Dnes je to přesně jednadvacet let od uvedení PS2 na trh v Japonsku. Se svými 150 milióny kusů se poté stala neprodávanější konzolí všech dob. Ano, řeč je o legendární konzoli PlayStation 2, která se nepochybně zapsala do srdcí mnoha hráčů a fanoušků. K dnešnímu výročí si připomeneme podrobnosti ze života téhle mimořádné herní mašinky.
Jak to všechno začalo
První práce na PlayStationu 2 začaly už v době vydání prvního PlayStationu. Oficiálně byla ovšem tahle konzole oznámená 1. března 1999 na Tokyo Game Show a slibovala zpětnou kompatibilitu s původním PlayStationem, vestavěný DVD přehrávač, připojení k internetu a procesor Emotion Engine měl zajistit výkon 6,2 gigaflopů.
Zajímavostí je, že společnost Sony se ohledně tvaru a designu u PlayStationu 2 nechala inspirovat počítačem Atari Falcon Microbox 030/040 z roku 1993. Podobně jako u Atari Falcon, i zde se mohl PlayStation 2 položit vertikálně nebo horizontálně.
Od svého prvního celosvětového vydání 4. března roku 2000 v Japonsku, dosáhl během jednoho dne prodej konzol, her a příslušenství na částku 250 miliónů dolarů. Avšak situace s vydáním PlayStationu 2 místy připomínala tu dnešní. V Japonsku bylo hned po vydání velmi obtížné najít konzole PlayStation 2 v regálech maloobchodníků a konzole se tak stala silně nedostatkovým zbožím. Nakonec se dařilo dodávat do obchodů stále větší počty konzolí a tím si zajistit i větší tržby.
Přestože si v Sony mysleli, že jejich hlavním konkurent pro PlayStation 2 bude Dreamcast od Segy, byly to nakonec jiné konzole. Obrovský úspěch PlayStationu 2 znamenal definitivní konec pro konzoli Dreamcast, jelikož společnost Sega měla velké finanční problémy a musela po pouhých 18 měsících ukončit výrobu své konzole. Dreamcast sice dostával i nadále podporu, nicméně PlayStation 2 se tak na šest měsíců stal jedinou konzolí šesté generace. Tímhle titulem se ovšem Sony nemohla pyšnit příliš dlouho, neboť brzy se na scénu měli dostavit jiní soupeři, kteří se neváhali o prvenství v prodejích porvat.
Cesta na vrchol
PlayStation 2 tedy musel soupeřit s nikým jiným, než s první konzolí Xbox od Microsoftu a s GameCube od Nintenda. Mnoho analytiků přitom předpovídalo těsné shody v prodejích všech konzolí. Xbox měl sice nejsilnější hardware, ale GameCube byla nejméně nákladná konzole. Oproti tomu stál PlayStation 2, který měl teoreticky nejslabší specifikace ze všech tří konzolí. Měl ovšem náskok díky své fanouškovské základně a silnému závazku vývojářů. Mimo jiné PlayStation 2 nabízel DVD přehrávač, kdežto Xbox vyžadoval adaptér a GameCube zcela postrádal podporu pro tuto funkci. To, co nepochybně rovněž pomohlo konzoli PlayStation 2 v prodejích oproti jejím soupeřům byly samozřejmě hry. Počáteční knihovna her pro PlayStation 2 byla považována za průměrnou, což se ovšem změnilo roku 2001. Sony mimo jiné bojovala proti Microsoftu dočasným zajištěním exkluzivních her pro PlayStation 2, jako jsou série Grand Theft Auto a Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty.
Poptávka po PlayStationu 2 zůstala po většinu své životnosti silná a do 31. března 2000 se v Japonsku prodalo přes 1,4 milionu kusů. O rok později se po celém světě prodalo přes 10,6 milionu kusů a v roce 2005 se PlayStation 2 stala nejrychleji prodávající herní konzolí, která dosáhla 100 milionů dodaných kusů, což se jí podařilo do 5 let a 9 měsíců od uvedení. Tímto označením se PlayStation 2 nemohl pyšnit příliš dlouho, neboť o 4 roky později tento rekord překonalo Nintendo DS.
Do července 2009 se celosvětově prodalo 139 miliónů kusů konzole PlayStation 2 a celkem se do konce března 2012, tedy kdy končí životnost PlayStationu 2, prodalo přes 155 miliónů konzolí. Díky tomu se konzole PlayStation 2 stala nejprodávanější konzolí všech dob, přičemž tento rekord ještě dodnes nebyl překonán.
Skutečná životnost PlayStationu 2 ovšem byla oficiálně ukončená 4. ledna 2013, tedy pouhý měsíc předtím, než společnost Sony představila světu PlayStation 4. To je vskutku obdivuhodný výkon.
Tolik možností
PlayStation 2 se mohl pochlubit několika verzemi a revizemi. První novou verzi PlayStationu 2 představila společnost Sony v roce 2004. Štíhlejší a novější tělo konzole neslo název PlayStation 2 Slim a oproti svému staršímu bratříčkovi působil skutečně drobně. Kromě těchto dvou verzí, tedy té klasické a slim, uvedla společnost Sony do prodeje také televizi Sony Bravia KDL-22PX300, která obsahovala zabudovanou konzoli PlayStation 2.
Společnost Sony také vyrobila spotřebitelské zařízení s názvem PSX, které šlo kromě hraní her pro systém PS2 použít také jako digitální videorekordér a vypalovačku DVD. Zařízení bylo vydáno v Japonsku 13. prosince 2003 a bylo prvním produktem společnosti Sony, který obsahoval rozhraní XrossMediaBar. Ačkoliv se produkt na japonském trhu prodával dobře, nikde jinde už potom uveden nebyl.
Některé společnosti, například JoyTech, dokonce vyrobily pro PlayStation 2 LCD monitor s vestavěnými reproduktory, které se připevňují k zadní straně konzole. Umožňovaly tak hráčům hrát hry bez přístupu k televizi. Svým způsobem to připomínalo notebook.
Mezi další příslušenství můžeme zařadit také taneční podložky pro tituly Dance Dance Revolution, In the Groove a Pump It Up a High School Musical 3: Senior Year Dance. Společnost Konami dodávala také mikrofony pro použití s hrami Karaoke Revolution, k dostání byly také duální mikrofony, kytarové ovladače, nebo ovladač bicích sad.
PlayStation 2 bylo možné sehnat v několika barevných variantách. Původní PlayStation 2 disponoval matně černou barvou. Sony ovšem vyrobila několik barevných variací v různém množstvích a v různých oblastech. Mohli jste se tak setkat s PlayStationem 2 v keramicky bílé, světle žluté, metalicky modré, kovově stříbrné, astrální modré, fialové, zlaté a červené barvě. Dostupná byla také růžová v limitované edici, která byla k dostání pouze v oblastech Oceánie a částech Asie.
Hry dělají konzoli
Člověk může mávat technickými specifikacemi, jak chce, ale pro hráče jsou stejně nejdůležitější samotné hry. Vždyť konzole přece jsou o samotných hrách a jinak tomu nebylo ani u PlayStationu 2.
Sony svým hráčům nabídla některé obzvláště významné exkluzivní tituly. Oblíbené se staly především tituly ze série Grand Theft Auto, Final Fantasy a Metal Gear Solid. Nejprodávanější hrou na PlayStation 2 se s více jak 17 miliony prodaných kopií stal legendární a nepochybně všem známý titul Grand Theft Auto: San Andreas. Následuje Gran Turismo 3: A-Spec se skoro 15 milióny prodaných kopií, a poté Gran Turismo 4 s 12 milióny prodaných kopií. Dále bychom tu na seznamu nejprodávanějších titulů na konzoli PlayStation 2 našli Final Fantasy X (8,5 miliónů kusů), Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (7 miliónů kusů), či Tekken 5 (6 miliónů kusů).
Mimo jiné zde začaly svou cestu i některé dnes oblíbené série, jako například God of War, Ratchet & Clank, Jak a Daxter, Devil May Cry, Kingdom Hearts a Sly Cooper.
Vydání her vyvrcholilo v roce 2004, ale výrazně pokleslo v roce 2006, a to díky vydání PlayStationu 3. Poslední hry, které vyšly na konzoli PlayStation 2 byly Final Fantasy XI: Seekers of Adoulin v Asii, FIFA 14 v Severní Americe a Pro Evolution Soccer 2014 v Evropě.
Pokud jste zrovna neměli chuť na hraní her, ale spíše na sledování filmů, pro konzoli to nebyl problém. Kromě možnosti přehrát DVD budou mladší čtenáři možná překvapeni, ale PlayStation 2 nabízel také Netflix, ačkoliv pouze v Brazílii. Zde měli uživatelé přístup k této streamovací filmové platformě skrze speciální disk, a to až do roku 2012. Pravděpodobným důvodem, proč byl Netflix dostupný pro PlayStation 2 právě v Brazílii je ten, že zde byla konzole pořád hojně zastoupená, zatímco v Severní Americe už Sony dávala Netflix na konzole PlayStation 3.
Každý, kdo vlastnil, nebo stále vlastní konzoli Playstation 2 si určitě pamatuje velké věže u načítací obrazovky, které vystřelovaly nahoru a dolů během spuštění konzole. Zajímavostí je, že ačkoliv to vypadalo jako náhodný proces, mělo to svůj účel. Věže totiž představovaly počet hraných her, uložená herní data, ale také to, jak dlouho se tyto hry hrály.
Mnozí to tak nevidí, ale PlayStation 2 byl něco víc než jen pouhé zařízení. Já osobně si vzpomínám na dobu, kdy jsem chodil navštěvovat mého kamaráda a společně jsme na jeho PlayStationu 2 hráli Lego Star Wars: The Video Game a původní hry s Harrym Potterem. Dodnes to pokládám za nejšťastnější chvilky mého dětství. Díky této konzoli máme spoustu hezkých vzpomínek a jsme těmi vášnivými hráči, kterými jsme dnes. Proto si tu dovolím zveřejnit i vzpomínky některých dalších členů redakce:
Martin Zavřel
Na černý obelisk jménem PlayStation 2 vzpomínám s velkým dojetím jako na zlatou éru videoher, kdy došlo nejen k ohromnému pokroku jejich technického zpracování, ale také k evoluci celého média jako formy moderního umění. Dodnes si pamatuji, jak kolegové v redakci Computer Pressu se zatajeným dechem sledovali první záběry z Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, kde (za doprovodu hudby hollywoodského skladatele) předměty na poličkách správně fyzikálně reagovaly na podněty hráče, nepřátelští vojáci šli identifkovat podle jejich stínu a tak dále. Nemluvě o tom, že šlo ve své době o jednu z prvních možností, jak se začít dívat na DVD filmy, což pro člověka jako já (s rozsáhlou sbírkou videokazet) byl také zlomový okamžik. Navíc právě v těch letech se mi příležitostný přivýdělek psaní o hrách proměnil v hlavní zdroj příjmu, takže jsem si mohl dovolit začít hrát a psát opravdu všechno.
Už první dojmy z PS2 byly silné – launchová střílečka TimeSplitters skvěle běžela a ovládala se, navíc byla parádně pestrá a zábavná. Naplno si mě ale konzole získala během jejího druhého roku, kdy nejprve dorazil slušný horor Extermination, aby jej ke konci roku následoval onen nezapomenutelný Metal Gear Solid 2. Kojima v něm kromě jiného již v roce 2001 řešil problém narůstající dezinformační síly internetu, který měl lidstvo skutečně začít trápit až o hezkých pár let později (tolik k tomu modernímu umění). Obecně jsem měl dojem, že tak jak samotná konzole dospěla a stavěla na silných základech, položených první PlayStation, dospěly a vyrostly s ní i nejlepší herní značky: kromě MGS2 a MGS3 sem řadím třeba i Final Fantasy X (poprvé s dabingem!), FF XII (s úžasným systémem programování vašich AI členů družiny), Silent Hill 2, GTA 3 nebo Resident Evil 4. Samozřejmě to ale byla také doba zrodu nových legend, jako byly Ico, Shadow of Colossus nebo úplně první God of War. Jak ta jména píšu, hned jsem dostal chuť jejich krabičky i s konzolí vytáhnout ze skříně a znovu je rozehrát.
Jakub Žežule
Lesk nejprodávanější konzole všech pro u mě trochu zastiňuje skutečnost, že v době, kdy byla Playstation 2 na trhu už se na PC rozjelo hraní v HD, což mě v případě mnohých titulů donutilo volit tuto platformu. Sony však vždycky dokázala nabídnout parádní exkluzivity a její vztahy s předními japonskými vývojáři se projevily i tenkrát. Ty nejlepší kousky z tehdejší doby hraji dodnes.
Nejoblíbenější hrou této éry je pro mě osobně asi Final Fantasy X, do té nejvyšší ligy však řadím též druhý a třetí Metal Gear Solid, přelomový Resident Evil 4, závody Burnout 3: Takedown, bojovku Tekken Tag Tournament, první dva díly série God of War, ICO, Shadow of the Colossus, a v neposlední řadě i druhý a třetí Silent Hill. Pamatuji se i na silný konec konzolového cyklu PS2, kdy kromě God of War 2 vyšly pecky jako Okami a Dragon Quest VIII. Jedinečnost konzole dnes zmenšuje skutečnost, že se drtivá většina z těchto titulů dočkala pozdějšího remasteru. To bohužel neplatí pro trilogii japonských horrorů Project Zero (v Americe vyšly jako Fatal Frame). Tak snad jednou.
A co vy, jaké jsou Vaše vzpomínky na PlayStation 2?
Tehdy to byla skvělá generace, PS2 měla skvělý hry a to nejde popřít ale konkurence v podobě GameCube a nebo Xboxu, který byl naprosto fenomenální a založil základy té další, stejně tak. Jsem rád že jsem tehdy měl všechny tři, přesto všechno PSko stále tak nějak zůstává mému srdci nejblíž, zatím žádná jeho generace mě nezklamala a tak nebylo třeba váhat, jen PS3 měla trochu slabší začátky.
Budu muset ale PS2 opět oprášit, třeba si na něm zopáknout Project Zero/Fatal Frame, nebo Onimushu
ten logotyp PS2 je cool! i po tak dlouhe dobe.. nadcasovy
Pro mě je to prostě nejlepší konzole. Stále ji mám na stole připojenou skrz upscaler k hlavnímu monitoru, abych si ji mohl kdykoliv zapnout, když budu mít chuť.
Tak PS2 mám jak slimku tak i tu pěknou velkou. Zrovna na tom jedu sérii Tenchu, konkrétně dvojku (PS1 hra). Jsem překvapený kvalitou obrazu…
Pořád ho mám
Super článek, jen mi tam chyběla specialitka od Buzz. Sám mám ještě doma sadu 4 speciálních ovladačů co jsou připojeny přes jeden USB konektor do Ps2 a pak hromadu her ve kterých se to používá.. Teď nevím jestli se to tady vůbec prodávalo já to mám ze Švýcarska, stejně jako kameru atd… ale na tu dobu taky zajímavost že bylo možné hrát hry pro 4 hráče.
PS2 bola moja prvá konzola. Kúpil som si ju až na konci životného cyklu, niekedy v lete 2006 z 2. ruky len a iba kvôli MGS3. A dodnes neľutujem… Každopádne tá skúsenosť bola zaujímavá. Iba som začínal pracovať, peňazí veľa nebolo. Kúpil som PS2 Slim čipnutú asi za 4500 korún BEZ pamäťovej karty… To som chodil po celom meste a hľadal, kde ju majú najlacnejšie. Posledné peniaze som za ňu dal… asi 1000 korún rovných, taká tá hnusná červená. No a ďalej som išiel zháňať hru – cez internet, na chat-e som sa opýtal, či ju nemá dakto z mesta. A mal ju chalan, ktorý to bol ochotný vymeniť za Tekken 5, ktorý som dostal ku konzole a nemal záujem to hrať. Tak som to vymenil, ale bola to NTSC verzia… čo PAL konzola s čipom síce prehrala, ale na našom starom TV kockatom Grundig to išlo čierno-bielo! A ja som MGS3 prešiel celé čierno-bielo aj v lese, kde sa bojuje s Fearom a je neviditeľný a všetko splývalo v jednu šeď… také zážitky už dnes nemám
Každopádne z ďalšej výplaty som si kúpil „moderný“ CRT TV kde to išlo vo farbe a užíval si to. Ďalšie úžasné zážitky boli Resident Evil 4 a potom God of War, hlavne teda 2. časť, ktorá je dľa mňa najlepšia v sérii. Dnes PS2 stále mám, no TV nemá AV výstup, tak som si kúpil konvertor, ktorý nefunguje
Musím to ešte vyriešiť, pretože rád by som si zahral nejaké hry, mám tam resty ako napr. Code Veronica.
Prý se jich prodalo tolik protože Saddam Hussein je nechal ve velkém kupovat, rozebírat a komponenty používali na nějakých vojenských věcech
Jj, toto bola urban legend toho času. Nie je to pravda.
To byly časy…. Bože až mi slza ukapla, jako mladý teenager jsem spěchal domu s Medal of Honor Frontline a 3 noci nevylezl z pokoje… To už není ani pravda
Ahoj.
PS2 Slim jsem kupoval v Olomouci, víceméně pro zajímavost. K tomu byla hra zdarma Ratchet and Clank. Dnes je tomu 18 let. Konzole je stále činná v obýváku. Her máme mraky z bazaru za babku a herních hodin všech 5tu dětí a mě se na tom odehrálo nepočítaně… Jeden původní ovladač a jeden dokoupený. Ten dokoupený od Sony už nevydržel ani desetinu. Nejlepší hra je God of War 1-2. Trojka už bohužel byla pro ps3. Tím končil ps2, protože nové tituly se ho netýkaly. Ratcheta jsem postupně koupil všechny tituly a musím ho postavit na první místo v rodinném hraní dodnes. Ještě se hrál jakýsi lišák, nevím teď název, ale byla to obdoba Ratcheta. Celkově „plech dva“, jak mu říkáme doma se vepsal nesmazatelně do našich hráčských srdcí. Dodnes nikdo z dětí (22, 18, 17, 11, 6) nepřišlo s nápadem na koupi jiné konzole 🙂
5 děcek… jaaaaj…
snad jsou všechny dobře zaopatřeny a nemusí v létě na brigádu trhat chmel…
Brácha koupil nějaké 2-3 roky zpátky fungl novou PS2, aby na ní mohl pařit staré pecky z PS1, které kupuje za ceny, které jsou srovnatelné s cenami současných nových her. Žádnou PS2 hru zatím nemá
V článku mě ale docela překvapila informace, že se na PS2 daly hry instalovat. Teď jen nevím, jestli to není omyl a nebo má neznalost
Máte pravdu, tuhle možnost PS2 nemělo. Špatně jsem větu formuloval, opraveno, díky
Jo, jo… když jsem měl PS2, tak mi stačilo God of War a Tekken.
Pamatuju, že jsem tehdá kupoval časopis Level, ke kterému bylo DVD s několika demo verzema různých her. Některé mě fakt bavily, ale už si těžko vzpomenu jaké to byly. Zlatý časy. 
Super článek. Osobně mě ale nejvíc zarazila informace, že PS3 se začal prodávat 2006. Osobně mi přijde, že se spíš začal prodávat až kolem 2010
On se začal prodávat v 2006, ale jestli se začal jako hodně prodávat až v roce 2010 tak to netuším
. Nevyšla v 2010 slimka?
Slimka vyšla v první verzi v roce 2009, brácha ji měl k Vánocům a tý grafice co tehdy hry měly nemůžu uvěřit dodneška
Kdo měl PS2 byl velký král tenkrát…
Většina počítače a i když byli dražší, nedosahovali výkonu PS2 .
Vím že se na to dalo i pálit a někteří měli z toho slušný byznys.
Poslední takové kouzlo měla generace PS3 a Xbox360. Řekl bych že nejvíc legend vyšlo právě na ty dvě generace.
Pohoda z Olympie za 24k a k tomu rovnou gta za 2300
Dnes bych tolik za to nedal a přitom to dřív byla jiná pálka 
Zrovna jsem to chtěl napsat, taky mi utkvělo v hlavě GTA 3 za 2500 v Tescu Havířov, kde jsem prohlížel krabičku asi o půlnoci když jsme tam kupovali dětský nábytek za 15 tisíc
a to v roce 2002 .
Tesca jeli běžně tenkrát Nonstop a měli tam všechno.
To byl tenkrát úplně jiný svět…
Já nejvíc konzolím záviděl sérii Burnout, když tenkrát v GAME PAGE dávali záznam z Burnout Crash Mode myslím z Burnout 2, tak jsem musel sjet všechny reprízy onoho dílu protože jsem tím byl až nelidsky fascinován
. Úplně jsem si vybájel jak za dvacet let to bude ultra realistické a nepůjde poznat realita a fikce.
No Burnout v podstatě není a hry se vesměs neposunuli nikam co se týče zničení a fyziky.
Oba díle Burnout jsem měl a ten crash mod jsi mně ted připoměl. Zatáčky vždy driftem do toho dusík a cejtil jsem se jak boss. Dnes to můžeš dělat v NFS což je k pláči
Tak tehdejší Hot Pursuit 2 z roku 2002 byl hodně o skillu, žádné nitro, každá nehoda bolela a ty limity na zlatou úplné peklo. Mám jediný rest a to zlatou u Mclaren delivery
.
Hra nejde koupit a co je horší ani u warezu to nešlo spustit pod Win 10 .
Mimoto co jsem rozjel pod Win 10 z těch her z pravěku byl Midtown Madness 2 a koukal jsem že ta komunita je celkem silná a vyřešila problémy se sekáním pod moderními grafikami .
Pak přišly Undergroundy, ty mě minuly, ale co jsem si užil naplno bylo až Most Wanted.
Jinak já tenkrát neměl ani jednu originální hru, fakt to bylo drahé na naší rodinu a já bych si na to nikdy neušetřil. Když jsem si koupil za 300 Flatout 2, tak jsem z toho měl super pocit.
Dnes mám vše originální a snažím se dohánět resty, když se naskytne příležitost.
Ale za HP2 a Most Wanted bych dal ty dva tisíce z fleku i dnes .
Jo a GTA to byla kapitola sama o sobě, sranda byla že tenkrát se kontroverze dostali i do běžných českých novin a zpráv, tak jednou za mnou přišla máti úplně zděšená, vždyť hraju to hrozné gétéáčko.
posunulo se. co se týká fyziky zničení tak je teď nejlepší Beam NG
Tak Beamng žádná konkurence burnoutu není, ta hra je celá koncipovaná jinak a spíš to je simulátor zničení než arkádové závody se zničením.
Jako v zničení asi ano, ale všechno ostatní je hodně pozadu a to už je kolik let ve vývoji.