Středověký RPG titul Kingdom Come: Deliverance je bez debat úspěšnou hrou. Za první týden se titul přiblížil k milionu prodaných kusů a není tak divu, že dostává prostor i v jiných médiích, včetně České televize.
Kingdom Come: Deliverance se detailně věnuje i server Lupa.cz. Ten nově přinesl rozhovor s výkonným ředitelem Martinem Frývaldským, který se k Warhorse přidal v roce 2013. Předtím pracoval v BM Managementu, tedy ve firmě zajišťující aktivity Zdeňka Bakaly. Ten ve Warhorse drží majoritní podíl.
Všichni investoři jsou logicky spokojeni. Hra má pozitivní hodnocení a zároveň dobré ekonomické výsledky. Největší investice jsou za nimi. „Největší náklady jsou do vydání hry. Vydávání patchů a podobně už tak velké částky nejsou. Podobné je to s marketingem. Největší investice jsou do a při vydání a pak už je to zejména práce s komunitou na sociálních sítích a podobně,“ řekl Frývaldský pro Lupa.cz.
Role vydavatelství Deep Silver, respektive Koch Media, byla podle Frývaldského zásadní. „Hra měla na den vydání připraveno nějakých 350 tisíc fyzických kopií a ty byly distribuovány na globální trhy. Chodily nám pak třeba fotky, že někdo našel kopii v obchodě v Dubaji na letišti. My bychom to tam určitě neuměli dostat. Stejně tak do Wal-Martu a tak dále. Další přínos Kochu byl v marketingové podpoře.“
A jak je to s prodeji? „Existuje trh pro PC a trh pro konzole. A tyto trhy se chovají v zásadě dost odlišně. Hráči na PC akceptovali model kupování her digitálně. Podíl digitálního prodeje je tam naprosto převažující. U konzolí je to stále ještě naopak. U konzolí se asi 70 procent prodejů děje v retailu. Zde byl přínos vydavatele obrovský.“
Díky Deep Silver se daří hře také ve Spojených státech. „Extrémně silná je pro nás Evropa, přičemž klíčovým trhem je Německo,“ ujasnil Frývaldský.
V současné době nemají v úmyslu propouštět – ve velkých studií často dochází po dokončení projektu k propouštění nepotřebných zaměstnanců, kteří zrovna nemají co na práci. Ve Warhorse uvažují jinak:
„Vytvořili jsme několik hodnot. Jednou z nich je hra a další je tým. Každé vývojové studio je do určité míry projektová organizace, kdy se lidé shluknou kolem nějaké myšlenky. Na druhou stranu to automaticky neznamená, že se po dokončení všichni rozutečou. Pakliže tým funguje, není důvod, proč by neměl pokračovat dál. Naopak chceme organizaci udržet, zaměstnat ji a dobře vybalancovat práci, kterou ještě potřebujeme dát do KC:D a do dalších projektů. O nich ještě samozřejmě nebudeme mluvit.“
Podle Frývaldského má Dan Vávra v hlavě už dávno myšlenku na další projekt. Na něm by se mohlo začít pracovat již v letošním roce. Vše ale záleží na investorech, aby je nová hra zaujmula. Když půjde o pokračování Kingdom Come: Deliverance, tak by v tom nemusel být zas takový problém. Právě na akcionářích záleží, zda se peníze z prodejů Kingdom Come: Deliverance použijí na vývoj dalšího titulu.
„Investiční profil jakékoliv další hry, ať už to bude cokoliv, je o tom, že to vždy bude samostatný projekt. To, že uspěje jedna hra, neznamená, že uspěje další. Jestli jsme od investorů dostali peníze na jedno dílo, ještě neznamená, že je dostaneme na druhé. Investor si na každý nový projekt musí udělat novou rozvahu a říci, jestli ho to zajímá, či nikoliv. Warhorse jako instituce je studio, které chce dále vyvíjet hry. Ale sami si musíme říci, kam a jak se chceme posunout.“
Soutěž: Vyhrajte sběratelskou edici Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance vzniklo v týmu sto lidí. Na podobných hrách ve světě dělají daleko větší studia. Nebylo by tak překvapivé, kdyby Warhorse ještě rostlo a zaměstnalo další stovku nebo dokonce dvě stovky lidí.
„S počtem 100 lidí jsme vlastně na tento typ hry malé studio. Nebylo by nic překvapivého, kdyby takovou hru dělalo 200 až 300 lidí. Potenciál pro růst je, ale závisí to na řadě faktorů,“ dodal výkonný ředitel Warhorse Studios v rozhovoru pro Lupa.cz.
Přesouváme se na rozhovor s výkonným producentem Martinem Klímou. Ten odpověděl na otázky fanoušků na oficiálním diskuzním fóru studia. Z jeho odpovědí jsme se dozvěděli, že podle jeho Kingdom Come: Deliverance kombinuje nezávislé tituly s těmi z AAA třídy. Zároveň by si přál více času, aby mohli na hře před vydáním ještě pracovat a vyladit ji. Toho mohli dosáhnout, kdyby za více než šest let neztráceli čas kvůli špatným rozhodnutím, které si vyžádaly zbytečný čas a energii. Jinak je ale na Warhorse pyšní, většina členů v týmu zůstala až do konce, tedy do vydání hry. Během vývoje tým opustilo jen 30 lidí.
„Skutečné AAA hry odpouštějí hráčů stále víc a víc, jsou vhodnější pro nezkušené a občasné hráče, kteří se mohou spolehnout na různé značky, tipy a užitečné rady. Nemusejí tak přemýšlet o dalších krocích. V tom není nic špatného. Chápu proč firmy, které vytvářejí podobné tituly, jdou touhle cestou. Je to poptávkou, o tom svědčí prodeje.“
„Na druhou stranu tu máme nezávislé hry, které hráčům méně odpouštějí a přinášejí velkou výzvu. Často jde kvůli omezenému rozpočtu o jednodušší formy, například mnoho z nich jsou dvourozměrné plošinovky. S KCD se snažíme kombinovat oba typy: uvnitř jde o nezávislou produkci, která je náročná a hráčům neodpouští, ale grafikou a kvalitou jde o AAA.“
Z toho důvodu nepovažuje Klíma pro Kingdom Come: Deliverance za konkurenci Assassin's Creed nebo Shadow of War. „Nemáme zdroje k vytvoření takové hry,“ vysvětlil.
Kingdom Come: Deliverance vyšlo 13. února s českými titulky na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Vynikající RPG, jen ten technický stav. : /
Odpověď na komentář uživatele
Angeller
Tak to tě mile hra překvapí , já jsem sice taky někde na začátku , jenže ty věci co najdeš v truhlách jsou podle mě moc silné a omráčit rytíře by taky nemělo být tak snadné . ale jinak zatím v pořádku až na pár věcí .
Odpověď na komentář uživatele
Clon3
Já jsem teda v main story hodně na začátku, ale třeba ti Kumáni, na které dostáváš vedlejší questy od Bořka v talmberku jsou fakt docela výzva. Tak doufám ze do konce main Story mě ještě čekají nějaký combat překvapení, protože místo vybíjení táborů jedem v jídle si radši zasermuju.
Odpověď na komentář uživatele
Stargat3
No vidíš, aspoň je "problem" vyřešen
je to docela sranda no, taky mě to napřed překvapilo.
Odpověď na komentář uživatele
Angeller
No právě , mě ohrožují jen rytíři a bossové zbytek musí být v přesile jinak zbytek jde na ránu či dvě , docela škoda myslel jsem že hra bude mít těžší souboje : /
Ale me se to deje i kdyz nejsem nalitej (deje se mi to nejcasteji kdyz loadnu hru a nebo po cutscenach…)
Je taky mozny, ze ten efekt je obcas buglej, ze sam od sebe nezmizi jakmile zmizi i ta ikonka
UPDATE: Máte pravdu, ono se fakt jedná o efekt opilosti!
Teď jsem si toho všimnul, když jsem se napil sejvovice. Nechápu, že mi to nedošlo, že to dělá alkohol (měl jsem za to, že alkohol pouze obraz rozmaže) .
Odpověď na komentář uživatele
Monkeyskunk
Na další 2 screeny už jsem se nedíval. Každopádně to zrnění je fakt opilost. Jo tak jasný že jsou nějaký grafický problémy, ale nic co by nevyřešil restart hry nebo posunutí času Tckem. Jinak hlavní je asi vypnout Vsync přes konzoly/user config.
Na hře mi vadí jen mid-late balance. Zabil a okradl jsem ještě před questem s farářem jednoho z pocestných rytiru, s plnou platovou zbrojí a od té doby sem byl skoro nesmrtelnej. S potionem Vitalita je k nesmrtelnosti ještě blíž. Lapka na ránu mě zamrzel, rád si zasermuju. Ale kumanske tábory okolo Talmberku už jsou tvrdsí orisek.
Odpověď na komentář uživatele
madPav3L
Jojo, kromě asi jednoho jsem dostal odpověď hned druhej den.
Odpověď na komentář uživatele
Angeller
Nevím jak ty, ale já tu ikonku nalitosti vidím na všech 4 screenech
Je pravda, že ty textury tam občas haprujou, sám nevím jak tomu pomoci. Asi jen čekat na patche : -/
Je to fakt pecka .
Odpověď na komentář uživatele
Stargat3
Borci vy lijete jak dogy a divite se, že špatně vidite
hned mi bylo jasné o co jde, na prvních 2 screenech máš nelevo od HP baru ikonku. Ta značí, že jseš lidove řečeno na sračky. Tudíž, zrnitost obrazu a občasná rozmazanost je způsobena konzumaci alkoholu. Doporučuju nakoupit nebo vyrobit potion Alkoholik, zbaví opilosti/kocoviny.
Odpověď na komentář uživatele
Frezen
"Doporučuju vždycky bug hned nahlásit na jejich email a oni obratem odpoví, jestli o tom ví, jestli na tom pracují a tak. "
Vám už na něco odpověděli? Já mám nahlášené dva problémy a zatím od nich ani píp, kromě automatického emailu…
Odpověď na komentář uživatele
Stargat3
Občas mi to taky dělá, třeba obličeje pak vypadají dost hrozně z blízka.
Miluji tyto HATEry, kteří hru špiní i když jí pravděpodobně ani nehráli
Já osobně čistokrevné RPG nemám rád a těmto hrám se více jak 2 desetiletí vyhýbám, mimo Oblivionu, který jsem dohrál asi do půlky a potom mě ta magie a nereální nepřátelé přestali jednoduše bavit:-) Nikdy bych nikomu nenutil názor, že je hra kravina, protože se v ní kouzlí, ale prostě to není můj šálek kávy.
Po KC:D jsem pokukoval od začátku, protože "ano" je to hra od českých vývojářů, v českém prostředí a zasazení do středověku mě natolik pobláznilo, že jsem si hru v den vydání koupil za nesmyslných 1850, – v prvním obchodě, kde jsem na ní narazil. Z ranní recenze jsem o všech chybách věděl, ale přesto jsem si chtěl ten příběh prožít.
Každou volnou chvilku (co uspím synka) se ponořím do úžasného a nám tolik povědomého světa, kde magie a démoni nemají svoje místo. Do míst kde bych se chtěl v reálu jednou projít a nasát tu zatuchlou atmosféru neromantické a tvrdé doby v které Ti lidé žili.
Jelikož jsem o hře četl všemožné superlativy i nenávistné články od lidí, kterým buď hra nesedla, nebo ji prostě sráží jen tak ze zášti, jsem byl připraven na BUGY toho nejhoršího kalibru a o to víc jsem byl překvapen, jak se jim úspěšně vyhýbám:D
Nikomu nenutím, že se mu hra musí líbit, protože všemi milovaný Witcher, bych si nestáhl, ani kdyby byl zadarmo, ale je to pouze o vkusu a nikdy by mě nenapadlo o této hře psát něco špatného.
Za mě je KC:D excelentní kousek, kterému k dokonalosti chybí ještě mnoho péče autorů, ale za mě máte pane Vávro 10/10 a jen jste potvrdil, že vy hry dělat umíte:-)
Odpověď na komentář uživatele
Jen ať si dají na čas! Jinak nevím jak vy, ale občas mám podivnou grafiku ve hře. Všechno je "zrnitý" a ostrý (nejvíc to jde vidět na vegetaci) . Nevím, jak bych to měl jinak popsat. Tento úkaz ale potom zmizí (grafika je ok) a potom zas objeví…
Screeny zde: [ odkaz ]