se zaměřil na tuhle sortu lidí. A bohužel, téhle sorty lidí je víc. A genruje víc peněz.
Upřímně? Dělal bych to samé…
Je to komfortní hra? Check
Je to cool? Check
Vypadá to dobře? Check
Chalange? Upřimně, kdo dnes hledá challange.(A ne Elden Ring je jen dobrý marketing, i přesto, že je to dobrá hra)
Herní průmysl je jeden z nejvic vydělečných projektů vůbec. Dnes lidi koukají na netflix a kosí nepřátelé.
Easy peazy…
Souhlasím, jen s jednou drobnou poznámkou: Elden Ring měl velmi minimalistický marketing ve srovnání s většinou AAA her. Dokonce byly fáze, kdy si lidé dělali legraci, že ta hra ani ve skutečnosti neexistuje/nevyjde. Její úspěch opravdu nemá s marketingem moc společného, pokud tedy nemyslíte VIRÁLNÍ „marketing“ mezi hráči samotnými
Ano, bavím se spíše o tom virálním marketingu a hypu kolem Fromsoftware.
Samozřejmně naprosto zasloužený hype.
Musím mít nějaký postup v základní hře, abych se mohl pustit do tohoto přídavku? Nebo takhle, od jakého levelu je to otevřené?
To už si nepamatuju, ale máš to řečeno v tomhle videu s CZ titulky
DLC obsahuje mechaniku, která umožní okamžitě skočit na požadovanou úroveň pro DLC obsah (tuším 340). Aktivovat ale lze pouze ve vaší vesnici, takže za sebou musíte mít alespoň úvodní hodiny hlavní hry.
Nechci kecat, ale myslim ze tam byl power limit 350 …