Jason Schreier je již dlouhou dobu považován za jednu z nejdůvěryhodnějších osob v herní žurnalistice. V druhé polovině roku 2017 vydal svou první knihu – Krev, pot a pixely. V té se zabýval problematikou herního vývoje – konkrétně se pak zaměřil na 10 her jejichž vývoj byl pro vývojáře skutečně vysilující. A právě mezi těmito 10 hrami bylo i Uncharted 4 od Studia Naughty Dog.
Studio Naughty Dog je známo především ze dvou důvodů. Tím prvním je fenomenální kvalita jejich titulů, tím druhým pak otřesné podmínky, které ve studiu panují prakticky nepřetržitě. A dle nových informací, které přinesl Jason Schreier se rozhodně nezdá, že by se ve studiu něco změnilo. Následující citace pocházejí od vývojářů, kteří právě dokončují očekávané The Last of Us Part II.
,,Nyní spousta vývojářů tráví noci i víkendy ve studiu s cílem dokončit hru. Někteří se sami sebe již celé roky ptají, zda jim to za to úsilí vůbec stojí.“
,,Jeden ze zaměstnanců mi nedávno sdělil, že ta hra je skutečně dobrá, ale odnesla si obrovskou cenu na životech vývojářů.“
Dále sdělil, že ačkoliv je období crunche, kterému jsou vývojáři před vydáním hry v herním vystaveni naprosto běžný, Naughty Dog zde zcela vyniká. Píše, že hry jakými jsou Uncharted 4, nebo první The Last of Us mohou být tak dokonalé a plné detailů jen proto, že Naughty Dog vytvořil kulturu, ve které hra musí být dobrá, nehledě na cenu, kterou za to vývojáři zaplatí.
Mnoho vývojářů popsalo, že lze jejich práci označit za tu nejlepší a zároveň nejhorší na světě. Práce v Naughty Dog znamená pracovat na oblíbených, recenzenty vyzdvihovaných hrách po boku umělců a programátorů, kteří patří ve svém oboru mezi naprostou špičku. Zárověň to ale znamená pracovat celý týden více než 12 hodin denně.
,,Oni se o vás starají, poskytují vám jídlo, podporují vás v tom, abyste si brali přestávky. Většinu času ale spíše pracujete ve stylu – dokončete svou práci za jakoukoliv cenu.“
Jason Schreier dále píše o velkém odchodu zaměstnanců a přikládá výpověď jednoho z nich:
,,Tato situace se nemůže opakovat u každého titulu znovu a znovu, protože je to nesnesitelné. V určité době si prostě řeknete, že toto nevydržíte dělat donekonečna. Řeknete si, že stárnete a že už nemůžete pracovat celou noc.“
Naughty Dog bohužel tímto způsobem přichází o spoustu talentovaných vývojářů, které je velmi obtížné nahradit. Často tak nabírají uchazeče, kteří mají zkušenosti pouze s filmovou produkcí. Ty je velmi obtížné zaučit a studiu to rozhodně neprospívá.
The reason I left is because I only want to work with the best. That is no longer Naughty Dog. Their reputation for crunch within LA is so bad it was near impossible to hire seasoned contract game animators to close out the project. As such we loaded up on film animators.
— Jonathan Cooper (@GameAnim) March 12, 2020
Fáze „crunche“ (intenzivních přesčasů) není pro Naughty Dog ničím novým. Studio v tomto režimu pracuje prakticky neustále a je o to více šokující, že spoustu vývojářů je těmto podmínkám vystavena již několik let. Bohužel se nezdá, že by se tato situace měla brzy zlepšit. Na druhou stranu jsou to právě tyto podmínky, bez kterých by Naughty Dog nikdy nebylo schopno doručit své hry v takové kvalitě, na kterou jsou fanoušci zvyklí.
Hra The Last of Us Part II vychází 29. května 2020 na PS4.
„Na druhou stranu jsou to právě tyto podmínky, bez kterých by Naughty Dog nikdy nebylo schopno doručit své hry v takové kvalitě, na kterou jsou fanoušci zvyklí.“
Zjednodušeně řečeno blbost. Pokud je něco takového když se blíží datum vydání tak chápu. Kolikrát i my v práci pracujeme i přes noc, aby to bylo. Ale jestli se takto pracuje dlouhou dobu? To už se nedá pochopit.
Ale taky to není jednoduché, každý je v jiný situaci, ať už jsou to peníze, rodina nebo i zkušenosti. Ať se každý rozhoduje podle sebe, ale vedení by se nad sebou mělo zamyslet.
Je my to lúto ale pravda je že ze sony to ide dole vodu celkovo né len naughty dog a jeho nepovedené hry a ked dojde nový xbox bude to asi tvrdá rana bodaj by sem pletel ale nevím! Xbox potrebuje konkurenciu aj ked len slabú ale aj to je neco!
Jestli máš Xbox raději než PS, tak v pohodě, ale psát tu, že Xbox potřebuje konkurenci, kterou podle tebe PS není, tím si akorát lžeš do kapsy. Od té doby co Microsoft vydává hry z Xboxu i na PC, tak nevidím jediný důvod proč by někdo měl preferovat Xbox před PS. Snad jedině, že by nová generace byla výkonem opravdu napřed před PS, ale hry od Sony jsou pro mě přednější.
Hry od sony daleko zaostávajú za mainstreamem väčšinu sú to béčkové nedodelky alebo hry co sa na áčkové hrajú je my lúto ale je to tak a ty to víš…
Okey, tady se asi nedohodneme. Ale každej ať si hraje to svoje. Ty si koupíš Xbox, já PS5 a oba budem spokojený.
JJ to je rozumné oceňujem ťa! Bez ironie.
ty si pekny debil beckove hry GoW,Spiderman,TLoU atd xbot sasek
Nemyslím to nijak zle, ale na začátku článku je několik chyb v interpunkci, které omezují jejich srozumitelnost.
Těžko říct jak moc je to tam zlé, ale tohle člověk nemůže takhle makat do nekonečna. Když se někdo dostane do herního studia, tak proto, že ho to baví a fakt tam chce. Není to jako jít někam za kasu, když není zbytí. Kdyby člověk vstával třeba v 6 ráno, v 7:00 by byl v práci, v 19:00 by odešel a ve 20:00 být doma. To se mu pak hry můžou snadno znechutit. Jó, jsou tam velký prachy, bonusy za přesčasy (pravděpodobně) a tak, ale to si každý musí rozhodnout sám jestli mu to za to stojí.
Podle mě za to mají dost dobré peníze a sám řekli, že se o ně starají, tak nevím na co si stěžují. Jasně je to hardcore takhle pracovat, ale nemyslím si, že to bude až tak dramatické.
„Čo oči nevidia, srdce nebolí“, alebo „z cudzieho krv netečie“. Aj tie Nike čo nosíme na nohách šijú deti v Indonézii za pol kila ryže a nepoznajú bezstarostné detstvo. My tieto problémy nevyriešime. Musia si vývojári založiť odbory a vyrokovať si podmienky. Mne sa to nepáči, nemám problém čakať na hry dlhšie, ale plakať tiež kvôli nim nebudem…
Férové od vývojářů, kteří naříkají by bylo, zveřejnit i jejich platy a bonusy a celkový zisk z vývoje dané hry, myslím že všichni včetně mě do práce chodí pro peníze a né proto aby korporace pro kterou pracují měla jen vyšší zisky. A pokud spoustu času proflákali a teď na poslední chvíli dohánějí co se dá, tak je to jenom jejich problém.
V tomto případě se vývojáři opravdu neflákají. Takto to studio funguje.
Tak tak, taky by mě zajímalo, jaký že to plat mají. Práci sice můžou mít psychicky náročnou, ale rozhodně nejsou jediní a hodně lidi bude dělat horší práce za zlomek jejich platu…. Já bych tipnul, že to budou tisíce dolarů měsíčně….
na druhou stranu, tisíce dolarů měsíčně je v USA běžný výplata pro jakýkoliv programátory
Když se jim to nelíbí, tak ať to nedělají … nechápu tady to neustálé mrčení vývojářů.
v prve rade „faze drceni“ je fakt blbej preklad. Uz v knize mi to rvalo oci a oblizovalo mozek. Stacilo by napsat cesky treba faze prescasu a pod.
Jinak je to bezny. Nicmene zrovna nad prescasy v Naughty Dog nebo Epicu se docela pousmivam. Clovek maka jak vul, o tom zadna. Ale za par mesicu si vydela na auto. Mnohem horsi jsou firmy, ktery vam daji fixni plat a chteji prescasy (i v Cechach), nedaji nic navic.
Opraveno, ve skutečnosti jsme to podchytili už před vydáním článku, ale zazlobilo jeho uložení.
Překlad té knihy považuji za zločin proti lidstvu (nebo minimálně proti hráčstvu).
jo dik
,,Nyní spousta vývojářů tráví noci i víkendy ve studiu s cílem dokončit hru. Někteří se sami sebe již celé roky ptají, zda jim to za to úsilí vůbec stojí.“
Tak pokud se o tý firmě ví, že to tam je drsný, tak nechápu, že tam vůbec nastupujou nebo proč neodejdou, když jim dojde trpělivost. Nemam tohle fňukání moc rád.
Tak vetsinou to delas pro hrace a kdyz to vypada k svetu, je to motivace sama o sobe. Dalsi vec je mit v portfoliu dobrej titul, abys mohl sehnat praci s lepsimi podminkami. Nebo se jen naucit co nejvic jako investici do budoucna. Stejne tak treba na zapade dostanes za to dobry prachy. Hodne lidi maji taky rodiny a hypoteky, takze si vybirat nemuzou. Samozrejme to ma i stinne stranky… rozpadne se ti vztah, protoze se s polovickou moc nevidis, nebo jen vyhoris a jdes s produktivitou strasne dolu. Ale to, ze si stezuji, je vetsinou indikator toho, ze uz jsou rozhodli odejit a jen hledaji prilezitost. Velkej turnover rate je vetsinou znamkou toho, ze s lidmi odchazi i zkusenosti. Problem je v tom, ze kdyz uz ti zustanou dinosauri, kteri to chteji delat jak pred deseti lety, nebo juniori, kteri nemaji obecny nahled na cele workflow, zacnes mit spatne planovani, kvalita jde dolu, hodne zbytecnych problemu co demotivuje lidi a pod….
btw: ono jen tak neodejdes. Zazil jsem i lidi v managementu, kteri ti nahazeli klacky pod nohy, pac jsi byl ochoten je zpochybnit, nakonec jsi u toho byl debil ty. Neodejdes proto, ze pokud ti takovi lidi zacnou srazet sebevedomi, zustavas ze zvyku, ale dost pochybujes o tom, co sam vytvaris. Submisivnejsi typy to prestanou resit. Nejidealnejsi je zmobilizovat lidi, nahrotit kontakty a pak se trhnout. Ale tohle se deje malokdy.
Navic Indie development je zase jina story 
Ps: vetsinou kdyz nekam nastupujes, je lepsi kouknout na Glassdoor a podobny stranky. Ale vetsinou veris managementu ty dane firmy, ktera ti bude vzdy tvrdit, ze to pisi zhrzelci, kteri jsou pryc. Zjistujes to az po osobni zkusenosti.
Díky, že jsi mi ušetřil psaní. Naprosto souhlasím.