Už je tomu tak. Battlefield 3 vychází za pár dní a všichni už se nemohou dočkat. Pojďme si udělat malé shrnutí toho, co nás čeká.
Battlefield 3 je plnohodnotným pokračováním všemi známé série, která staví na týmovém hraní, vojenské technice a v posledních dílech také na téměř stoprocentní zničitelnosti prostředí.
Hra běží na Frostbite 2 enginu, díky kterému vypadá naprosto dokonale a stejně je to i s hratelností. Jediným záporem nového enginu jsou zvýšené HW nároky a tak, pokud si chceme hru vychutnat na Ultra detaily, bude muset většina z nás, podle Nvidie je to až 84% uživatelů steamu, vytáhnout nějakou tu tisícovku z kapsy a upgradovat si grafickou katru, nebo procesor, anebo rovnou pořídit celou novou mašinu. Ovšem i na nízké detaily vypadá BF3 absolutně božsky. Sám vím o čem mluvím/píšu, protože ta moje GeForce GT230 je ráda, že to vůbec rozjede na těch solidních 34 FPS.
Destrukce
Fenomenální destrukce se nám představila už v Traileru „Fault Line“, kde to začalo rozbitou zídkou na balkónu a skončilo padajícím panelákem. Většina z nás si mohla destrukci vyzkoušet na vlastní kůži a tak jsme se všichni opět přesvědčili, jak krásná a nesmírně zábavná je demolice věcí v BF3. Nejednou se mi stalo, že mi nějaký hodný tankista ustřelil zeď přímo před obličejem, nebo že budova nevydržela tolik, kolik jsem si myslel, že vydrží. Nechcete budovu zdlouhavě obcházet, a ještě riskovat, že vás při tom někdo trefí? Tak prostě vezmete Launcher, popřípadě 40mm granátomet nebo C4 (ostatně stejně tomu tak bylo v BC2) a uděláte si vlastní dveře tam, kde se vám to hodí.
Technika
Řiditelné techniky bude ve hře jako hub po dešti. Nebudou chybět takové klasiky jako T-90, M1A2 Abrams, ale zbytek je skoro kompletně nový (oproti BC2). Asi největší změnou oproti Bad Company 2 je přítomnost letadel. Na ruské straně bojiště se proletíme v Su-35 Flanker-E a Su-39 Strikeshield. No a Američani vytáhnou staré dobré F/A-18 Superhornet a A-10A Thunderbolt II. Američani se uskromnili i u vrtulníků a tak na AH-64 Apache nebo UH-60 Blackhawk můžeme zapomenout. Na bojiště se tentokráte dostaví UH-1Y Superhuey, AH-6 Littlebird a AH-1 Superkobra. Rusové si ponechali své Mi-28 Havok,ale Hindu se nedočkáme. Na jeho místo nastoupí KA-60 Kasatka a Z-11. S posílením leteckého arzenálu muselo zákonitě přijít i posílení protiletadlové obrany. Takže se dočkáme jak mobilních (Tunguska 9K22 a LAV-AD), tak stacionárních AAček. Ze hry také (bohužel) zmizeli čtyřkolky, se kterými jsem si alespoň já užil spoustu zábavy, a ten jejich klakson mě vždycky dokázal povzbudit i v případě, že jsem měl scóre 0/10 (zabití/smrti). Další změny jsme se dočkali u OTček, kde místo M3A3 Bradley bude nasazeno LAV-25 a BMD-3 Bakhcha nahradí BMP-2, které používá i Armáda České republiky.
Multiplayer
V Battlefieldu 3 se opět dočkáme čtyř tříd, ale už to nebudou ony známé třídy z Bad Company 2. Takže se pojďme podívat na to, jaké změny proběhly.
Assault: Jako primární zbraň používá jednu z následujících útočných pušek: M16A4, AK74M, M416, F2000, AEK-971, AN-94, G3. Jelikož se třida Assault sloučila s Medikem, Assault má nově k dispozici medik-kit a defibrilátor.
Support: Primární zbraní je lehký kulomet: M27, RPK, M249, M240, M60, PKP Pecheneg, Type 88. Třída support vznikla po“zrušení“ medika. Vybavení Supporta, jak už název napovídá, slouží hlavně k podpoře, a jedná se tedy o: Ammo resupply pack, C4 a nově také 60mm mortar.
Engineer: V této třídě se moc změn neudálo, takže jako primární zbraň používá následující: M4A1, AKS-74M, SCAR-H, G36C, SG553. U vybavení ovšem dostal Engineer větší výběr: SMAW rocket launcher, RPG-7, Javelin missile, FIM-82 Singer anti-air, IGLA anti-air, AT4, Anti-tank mine, EOD remote control robot, Mobile UAV, Repair tool.
Recon: Opět pouze lehká změna. Primární zbraní je odstřelovací puška: MK 11, SVD, M40A5, SV98, M98B, M39, SKS. A dále si ponese následující vybavení: Mobile spawn point, Motion sensor, SOFLAM laser designator.
Battlefield 3 nabídne 9 multiplayerových map dostupných v každém multiplayerovém módu (Rush, Squad Rush, Team Deathmatch, Conquest). Díky Frostbite 2 enginu jsou mapy zpracovány do malých detailů, a to od vzhledu, přes zničitelnost, až po zvukovou stránku hry. Mapy jsou vytvořeny tak, aby každý našel tu svou oblíbenou, takže budou k dispozici městské boje nablízko, vylodění z letadlové lodi amerického námořnictva, velkolepé tankové bitvy a samozřejmě obrovské mapy zasazené do pouště, luk a hájů, ne nepodobných těm co máte za oknem.
Všemi velmi dobře známá mapa hratelná jak v Alphě, tak v Betě je zasazená do Pařížského metra, přilehlého parku a ulic. Jedná se o nejužší a nejmenší mapu v BF3 a tak je samozřejmě zaměřená na boje na krátkou vzdálenost, i když za snipera s MK-11 a namontovaným laser sight většinou padne enemák, a to i tehdy… no spíše obzvláště tehdy, pokud na vás vyběhne v metru zpoza rohu. Nebo můžete zkusit snipeřit s brokovnicí jako jeden CoDkař v následujícím videu:
Opět dobře známá mapa, PC hráči si ji mohli vyzkoušet posledních pár dnů před koncem Bety. Jak už název napovídá, hra se odehrává na Kaspické hranici, přesněji kolem jednoho hraničního přechodu. Caspian Border je jedna z největších map v Battlefieldu 3. Na mapě je umístěno (v CQ) pět vlajek, z nichž jsou čtyři zhruba uprostřed mapy nějakých cca. 300m od sebe a poslední vlajka (E – Antena) je vystrčena bokem, blíž k americké base. Je to jedna z map, kde jsou stíhačky a v Rushi a CAS (close air support) letouny (A-10A Thunderbolt II a Su-39 Strikeshield).
Pouštní mapa s ropnou rafinérií. Opět jedna z největších map. Podle slov autora, by se do ní třikrát vešla mapa Atacama Desert z BC2, a to do hratelné plochy. Na takto rozsáhlé mapě nemůže samozřejmě chybět vojenská technika, takže se dočkáme tanků, a to dokonce třech na jeden tým, stíhaček a všeho ostatního, co má pořádná Battlefieldovská mapa mít. Operation Firestorm nabídne velkolepé tankové bitvy, ale také pěchotně zaměřené oblasti, jako např. skladiště.
Boj o Teheránské centrum. Jedna z menších map zaměřených na pěchotu a lehce na vozidla. Už na začátku hry je mapa poničená po dvoutýdenních bojích o Teherán. Pro přežití bude klíčová schopnost bojovat v těsných uličkách mezi domy a občasná eliminace tanku podporujícího pěchotu.
Asi nejzajímavější mapa ze všech. Damavand Peak je mapa s největšími výškovými rozdíly v sérii Battlefield, až 500m, které hráči v Rushi překonají seskokem s padákem, nebo ve vrtulnících. Ve spodních částech mapy by mělo přibývat vozidel, a mimo jiné by odsud měl být přístup i do důlního komplexu. V Conquestu bude jedna strana pravděpodobné využívat radarovou stanici s heliportem, na vrcholku útesu, jako base.
Jediná noční mapa v Battlefieldu 3. Hra začíná na relativně otevřeném bojišti v kopcích nad Teheránem a postupem času se budeme postupně přesouvat pod dálnici, do uzavřenějších částí mapy. Tehran Highway je půl na půl zaměřená na pěchotu a vozidla, ale ve spodních stísněních částech mapy je spíše zaměřená na pěchotní souboje. Tomu všemu dodává na intenzitě atmosféra bojů pod rouškou tmy, oslňující výbuchy a protiletadlová palba.
Opět jedna z největších map ztvárněná podle skutečného ostrova u pobřeží Íránu. Mapa má větší rozestupy mezi vlajkami a je hodně otevřená, tudíž je více zaměřená na vozidla. V Rushi se Američani budou vyloďovat na dobře opevněnou pláž a postupem do vnitrozemí ostrova se mapa bude ještě více otvírat. V conquestu budou na začátku hry všechny vlajky pod nadvládou rusů a úkolem Američanu bude je po vylodění samozřejmě obsadit a převzít nad nimi kontrolu.
Druhá mapa situovaná v Paříži, je rozdělena na dvě velké části řekou Sienou. Na mapě jsou také vozidla, která využijí široké ulice, zatímco pěchota se bude plížit úzkými uličkami mezi domy, popřípadě snipeřit z nějakého vyššího patra.
Hlubokomořský přístav v severním Íránu. Jeden tým se opět bude vyloďovat za pomocí člunů, vrtulníků a obojživelných vozidel. Jedná se o mapu soustředěnou do průmyslové části provincie Noshahr. Hlavní dominantou mapy je přístav, ale dále narazíme např. na nádraží a letiště, a tak má každá část mapy svůj „styl“. Mělo by se jednat o jednu z větších map se smíšenými boji (pěchota+vozidla).
Sestřih záběrů ze všech map můžete vidět v novém multiplayerovém traileru:
Jenom ještě dodám, že DICE oznámilo přítomnost hradu postaveného z písku na některé mapě v BF3. Písečný hrad byl na mnoha Battlefield mapách a v Bad Company 2 mohl být viděn na mapě Atacama Desert:
Co-op
Ano, Battlefield 3 nabídne i co-op, a to pro dva hráče. Celkem bychom se měli dočkat o něco míň než deseti map, což ovšem nemusí být konečné číslo, protože je možné, že vyjdou nějaká DLC s mapami pro co-op (nepotvrzené). Co-op nabídne pořádnou řežbu proti tunám nepřátel, ale taky možnost hrát stealth, kdy se vy a váš parťák budete muset domluvit, kdo koho sejme a v nejlepším případě si to i perfektně načasovat. Co-op doplní chybějící složku multiplayeru, kdy si s kámošem budete moci užít intenzivní akci bez toho, aby vám to nějakej idiot, co vás zabije jenom proto, aby měl vrtulník, kazil svojí zakomplexovaností. V co-opu ten vrtulník nepůjde použít, ale určitě jsme se pochopili. Úroveň obtížnosti bude v co-opu nastavena na vysokou laťku a navíc mise obsahují náhodně generované prvky, takže to, že tam ten enemák byl minule, ještě neznamená, že tam bude i teď. Tento fakt zaručuje v podstatě nekonečnou znovu hratelnost misí. Navíc za každou misi dostanete scóre a zbraně, které si budete moci přesunout do multiplayeru.
Singleplayer
No a dostáváme se k singlu, který většinou byl v Battlefieldu jenom proto, aby se neřeklo. Ovšem u Battlefieldu 3 se to má změnit a kampaň pro jednoho hráče nabídne něco od 6ti do 10ti hodin příběhu. Kampaň bude více emotivní než u předchozích dílů a bude se snažit být uvěřitelná. To znamená, že to bude obrat o 180° oproti Bad Company 2, kde byl příběh spíše nadlehčen, zatímco Battlefield 3 vás vrhne do napjatých situací na různých místech planety a s různými postavami. Příběh nám bude podán formou vyprávění mariňáka Henryho „Black“ Blackburna a hráč bude „hrát“ jeho vzpomínky. Během kampaně se dočkáme tankových bitev, leteckých soubojů, ale i pěších přesunů a přestřelek, které v tak napjaté atmosféře může vyvolat pouhé spadnutí špendlíku na zem. Dále můžeme také očekávat náhlé zvraty, důkazem budiž zemětřesení v traileru Fault Line nebo pěstní souboje. Na závěr dodám, že v kampani nebudou civilní oběti.
Battlelog
Tuhle funkci asi všichni dobře znají. Jedná se o sociální službu zobrazující vaše úspěchy a statistiky. Battlelog zároveň slouží jako menu pro hru. To znamená, že po spuštění hry se nám automaticky otevře battlelog, kde si budeme moci projíždět svoje statistiky nebo svých přátel, zakládat klany, přispívat do fóra, nebo si vybereme, jestli chceme hrát kampaň, multiplayer nebo co-op. Součástí battlelogu je i serverbrowser, takže do hry se dostaneme opravdu až tehdy, kdy bude co hrát.
Díky za pozornost a nezoufejte. Battlefield 3 vychází už za: 7 dnů 3 hodiny 50 minut 34 vteřin
Zdroj: www.battlefield-3.cz