Jistě všichni znáte tahovou strategii Heroes Might and Magic. První díl byl vytvořen a zároveň publikován chlapíky z New World Computing s podtitulem A Strategic Quest. Tento díl spatřilo světlo světa 31. Srpna 1995. Jeho úplně první díl z roku 1990 se nepovažuje za zakladatelé série. A tak to pokračovalo až do roku 2011, kdy horliví fanoušci série si už v kalendáři kroužkují datum 31. července kdy má vyjít zatím poslední titul Heroes Might and Magic VI.
Heroes Might and Magic I: A Strategic Quest
Svět ohromil vynikající nápad a netradiční pojetí tahové strategie. Hráč měl za úkol ve středověkém fantasy světě ovládat jednotlivé hrdiny, zdokonalovat je, oběvovat části mapy, stavět si svůj hrad, zabíjet se svou armádou různé potvory co se skrývaly na různých místech mapy a chránili např. doly nebo artefakty atd.,mezi povinnosti hrdiny také dobývání hradů svých nepřátel. Nepostradatelný byl ekonomický systém, který byl, ač vystavěn v tahovém systému, velmi účinný a na jeho efektivitě závisela hráčova celková úspěšnost. Hráč musel pro svoji úspěšnost a rozvoj hradu zásobovat několika druhy surovin. Suroviny jste běžně museli získávali dobýváním dolů. Ano, slyšíte správně dobýváním dolů, většinou byly doly chráněné různými potvorami. Základními surovinami se staly zlato, dřevo, kámen, krystaly, síra, drahokamy a rtuť.
Hra byla zajímavá svou variabilitou a roztomilou grafikou. Hráče také těšily různé druhy hradů- Barbarian, Knight, Warlock a Sorceress. Zdálo by se to málo ale na tu dobu byly 4 rasy dostačující. Herní systém Heroes byl jednoduchý-sbírání zkušenosti, skillování hrdiny, orientace na sílu či magii, tahové boje, syndrom-ještě jedno kolo a jdu spát, atp.
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
Druhý díl již tehdy převratné hry vyšel rok po dílu prvním, tentokráte za jejím vydáním stál gigant 3DO, o vývoj se starali opět lidi z NWC.
Tento díl přinesl do série mnohé jednou z hlavních rysů byla nádherná a realističtější grafika, hra nabídla další dva národy-Necromancer a Wizard. Autoři se také zaměřovali na diference jednotlivých ras. Nemrtví mohli křísit kostlivce z kreatur padlých na bojišti, jednotlivá monstra pak získávala speciální magické vlastnosti (např. 20% šance jednorožce na oslepení nepřítele) atd. Jednotky dostaly upgrady v podobě nejrůznějších budov v hradě, které zlepšovaly jejich schopnosti.
Další novinkou byla ve hře celková změna hrdiny tento systém trvá dodnes. Hrdina poprvé získává čtyři majoritní vlastnosti vybrat z jednotlivých možností-Attack, Defense, Spell Power a Knowledge. Přibývají také sekundární vlastnosti je jich 8 a při každém postupu na další lvl si hráč jednu z nich vybírá. Logistika mu přidá na pohybu za kolo, Wisdom mu umožní naučit se vysokolevelová kouzla atp. Každou z těchto vlastností pak hrdina mohl ovládat v rozsahu Basic, Advanced, Expert. Opět se s tímto systémem setkáváme dodnes. Heroes se zařadil mezi herní perly devadesátých let.
Zajmavost:
Roku 1997 vyšel datadisk The Price of Loyalty, přidávající čtyři kampaně, samostatně hratelné scénáře, nové artefakty, objekty na mapě a v neposlední řadě i značně vylepšený editor map. Hra byla později vydána firmou 3DO i jako komplet pod názvem Heroes of Might and Magic II Gold.
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
Třetí díl lze považovat za nejslavnější a nejuznávanější. Autoři vylepšili opět hru k dokonalosti, opět vylepšili nádhernou grafiku a celkově dal hráči dalších tisíc variant možností po taktické stránce. Příběh navazuje na hru Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, setkáváme se s královnou Catherine která chce ubránit království před svým mrtvým otcem králem Gryphonheartem. Byl vzkříšen nekromanty a představuje se jako lich. Hráč si v kampaních užije hru za obě strany.
Koncept hry zůstal zachován, přibyly nejrůznější vychytávky co se týče magie. Magie se nyní dělí na čtyři elementy (voda, oheň, vzduch, země), přičemž každý hrdina se na určitý druh magie může specializovat a zvýšit tak účinnost jím používaných kouzel. Změn jsme se dočkali i hradů, jednotky se promíchaly a hrady změnily názvy nebo se oběvily úplně nové. Setkáme se tedy s Castle, Fortress, Rampart, Tower, Inferno, Necropolis, Dugeon a Stronghold. Mezi městy ze starších dílů jsou paralely ? například z dvojek známý Warlock je nyní Dungeon, avšak s mírně obměněnou nabídkou kreatur a budov.
Zajmavosti:
Třetí díl se dočkal dvou oficiálních datadisků – Armageddon’s Blade a Shadow of the Death. První ze zmíněných datadisků přinesl nové město Conflux. Spojovalo nezávislé kreatury, jež jsme v originální hře mohli vidět pouze neutrálně postávající kdesi na mapě. Asi největším přínosem bylo zabudování generátoru náhodných map, který zvýšil dobu hraní téměř k nekonečnu. Na počátku roku 2000 můžeme najít záznamy o dalším datadisku In the Wake of Gods. Ten však pocházel z řad skalních fanoušků a přinášel nový skriptovací jazyk, jenž umožnil zabudovávat do hry vlastní principy a zcela nové mody. Mj. nabízel i jakýsi „velký patch“, který upravoval nejrůznější statistiky a dále hru balancoval .
Později byla celá hra vydána jako Heroes of Might and Magic III Complete, přičemž se dočkali i uživatelé Macintoshů, jednotlivé datadisky pro tuto platformu vydány nebyly. Třetí díl stále hrají masy hráčů, přičemž mu dávají přednost i před čtvrtým a nyní vycházejícím pátým dílem.
Heroes of Might and Magic IV
Další změnou byla prezentace hrdinů, hrdinové se mohli osobně zůčastnovat bitev, dále mohl mít hrdina ve své armádě více hrdinu najednou nebo nemít žádné a jednotky se samostatně pohybovaly po mapě. Hra se bohužel potýkala s neduhem, že kampaň šla například dohrát pouze se samotným hrdinou.
Jedna z majoritních změn bylo snížení počet měst s osmi na šest, přičemž pět měst odpovídalo určitému druhů magie ? život, příroda, smrt, pořádek a chaos. Šesté město symbolizovalo převahu hrubé síly nad magií, místo Magic se zaměřovalo na Might (sílu, moc).
Další změnou byla prezentace hrdinů, hrdinové se mohli osobně zůčastnovat bitev, dále mohl mít hrdina ve své armádě více hrdinu najednou nebo nemít žádné a jednotky se samostatně pohybovaly po mapě. Hra se bohužel potýkala s neduhem, že kampaň šla například dohrát pouze se samotným hrdinou.
Pohled na bitevní pole se změnil v jakési pseudo-3D izometrické prostředí, zmizely tolik milované šestiúhelníky, aby byl prostor pro vzrůstově větší jednotky. Ani toto se ale nesetkalo s pochopením příznivců série, argumentovali tím, že díky zmizení hexů již nebylo možné naplno využívat terénní překážky a zaměřovat se na taktiku, tedy na to, co určuje v HoMaM minimálně 50% úspěšnosti při bitvě. Změnily se i skillování hrdinů-hráč mohl dosáhnout čtyřiceti nejrůznějších specializací. Dovednosti se rozvětvovaly a hráč si je vybíral na úkor jiné. Sama hra se pak dočkala kosmetických úprav ale i větších jako např. větší počet potvor na denní bázi.
Grafika byla sice inovovaná, avšak neútulná, vracel se komixový nádech.Zvukový doprovod neměl daleko ke gotickým chorálům, které ač nebyly samy o sobě špatné, do Heroesů se nehodily.
Zajimavosti:
I čtyřka se dočkala dvou datadisků The Gathering Storm a Winds of War. Čtvrtý díl rozděloval HoMaM komunitu na dvě zřetelné části – na liberály, kteří si změny oblíbili, a na konzervativce, kteří značně pozměněný herní systém nestrávili a tvůrcům z NWC to také nikdy neodpustili. Možná i proto společnost 3DO později zkrachovala…
Heroes of Might and Magic V
Pětka již nevychází z dílen New World Computing, o vývoj se postaralo ruské studio Nival Interactive, které i díky producentům z Ubisoftu nehodlalo oddalovat ?průmyslovou revoluci? a uvolilo se hodit HoMaM konečně do plnohodnotného 3D kabátu.
Pátý díl přináší do hry rozmanité herní módy. Plnou verzi doplňujou samostatné mapy a multiplayer-ten je přítomen nejen v běžném hraní po síti či internetu, ale i v podobě (ze série HOMAM dobře známého) režimu Hot Seat, kdy se více hráčů střídá po tazích u jednoho počítače. Jedním z hlavních lákadel je příběhové kampaně které jsou doprovázené úvodními filmečky, které ukazují na invazi démonů do svaté země. Kampaň obsahuje šest misí, přičemž tažení na sebe navazují a nedokončené mise nemůžete přeskakovat. V každé kampani se zmocníte jiného národa a tím i jiného hrdiny.
Jednotlivé národy se od sebe liší. Jak v podobě měst tak v jeho rozkladu, jednotky a hrdinové se od sebe také liší. Zatímco lidské město je v podstatě klasickým obrazem středověkého sídla obohaceného o několik fantasy prvků, pevnost démonů je peklem se vším všudy. Sídlo nekromantů připomíná kryptu, temní elfové se skrývají v podzemních městech, lesní národ pochopitelně žije v souznění s přírodou a mágové si libují ve vysokých věžích. A stejně tak, zatímco lidé mají ve svém středu rytíře, střelce, gryfy, kněze či anděly, démoni se spoléhají na… ehm, démony. Démony a podobnou pakáž, jako třeba trojhlavé psy jak vystřižené z antických pověstí o cerberovi.
Přechod do 3D je samozřejmě nejpatrnější změnou oproti dílům předchozím. Samozřejmě, že hra obsahuje i další ? vesměs příjemné ? novinky, ale přeci jen jsou to spíše drobnosti než významnější inovace.
Zajimavosti:
Rána přišla až s vypuštěním uzavřené bety, kdy hra působila značně nedodělaně a často padala. Dvanáct největších fan stránek o HoMaM vytvořilo nevídaný projekt – „Save Heroes Movement“. Byla vytvořena petice, která požadovala posunutí vydání hry, aby ji tvůrci měli čas dodělat. Hra byla v zápětí posunuta, avšak dle slov Ubisoftu o tom bylo rozhodnuto již před betatestem a přes 2000 podpisů pod peticí nemělo na tuto akci žádný vliv. Ubisoft dodnes nepřiznal, zda podlehl tlaku fanoušků nebo ne.
Již předem bylo autory avizováno, že tak trochu vynechají v evoluci čtvrtý díl a budou navazovat na díl třetí. Setkáme se s městy Haven, Inferno, Necropolis, Academy, Dungeon a Sylvan, přičemž řada kreatur je nová, kdežto mnohé zcela chybí.
Okruhy magie jsou opět čtyři, Light Magic, Dark Magic, Destructive Magic a Summoning Magic. Dočkali jsme se zlepšováků jako je možnost stopky, flexibilní rozsah válečného pole podle počtu potvor a navracení geometrických obrazců na něj. Tentokráte se však jedná o čtverce (dle mého názoru značně nevyhovující). Navrátilo se i rození potvor na týdenní bázi.
Já doufám že se vám můj článek shrnující Heroes sérii líbil nějaké nesrovnalosti prosím pište do komentářů.
P.S: Informace jsem čerpala z internetu běžně z recenzí některé věty jsou přímo z okopírovala z recenze ale jen málo které.
Video z připravovaného Heroes VI