Následující text hodnotí pouze kvalitu PC portu, nikoli hru jako takovou.
Pokud vás více zajímá samotná hra, můžete si přečíst naši recenzi PS5 verze.
Pomalu se mi tomu nechce věřit, ale od vydání hry Ratchet & Clank: Rift Apart uběhlo už něco málo přes dva roky. Insomniac nám tehdy nadělil jednu z prvních PS5 exkluzivit, která je i do dnešních dní jednou z nejlepších ukázek toho, co nejnovější konzole od Sony dokáže. Nicméně Ratchet nevyniká jenom po technické stránce, především nabízí zábavnou hratelnost, skvělou hudbu a fantastickou grafickou stránku, jež skutečně vypadá jako animovaný film, který se ale renderuje v reálném čase. Pokud se chcete dozvědět víc o hře jako takové, doporučuji si přečíst recenzi PS5 verze od Martina Zavřela. Já se totiž zaměřím na nově vydaný PC port a jeho silné i slabé stránky.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5
- Datum vydání: 26. 7. 2023
- Vývojář: Insomniac Games, Nixxes Software
- Vydavatel: PlayStation PC LLC
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: Ano (titulky)
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 39 GB
- Herní doba: ~12 hodin (hlavní příběh)
- Cena: 59,99 € (Steam)
Testováno na sestavě:
- Procesor: Intel Core i5-13600K
- RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
- Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080
- Úložiště: Solidigm P44 Pro (1TB NVMe PCIe 4.0 SSD)
DirectStorage v akci
Od konverze jsem měl relativně vysoká očekávání. Přece jen ji mělo na starost nizozemské studio Nixxes, jež s Insomniacem nespolupracuje poprvé. Loni už vydali PC porty obou Spider-Manů, které byly na velmi solidní úrovni. Už od začátku ale bylo jasné, že to tentokrát vývojáři nebudou mít jednoduché. Hra je silně založená na rychlém načítání a přesouvání mezi světy, ale ještě donedávna tady nebyly technologie, jak něco takového umožnit i na PC. Naštěstí Microsoft přišel se svým API DirectStorage, jež dokáže mnohem lépe využít rychlosti NVMe SSD a v nové verzi 1.2 také podporuje dekompresi přes GPU, což značně uleví procesoru.
Pokud nepočítáme Forspoken (které používalo ještě starou verzi DirectStorage bez GPU dekomprese) a nedávno vydaný Portal: Prelude RTX, je Ratchet skutečně první plnohodnotnou ukázkou toho, co tato technologie dokáže. A výsledky jsou poněkud smíšené. Předem je třeba říct, že skutečný potenciál NVMe disků zůstal nevyužit, protože ačkoli načítání z menu do hry je skutečně rychlé, přesouvání mezi světy ne zase tolik a mezi PCIe 3.0 a 4.0 je prakticky nulový rozdíl.
Především to ale znamená jednu věc, PS5 verze má zkrátka navrch, a pokud nedojde k nějakému vylepšení na straně vývojářů, momentálně neexistuje způsob, jak mít přesun mezi dimenzemi tak rychlý jako na PlayStationu (hru jsem nicméně testoval v režimu Performance RT, kde nenabízí takovou vizuální kvalitu, jaká je možná na PC). Čistě časově to není až tak velký rozdíl, ale občas to i na SSD způsobuje lehké záseky, případně se hra sice hýbe dál, ale zastaví se Ratchet, což nepůsobí moc dobře.
Pokud máte pouze SATA SSD, načítání ve všech ohledech bude pomalejší, ale stále relativně hratelné, nicméně musíte počítat s ne úplně malým stutteringem po načítání větší porce assetů. Skutečnou výzvou je pro Rift Apart klasické HDD. A ano, hru na něm skutečně pustíte a nefunguje úplně špatně. Ideální způsob, jak si hru užít, to ale rozhodně není. Načítací časy a přesouvání mezi světy je sice rychlejší, než bych čekal (zřejmě díky DirectStorage, jež má podporu právě i pro klasické pevné disky, a hra dokáže efektivně využít velkou porci RAM a VRAM), nicméně stále musíte počítat s velkými pauzami a i během hraní častým stutteringem, když disk jednoduše nestíhá. Nejednou se vám stane, že dojde k záseku i uprostřed cutscény, takže se audio desynchronizuje.
Škálovatelné nastavení
Když se ale přesuneme k výkonu, tam se rozhodně Nixxes má čím chlubit. Povedlo se jim vytvořit dostatečně škálovatelné nastavení tak, že hra nabízí grafická nastavení ještě o krok dál než PS5 (k tomu se dostanu), ale zároveň mysleli i na málo výkonné sestavy a umožnili grafiku opravdu hodně přiškrtit.
K tomu všemu navíc můžete očekávat plnou podporu upscalingu: k dispozici je DLSS od Nvidie (pokud máte kartu RTX 20 a výš, samozřejmě doporučuji použít), FSR od AMD, XeSS od Intelu (nabízí lepší vizuální kvalitu než FSR a je také k dispozici na všech kartách, takže doporučuji pro majitele GPU od AMD i Intelu, kde je navíc dostupná lepší verze této technologie) a nakonec vlastní upscaling od Insomniacu. Majitelé grafických karet řady RTX 40 se mohou těšit i na technologii Frame Generation, která funguje bez problémů.
Pochválit musím rovněž plnohodnotnou podporu ovladače DualSense, byť u first-party hry od PlayStationu by to asi měla být samozřejmost. Zrovna Ratchet využívá haptiku i adaptivní triggery opravdu skvěle, takže pokud ovladač vlastníte, neváhejte ho připojit. Nic vám ale samozřejmě nebrání v hraní s jiným ovladačem či na klávesnici a myši, ani tam jsem na žádný problém nenarazil.
Jak už jsem zmínil, hra nabízí oproti PS5 verzi několik vylepšení. Je to například vyšší možná denzita NPC, vyšší kvalita textur, vyšší vykreslovací vzdálenost či úplně nové nastavení ray tracingu v podobě RT stínů a ambientní okluze. Pokud ale chcete mít skutečně všechna nastavení na maximum, budete potřebovat velmi silný stroj. Osobně jsem na 4K rozlišení a nejvyšší grafické nastavení potřeboval zapnout DLSS v režimu Balanced, abych se dostal na relativně stabilních 60 FPS. I tak ale v náročnějších pasážích (především při různých výbuších a střelbě během soubojů) frame rate mohl spadnout až někam k 50.
A dejte si pozor na VRAM, protože samotná hra sice na max ve 4K využívá „jen“ něco přes 12 GB, ale musíte počítat i s různými programy běžícími v pozadí, které budete chtít ideálně omezit na minimum. Na druhou stranu musím pochválit vývojáře za to, že zde není žádný traversal stuttering či záseky způsobené kompilací shaderů.
Poslední věc k výkonu, hra bohužel neobsahuje vyloženě uzamknutí frame ratu. Můžete ho zapnout pouze skrz dynamické rozlišení v podobě cílových FPS, nebo přes V-Sync na plný či poloviční refresh rate. Pokud nicméně nechcete V-Sync ani dynamické rozlišení, budete muset použít nějaký externí program. Doporučil bych RivaTuner, přes který si rovněž můžete zapnout ukazatele FPS a další zajímavé statistiky, ten mi fungoval výborně s konzistentním frame pacingem. Naopak při uzamknutí v Nvidia panelu jsem měl s časy mezi snímky celkem problémy.
Spousta problémů
Zatím jsem o portu mluvil relativně pozitivně, ale bohužel ne vše je ideální. Hra má totiž velkou porci menších i větších problémů. Jedním z takových obecných jsou pády, kterých bohužel není úplně málo. Hra mi jednou spadla už při spouštění, což by až tak nevadilo, ale zároveň jsem měl několik úplně náhodných pádů během hraní. Nepřišel jsem ani na důvod, protože hra nevyhodí žádnou chybovou hlášku, zkrátka se zasekne a vypne.
Dalším poměrně zásadním problémem je masivní propad FPS při změně nastavení, což mi výrazně zkomplikovalo testování. Doporučuji po jakékoli změně restartovat hru, jinak z toho bude skutečná slideshow a čím víc nastavení budete měnit, tím horší to bude.
Tím to bohužel ani zdaleka nekončí. Jedním z nejvýraznějších problémů jsou problikávající odlesky ve vodě, což působí opravdu velmi rušivě, protože je problém přítomný úplně na všech vodních plochách ve hře. Dokud nebude vydána oprava, nabízí se dvě řešení: buď úplně vypnout RT odrazy i SSR, což ale znamená, že se budete muset obejít úplně bez odlesků a voda nebude vypadat vůbec hezky, nebo můžete přepnout ambientní okluzi na SSAO, nicméně tím přijdete o jednu z výhod v podobě RTAO. Nemluvě o tom, že ani třetí využití RT v podobě stínů nefunguje, jak má, a v některých ohledech tak vypadají dokonce hůř než na PS5.
Rušivě působily také nekvalitní textury. I pokud zapnete nejvyšší nastavení, některé textury se zkrátka vůbec nenačtou, týká se to například materiálu na různých postavách a dalších poměrně důležitých věcí, které jsou docela zjevné. Ideální není ani UI, jež se nejspíš v některých částech nerenderuje ve 4K, protože například názvy planet i jiné texty byly často rozmazané.
Narazil jsem také na různé „menší“ problémy jako problikávání jednoho typu nepřátel, zaseknutí postavy v objektu, zaseknutí nepřítele v zemi (což mi výrazně ztížilo dokončení úkolu), zaseknuté UI elementy na obrazovce, a to klidně i přes půl mapy, objekt překrývající obchod se zbraněmi, takže jsem neviděl na text, doskakování stínů a objektů či nedokončování některých dialogů během hraní (ne v cutscénách), které se občas přeruší uprostřed věty a následně se už buď nezapnou vůbec, nebo jedou úplně znovu.
Mezi slepými jednooký králem
Přestože jsem zde vyjmenoval hromadu problémů, ve výsledku musím říct, že PC port Ratcheta patří k tomu nejlepšímu, co jsme tu letos měli. Ale radost mi to vůbec nedělá, protože to říkám jen proto, že se dá vůbec hrát. Oproti katastrofálním konverzím, kterých jsme byli letos svědky, je tohle od Nixxes skvěle odvedená práce. Je to však jen výsledek příšerné situace okolo PC portů, jež je zkrátka natolik špatná, že i silně problémový, ale funkční port se dá brát jako určitá výhra. Nic to nemění na tom, že je třeba vyladit ještě spoustu problémů a vývojáři měli dostat několik týdnů navíc pro doladění většiny chyb. V této chvíli rozhodně doporučuji s koupí počkat, než vyjde pár opravných patchů.
Recenze
Ratchet & Clank: Rift Apart (hodnocení PC verze)
PC verze Ratcheta je sice v aktuálním stavu hratelná, což je v dnešní době vlastně velký úspěch, avšak zatím má příliš mnoho problémů na to, abych ji mohl plně doporučit. Vývojáři z Nixxes postavili solidní základy, ale ještě nějakou dobu potrvá, než se jim podaří vyladit všechny chyby, kterých není vůbec málo.
Líbí se nám
- Silně škálovatelné nastavení
- Větší využití ray tracingu a další výhody oproti PS5 verzi
- Nabídka všech upscalovacích technologií a generování snímků
- Plnohodnotná podpora ovladače DualSense
- Rychlé načítání funguje dobře...
Vadí nám
- ...ale zaostává za PS5 verzí a nevyužívá rychlost SSD naplno
- Náhodné pády a "nutnost" restartovat hru po změně nastavení
- Spousta vizuálních a audio problémů, které kazí zážitek z hraní
Říkám to pořád.. ty nejlepší hry by měli zůstat na playstationu a Nintendu a neplést se na PC, kde si akorát kazí pověst, viz tento a hromada dalších portů..
Hra běží parádně. Ti troubové co tu plácají jako Sony lhala ohledně SSD tak by si měli dát facku a mokrý hadr na hlavu hlavu. Za prvé by si to měli zahrát aby zjistili proč je potřeba SSD a za druhé stačí se podívat na rozbor od digital foundry jak staré HDD hru „zvládá“. Optimalizace se velmi povedla. Velmi kladné hodnocení na Steamu mluví za vše. Ve srovnání třeba s JEDI Survivor, Callisto Protocol nebo Dead Space je tohle excelentní port. Jediné co vypadá zvláštně jsou RT stíny ale to ještě doladí. Ono když se vypnou tak to i tak vypadá top.
Hra běží naprostá paráda RTX4080, I7, m.2 ssd na max detail s RT, jsem tak v půlce jede to na 144 fps (3440×1440 21:9) zatím nebyl jediný problém , mám to i na ps5 a rozdíl krom tech fps dá se říct žádný stejná nádhera ale pokud přemýšlíte jestli koupit PC za 60 tis. + monitor nebo PS5 za 11 tis.+tv tak poměr vykon/cena při stejné kvalitě je jasná volba PS5.
Tak je jasné, jakékoli silné PC je poměrem cena/kvalita obrazu proti PS5 v silné nevýhodě.
A teď už je PS5 i levná.
Obecně jsem zkoušel sestavit PC na úrovni PS5 a šlo by to cca od 17-20tis kč.
Počítače za 60 jsou prostě pro lidi co jsou přesvědčeni, že PC za 60 je přesně 3x lepší než PC za 20
PC za 20tis. nikdy nezvladne AAA hru s RT efekty na 30-60 fps myslím bude pro hraní v 1080p na nižší -střední detail zaleží na hře a tak srovnavat s PS5 se myslím nedá, mám přímé srovnání doma PS5 + oled tv vs PC cca 60tis. rtx4080 + qd-oled monitor 21:9 rozdíl , ps5 tři možnosti nastavení (bez RT- 60fps 4K rozlišení, s RT -30fps nižší rozlišení a něco mezi s RT 50fps a snížené rozlišení a efekty) PC nastavení velké možnosti nic méně většinou na max s RT při nativním 21:9 3440×1440 rozlišení, velká nevýhoda a problém oproti PS5 je technický stav her které v drtivé většině mají problém s padáním hry a různým zásekům a zamrznutí , což na PS5 neexistuje a také ten vopruz se spouštěním hry kdy potřebujete mít naistalován minimálně dvě aplikace online přes které musíte být přihlášeni a hra se vám ověřuje (STEAM+ EAapp nebo ORIGIN nebo Uplay apod….) Až příští rok vyjde PS5 PRO která má být údajně 2x výkonější bude koupě drahého herního pc úplně zbytečná a PS5 už svými exklusiv hrami a výkonem jakékoli pc převálcuje.
Na RTX 3060Ti ve 1080p 80fps na high bez problémů, nechápu ty mínusy. Hra jede skvěle, nepadá a na nějaké výrazné bugy jsem nenarazil. Za mě jeden z těch lepších portů.
Protoze 4k… lidi sou presvedceni, ze jim to prumerna karta za 10-15t musi zvladnout na 4k + 60+fps + rtx a vse vymaxovat… proste dementi
Mám dohráno a hra mi nespadla za celou dobu ani jednou. Narazil jsem na pár bugů, kvůli kterým jsem musel restartovat na poslední uložený checkpoint. Jinak absolutně žádný problém. Nemůžu se ubránit dojmu, že si opět stěžují lidi s bramborama místo PC, ve kterých mají akorát bordel…
Vyjádřím se tady, ale objevilo se tu spoustu podobných komentářů. Předmětem kritiky v recenzi není výkon, naopak chválím možnosti v nastavení (jejich škálovatelnost, takže hra jde rozjet i na slabších strojích) a absenci stutteringu.
Audiovizuálních chyb jsem měl ale opravdu hodně, a to do té míry, že mi zážitek hodně znepříjemnily, zvlášť když kvůli nim nelze pořádně využít hlavní přednosti PC verze (v podstatě žádná implementace ray tracingu nefunguje, jak má, a textury se nenačítají správně).
Rychlost načítání je pak podle mě sice dostatečná, ale vzhledem k nulovému rozdílu mezi PCIe 3.0 a 4.0 (a srovnání s PS5) je jasné, že by z NVMe SSD šlo vytěžit víc. Samozřejmě je otázka, zda je problém na straně hry, nebo DirectStorage.
Co se týče pádů, tak to je hodně o štěstí, osobně jsem měl ale vyšší jednotky, a to už mi přijde docela závažný problém na to, abych nad ním jen mávnul rukou. Stejně tak mi přijde jako závažný nedostatek v podstatě nutnost restartovat hru po změně nastavení.
Třeba se to časem to rychlé načítání vyřeší za sebe bychto raději dal na PS5
No najlepšie opäť počkať na nejaké opravy. Dať 60& určite nie.
Taky mi to jede bez problémů takže jsem nechápal ty stížnosti všude. Za 7h hraní mi to spadlo 2x. High+RT high bez Shadows (protože nefungují řádně) 80-90 fps mám je to smooth. Jen ty textury občas blbnou. S audiem jsem měl problém jen na začátku. Jinak cajk.
Viděl jsem technický rozbor od DF a není to nejlepší port ale určitě ten nejlepší který letos vyšel. Je to hratelné a určitě se dá opravit. Ratchet je srdcovka toho jsem se nahrál jako malej až moc 😀 není to perfect ale jsem happy.
Možná si všichni hrají s nastavením bez restartu ono to je fakt otravná nutnost i při změně jedné blbosti já snížil textury a ono to po chvilce jelo hůř po restartu mnohem líp takže vždy restartovat bohužel.
Na 3080ti zatím vše bez sebemenšího problému či pádu.
No, jeste ze mi staci 1440p 60fps + rtx
Tohle si nechám s radostí ujít.
Pro mě hra jede absolutně 100% 60fps 1920×1080 medium to high details na 5700xt + 5 3600, ale všude čtu že lidem to beží špatně což fakt nechapu
no jo no … hry zdrazujeme kvuli tomu aby bylo vse lepsi a vymakanejsi .. a zatim tu mame samou problemovou hru az na jednu dve vyjimky , ktere ale zase nemaji nijak extra detailni grafiku …
kazdopadne me to s 6700xt a 5800x3d , pada obcas i na 20fps . Vetsinou to bezi 40 – 60 a obcas 100 .. je to hodne divny . nadruhou stranu furt lepsi jak TLOU , to sem nemohl hrat 24h od zakoupeni ..
grafika postav spatna neni ale jinak to neni nic extra a co se tyka tech mensich detailu , tim myslim treba pri rozbijeni krabic , tak mi to prijde hrozne moc .. az preplacany .. nic hezky vizualniho ..
ale pribeh je samozrejme dobry . ale cena by mela spanout tak na 30e a jeste bych premyslel . todle uz je od vsech moc … chteji za nedodelany produkt fakt hodne penez …
Další zmršenej port. Nedělá to Sony záměrně? Jakože tady si kup hru, vyzkoušej a až tě přestanou bavit neustálý bugy, tak si kup PS5 a zahraj si ji pořádně.
Hra mi spadla všehovšudy 2x za asi deset hodin co mám nahráno. 4k a 60fps i na 3060 takže není nač si stěžovat. A hra je úžasná….Za mne 9/10..Šestka ani omylem
Přečetl sis ten první řádek?
Určitě to dělá schválně. Fuck off sony, hlavně ty lži ohledně hdd, že to prý nepojede atdddd. Už toho mám dost. Přestaňte nám pořád cpát ps a jejich hry!!
Ty ses taky kuba…. Tak si běž hrát kuličky
Tohle jsem nehrál, takže nemůžu úplně soudit stav hry, ale spíš to bude s tím stavem 50/50, jak to dneska bývá pomalu zvykem. Třeba GoW, Days Gone a Spiderman fungovali mně na 1080 bez problému, ale poslední 3 hry – Uncharted, TLoU a teď Ratchet patří k těm horším, no.
Zrovna Uncharted 4 a spinoff jedou dle mého dost dobře.
Za mě to teda první dny nejelo moc dobře. Sice jsem měl většinu hry plynulý zážitek, ale když bylo víc akce a nepřátel, střelba a výbuchy, tak jsem se dostal z 60 FPS na takových 30, u spioffu klidně i pod 30. Za to takové GoW a Spiderman, který jsem hrál taky day one si drželi svůj framerate po celou dobu. Days Gone jsem hrál až měsíce po vydání, ale i tak jsem byl překvapen, že při hordě 100 a více zombie jsem žádný pokles FPS neměl.
Imho se tyhle hry vydávají hlavně kvůli dlouhověkosti PC platformy. Tudíž vyvojáři to v pohodě a klídku opraví, a Ratchet a Clank bude na PC vydělávat ještě 10 a víc let odteď, a na tom nic moc tahle prvnotí nedodělanost nezmění.
si pobavil