Pokud jste na přelomu tisíciletí vyrůstali či žili v naší malé republice a již jste patřili k hráčům videoher (předně teda her ze žánru RPG), určitě jste někdy přišli do styku se sérií Gothic od německého studia Piranha Bytes.
Série, jejíž první díl učaroval neskutečné množství hráčů svojí ignorací klasických trop ze žánru hrdinských fantasy, nabízející nekompromisní bojový systém, neortodoxní prostředí trestanecké kolonie, tři zajímavé frakce, a hlavně neskutečně dobrodružný pocit z explorace. Dvojka následně přidala ostrov Khorinis, vyměnila ústředního záporáka za draky a celkově byla o něco rozmáchlejší, avšak stále neztrácející své neodolatelné kouzlo (datadiskem Noc havrana ho dokonce ještě navyšuje).
Neúspěch třetího dílu (jenž jsem ale stejně časem vzal na milost) ale způsobil to, že studio začalo trochu přešlapovat na místě recyklací své doposud fungující formule. A zatímco se jim to u prvního dílu Risen poměrně ještě dařilo, tak v následujících pokračováních a ve fantasy/sci-fi hybridu Elex jsem jim to přestal „žrát“ i já. Tím nastartovala má nemalá frustrace z toho, že z žádného RPG nebudu mít takovýto podobný pocit. Nejblíže jsem u něho byl při hraní japonského Dragon’s Dogma (titul, jenž celým svým srdcem miluji), avšak stále to nebylo úplně to samé.
Nicméně již nějakou dobu jsem pokukoval po titulu s názvem Outward, které má na starosti malé desetičlenné studio Nine Dots. To sice z marketingových materiálů nevypadá příliš vábně, avšak po zhlédnutí několika videí si uvědomíte, že přeci jen za vaši pozornost dost možná stojí, pročež jsem se ho nakonec rozhodl zakoupit. A ihned od začátku jsem si říkal, že tady se jedná o duchovního nástupce prvních dvou dílů Gothica, jenž ale přichází i se svými nápady, které to posouvají ještě dál.
Tvrdý život ve fantasy světě
Jak jsem již řekl, hlavní esencí prvního (ale docela i druhého) Gothica bylo naprosté „kašlání“ na pravidla a stereotypy hrdinských fantasy, kdy jste hráli za obyčejného bezejmenného trestance, jenž ve skutečnosti nebyl nijak zvlášť odlišný od ostatních. A přesně takhle to je i v Outward!
Vaši postavu si sice vytvoříte v jednoduchém editoru postavy a taktéž si ji i pojmenujete, avšak jinak jste zcela obyčejným obyvatelem vesnice. Vaše dobrodružství začíná tím, že jednoho dne se probouzíte ve svém domě, který jste zdědili od babičky. Jakmile vyjdete ven, čeká na vás rozzuřený dav, jenž si žádá vaše vyhoštění z vesnice, jelikož jste už poměrně dlouhou dobu nezaplatili svůj povinný příspěvek. Dostanete tedy přesně 5 dní na to, abyste splatili svůj dluh, jinak přijdete o střechu nad hlavou. Od této chvíle jste vrženi napospas otevřenému světu (rozděleného do jednotlivých lokací), v němž si musíte sami, případně s jemnými nápovědami od místních NPC, poradit.
Dostanete tedy přesně 5 dní na to, abyste splatili svůj dluh, jinak přijdete o střechu nad hlavou.
Je tedy zcela na vás, jestli se rozhodnete svůj dluh splatit či se vrhnete na úplně jiné aktivity s tím, že jednoduše o svůj domov přijdete. Volba je čistě na vás. Pokud se ovšem rozhodnete následovat cestu hlavního příběhu, tak se pořád nedočkáte nijak zvláště rozsáhlého epického příběhu, kdy se vše drží relativně při zemi. Jednoduše stále máte pocit, že děláte docela běžné věci, které jsou v tomto světě na naprostém pořádku. Žádný příběh o záchraně celého světa apod.
Strach z neznáma
Z hlediska stylu vyprávění a zasazení si tedy Outward s Gothicem nic nezadá a naprosto identická situace je to z pohledu explorace. Nejsou zde tedy žádný ukazatele, kam máte jít, a pro nalezení cíle musíte pečlivě pročítat textová zadání a hledat rozcestníky. Mapu u sebe sice máte, avšak taktéž na ní nevidíte, kde se zrovna nacházíte, takže se velmi brzy musíte naučit orientovat podle různých lokalizačních bodů. Chybí i jakýkoliv systém rychlého cestování, takže všude musíte dojít poctivě pěšky.
Nejsou zde tedy žádný ukazatele, kam máte jít, a pro nalezení cíle musíte pečlivě pročítat textová zadání a hledat rozcestníky.
To samé platí i pro jednotlivé nepřátele. Při prvním setkání s nimi vůbec netušíte, jak jsou silní, takže musíte být opravdu opatrní u každého střetu a postupně se učit, co si můžete dovolit a co ne. Stejně jako v německé legendě. K tomu jsou ale přilepeny zajímavé survival mechanismy, na které je třeba si dávat pozor. Musíte tedy čas od času pít, jíst, kontrolovat vaši teplotu a spát. To v tomto typu hry dává překvapivě velký smysl a nutí to hráče řešit další věci a být neustále ve střehu. Samozřejmě se postupem času může stát, že to některé hráče může unavit a otravovat, avšak mně to z nějakého důvodu vyhovuje, a to jsem ve většině případu proti těmto prvkům.
Soubojový systém
I souboje se nesou ve stejném náročnostním duchu. Samotný systém bojů se velmi inspiruje v Dark Souls sérii, kdy se učíte pohyby nepřátel, uhýbáte se jim a v momentě klidu zasadíte ránu. Nekompromisnost titulu je tedy na svém místě i zde, ačkoliv je samotný systém boje se zbraní takový nemastný neslaný.
Samotný systém bojů se velmi inspiruje v Dark Souls sérii, kdy se učíte pohyby nepřátel, uhýbáte se jim a v momentě klidu zasadíte ránu.
Jenomže změna přichází v systému kouzlení. Zatímco v Gothicovi jste si vybrali dané naučené kouzlo či svitek a následným stiskem klávesy seslali, tak tady se tvůrci skutečně vytáhli s příjemnou komplexností. Nejen, že ke kouzlení potřebujete mít u sebe požadované suroviny (kterých není mnoho a jejich cena je nemalá), ale pro lepší účinky musíte i jednotlivá kouzla kombinovat, čímž dosáhnete ještě více devastujícího účinku. Zároveň ale many je poměrně málo (na úkor many se omezuje stamina a životy), takže si musíte pekelně rozmyslet, kdy je používat. Jednoduše geniální. Zároveň zde neexistují žádné levely, takže veškeré schopnosti, kouzla, výbavu (které je opravdu mnoho druhů a typů) můžete užívat ihned, jakmile je získáte, případně si je budete moci dovolit (peníze jsou tady opravdu důležitou komoditou).
Kamarád mi schází čím dál víc!
Nicméně pokud by vám obtížnost přišla až příliš náročná, existuje zde jistý způsob hraní, jenž by vám průchod přeci jen mohl trochu usnadnit. Tím je kooperace s dalším hráčem (lokální či online). Za její pomoci se otevírají zcela nové taktické možnosti a samotné souboje se přeci jen o něco usnadní. Se správným kamarádem se ale umocní zábava.
Za její pomoci (kooperace) se otevírají zcela nové taktické možnosti a samotné souboje se přeci jen o něco usnadní. Se správným kamarádem se ale umocní zábava.
K tomu titul v tomto režimu oplývá poměrně super mechanikou, a to takovou, že se získaný loot nijak nedělí. Já vím, já vím. Však tohle je věc, která většinu hráčů štve, avšak díky zaměření celé hry mi sem tak nějak zapadá, jelikož se tímto přidává jistý prvek výjimečnosti a kompetice, což je jednoduše příjemné, stejně jako místní hudba, která je jedním slovem brilantní.
Má to chyby, ale co
Naprosto si uvědomuji, že předcházející odstavce zní až příliš optimisticky a nadšeně. Vím to a samotná hra má určitě obrovské množství chyb a nedodělků. Optimalizace pořád poměrně zlobí, vizuální stránka by někomu mohla přijít příliš zastaralá (ačkoliv dokáže vyčarovat opravdu nádherné krajiny) a někteří zase nebudou spokojeni s oním průměrným soubojovým systémem.
Takhle bych mohl pokračovat poměrně dlouho, ale ten pocit dobrodružství, ten strach z neznáma, to kašlání na pravidla hrdinské fantasy a ten geniální systém kouzlení, to jsou jednoduše věci, které v dnešní době nabízí jen opravdu málo her a díky nimž jí budete schopni tak nějak zvráceně odpustit to všechno zlé. Tím spíše pokud se řadíte právě k fandům onoho německého klenotu, kterémuž je Outward skutečně takovým neoficiálním duchovním pokračováním.
Případní zájemci si mohou Outward zakoupit ve verzi pro PC (na Steamu za 999 Kč), PlayStation 4 (za 999 Kč) a Xbox One (nyní ve slevě za 399,60 Kč – normálně za 999 Kč).
Článek není recenzí, nýbrž komentářem.
Ta hra neskutečně člověka pohltí že ani neřeší že to není zrovna graficky skvost. Bohužel v té hře je tolik chyb že mě naprosto odradily to hrát. První věc systém spawnu po smrti je naprosto příšerný, další věci bugy. Věci se Vám jednou spawnou přímo u huby, po další zase někde mimo asi podle toho kde Vás zabijí a co, jestli banditi jdete do šatlavy jestli zvíře narodíte se někde o podál s věcmi u sebe. Jenže stalo se mi že mě zabil v hoře na manu drak ok spawlo mě to u těch týpků dole, a batoh vtahu věci vtahu, nikde nic. obešel jsem celou horu a nic. Výborně 15 hodin progresu spláchnuto v řiti. Za další umřel jsem v Cierze rikam ok spawnu se a vím že jíst tohle není dobré, spawnete se v hospodě opět půlka věcí vtahu, 200 silverů vtahu. To jako mi je někdo ukradl u mě doma? To snad ne ne? Dál zabilo mě kuře na pláži opět to člověka spawne přes celou mapu někde v řiti a o co horší nemáte věci, nemáte nic(to bych bral je to HC ok doběhnu zpět a tam není nikde nic), nechápu jak mi může zmizet celé brnění batoh, když mě to nespawne u banditů, ale i tak když vás zajmou ty věci tam pokaždé v baglu jsou někde o podál ve stanu. Tady po několikáté můj armor a věci se uplně vypařily, nebyl rozbitý nic. Jako ta hra má neskutečné kouzlo, boj craft je komplexní to samé že člověk u té hry musí přemýšlet co a kde použít není to jen tupá klikačka. Bohužel ty kraviny okolo spawnu(tím myslím naprosto náhodný místo nemyslím tím vězení to je dobrý nápad) a mizení věcí je příšerně otravné, tupé, a uplně mě to od té hry odradilo. Lézt někde 20 hodin pak smolně chcípnout a těch 20 hodin je v háji to fakt u PVE hry né děkuji :).I tak s cuponem z EPICU to za tich 6 Ecek stojí :).
Také po této hře pokukuji, ale nevím jestli si ji nenechat, až si ji budu moct s někým zahrát. Hru jsem právě nehrál kvůli tomu.
Jak píši v článku, kooperace je takovým jistým „easy“ módem, ale určitě si člověh hru užije i sám. Někdo možná i více.
Musím napsat, Ondro, že jsi mě fakt nalákal. O Outward zatím jen čtu, ale vzhledem k velmi pozitvní cenovce (400 kaček) začínám uvažovat o koupi. Ve hrách ale OPRAVDU nemám rád, když mě nutí do spánku, jídla, pití… Můžeš k tomu napsat ještě několik řádků sem do diskuze? Jak moc je to otravný prvek a jak snadno lze na hlad/žízeň umřít? Díky moc.
Jsem rád, že jsem nalákal, jelikož ta hra si to zaslouží, avšak bojím se, že to následujícím textem zase trochu zkazím.
Každopádně k těm prvkům. Hlavně ze začátku hry jsou tyto prvky poměrně dosti invazivní (rozhodně ale méně, než v klasických survival titulech), avšak musím říct, že se mi asi nikdy na to nepovedlo umřít (a ani nevím, jestli to možné ve skutečnosti je). Nicméně hlad a žízeň s sebou nesou velmi nepříjemné negativní efekty, které hráč rozhodně nechce.
Jakmile se ale vrhnete do prozkoumávání, tak to jídlo a vodu hráč ve skutečnosti řeší tak nějak automaticky tím, že se skrze to zároveň léčí, kdy jen čas od času je dobré se ještě navíc zvlášť napít z vaku s vodou.
Se spánkem je to potom trochu problematičtější, jelikož časem se ono kouzlo táboření zvhrne do rutiny, kterou je třeba používat poměrně často kvůli léčení a dalším věcem (nebo alespoň já ji používal) a skutečně se po několika hodinách zají. Ignorovat nelze ani podchlazení či přehřátí, které dává velké debuffy (nikdy jsem na to ale opět neumřel).
Sečteno a podtrženo jsou ony survival prvky poměrně velkou součástí samotné hry a pokud je ve hrách člověk opravdu hodně nemusí, tak bych tu hru přeci jen asi nedoporučil. Ona celkově ta hra vyžaduje od hráče obrovskou dávku trpělivosti a nervů, ale odměnou je skutečně dost neortodoxní a výjimečný zážitek.
Taky se připojuju, že jsi mě na to nalákal. Minulý rok jsem tomu nevěnoval vůbec pozornost, ale zní to docela lákavě, protože mám rád rpgéčka, kde máš nějakou výzvu a odbočují od standardu. Ale protože sbírám trofeje, tak se trošku děsím toho, že člověk musí projít celou hlavní kampaň bez jedinýho úmrtí
a taky optimalizace na konzolích. Do wishlistu si to každopádně přidám.
S optimalizací na konzolích bohužel nepomohu, jelikož jsem hrál hru na PC a bohužel jsem nenašel ani žádné testy. :/
Každopádně projít hru bez úmrtí musí být fakt výzva.
Nicméně jsem ještě v článku zapomněl zmínit, že hra neumožňuje ukládání a ukládá za hráče, takže pro jednu postavu/průchod existuje jenom jedna úložná pozice, díky čemuž zde člověk musí žít s tím, že jakmile něco zesloní, tak má víceméně smůlu.
Uvědomuji si, že tohle by mohl být pro mnoho hráčů problém, nicméně mně se to neskutečně líbilo, jelikož jsem při prvním průchodu po osmi hodinách přišel skoro o vše moji blbostí, takže jsem musel začít hrát znovu. A to mě baví!
Děkuji za vyčerpávající informace. Aby nedošlo k omylu: já jsem kovaný RPG hráč od konce ’80 let a třeba zrovna Gothic je celkem srdcovka, i když nejvíce tíhnu ke klasickým IZO RPG ze staré školy (to je prostě láska, 3D dobrý, ale takové Icewind Dale, Planescape: Torment, Pillars Of Eternity, Torment: Tides Of Numenera, Tyrrany apod. je prostě jiná kávička – tedy pro mě). Survival prvky mě přitahují (např. Green Hell a chystaná mega-vizuální-pecka Among Trees), ale bohužel (pro mě) je jen málokterá hra dostatečně vyvážená a autoři zcela nepochopitelně tyto nutné prvky (žízeň, hlad, spánek, zranění, různá vyčerpání a nemoci aj.) velice špatně a necitlivě vkládají a dělají tak z her absurdní, nekončící koloběh a maratón v polykání hektolitrů tekutin, opulentní žranice a neustálé chrnění…
Mám tím na mysli, že když survival, tak si představuji tedy ale jednoznačně příklon k realitě. A ne, že uplyne ve hře 30 minut, 10x se vystřídá den a noc a než dojdu (v reálu) ke 100 metrů vzdálenému stromu v údolí, musím nutně spořádat 10 okurek, 3 pecny chleba, 5 jablek, 12 mrkví a 1 ančovičku… K tomu zhruba 20x přefiltrovat vodu, abych se nepoblil a na 98 metru nezhebnul na malárii… Plus každých 5 minut musím na improvizovaném ponku (na koleni) vyrobit z 34 pokácených habrů a zhruba 5 kil pazourků 3 sekyrky… A to je bohužel velice častý problém. To není survival, to je prostě nehorázný opruz. Osobně nemám zapotřebí hrát hry, kde musím ukojit 158 potřeb – na to mi stačí bohatě skutečný život… Čili právě u těchto her se vždy ptám jak citlivě jsou tyto prvky zakomponované a jak hodně „kazí“ zážitek objevitele. Protože u mě osobně je průzkum ve hrách zcela na prvním místě. Co se mi ale nelíbí je to, že mě právě někdo neuvěřitelným způsobem limituje bezpočtem požadavků a než ve hře prozkoumám jednu neškodnou jeskyni za první vískou, tak mě to stojí 3/4 života, stamina na nule, batoh vyžranej a vodní zdroj nikde…
Nicméně jsem si Outward objednal. Za ty 4 kilča ten „risk“ stojí.
Tak snad se ten risk vyplatí a bude nás zase o jednoho více, co s tou hrou mají love/hate vztah.
Určitě!
Kde to jde koupit za 400 ?
Heuréku znáš, Dildo?
Nejnižší cenu vidím 579 Kč. Tak nevím….. :/
https://hry-pro-pc.heureka.cz/outward/#o=2
Na Fanatical se dá teď sehnat za 14€ což je něco pod 400kč.
https://isthereanydeal.com/game/outward/info/