Původní text z 07:30:
Jason Schreier opět potvrdil svoji reputaci zřejmě nejvýznamnějšího herního novináře naší doby, když se mu povedlo pod příslibem anonymity získat detailní výpovědi dvacítky současných i bývalých zaměstnanců CD Projekt RED, aby s jejich pomocí povyprávěl další ze syrových příběhů o bolestivém vývoji očekávané hry. Pokud jste četli jeho minulé speciály o hrách jako je Anthem nebo Mafia III, případně jeho knihu Krev, pot a pixely, pak máte velmi dobrou představu o tom, jaké prvky spojují tyto příběhy (obzvláště v případě Anthemu) s příběhem vývoje a vydání Cyberpunku 2077.
Hra sice byla oznámena v roce 2012, ale pořádně se na ní začalo pracovat až v roce 2016 (po dokončení Zaklínače 3), kdy ředitel studia Adam Badowski projekt do velké míry „resetoval“. Do té doby měla být hra kromě jiného z pohledu třetí osoby. Podobně jako v příbězích vývoje jiných ambiciózních her se i zde následně střetla neslučitelná ega, kdy si někteří vedoucí vývojáři představovali příběh i hratelnost jinak, než Badowski. Docházelo k výpovědím a odchodům, měnily se základní stavební kameny hry i její technologie. Kromě změny perspektivy na pohled z vlastních očí bylo odstraněno například běhání po zdech nebo létající auta.
Podobně jako u jiných ambiciózních her se i zde střetla neslučitelná ega.
Zároveň se kladl obrovský důraz na marketing a prezentace hry (především „hratelná“ E3 dema), který ukusoval cenný čas z vývoje samotné hry (o tomhle ledacos vědí nepochybně i vývojáři takového Kingdom Come: Deliverance, kteří ale neměli moc na výběr, protože šlo o jejich první hru a něčím si prostě museli získat pozornost trhu). Dle Jasonových informací bylo E3 2018 demo Cyberpunku z velké části „falešné“ a mnoho předváděných systémů ve hře ve skutečnosti nefungovalo. Policie je zrovna jednou z těch věcí, co vznikala až hodně pozdě, zatímco se někteří vývojáři zmateně ptali vedení, proč má jejich hra být RPG i GTA zároveň, když mají k dispozici jen zlomek velikosti týmu oproti Rockstaru (autorům GTA). Přitom vedoucí pracovníci zmiňovali právě hry Rockstaru jako cílovou laťku kvality.
Důraz na marketing a prezentace ukusoval cenný čas z vývoje samotné hry.
Jelikož šlo o podstatně odlišnou hru od Zaklínače, velká část technologie se radikálně předělávala nebo dokonce vznikala úplně znovu od základů. Každý vývojář vám potvrdí, že přesně tohle je ten nejhorší možný scénář pro vývoj velké a složité hry: v 2K Czech jsme to během vývoje Mafie II přirovnávali k výrobě kamery, se kterou se zároveň snažíme natočit film. Vývojáři z CDPR to přirovnávají k řízení nezastavitelně rozjetého vlaku, před který ale zároveň musíte klást koleje. Když se vývojáři ptali vedení, jak mají Cyberpunk 2077 stihnout vyrobit za stejně dlouhou dobu jako Zaklínače, když je to přitom nové IP a z velké části i nová technologie, odpovědí jim bylo silácké ujišťování „to vyřešíme za pochodu„. Ego některých lidí ve firmě bylo po úspěchu Zaklínače 3 zcela mimo reálný svět. Tvůrci Anthemu svého času spoléhali na „Kouzlo Bioware“, tedy jakousi falešnou jistotu, že s dostatkem úsilí se nakonec všechno „nějak“ zvládne, jako u jejich předchozích her. CDPR to v této fázi měli podobně.
Velká část technologie se radikálně předělávala.
Mezitím zkušení vývojáři ve studiu s obavami pozorovali roztáčející se marketingový kolotoč a slibované datum vydání. Když vznesli vůči vedení námitky, že se to prostě nedá stihnout, jedním z argumentů proti jejich obavám bylo „když jsme zvládli Zaklínače 3, zvládneme i tohle„. Zároveň byl na vývojáře vyvíjen stupňovaný tlak ze strany vedení i kolegů, aby dělali více přesčasů – pro některé vývojáře to znamenalo „nepovinné“ 13 hodinové směny pět dní po sobě a vynořily se výroky typu „jestli chceš jít domů, tak tady musí tamten kolega zůstat místo tebe„. Další věci si už bohužel dokážeme snadno domyslet, ale přesto je zdrcující číst, jak se některým kvůli brutálnímu pracovnímu nasazení rozpadly rodiny. Můžete si o tom myslet svoje, že měl přece každý na výběr a tak dále, ale kdo někdy v podobné situaci byl, ten ví, jak těžké může být z takového vlaku vystoupit, obzvláště když vám vedení neustále slibuje, že to nejtěžší už máte skoro za sebou a že odměna bude stát za to. Nebo pokud vám na hře samotné opravdu, od srdce, záleží.
„Když jsme zvládli Zaklínače 3, zvládneme i tohle“.
Je důležité si uvědomit, že CDPR není ve skutečnosti zas tak obrovská firma (přestože šlo v jednu chvíli o nejhodnotnější firmu na akciovém trhu v Polsku). V titulcích Cyberpunku najdete zhruba 500 jmen vývojářů, což může působit masivně, ale ve skutečnosti operují konkurenční vládci žánru open world her (Rockstar nebo Ubisoft) s několikanásobně většími týmy, rozloženými do mnoha studií po celém světě a čítajícími tisíce vývojářů. Zaklínače navíc CDPR zvládnul se zhruba 240 vývojáři, takže součástí „porodu“ Cyberpunku byl brutální růst týmu. Kdo něco takového zažil, moc dobře ví, že není čas všechny ty nové lidi pořádně zaučovat a všechny procesy i koordinace týmu se tak postupně propadá do stále většího chaosu. Veteráni, kteří s hrou přišli pomoct z jiných studií, nemohli uvěřit „free-for-all“ nekoordinovanému řízení projektu. Jeden příklad za všechny: když někdo potřeboval nový shader, prostě si ho udělal sám. Aniž by zjišťoval, zda už takový shader náhodou ve hře není – na podobnou kontrolu neexistoval ve studiu proces ani nástroj.
CDPR není ve skutečnosti zas tak obrovská firma.
Aby toho nebylo málo, mnoho posil bylo rekrutováno ze zahraničí, protože v Polsku (stejně jako v Česku) samozřejmě nejde jen tak lusknutím prstu najít stovky kvalitních vývojářů navíc. Z toho pak pramenily některé nepříjemné incidenty – firma nařídila vést všechny porady v angličtině, ale ne všichni to dodržovali (z praxe vím, že tohle se často neděje ani tak naschvál, jako prostě proto, že ne všichni domácí veteráni jsou na tom s tou angličtinou dostatečně dobře). Výsledkem bylo, že se někteří zahraniční členové týmu cítili odstrkování nebo dokonce pomlouváni přímo v jejich přítomnosti. Nejen pracovní tempo, ale také emoce ve studiu byly pro mnohé velmi náročné. Expati pak byli často těmi, kdo dobrovolně podali výpověď během vývoje (přestože to pro ně třeba znamenalo extra komplikace se stěhováním).
Někteří zahraniční členové týmu se cítili odstrkování.
Jedním z praktických dopadů loňského nástupu covidu a karantény bylo, že vývojáři (včetně testerů) museli začít pracovat z domu. Z bezpečnostních důvodů jim ale nebylo umožněno si sebou vzít vývojové a testovací verze konzolí, takže pracovali i testovali na svých PC stanicích. To do nějaké míry opravdu znemožnilo identifikovat problémy s konzolovými verzemi v plném rozsahu od začátku, nicméně externí testy (zřejmě u Sony a Microsoftu) pak na problémy jasně upozornily.
Vývojáři (včetně testerů) museli začít pracovat z domu.
Vývojáři to brali do určité míry s nadhledem, jelikož dle jejich odhadů se kvůli karanténě vývoj zpomalil natolik, že hra stejně nemohla být dokončená a vyjít dřív, než v roce 2022. Vedení firmy to ale vidělo jinak. Jejich cílem bylo hru „prodat dvakrát“, jednou v první polovině 2020 na staré konzole a podruhé v druhé polovině 2020 na nové konzole (ale vždy plánovali majitelům původní verze poskytnout upgrade zdarma). K již existujícím problémům s týmovou spoluprací se přidala „bariéra“ videokonferencí a emailů místo porad a klasické spolupráce tváří v tvář: mnoho dalších informací a týmové dynamiky tomu padlo za oběť.
Cílem bylo hru „prodat dvakrát“.
Dle Jasona jsou si vývojáři jistí, že většina technických chyb či grafických problémů hry půjde opravit. Nepadlo ale ani slovo na téma případných vylepšení hratelnosti či samotného designu. Pokud patříte k těm, koho hra zklamala po této stránce, asi nemůžete čekat, že se nějakým zázrakem promění v tu hru, kterou jste si představovali. Na druhou stranu je ale pravděpodobné, že dojde k balancování a ladění věcí, jako jsou schopnosti postavy nebo arzenál. V herním průmyslu existují příběhy titulů, které se po rozpačitém startu dokázaly vyšvihnout na špičku žánru – za všechny můžeme jmenovat třeba Final Fantasy XIV, Destiny nebo No Man´s Sky (která také nedisponuje nějak závratně velkým vývojářským týmem). Jak je ale patrné (anketa na Zingu, celosvětové prodeje hry), svérázný herní svět Cyberpunku se záplavou zajímavých detailů, unikátních postav a větších i menších příběhů se pro mnoho hráčů vyšplhal na špičku i se svými porodními problémy. Uvidíme, kdy jej za dostatečně opravený uzná i Sony a vrátí jej do svého online obchodu. Hodnota akcií CDPR se po nedávném prohlášení vedení studia začala zase zvedat.
Na Jasonovy dotazy vedení CDPR odmítlo poskytnout odpovědi nebo rozhovor s manažery.
Jelikož ale Jason o jejich reakce požádal, je možné, že omluvné video bylo reakcí/přípravou na jeho článek.
Aktualizace 21:00:
Ředitel studia CDPR, Adam Badowski, před chvílí reagoval na Twitteru na článek. Kromě jiného napsal:
„Je těžké pro demo hry na veletrhu dva roky před jejím vydáním, aby nebylo testem vize nebo vertikálním průřezem. Také proto bylo označeno nápisem „work in progress“ (rozpracováno). To ale neznamená, že jde o podvod. Porovnejte si to demo s výslednou hrou. Hotová hra vypadá a hraje se lépe, než to demo. Chybějící funkce jsou běžnou součástí vývojového procesu, vlastnosti hry přicházejí a odcházejí, podle výsledků našeho testování. Naše hra ale ve výsledku získala mnoho devítek a desítek od respektovaných PC médií z celého světa. Staré konzole jsou jiný příběh, ale to jsme uznali a usilovně pracujeme na nápravě. Jsme na Cyberpunk 2077 jako hru a naši výtvarnou vizi pyšní.
Článek zmiňuje, že většina vývojářů věděla o nemožnosti termínu vydání v roce 2020. Mluvil jste s 20 lidmi, někteří už u nás nepracují, jediný z nich není anonymní. Netvrdil bych, že většina z našich 500 zaměstnanců měla ten názor, který jim přisuzujete.
Všichni zde během porad mluví anglicky a každý email poslaný hromadně na celou firmu je anglicky – to máme povinné. Zvykem je přejít do angličtiny, kdykoliv je přítomen kolega jiné národnosti, i při nepracovní konverzaci. Je ale normální, že Němci mluví německy, Poláci polsky, Španělé španělsky a tak dále, když kolem nikdo není. Jsme multinárodní studio, máme 44 národností v týmu. ano, je těžké se přesunout a pracovat v jiné zemi, nebo dokonce jiné kultuře, ale děláme co můžeme pro to, abychom to našim zaměstnancům usnadnili.“
Jason poděkoval za doplnění a připomněl, že žádost o oficiální rozhovor před vydáním článku byla odmítnuta.
Schreier je v podstate extrem opirajici se o nespokojenej management kterej chtel realizovat vlastni sny, jit si cestou vlastni kreativity, aniz by alceptoval, ze je cast vetsiho teamu a kterej chtel jit jinym smerem nez druhej extrem – management cyberpunku kterej dokazal zajist dobrou hru pouze na hardwarove lepsich platformach – spatnej streaming, pozde se docitajici kolize, paraleni tasky zpozdujici se v zavislosti hardwaru, spatny streaming interaktivnich predmetu a pod – zcela na zaklade popularity, sledovanosti a vydelku…
Z myho pohledu si jejich management zaslouzil vyhazov (ale byl by to stale CDprojekt? -> zkusenejsi lidi radsi pujdou jinam…) a rozhodne to nemeli vydavat na slabsi hardware – ale to by museli mit lidi, kteri i po slibech jsou schopni neco takoveho rict, flexibilne menit priority a umet si to obhajit u investoru, nebo to dokonce predvidat…
Zjednodusene receno dva extremy proti sobe (management vs nespokojenej management (hlavne ta zminka o hercich a jinych produkcnich castech na to poukazuje). Tak nejak se zapomelo na lidi, kteri tam otroci a chteji udelat fajn hru lidem… Coz byla puvodni idea, jen rozpustila ve snaze managovat produkci ve strachu za kazdou cenu aniz by prihlizela na sve vlastni prani vs prirazovani priorit na zaklade technicke realizace. Lidi co chteli vymyslet jen dobrou hru od hracum pro hrace v ramci nejakyho budgetu a dostupnych toolu se v tom ztratili…
ps: „lhali“… nikdo nelhal o nicem. Jen se snazili flexibilne menit priority v produkci coz je ale spatne. Ale az moc – coz svedci i o kratkozrakosti. Co se tyce slabsich platforem, pokud si matne vzpominam, tak Iwiński to rekl dobre – neobvinujte vyvojare, bylo to nase rozhodnuti.
A co se tyce QA – ale no tak…. QA to v podstate vychytalo dobre jakz takz @- co se tyce PC a PS5. Pokud netestovali ps4, nebo to testovali na posledni chvili (posl. par mesicu), pravdu maji obe strany, coz nakonec vyplyva i z tech rozhovoru. Schreier je v tom prilis zda se angazovanej, nez aby odsoudil jednu stranu – neuvedomuje si, ze obcas jsou vic nez jen dve strany.
Zing ještě v klidu a chovaní Maritna za mě úplně v pohodě. Hra se mu líbila, ale víceméně hejty na svoji recenzi bere dobře a je schopen o tom vést debatu. Na druhou stranu, např. Games.cz to je úplně jiná písnička, a tak přesně by se novinařina dělat neměla. Tahle hra měla tak obří hype, že se z toho spousta novinářů lidově posrala.
Doufám, že někteří se z toho poučí, a budou hry zkoumat hlouběji, protože nefunkční mechaniky RPG, stealthu, fyziky, AI, NPC se dájí rozklíčovat poměrně rychle. Chce to více řešit nás čtenáře a méně embargo, abyste byli první.
Crowbcat to pěkně sesumíroval. Klobouk dolů.
Naprosto souhlasím , proto jsem se Martina i zde v diskuzi zastal a to mám s tou hrou fakt problém.Na games jsou schopny ti dat ban na 7 dni, když je nařkneš ze špatné recenze 😂 asi to berou jako křivdu, nebo fakt nevím, tohle se mi zde líbí , že se nebojí o své recenzi diskutovat.
Tak jsem viděl to nové video od Crowbcat a je to síla.
Jako o špatným technickým stavu a všudypřítomných chybách jsem samozřejmě věděl, ale nečekal jsem TAKOVÝ extrém.
Ale video je velmi pěkně zpracované a shrnuje marketing, sliby a hype s realitou perfektně.
Taky se mi na videu líbí srovnání CP se starými hrami (vytvořenými v dobách, kdy fyzikální engine, byť v některých případech v primitivní formě, byl považovány za samozřejmost).
https://youtu.be/omyoJ7onNrg
Crowbcat se vrátil z mrtvých: https://youtu.be/omyoJ7onNrg
Pro ty, které to zajímá, shrnuje tam události, sliby před samotným vydáním hry až po launch a následky. Je tam spousta zdrojů z různých konferencí, webů, diskuzí, podcastů a videí.
Ultimátní souhrn všeho, jak moc CDPR o hře lhalo a co všechno ve hře není nebo je někde jinde lepší.
Nejvíc mě na tom asi mrzí to mrtvý město a hloupý NPC. To by tu hru strašně vylepšilo, kdyby tam byly aktivity co dělat a kam zajít.
Mě tam mrzí tohle a pak možnost plněný Q různými způsoby , jak bylo v tom demu, na to jsem se těšil asi nejvíc.
Sakra, když to človek takhle vidí ve videu, tak je to prostě síla. Je prostě na hovno že se tohle hráč musí dovědět z youtube, místo aby na to poukázali herní weby :/
Píšeme o té hře prakticky vše, co se dá – pozitivní i negativní.
V dojmech jednotlivých redaktorů jste mohl najít i ty, kteří hru jednoznačně odsoudili a odložili:
https://www.zing.cz/specialy/96221174/cp2077-dojmy-redakce/
Pravda ale je, že celá ta situace není černobílá a přestože některé kroky CDPR byly extrémně zlovolné, hra samotná se velké skupině hráčů navzdory všemu hodně líbila.
Bylo to myšleno spíš globálně, ale jako nebudu zastírat že v posledních letech mám pocit že se z herních webů vytratila taková ta kritika, šťouravost, ono celkově v herním průmyslu schází taková ta (nadneseně) nekompromisní „investigativní“ žurnalistika a proto pak prochází takovéhle praktiky.
A spousta lidí má ráda hambáče z McDonaldu nebo KFC ale to neznamená že je to kvalitní burger i když ano i já si ho sem tam dám, nic to na tom ale opravdu nemění.
Hezky shrnuto. Já už viděl sepsané sliby vs. realitu na reditu, ale takhle když to člověk vidí ve videu…působí to až depresivně.
Jak dlouho potrva nez youtube to video smaze?
Jestli fakt je po tomhle videu bude ještě někdo obhajovat, tak já už snad nevím ani co tomu dotyčnému na to říct 😂😂
Neboj, existují vyloženě braindead lidi, kteří i přes Crowbcatovo video budou hru bránit
Já je rozhodně za tohle neobjajuju, ale zároveň myslím, že už je to docela k ničemu se v tom pořád dokola vrtat a spíš se dívat do budoucna.
presne tak , ti co nejvic vrtaji tak by se meli podivat na sebe . me hra hafo bavi . ano ma nedotatky a parkrat me to rozcililo ..
ale pc verze je goooood
Právě, že ti, kteří se v tom šťourají, tak těm jde o budoucnost nejvíce. Poukazují na chyby, aby se v budoucnu již nikdy nic podobného nestalo a o to tady taky jde.
Opravdu nechci, aby vycházely hry nedodělané nebo s polovinou slíbených věcí. Máme tu rok 2021, tak už je načase, aby se s tím hernim průmyslem něco začalo dít a kvalita se celkově zvedla. Ne naopak. A drobným poukazováním na chyby a vyslovení nespokojenosti tím každý může trochu přispět.
Ale tak lidi se chovají, jak kdyby CD Projekt nereagoval a se hrou nic nechtěl udělat. Už jim to lidi dost vysvětlili a oni to určitě moc dobře ví. Vydají prohlášení a lidi je pořád vyhlašují, že lžou? Co jako očekávaJí, že CD Projekt udělá? Odpovím si sám nic, protože tihle plačkové budou nespokojení pořád.
Prohlášení bylo super , hlavně next gen ohlášení , kdy se tak nějak čekalo , že to bude z kraje roku, místo toho je to až rok. Dost lidi na to čekalo ,ale refound skončil 3 před ohlášením, to se jim taky povedlo 😂
Tommy: Možná kdyby v tom prohlášení zase nelhali a nebylo to spíš omluva od školáka, co ti slíbí že se napraví ale stejně všichni vědí, že ne
Byla to spíš formalita a nevšiml jsem si, že by se někde vyjádřili k k těm chybějícím věcem. Ono když se člověk podívá i na to video, tak si uvědomí jak krásně manipulovali už v marketingu a třeba u těch aut to jde krásně vidět, kde v traileru zmiňují jak jen auta jsou vhodná k tuningu, jistě v deníčku atd. řekli že tuning není ale kdo z mass je sleduje?
Jediné co možná udělají je to, že opraví chyby ale jako jak někteří věří a tvrdí, že tam přidají všechno co slíbili, tak tomu moc nevěří a přijde mi to krapek naivní.
Úžasná kompilace. U některých bugů jsem se fakt nasmál
Smutné je, že celý tento nedodělaný cirkus zaplatil každý z nás hráčů a ne všichni mohou jen tak mávnout rukou nad ztracenými penězi. Nicméně toto video jasně dokazuje nemilosrdnost digitálního světa, ve kterém je vše vzájemně propojeno, takže příště si snad CDPR i ostatní herní studia dají pozor co, kde, o čem říkají…btw, video archivuji pro budoucí generace 
Přijde mi, že Jason je na CD Projekt přeci jen trochu vysazený, hledá ve všem senzace. Myslím teď např. to zveličování faktu, že hratelné E3 demo bylo fake. To je v odvětví přeci celkem běžná věc, pamatuju na vývojářský deník od Coryho Balroga, šéfa vývoje God of War, který tam uváděl, jak jejich E3 demo taky dalo strašně moc práce a v té době to neodpovídalo stavu hry, a že se pak se bál, aby zvládli zbytek hry doručit v tak dobrém stavu. Nechci říkat, jestli je tenhle systém dobře nebo špatně, ale asi je to v herním průmyslu prostě běžná věc a nevím, proč z toho dělat takový skandál, jako se píše v článku. Z tohohle důvodu mi přijdou ty články od Jasona nedůvěryhodný, přehnaný, senzace chtivé. Sice je určitě pravda, že v CD Projektu mají problémy, ale když je v tom článku zveličována taková věc, kdo ví co všechno je zveličené.
Na tom není nic zveličované. Bylo snad v té ukázce GoW z E3 něco, co pak ve finálním produktu nebylo? Ano, ta sekce se udála trochu jinak pak ve finální hře, ale všechny systémy a včetně grafické kvality pak ve hře všechny BYLY. A o to jde. Že ukázali něco, co pak ve finálním produktu není a vlastně ani neměli v té době vůbec naprogramované, i když udávali, že ano. Značka Work-in-progress přeci znamená, že je to rozpracované. Tudíž to ukazuje věci, které už jsou napůl hotové, ale oni očividně vůbec ani neexistovaly.
Dá se to přirovnat k dalším fiaskům z minulosti s Watch_Dogs, Anthem, Colonial Marines nebo i R6, kde ty hry vypadaly v ukázkách a i obrázcích mnohdy mnohem lépe než finální produkt.
Děje se to určitě často, ale určitě to není běžná věc, aby se ukazovalo něco, co pak není ve hře. 90% firem opravdu ukáže reálnou ukázku nebo trailer ze hry a produktu pak nic z toho nechybí. Ale je tu těch zbylých 10%, které mají tu potřebu ukázat něco, co finální hra mít nakonec nebude. Kde je tedy asi chyba?
V Sony ale neslibovali něco, co pak ve finále hra neměla, nebo ano? Technický stav srovnávat nebudu, to by nebylo fér. Vtip je ale v tom, že kdyby takhle lhali všichni, tak si to přece nemusíme nechat líbit ne? Nakonec je to čistej byznys – oni chtějí naše peníze a já už jim je dopředu nikdy nedám. Myslel jsem si, že CDP je s předobjednávkou sázka na jistotu a ouha .-)
No, nemluvě o tom, že i jejich Witcher 3 měl vypadat úplně jinak. Ten jejich trailer z VGX by mohl vyprávět, kde dokonce žádný “work-in-progress” napsán nebyl.
https://youtu.be/SS7gHiV_TW8
CDPR navíc teď s CP2077 si nyní může potřást rukou s Ubisoftem a EA jako jedni z největších downgradařů herního průmyslu.
Nemluvě o těch slibech od samotných vývojářů: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promised_but_missing_feature_list_will_update/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf
Tady souhlasím. Tohle dokazuje co píšu v odpovědi Duchino, že lidi jsou schopný nad leččím přimhouřit oči, když by ta hra nedostávala takový backlash za technický stav. Tam ta situace nejspíš byla dost podobná, akorát to nakonec přeci jen ještě nějak zvládli ukočírovat, málokdo remcal, že E3 trailer nebo demo byly hezčí a vývojáři slibovali víc. Převládly pozitivní reakce a situace byla opačná, lidi CD Projekt chválili až nekriticky. No a teď převládly negativní reakce a zase se podle mě hejtuje i to, co by se hejtovat nemuselo, nebo ne do takové míry.. Nevím, asi si tady stěžuju na davovou mentalitu
Duchino:Už jsem podobně odpověděl výše, ale jo, podělali to, že nezvládli doručit co v tom demu slibovali. I když ono se to na ně taky obrací hlavně kvůli tomu technickému stavu, kdyby ta hra aspoň běžela dobře, tak většina lidí bude ochotna přimhouřit oči nad tím, že nějaký featury z dema ve finále nedorazily. Mě akorát zaráží to, jak se ve zprávách jako v tomhle článku, nebo pak v následujících videích na Youtube, dělá, jakoby CD Projekt byl vedle No Man´s Sky první studio, co vydalo demo, které neodpovídá stavu hry. Jsem rád, když se věci uvádí na pravou míru. Takhle se tvoří akorát dobré clickbaity.
Jo je pravda, že pak nezvládli doručit, co slíbili v demu, to je už pochopitelný, že za to mají negativní reakce. Ale zveličování vidím v tom, že se dělá, jakoby vydávání dem, které ještě nereprezentují aktuální technický stav hry v době vývoje, nebylo normou, ale tak to zkrátka dnes je, na tom samotném faktu nic tak skandálního není. Oni akorát dojeli na to, že tu úroveň v demu nezvládli doručit. Kdyby se jim to povedlo dodělat včas vydání, tak to taky postujou sami ve vývojářských deníčcích, jak byli nervózní, protože ta hra ve skutečnosti nefungovala jako v demu, ale akorát by se tak plácali po ramenech, jak jsou dobrý, že to nakonec stihli. A veřejnost by je za to obdivovala. Jenže se tak nestalo, tak dostávají hate, asi zčásti oprávněný. Jen mě zaráží ten fakt, že se dělá, jako by to bylo nějaká nová věc, představovat na E3 dema, která neodpovídají realitě v době vývoje.
Je to stejný jako s Anthem. Tehdy po vydání taky vyšel článek, kde bylo řečeno, že to demo z E3 bylo to jediné, co měli tehdy hotové a vůbec neodpovídalo tomu, jak to pak nakonec vypadalo po vydání. Oprávněně pak ta hra hodně rychle zemřela a dostala patřičný hate. Cyberpunk 2077 není žádná výjimka.
Takových situací už bylo dost na to, aby si CDPR vzal z toho příklad a neudělal to stejné. Co si člověk zaseje, to taky sklidí. A ten jejich damage control je úplně směšný.
Měli natvrdo říct, že si toho vzali až moc a prostě to podělali. Ne, že se budou ohánět recenzemi a vodními znaky na videu. Kde to žijeme?
Anthem dle mě na tom byl o úroveň hůř. Teda, technický stav nebyl asi špatný, ale opravdu tam chyběl obsah. Tady se jedná víc o ten technický stav, kdyby to bylo technicky v pohodě, tak se reakce dále nesou spíše v duchu počátečních pozitivních recenzí a jen menšina lidí bude vzpomínat, že vlastně ale spousta věcí v té hře chybí nebo není tak dobrá, jako v demu. Jinak myslím, že si sypou popel na hlavu víc, než většina jiných velkých studií. Ale i v téhle omluvné komunikaci jsou faily, protože nemůžou některé věci říct naplno, už jen kvůli těm soudním tahanicím s investory.
Ale tak zase nemůžeme tvořit double standardy, kde v jednu chvíli na vodním znaku „WIP“ záleží, ale když se nám to hodí, tak najednou už je to jedno.
Jejich damage control je směšný, s tím souhlasím, ale co mají dělat? Držet hubu a dělat na patchích? A pak tady budeme číst články o tom, jak CDPR vydalo rozbitou hru a vysralo se na ni, protože nikdo nic nemluví.
Ať udělají jakýkoliv krok, vždy se objeví hate.
Jason je jen novinář, co hledá špínu, tvoří drama nebo přilévá do kotle a krmí outrage komunitu, protože lidi si vlastně chtějí jen stěžovat. Má to kliky, lidi budou reagovat, lidi tohle chtějí číst.
Neřekl bych, že je nedůvěryhodný. Myslím že zdroje má ověřené, jako leakerovi se mu dá důvěřovat, tak proč by se nedalo ani teď? Spíš souhlasím s tím, že některé věci… přiostřuje. Zveličuje? Dalo by se říct. Popsal bych to tak, že napíše větu tak, aby na první pohled uspokojila danou skupinku, ale přitom její význam je úplně jednoduchý nebo vlastně nic neříkající.
Třeba „demo was almost entirely fake“. Člověk vůbec neví co tím myslí. Co bylo na tom demu fake? Jde o to, že vytvořili tohle demo a pak k němu dodělávali hru? Nebo že některé funkce v tom demu vůbec neexistovaly? Nebo že jednoduše některé funkce, co byly v tom demu, odstranili a do plné hry se nedostaly?
Ne, člověk vidí „demo was almost entirely fake“ a už je oheň na střeše.
A když se Schreiera pak na Twitteru zeptáš, co tím myslel, tak si tě zablokuje.
Problém s cizím jazykem, na ten reagoval už sám Martin v článku.
Pak tu je ještě třeba ta část kdy mluví o výplatách QA týmu. Ta tady třeba chybí, a zareagoval na ni i QA Lead CD Projektu. https://twitter.com/pjpkowski/status/1350120951057428480
A když už jsem se tady rozepsal k tomu článku – Badowski to moc nevychytal, měli se Schreierem udělat rozhovor, takhle si to ještě více pohnojili, ale co už. Raději ať už drží klapačku a vydávaj ty patche.
Díky za reakci, myslím, že v první půlce lépe vyjadřuješ, co jsem chtěl říct. Asi jsem myslel spíše ten styl psaní, zveličování, přiostřování, jak píšeš, ne že by si to kompletně cucal z prstu.
A proč by nemohl napsat, že demo bylo zfakeováné? To už se opravdu nesmí nic nazývat pravými jmény? Prostě to natvrdo řekl tak, jak to je a pokud si člověk k tomu bude chtít zjistit víc, tak si to v tom článku zjistí.
Nebo, jak si to představuješ, aby to napsal? “Demo includes things that never existed and some things that existed” = “demo was almost entirely fake”. To mi přijde už na palici vyhledávat problém v názvech věcí. Prostě to nazval pravým jménem a napsal pravdu. Pravda je bohužel někdy pro některé nepříjemná a zde je to vidět.
Já myslím že na slovech, která jako novinář použiješ, dost záleží. A nemusí to být tak komplikované, jak píšeš. Je rozdíl, kdyby napsal, „parts of the demo weren´t programmed yet“ a „demo was almost entirely fake.“ Akorát to zní míň emociálně, nejsou to tak silná slova. A Jason určitě jako profesionál v oboru ty věty netvoří náhodně, ale účelně.
Demo je venku víc jak 2 roky, někteří lidi jej maj nakoukáno, jak rodiče Ulici, hra je měsíc venku, a do teď nikdo nic takového neřekl, nikdo si ničeho nevšiml, ale teď pan Schreier s tím přišel, tak najednou všichni prozřeli, a vidí, jak to demo bylo fake.
Můžete mi tedy ukázat kde, co je na tom „almost entirely fake“? Protože já bych řekl, že většina toho dema vypovídá finálnímu vydání. Nějaká ta mechanika chybí, CC si prošel úpravou, příběh poupraven, ale hratelností, svět to vypadá stejně.
Pod „almost entirely fake“ demem si představím třeba kauzu s Bioshock Infinite, ale tohle ne.
Zvláštní, když Ubi ukázal demo The Division, tak lidi nadávali při betě že to tak nevypadá a byl oheň a střeše, když u Far Cry 3 v ukázce měli jen víc vegetace než ve výsledné hře, byl oheň na střeše a to nic z toho nedosahovalo CP77, u kterého je to náhle normální
Mně se zdá že Cyberpunk má od vydání ohně na střeše teda dost
Myslím že ani ne, jasně na herních webech možná ale když se na to člověk podívá nějak v globálu, tak bych řekl že to ještě není tak hrozný jak by mohlo a mělo být. I zde, podobně jako třeba u TLoU2 jsou ty negativní ohlasy spíš minorita, hlasitá ale stále minrita. Tady v diskuzích je to vlastně takové hádání se na pískovišti, kdy se neustále dohadujeme ti jedni a ti samí dokolečka

Takový Division, tam to snad tehdy neobhajoval nikdo
No nevím, mně se zdá že je toho všude plno. Už jen ty refundy a že jim klesly akcie od 30 % a investoři je žalujou, mají teda mnohem větší škody než Ubisoft tenkrát s Division. Nevím, jak moc víc by za to měli platit. Ono zase to není tak, že by Cyberpunk byl úplný shit, pod těmi technickými nedodělky je to pořád nadprůměrná hra, která dokáže bavit a vtáhnout (tady už se jedná samozřejmě čistě o můj subjektivní názor).
Akcie klesly ještě před vydáním ale to je krátkodobý stav, brzy se to vyšplhá zpět a CP77 se jim „zaplatil“ hned první den prodejů. Věřím že teď jsou čísla hodně nad těma 13mega, po finanční stránce myslím že ti je úspěch, spíš si ohrozili nějaké ty dlouhodobé prodeje.
Žaloba je spíš jenom taková třešnička na dortu, ono ani s tím vyšetřováním v polsku to není tak horké.
Jak za mě osobně byl tohle pro CDPR jen pohlavek ale zasloužil by si pořádnou facku a hned na to pěstí, protože to co předvedli pro mě osobně strká Ubi i EA do kapsy a takový první Watch Dogs vedle toho vypadá jako drobnost, tohle je někde na úrovni Anthemu.
PS: Nebo co takový Battlefront 2, co ten schytal kvůli blbým mikrotransakcím a kartičkám se nedá taky ani srovnávat
Vždyť jim tu hru stáhli i ze Sony obchodu, mají kvůli tomu refundy, dělají omluvný prohlášení a videa aby minimalizovali škody, kdy jim ty akcie stoupnou, je otázka. Jasný, vývoj se zaplatil, ale jim jde taky o ty dlouhodobé prodeje, prodeje dlc, aby o tu značku byl zájem i do budoucna atd., musí se teď sakra snažit aby napravili reputaci. Měsíc po vydání se o tom pořád vydávají články a je toho plný Youtube, jaký mají ve studiu problémy. To mi přijde jako pořádná facka. Nemyslím si, že měli lidi z CD Projektu pěkný Vánoce
Oproti tomu Division takovej flame nedostala, prodávala se určitě taky, že z ní byli lidi jinak málo nadšení a spíš byly vidět negativní reakce bude tím, že to nebyla tak skvělá hra. EA má na kontě nějaký PR průšvih každou chvíli, tak už jsou na to lidi citliví, ale ono to taky neznamená, že se jim ten Battlefront nezaplatil.
Sony jim to stáhla z jejich blbosti, právě kvůli tomu refundu ne kvůli technickému stavu, prostě sony má v tomhle dost nekompromisní politiku a peníze vrací jen v případě, že hru nespustíš ale CDPR prostě náhle prohlásil jestli chcete běžte to vracet
Takže to bylo to nejrozumnější co Sony mohla udělat aby to nemusela nestále dokolečka řešit.
Omluvný prohlášení bylo spíš aby se neřeklo, bylo to spíš ze strany PR nutnost, ve stylu na hře se pracuje nebojte, k tomu si nasypali trochu popelu na hlavu.
Prostě myslím že za to co předvedli by si zasloužili mnohem víc jako společnost, to je můj osobní názor.
U Cyberpunku pro to mám pochopení, protože bylo stokrát řečeno, že jde o WIP footage. U toho TD a FC3 to tam není nikde napsané ani řečené.
Potom, jak začalo CDPR oznamovat „tohle je fuč“, „tohle jsme odstranili“, tak už jsem si začal myslet, že to 2018 demo se vůbec nebude podobat finální hře s tím, jak všechno odstraňují. Ale pak ta hra vyšla, tu část jsem si prošel a to co jsem zažil byla většina toho co jsem viděl a některé věci mi přišly i lepší.
V tom demu ani tak nejde o to co tam ukazuje ,ale o čem mluví, interakce s gangy, nejživější město jaké bylo dosud uděláno, denní a noční rutiny NPC a asi to nejdůležitější ,možnosti jak splnit daný Q, takhle rozvětvená možnost jak ho splnit je pouze zde, nikde v jiné misi jsem teda nenašel , že bych mohl Q udělat tolika způsoby max je to A,B a někdy ani to ne.Je tam toho dost a to mi přijde jako daleko větší závazek , než že jsem tam neviděl chlapka co jede C elektrickém křesílku apod.
Ještě bych dodal , když utíkat na konci dema, tak mate několik možnosti , jak místnost opustit, před bojem s bosem , jediná funkční možnost je ta, co je v tom demu, ponechali tam tu pro netrunera, ale musite mít lvl 20 , což je nemožný , je to začátek hry , ale jeden typek to zkoušel grindoval na lvl 20 a stejně vám to hra nedovolí , cesta je tam nedodělaná , ta hra s tím proste nepočítá, já si myslím , že tohle mluví za vše.
1st playable a benchmark demo v jednom pro presentaci (vertical a horizontal slice) je bezny co se tyce produkce. Vertical je zbezne cela hra beze vsech featur, horizontal je neoptimalizovanej nastrel levelu s finalnim gameplayem (aspon jak by to melo vypadat), kterej ma vypadat jako finalni cast.
Takze mas pravdu. Napr. i Watch dogs, nebo AC tim trpi – normalne se to nepredvadi na verejnosti, pokud ti jako managementu netece do bot napr. pred koncem fiskalniho roku, nebo v tomhle pripade chaosu co se tyce oznamovani ps5….
ucel tech dem slouzi k tomu, aby sis uvedomil zhruba velikost a cenu finalni produkce, ale na druhou stranu by to nemelo byt urceno verejnosti.
Pokud vydali benchmark demo a nebyli toho schopni dostat, tak je treba rict, ze CDPR nebyli nikdy extra kamaradi s konzolovym vyvojem. Ale do budoucna maji naslapnuto vyborne – maji visibilitu i prodeje a timto ziskaji neocenitelny zkusenosti ( trial by fire – ale je pltreba si ty lidi i udrzet. U nich by to nemel byt problem).
Bohužel se musí myslet na to, že dokud budou recenzenti dostávat za recenze peníze, tak je jasné, že se většina bude držet tak nějak toho mainstreamu a nebudou si moct zcela dovolit napálit nějaké hře nižší hodnocení, jelikož to pak může/nemusí poskvrnit nejen tu stránku, na které to napíšou, ale i pověst toho recenzenta. Taková je bohužel doba.
Nicméně je to přesně tak, jak jsem psal v článku o těch spekulacích ohledně údajného vývojáře CP. Recenzenti, kteří tomu napálili 9-10/10 by se měli za to stydět, že tím podporují takovéhle bazmeky. Až v budoucnu budou vycházet nebo dostávat ocenění Hra roka naprosto technicky příšerné hry, které budou i měsíc po vydání padat nebo při vydání zbyde v nich jen kostra toho, co bylo reálně naslíbeno a publikováno veřejnosti, poděkujte tomu jen právě jim, že tleskají nedodělávkám.
Pokud takový CP dostal 9/10, tak např. RDR2 by mělo dostat aspoň 12/10, který vyšel technicky špičkový, obsahoval to, co měl a bylo slibeno a graficky nad úrovní. Je jen jeden z mnoha příkladů, jak by se měli budoucí hry hodnotit, když technicky tragický a obsahově nedokončený s teleportující se AI CP dostal 9/10.
Víceméně celý váš text naznačuje, že hodnocení hry by se mělo odvíjet jen od jejího technického stavu.
Ale co třeba recenzenti, kterým RDR2 přišlo strašlivě pomalé a nudné? Ti nemají právo hře udělit nízké hodnocení, bez ohledu na to, v jak dobrém technickém stavu je?
Co se snažím říct – technický stav hry je jen jednou z jejích vlastností a všichni myslím známe příklady, kdy navzdory slabšímu technickému stavu hra rozhodně stála za to (namátkou třeba ten Skyrim nebo Ark: Survival Evolved).
Pokud jde o moji recenzi C77, jasně jsem v ní zmiňoval, jaké technické problémy hra obsahuje. Recenze přece není jen o číslu.
Tak ty technické problémy se mají objevit i v tom hodnotícím čísle, tak o tři body méně a ne napálit rozbité hře 9/10, to že to má dobrý příběh a dobře se to hraje je jen alibismus, hra má být hodnocena číslem jako celek a ne že rozbitá hra která padá několikrát do hodiny dostane 9/10,to už potom smrdí úplatky ze strany Studí a vydavatelů!Pokud se někomu RDR2 zda nudné, tak samozřejmě má právo dat nižší známku.
Jenže ty technické problémy právě s patchem 1.02 do velké míry zmizely.
Například padání se změnilo z „několikrát do hodiny“ na „jednou za několik hodin“, což už je srovnatelné s „vymazlenými“ tituly typu Uncharted 4.
Ale jak jsem psal už 12.12. jinde, ano, bez patche by si hra zasloužila tak 3/10.
Mě ta hra i s nejnovějším patchem padá několikrát do hodiny a těch bugu co si člověk během hraní všimne, to se mi v žádné jiné hře nestalo v takovém množství, takž 1,02 padání hry nevyřešilo a ani další!
Jaká platforma, případně jaká konfigurace?
PS4 verze hrana na PS5, zrovna včera jsem to po skoro třech týdnech zkoušel a nic moc se nezměnilo, akorát sem musel stáhnout další patch u kterého sem změnu fakt nepostřehl!
Já hru dohrál se vším všudy do 52 hodin a z toho mi to 22x spadlo na PS5 podle historie chyb. Tzn., že mi to vždy jednou do 2 hodin spadlo a to i po posledním 1.06 patchi.
Na konzolích je tohle bohužel tedy standard u téhle hry a to už je měsíc a něco po vydání. Neskutečný.
No tak to nevím že by 1.2 něco vyřešil, leda to divné rozmazání ale prakticky jsem si podle CP77 mohl nastavit hodinky protože na PS5 to padalo fakt minimálně co 2 hodiny, spíš ale častěji, a když to spadne při závěrečných titulkách tak to už je moc i na mě. Popravdě tolik hlášení o chybě jsem neposlal za celou dobu co hraji na konzolích. Jako upřímně nevím jestli jsem na tohle klikař ale jestli jsem předtím viděl tu hlášku tak 3 do roka tak je to moc.
Já jsem po 1.02 hrál snad sedm hodin bez problému, než mi to poprvé crashlo.
Tak nevím, nejspíš záleží i na tom, jak to člověk hraje apod.
Každopádně srovnání 1.0 a 1.02 bylo jako den a noc.
Ne náhodou skoro všechna ta proslavená „nejvtipnější“ videa na Youtube pochází z verze bez patche (včetně „je to prý známka sajbrpanku“
).
Vzhledem k tomu, že jsem dělal jen ty větší příběhové side questy a hlavní linku, tak nevím čím bych to mohl rozbíjet, dokonce jsem přestal používat brokovnici protože nějakým záhadným způsobem nepřátele prostřelila až do steny přes texturu a pak na mě křičeli skrz ní a já je nemohl zabít :D, taky jsem naprosto kašlal na ty generické vedlejšáky v Ubi stylu.
Jo, to co je na disku je prakticky nejaká alpha verze ale tak snad tu nebudeme brát ani v potaz, protože v té to většina snad ani nehrála ale tvrdit že 1.2 byl v pohodě, mi přijde hodně odvážný. Hold ale možná má někdo víc štěstí v tomhle u téhle hry než já, protože ono ani s posledním patchem to není žádná sláva a jsem zvědavý co přijde teď.
Taková byla moje zkušenost. Netvrdím, že to někdo nemohl mít jinak.
Ačkoliv to tak někomu možná nepřipadá, nemám žádný problém akceptovat a respektovat jiné zkušenosti a názory jiných hráčů. Jen se snažím dodat vysvětlení a argumenty pro ty moje.
C77 rozhodně dodnes není v ideálním stavu, ale ten pokrok, co udělali od 1.0, je gigantický.
Svalovat padání hry na to jakym stylem člověk hraje už je fakt ubohost a alibismus ve prospěch CD projektu Lie!
Každý zkušený tester videoher vám potvrdí, že je relativně snadné vypozorovat mechaniky nebo třeba lokace (streaming body apod.) ve hrách, které způsobují konkrétní problémy.
PS: Musím říct, že to věčné vymlouvání se na skoro deset let starý Skyrim už mi přijde přehnaný, myslím že dnes už jsou standarty taky trochu jinde a takový KCD dostal co si zasloužil oprávněně ale tady se budeme tvářit že je to vlastně ok, protože před deseti lety byla hra která byla rozbitá ale byla super (ale zase jí nechyběla polovina věcí
). Jako nezní vám tohle trochu přitaženě a stejná obhajoba by se dala přenést třeba na Valhallu která ale není ani z poloviny tak rozbitá.
Šlo mi pouze o tu pointu, že technický stav nemusí být nejdůležitější a rozhodně není jediným kritériem, podle kterého by se měla hodnotit hra. Skyrim bylo snadné přirovnání, ale klidně použiju třeba čerstvou hru z loňska – Deadly Premonition 2 řada zasvěcených označila za jejich hru roku, přestože běžela místy 10 fps.
Nevím, asi bych úplně neporovnával volbu hry roku s recenzí, hru roku si můžu vybrat podle celkového zážitku, nebo jen příběhu, já třeba v 2019 vybral A Plagua Tale, protože si mě získal ale zase kdybych měl hru hodnotit, vím že tam měla několik nedostatků a dal bych jí tak možná max 8? I když osobně číselný hodnocení nemám rád, dnes už prakticky nemají smysl když celé je to tak zdegenerovaný že za průměrnou hru se spíš považuje 7/10. Prostě tak nějam mám pocit že hra roku nutně nemusí být ta nejdokonalejší hra ale zase recenze by měla u hry poukázat na nedostatky, i třeba právě nenaplněné sliby, poukázat a být víc kritická. Protože jak jinak hráče informovat o tom že je nesplnili, že to konkurence dělá líp atd. Tohle všechno by se prostě mělo brát u hodnocení vpotaz, pak to porovnat s konkurencí, a pak nějaký výsledný dojem, jo je je to takový makový ale prostě mě si ta hra získala atd.
no po aktualizaci se akorat opravnene vymlouva ze hra dostala 9 a 10/10 coz je presne to o cem mluvim. Vy date hre v tomhke stavu 9 z 10 protoze slibi ze to opravi… ste vlastne podporovaci tohodle jednani, nikoli nestranny recenzenti.
9/10 je naprostej prestrel, a ty obhajoby toho jsou a navzdy budou chaby, prachy vladnou svetu
Hodnocení rozhodně neudělujeme podle nějakých „slibů, že to opraví“.
Jenže v době, kdy jsem recenzi psal, vycházely první velké patche a na vlastní oči jsem viděl ta velká zlepšení, kterýma hra procházela – před 1.02 například chyběly dialogy a animace, rozlišení se propadalo apod. Po 1.02 byly tyto problémy pryč.
Nešlo tedy o reakce na nějaké sliby, ale o vlastní zkušenost s citelným zlepšením hry.
(schválně jsem ji kvůli tomu po každém patchi rozehrál od začátku znovu)
Nejhorší na tom je , že i u nás jistí „novináři“ téhle zabugované kopírce dali bez nátlaku 10/10 …..a to už je váżně na zamyšlenou , jak že herní novinařina deformuje herní trh .
Za desítku v tomhle stavu bych se styděl a určitě bych s nima nemával na svoji obhajobu ….
Myslíte tím Fiolu ? Který je pro prachy a sponzoring ochotný udělat cokoli?😂
Presne tak, ted se CDPR bude ohanet recenzemi viz text nahore „my jsme dostali devitkove recenze“ a je to opet zacarovany kruh a recenzenti jsou soucasti pokriveneho herniho prumyslu a jeste schvaluji jejich pristup a posveti to vysokym hodnocenim. Vubec bych se nedivil, kdyby recenzenti a media co se zivi kritikou vymizela za par let, protoze uz ted je malokdo bere vazne a jsou spis vyuzivana jen jako marketingove medium a to v dnesni dobe funguje mnohem lepe pro mlade streameri/youtuberi a jiny bullshit tohoto typu. Z meho okoli neznam cloveka co by bral vazne recenze a to se pohybuji ve vyvoji softwaru, ne v hernim, ale bankovnim. V dnesni dobe uz v podstate neberu vazne recenze vubec a spis se pousmeju nad tim, co jsou lide schopni ohodnotit 9/10 body…
Amen
A ještě k recenzím , hlavně tomu jak hra dostávala devítky/desítky! Při hodnocení by seel brát ohled stav v jakem ji recenzenti dostali a ne brát ohledy na to že vývojáři slíbili že se to opraví v day one patchi, protože to pak není objektivní hodnocení, pokud hra padá a má hromadu bugu neměla by dostatvic jak 4/10 ani s argumentaci že to má jinak dobrý příběh ne skvělou hratelnost, když má hra velké množství bugu, tak by hodnocení nemělo přelézt 7/10, pokud rozbitá hra dostane 9/10 , tak je to jen důkazem neobjektivity recenzentů a že recenzenti jsou spíš součástí PR marketingu!
Recenzeti by tu měli být pro hráče a ne pro herní společnosti a ještě je bránit a je to i důkaz že recenze v posledních letech ztratily svou váhu a lidí by na ně vůbec neměli brát ohled , ale počkat až hra bude delší dobu venku a dát spíš na názory objektivních hráčů, ne těch semletých hypem a už vůbec ne PR recenzentům!
Presne, ten nazor uz mam dlouho. Recenze od novinaru jsou uz hodne dlouho pro smich, nadeje je, ze si to cim dal vic lidi uvedomuje.
Přesně tak… Nezapomínejte, že většina recenzí z „ověřených“ magazínů slouží výhradně pro PR účely. Hra zkrátka obdrží známku, která se od ní očekává. Vlivem tlaku většiny si pak málokdo dovolí hru kritizovat.
Je ale důležité si uvědomit, že za to mohou i samotní hráči. Před vydáním obdrželo několik serverů špatné ohlasy za nízkou známku – je to přece hra od CDPR a oni si dovolují dát „jen“ 8/10???
Já bych to s tou propagandou tak žhavě neviděl. Řekl bych, že horší kvalita recenzentů je dána hlavně tím, že tradiční papírová média, kde se dříve autorům slušně platilo, se dnes horko těžko drží nad vodou a na web zkrátka píše kdokoli, kdo má čas a chuť to za těch pár šupů nebo zdarma splácat dohromady. Často tak recenzent nemá ani tolik nahráno, co průměrný čtenář herních webů a u těch zkušenějších je zas konkurence natolik malá, že je to nenutí držet si rozumnou kvalitu.
Hele ja si pamatuju recenzi tady na zingu na prvni last of us, kdy recenzent mel jeste koule a naparil tomu 8/10. Jenze pak se na nej vrhli sony fanboyove a div mu nevyhrozvali smrti. Pak to zmenili na 9/10 aby byl klid. … A to si uvedomte, ze to byl prvni dil, zadna zavedena znacka. Stacilo, ze je to sony exkluzivita a hra od naughty dog. K smichu.
Anebo recenzent neměl tak velké technické problémy s hrou, nebo ho tak nevyrušovaly ze hry, která ho neuvěřitelně bavila.
Každý máme ty hranice jinde. Někdo vybouchne vzteky, když mu zaT-pozuje nahý V na motorce, a někdo dostane záchvat smíchu.
Všichni chcete objektivitu, ale někde zapomínáte na tu vaši vlastní.
Jako vím, že je to asi obtížné pochopit tu skupinu, kterou hra baví, když vám hra skoro nefunguje, ale prodeje, recenze a i ty ohlasy, které se vám nelíbí, značí to, že tak strašné to u některých není, tak se to jednoduše snažte pochopit.
Tak třeba recenze Last of US 2, kde se pan Zavřel choval jako zaměstnanec marketingového oddělení Sony, to už bylo u mně docela za čárou objektivity recenzenta, ať mi jinak může přijít jako člověk v pohodě a že u velkých her v recenzích chyby nereflektuje ve výsledném hodnocení.
TLOU2 vyhrála 241 různých ocenění za hru roku po celém světě, včetně 82 přímo od hráčů samotných.
Možná byste místo směšných obvinění mohl prostě uznat, že ačkoliv se vám nelíbí, je ta hra mimořádně kvalitní.
Po tom masivním hypu a reklamě se ani nedivím že to má tolik cen, protože vždy když se něco protlačuje ať už je to huda, filmy seriály , hry tak to potom sbírá různé ceny, ale ty ceny pro mne že stupidniho scénáře hry a nelogického chování postav neudělají dobrou hru!
Tady bych naopak mohl argumentovat tím, že po těch leacích a měsíce trvající obrovské antikampani youtuberů a influencerů proti hře je naopak zázrak, že si hru vůbec někdo koupil a dovolil si i přiznat, že se mu líbila.
Odpůrci hry byli celý rok mnohem hlasitější, než její fanoušci.
Ale ta hra má přece objektivní nedostatky. Přeju každému, ať ho CP2077 baví, ale vždyť to na starých konzolích opravdu nefunguje dobře, vždyť tam opravdu není funkční systém policie, mapa, volby, které ovlivňují děj. Je to vážně stejný engine jako ve Witcheru 3, ale na sestavě, kde Witcher jede na high/FHD/60 fps se ta hra skoro nehýbe. Vždyť se tam opravdu s gorilla arms nedají otevřít každé dveře. Vždyť tam opravdu fyzika nefunguje a to ani při jízdě vozem. Mám pokračovat? To není o tom, že na tohle recenzent nenarazil nebo tomu nepřisuzoval váhu. O čem tu recenzi pak chce psát? O tom, že ho to baví? Nepíše přeci mamince z tábora, ale podává nějakou informaci veřejnosti.
Ale většině tady vadí to číselné hodnocení, kterým se Badowski bránil.
Vím, že policie nefunguje. Vím, že co krok, to mám pocit, že něco chybí. Vím, že se GPS neoddaluje při vyšších rychlostech. Souhlasím s tím, že tyhle věci by měly být aspoň napsány v recenzi, ale na finálním zhodnocení záleží na člověku a jak moc mu tyto věci vadily, protože třeba ta hra obsahuje mechaniky, které převyšují ty nedodělky. Nebo i přestože jsou ty mechaniky průměrné, lze si s nimi nadělat tolik zábavy, že se od hry neodtrhnete. A teď babo raď, jak mám hru zhodnotit.
Mám ji dát 8/10 protože, ačkoliv je to technicky průměr, strávil jsem u hry stovky hodin?
Čtenář si musí sám zjistit, jestli má podobný vkus, v tomto případě i hranice, jako recenzent.
Tak či tak, snad pod každou recenzí je zmiňováno, že text je důležitější než číslo. Ale najednou, pan Badowski se začne ohánět čislama, tak začne záležet i na číslu recenze.
Co jsi chtěl říct s těmi volbami, které ovlivňují děj? Že tam nejsou? Že jsou jen na oko? Že jich je tam málo?
Kde bylo řečeno něco o tom, že s gorilla arms můžeš otevřít každé dveře? Jako takhle, gameplaye nás možná navedly k tomu si myslet, že gorilla arms nám pomohou s otevíráním dveří, ale to je ono, my jsme si to jen mysleli, že je to tak. Pokud vím, tak nikdo neřekl, že to tak opravdu bude. A já vím, že se tohle většině teď nelíbí, ale „WIP“.
O jaké fyzice se bavíme? Ragdoll fyzika? Mě se třeba líbí, jak NPC zakopávají a házejí držky o mrtvoly
Fyzika vozidel je dost pochybná, to jo, snad na ní více zapracují. Prozatím můžeme využít modifikace, které ji vylepšují.
Pokud vím W3 jede na Redenginu 3, Cyberpunk na Redenginu 4. To chceš aby Cyberpunk vypadal a běžel stejně jako W3 před šesti lety? Tuhle stížnost nechápu.
Jako ta optimalizace Cyberpunku na PC není nijak extra super, ale takhle… WD Legion jsem musel hrát na mix středních, vysokých a ultra s DLSS, abych měl aspoň těch 60. Cyberpunk hraju na maximální detaily s DLSS a pokud se nedostanu do čtvrti se spoustou NPC (jejichž počet lze navíc v nastavení snížit, pokud vás to tolik trápí), tak jsem nad 60fps.
Možná, že tady bude problém s AMD kartami? Podobně jak u Valhally s kartami Nvidie?
Tak to že v hlavní lince mají váhu a dopad jen 2% voleb v dialogů je fakt, jede se jen na iluzi. https://www.powerpyx.com/cyberpunk-2077-story-choices-guide/
Vedlejšáky na tom nejsou nijak o moc líp.
Co se týká Gorilla arms
https://forums.cdprojektred.com/index.php?threads/gorilla-arms-dont-bypass-the-body-level-requirement-to-force-open-doors.11044970/
Ok, nemám o těch misích takový přehled, ale 2% voleb nemají váhu a dopad? To se mi zdá sakra málo. Jestli je to pravda, tak to potom nějaký Skyrim, Divinity a další RPG, mají 0,….%.
Vždyť i Witcher 3 na tom není o nic lépe, nebo já nevím, proč to je problém tady, ale jinde ne.
Ale jo, W2, tam to bylo super.
Co jsem si ale v tom článku všiml a na co jsem si dokázal vzpomenout je, že není nikde zmíněný Brick a dopad toho, jak vyřídíš Maelstorm (kromě toho co se stane při té misi a s Meredith), tak to tady asi nemusí být všechno tak přesné a úplné.
Oproti W3 jsem si ale v Cyberpunku všiml, že tady přibyly rozhodnutí, které přidávají na osobnosti vaši postavy. Mám za sebou tři průchody, při prvním jsem hrál, jak bych normálně hrál, plnil vše, snažil se dělat co se dalo, prostě dobrák. Při druhém průchodu jsem si ale řekl, že zkusím hrát arogantního corpo a ono to šlo a cítil jsem se špatně, jak jinak.
Vím že to není žádná novinka, Mass Effect už tohle uměl, ale i tyhle rozhodnutí přidávají na tom roleplayingu.
Asura už tu házel linky. Ano, GA měly podle původních vyjádření sloužit pro páčení dveří a volby měly být rozsáhlejší, nyní spíše připomínají třetí Mass Effect – tedy na konci se pro něco rozhodnu a v podstatě je jedno, jak jsem se předchozích xx hodin choval. Mě by spíš zajímaly ty mechaniky hry, které vyváží zmíněné nedostatky. Vždyť ve všech recenzích, které dávají vysoké známky jsou jako hlavní argumenty brány grafika, která podle mě dost závisí na čem člověk hraje (pokud máš RTX nVidii tak asi v pohodě, ale jak píšu před tím, to je dnes highend) a pak už jen prý ten feeling, atmosféra města. To je zkrátka pro mě málo, aby to vyvážilo bugy, nefunkčnost a absenci tak zásadních věcí v městské akci jako systém policie, uživatelské rozhraní (je to nepřehledné a to úplně zbytečně), mapu (nejen tu minimapu, i worldmap je nepřehledná skrumáž), AI kohokoliv včetně bossů. kteří zdánlivou inteligenci berou ze scriptů nebo ten jízdní model, nemožnost prostřelit pneumatiky (to je i dnes dost zásadní věc při pronásledování policií) a ještě bych toho fakt našel hodně. Určitě tohle není o ničem jiném, než že se člověk (recenzent) nechal strhnout reklamou a má růžové brýle. Napsat líbí se mi, baví mě, dávám 10 si podle nemůže profesionál dovolit, měl by mít nějaký klíč k tomu, jak k hodnocení dospět. Jako ve škole prostě boduje jednotlivé aspekty a výsledný počet bodů mu pak dá známku. Nebo jako průměr známek za jednotlivé prvky, když budu postupovat jako pan Zavřel tak na stupnici od 1 do 10 by to bylo: grafika 10, atmosféra 10, gameplay 2, příběh 5, technická stránka 5, tj. 6,4. Hodnotil bych tedy 6 z 10 a to za předpokladu, že bych vůbec neměl žádné výhrady ke grafice (mám, vše v oddílu postprocessing je hnus) i atmosféře (pár mrakodrapů a šílená rádia se mi taky nelíbí).
Já bych hodnotil 8,5/10 nakonec. Když jsem začal hru hrát, tak jsem si říkal 6, 7, 8/10 maximálně. Ale po dalším a dalším hraní, už jsem si říkal 8, 9/10. 9 by ale bylo moc a 8 není moc spešl.
Grafika i bez ray tracingu vypadá skvěle a hra mi běží lépe než jiné, nedávno vydané AAA hry.
Design města, objektů, oblečení, cyberware, prostě ten nádech cyberpunk žánru mě překvapil.
Ačkoliv je NPC AI mrtvá, jejich počet na scéně dokáže naladit tu hustou atmosféru města. A shodí vám fps. Ale mě taková basic AI kolemjdoucích stačí.
Soundtrack je topovka, jak písně v rádiu, jako třeba takový návykový, na první pohled roztomilý Pon Pon Shit, tak i hudba v soubojích. Adamczyk, Przybylowicz a spol. odvedli úžasnou práci. Málo kdy se stává, že bych si stáhl herní soundtrack.
Nevím jak u ostatních, ale mě postavy a příběhy přišly skvěle napsané. Ne všechny samozřejmě, ale na spoustu postav a vedlejších questů půjde těžko zapomenout a doufám taky, že se v budoucnu dočkáme více obsahu s nimi. Třeba linka s Peralezem.
Gameplay mi náramně sedl. Souboje můžu řešit jako v Doomu, nebo z dálky nezištně vyklidit celou oblast pár quickhacky nebo sniperkou, nebo misi splním stealthem, který zezačátku je takový neohrabaný, ale později s více perky, už to jde raz dva. Meče jsem ještě nepoužil (a to hraji už potřetí), ale chystám se na ně. Gunplay bych označil za nejlepší v singleplayerovém RPG z fpp.
Vím že hodně slyšíme ostatní mluvit o tom, jak by byli radši za tpp, a tak musím říct, že ta fpp je tady skvěle udělána. Necítím se jako levitující kamera jak ve Skyrimu třeba, ale tím, že v dialozích NPC s vaší postavou interagují, dotýkají se vás, mám pocit, že mám skutečně tělo a „jsem ve hře“. Nejsem jenom divák.
Auta nejsou mým oblíbeným prostředkem, spíše jezdím motorkou, ale taky se raději pohybuji po městě pěšky s double jumpem. Takový parkour je též zábava. Objevíte easter eggy, narazíte na skryté místa s legendárním lootem. Pozor ale na šikmé plochy, zabijí.
Já tam prostě vidím toho Zaklínače 3, akorát ta hra má o dost lepší gameplay a RPG prvky, kromě dialogových rozhodnutí. A ten technický stav.
Samozřejmě mi vadí ty bugy, glitche, hru jsem musel restartovat minimálně desetkrát. Crashe zatím žádné. Každopádně ale nic co by mě nějak na hru nasralo. Většině glitchům se zasměju, nebo rychle přejdu a pokračuju v hraní.
Trápí mě to, že u některých questů, když je skončíš, máš pocit, že tohle nemá být konec, že by měl ještě pokračovat, třeba výše zmíněná linka s Peralezem.
Spousta věcí je nedomyšlených, některé nefungují jak mají, na druhou stranu, hra skrývá i detaily, které, když se podíváte na její stav, vás možná překvapí, že tam vůbec jsou.
Hra je nevybalancovaná, ale to mi tak moc nevadí.
Ovládání je neohrabané, ale to jsem vyřešil modem.
Policie by potřebovala dotáhnout, ta je tragická.
AI řidičů by mohla lépe reagovat na vaši postavu.
Přijde mi jednoduše, že to co CDPR zvládlo u Zaklínače 3, zvládlo i tady.
S tím ale, že se hra odehrává jinde, museli přidat nové systémy, mechaniky a ty mají zde problémy. Fyzika aut, policie, AI NPC nebo to oddalování GPS, kdy ve W3 tohle potřeba nebylo, když kůň tak rychle neběží. Což lze taky vyřešit modem btw.
Vypadá to, jako by hru zkompletovali nedávno a pak začali do ní cpát ty nové systémy, na které jim už nezbyl čas, protože hru chtěli vydat před příchodem nové generace konzolí. Bohužel.
Takže tak. Takhle ta hra u mě vyvažuje ty nedostatky.
Víceméně souhlasím, až na „…dát spíš na názory objektivních hráčů…“. Pokud už člověk odehrál nějaký ty desítky her, tak je nejlpší dát na svůj vlastní názor. Přečíst nějaký recenze, vybrat si z nich to nejpodstatnější, podívat se třeba na nějaký videa, ze kterých se lehce dá udělat představa o tom, jak se hra hraje a vypadá. Já to takhle praktikuju a ještě se mi nestalo, že bych koupil něco, co je absolutní propadák.
„Porovnejte si to demo s výslednou hrou. Hotová hra vypadá a hraje se lépe, než to demo.“ To jsem přesně udělal. V demu nějací chuligáni stali u Jackieho auta, pár minut poté je pronásledovali a mohli jsme střílet z auta. Mohla to být zajímavá interakce s gangy. Ve finální hře nic, až na to střílení z auta na začátku. Poté v další misi s Jackiem. Jackie rozráží dveře a vrhne se na chlapa s kulometem. Po tomhle jsem čekal víc bojových improvizací, ale bohužel. Návštěva Maelstormu. Sedíme na gauči, komunikujeme a poté máme kromě možnosti dialogu i akci vytáhnout na jejich šéfa zbraň. Atmosféra se v tu dobu otočila o 180 stupňů. Ve finále opět nic nebo hrozně málo. Takže za mě demo ukázalo to „nejlepší“ a přirozeně mi navodilo dojem, že se hra se bude podobně hrát po celou hru. Místo toho zmizelo lezení po stěně, hackování skrze optický kabel, x slíbených věci jsme ani v tom demu neviděli a dostali třeba nefunkční policii. „Chybějící funkce jsou běžnou součástí vývojového procesu“ Ale vodsaď pocaď… Přijde mi, že tam chybí velký kus hry. I Zaklínač je měl, ale v mnohem menší míře.
Pozor, ale to hackování s kabelem tam stále je, ale funguje divně .I v postranních misích se můžete na chodbách či vedle automatu připojit k terminálu a po číselném kvízu vám naskáče pár bodíků k přerozdělení do statistik .. všechno sděleno textem a spíš zdržení než nějaká návaznost k ději či tomu co právě děláte …..
Pokud myslíš ten káblík co máš zapojený v ruce, tak o tom jsem nemluvil. Měl jsem na mysli ten drát, který v demu fungoval tak, žes ho „hodil“ na nepřítele a tím se do něj hacknul. Pokud vím, tak tuhle funkci odstranili a používáš ten drát jako bič. Přišlo mi to docela jako fajn věc a za mě by byla větší zábava, kdybych se musel k cíli alespoň nějak přiblížit, než se na něj z dálky podívat a hackovat. Na druhou stanu ten bič jako zbraň je zábavný a má docela pěkný dosah. Kdyby se to spojilo dohormady jako hackovací věc a jako nouzková zbraň, bylo by to super.
Uhm, tak funguje vertical-slice
Tak koukám další výmluvy jak je zvykem a to obhajování se recenzemi ale pobavilo
Takže to posrali recenzenti, protože desítky už dostali. Pár chudáků, s nadějí na lepší zítřky, nepožádalo o refund, takže nějakej získ z toho bude. A zbytek se okecá.
Pokud si hra nezaslouží dobré hodnocení, proč ji tolik hráčů uvedlo jako jejich hru roku?
Protože fanboyove CD projektu, kteří by si nechali i nasrat na hlavu, kteří si pořád myslí že jsou pro ně hráči na prvním místě a nechápou že vedení CD projektu jde hlavně o prachy!
Statisticky je nepravděpodobné, že by tolik lidí byli samí fanboyové.
To by pak dávalo smysl, že stejně silné skupiny budou hlasovat i pro jiné hry.
Ale jo, je to o fanatismu. Však ta hra jede dobře až na highend PC, na staré generaci konzolí to je skoro nehratelné, na nové už je to lepší, ale tu má minimum hráčů. Chybí hodně obsahu. Tak jak to může mít tak dobré hodnocení, když to není díky fanboyům? Mě to na RX 5700XT a R9 3900X běží tak tak v 1080p, což je pro mě nehratelné rozlišení. V 1440p ta hra jede jak na konzolích. Už na Ultra ta hra vypadá nic moc (ty fleky místo zadních světel aut, lol, nefunkční HDR, palmy na úrovni Last of Us 2,… ) a fakt nechci snižovat detaily a koukat na mazanici. Mám ve hře 17 hodin, po kterých jsem to vzdal. Udělat to Ubisoft, tak ho všichni, i redakce roznesou. Ale dneska se nedá na recenze moc spoléhat, protože někdy bývá hodně věcí zatajeno z důvodu „nebudeš psát moc o záporech hry, nebo už další nedostaneš“.
Za 20 let kariéry herního novináře jsem ani jednou nezažil, že by někdo, kdokoliv, z ČR nebo zahraničí, byť jen naznačil „nebudeš psát o záporech hry, nebo už další nedostaneš“. Opravdu mě fascinuje, kolik lidí v dnešní době vidí nesmyslné konspirace na každém kroku.
Jasně, možná to neřeknou rovnou, ale skoro každá hra má dané, co se může a co nemůže zveřejnit v recenzi. Někdy to jsou blbosti, ale někdy to jsou hodně důležité informace, které kolikrát můžou ohrozit prodeje hry. Bohužel, čtenář se to většinou nedozví, protože NDA. A kolikrát to NDA je i na několik let, kdy to pak už stejně nebude nikoho zajímat. Sám mám pár takových NDA podepsaných. Jedno mám dokonce na 5 let.
Všechna herní NDA na recenze mají termín pouze do vydání hry, pak už je vše povoleno.
(občas tam ale bývá prosba nebo doporučení, abychom ani potom nekazili zážitek hráčům spoilery)
Tak záleží, co se testuje, nejde jenom o finální verze, ale třeba i ty testovací. Spoilery jsou jasné, ty nikdo normální nemůže psát. Ale kolik redakcí napsalo, že Cyberpunk běží opravdu mizerně na PC? Snad nikdo si nějak víc na ten stav, před vydáním, nestěžoval, nehledě na to, že redakce raději ani konzolové verze nedostali. A právě ten čas před vydáním je nejdůležitější. Další věc je, kolik redakcí si dovolí zhejtit nějakou hru od velkých studií, viz stav třeba Cyberpunku. Přeci jenom kolikrát až žasnu, jak hry sbírají samé 10 nebo 9 a přitom to jsou nudné, zabugované hry. Je to sice individuální, ale i tak. Ale herní studia jsou zatím zlaté oproti tomu, co si dovoluje nVidia.
Protože herní sucho a Cyberpunk od autorů opěvované série Witcher přece nemůže být srajda. No a nakonec stejně jako Kojima …kdyby udělal simulátor klikání na hlodavce , tak se najdou fanatici i mezi herními novináři , co budou hledat filosofický přesah takového morhuhnu ….
Ano kultura kriplů a její PR recenzenti
Důvod v mém okolí je jasný… Jsou to hráči co ten rok hráli právě jen Cyberbug(popř NHL/FIFU) . Ale jasný tak to nebude všude a jsem jen v jisté bublině
Nejprodávanější hrou roku je fifa a stovky milionů lidí denně hrajou fortnite. O jejich kvalitě to ale nic nevypovídá.
Já jen doufám, že pokud si z toho někdo bude chtít vzít příklad, tak pouze odstrašující. A takové vydání hry se už zase nějakou dobu nebude opakovat.
FIFA pouze dokazuje oblíbenost toho sportu a Fortnite je objektivně skvělá hra s naprosto bezprecedentní podporou vývojářů, byť vám třeba nesedne (já třeba také nehraji LOLko, ale zároveň mám zdravý respekt k jeho obrovskému úspěchu).
to není dobrý argument. Naopak mizerný. Ceny popularity ≠ kvalita. Navíc i v rámci GOTY je to mizérie.
https://www.gameawards.net
Martine jste chytrý člověk, dobře oba víme, že GOTY je většinou pro ty hry, o kterých se nejvíce mluví a mají největší hype a +- jak takž dopadnou.
Mizérie? Mě na tomhle seznamu přijde každá ta vítězná GOTY hra jako zasloužená.
Zároveň to je seznam, který kombinuje názory odborných komisí, profesionálních novinářů i zcela svobodného hlasování široké veřejnosti.
Nevím, zda jsem chytrý člověk, ale vím zcela jistě, že většina normálních lidí (včetně herních novinářů) vybírá GOTY podle toho, co jim opravdu přišlo nejlepší. Zbytečně hledáte jakousi konspiraci někde, kde není. Stačí se podívat třeba na diskuze týmu Kinda Funny Games, Easy Allies nebo GiantBomb, abyste zjistil, že i novináři jsou v první řadě hlavně hráči, kteří prostě hrají a chválí to, co se jim opravdu líbí.
Podle mě je CP77 stále ještě příliš čerstvá hra, z hodně lidí nevyprchalo takové to hype a řekl bych „zaslepenost“ kdy si tu hru potřebují obhájit, že nečekali na na něco průměrného a nefunkčního. Hlavně CDPR, co si budeme nalhávat mají takové PR oddělení jako nikdo jiný a hráči si je idealizují jako nikoho, lžou stejně jako ostatní jestli ne víc, ale u nich se to prostě přehlíží a stále jsou vnímání jako nějaká parta nadšenců z garáže. Jako to mají opravdu na jedničku a nedivím se, že tam jde tolik peněz.
Spíš mě zajímá jak si hra povede třeba za půl roku, zda si na ní vzpomenou hráči v anketách a bude bojovat o přední příčky nebo ne.
Ok, určitě souhlasím, že hodně lidí má tendenci upřednostňovat čerstvé zážitky a v prosinci si už třeba ani pořádně nevzpomenou, jak byli na jaře nadšení třeba z Final Fantasy VII remake
oba dobře víme, že opravdu ty nejlepší hry se na tyhle žebříčky nikdy nedostanou do top pozic. To jako bych řekl, že Queen jsou špatní, jelikož nikdy nevyhráli Grammy. Tohle vůbec nic neznamená. Vůbec nic.
Jinak 21 GOTY Je mizérie na největší hype v histori.
Já nic takového nevím, neznám hudební průmysl dostatečně zblízka, abych to takhle mohl porovnat. Tipnul bych ale, že funguje poněkud odlišně od videoher.
Grammy je navíc jedna jediná anketa/soutěž, která může mít poměrně politické pozadí, přesně jako Oskaři. Ale na tom GOTY webu se díváme na agregát mnoha naprosto odlišných zhodnocení z celého světa.
Jinak souhlasím, že 21 GOTY je relativně málo s ohledem na ten potenciál, který hra původně měla. Ale třeba to druhé místo s obrovským náskokem v anketě tady na Zingu mě opravdu příjemně překvapilo. V diskuzích pod články pak najdete dlouhé příspěvky od lidí, kteří vysvětlují, proč se jim hra tak líbila (a samozřejmě také od těch, kdo to mají naopak).
Obecně jsem ale z toho poměřování docela unavený a vážně přemýšlím nad tím, že jak hodnocení v recenzích, tak hlasování o hře roku 2021 pojmeme poněkud odlišně.
Celkově mi přijde, že z hromady hráčů a jejich hodnocení her, se v roce 2020 stali absolutní degeneráti. Viz TLOU2 nebo Cyberpunk. Takovej shitfest rozhodně v dřívějších letech nebyl.
Když takhle ošklivě píšete o druhých, většinou to vypovídá také nehezké věci o vás.
Různým lidem se líbí různé věci, nevím, proč z toho pořád někteří mají potřebu dělat válku.
Já teda nevím, ale to, co se dělo/děje v diskuzích u těhle dvou her jsem za svůj herní život ještě nezažil.
Tak na tom se shodneme
Dobra pokud bychom brali hodnocení jako tákove, tak souhlasím , že ty komentáře byly sem tam extrém , já se na to dívám trochu i jinak , stejně jako jde dopředu vývoj her( grafika mechaniky ) tak s tím se vyvýjejí i hráči , jsou zvyklí na nějaký standart , co za léta už dostali, kdyby teď vyšel například skyrim, tak by je dnešní komunita ukamenovala úplně stejně, vem te si donedávna ještě jak UBI prezentoval svoje hry např. watchdogs 1 lidem se to hodně nelíbilo a jak časem změnili svoji politiku, tady to umocnila neuvěřitelně klamavá reklam a strašná touha na te hře vydělat balík, merche- já jsem u žádné hry v předprodeji neviděl tak obrovsky merch, nemluvě o CE které měli strašně přepálenou cenu.
Já jsem rad a nedivím se ,že jsou zde lidi , co jsou nasraný.
Myslím si, že jsme jako herní komunita ušli taky pěknou cestu a je jedno na čem hraješ , měli bychom držet za jeden provaz , tady to byl očividný podvod a blaf na hráče a věřím , že si tohle zas hodně dlouho nikdo nedovolí, zavírat před tím oči nebo tvrdit ,že zdroj je nespolehlivej, přičemž když člověk jen trochu zapne mozek , tak mu musí dojít , že po těch všech odkladech je tam víc než zrnko pravdy.Kdo ví ,třeba se nám jednou povede odstranit i ty mikrotransakce.
To máš naprostou pravdu. Myslím, že kdyby se v době, kdy všude začali cpát mikrotranskakce, silně ozývali hráči i novináři, jako je to u mnoha věcí teď, tak to mohlo vypadat úplně jinak.
„Grammy je navíc jedna jediná anketa/soutěž, která může mít poměrně politické pozadí“
To se pleteš. Aktuálně je to skoro v každém odvětví. Podívej se kam se dostali Oskaři. Tam mají už kvóty. https://www.lidovky.cz/kultura/posledni-hrebicek-do-rakve-oscari-si-u-filmu-zacnou-kvotami-vynucovat-rasovou-a-sexualni-rozmanitost.A200909_100651_ln_kultura_jto
To samé je u her, možná v menší míře, ale je. TLOU2 je příklad hry, která byla vytvářena tak, aby prostě pobrala, co nejvíce cen. Politická korektnost je naprosto do oči bijící v každém velkém odvětví zábavy a nabrala takových obludných rozměrů, že bude těžko se dostávat zpátky. Osobně si myslím, že cesty zpátky není.
U her je specifické, že už je to průmysl větší než filmový, tvoří se dost často přehnaný hype, který firmy zvětšují až do vydání, tomu dost často pomáhají herní weby. Pak je těžko posuzovat jestli za výslednými známky stojí kvalita či hype,
Kritici filmoví a herní. Do toho se pouštět nebudu, vidím tam obrovské tlačenky, co má být jak hodnocené apod.
Svět aktuálně není v dobré kondici. O tom není sporu.
Spíš všechny herní skvosty , které ocenily i budoucí hráči byly ve své době prodejním propadákem …A tady to funguje i naopak … nejprodávanější hra nakonec není kdovíjaký skvost a jediné v co autoři teď doufají je to že na ně nebude plivat celé mainstreamové publikum a někomu se třeba jako budget verze zalíbí…
Co si budem. Je smutné, že hru roku vyhraje hra, která musela být i stažena z digitálního obchodu jako žádná jiná předtím. Už jen kvůli tomu by ta hra za žádnou cenu neměla dostat GOTY či jinou cenu nebo vysoké hodnocení.
Snižuje to pak hodnotu celkově toho ocenění a hlavně to plive na dřívější vítěze, kteří byly třeba technicky na špičce. Nebo i jiné hry, které dostaly na frak kvůli své technické stránce a nižší hodnocení jen kvůli tomu.
Naštěstí se ale internet probouzí a lidé prozřeli, že CDPR opravdu není žádný spasitel herního průmyslu. Právě naopak.
A uvádět jako argument, že spousta lidi tomu dala Hru roku je fakt k smíchu, jelikož se u každé hry najde procento lidí, kteří tu hru budou bránit už jen z principu, takže to vůbec nic neznamená.
Pro mě je hrou roku HL: Alyx a co se týče open-world adventur, tak i jinak vcelku generická Valhalla mi příjde o dost kvalitnější než CP.
Hra byla stažena, kvůli technickým problémům na konzoli. Ten zbytek – příběh, postavy, atmosféra, hudba, gameplay, design světa jsou pro některé dost dobré na to, aby je hra i přes svoje negativní stránky bavila.
Přes 10 miliónů lidí na PC nemusí mít se hrou nějaké extra velké problémy, anebo je mají, ale ta hra je i přesto neuvěřitelně baví. Ty hranice máme každý jinde.
Jaká hra loni měla ty pozitivní stránky tak dobré, jako Cyberpunk? Spousta z vás možná ani o těch stránkách neví, protože jste hru nehráli, nebo hráli jenom chvilku a pak skončili, kvůli technickému stavu, jak potom chcete být v těchto konverzacích objektivní?
Hades se hlásil o GOTY, Alyx bylo také populární, ale ani jedno nedosáhlo na takový počet lidí, jako Cyberpunk. Obě dvě hry jsem hrál a vím o jejich kvalitách, ale žádná mě nebavila tak, jako Cyberpunk. A pokud někoho ano, tak pořád musíte pochopit, že Hades a Alyx nemají takovou herní komunitu jako Cyberpunk.
Samozřejmě, pak tu jsou hry z PS4 (TLOU2, GoT), které by taky spousta lidí ocenila GOTY, ale tady na PC ta komunita není tak rozdělená, protože tady těch populárních her, jako Cyberpunk, moc nebylo, takže je celkem jasné, že ti co hlasovali pro GOTY Cyberpunku, jsou převážně PC hráči.
Ano, hlasování veřejnosti je vždycky krásná věc. Výhru CP77 bych přirovnal k půšvihu typu Miloš Zeman prezidentem nebo Tomáš Ortel Zlatým slavíkem. Každá komunita má svou reprezentaci, jakou si zaslouží a to má bohužel i ta naše herní.
Taky se mi přístup recenzentů nelíbí. Vždyť oni často rozhodují o prodejích, pokud dají hře tak vysoké hodnocení. Recenze by měla vypovídat i o něčem dalším, než jen o dojmech recenzenta, jako např. jaká je optimalizace na PC a pokud vychází na více velkých platforem, tak jak se hraje na všech. Ať s tím hodnocením klidně týden počkají, pokud všechny verze nemají. Dát hře, která je na dnešním mainstreamu PC (1060 + čtyřjádro) jakž takž hratelná a na nové generaci konzolí padá + na staré je téměř nehratelná a to nepočítám mraky nesplněných slibů, dát jí devítku… no nezlobte se na mě, ale nežádá si tohle nějakou úpravu původní recenze?
Tak co si budeme, většina recenzí CP77 mi přijde zvláštní a zrovna recenzenti a herní weby by si těch slibů a keců CDPR měli být vědomi nejvíc, přesto už je zázrak když zmínili technický stav víc než odstavečkem. Třeba takový Games byl naprosto k smíchu, jak spěchal za každou cenu aby to měl první a pak sepsali to co sepsali. Stejně tak by se asi recenzet měl umět podívat na hru tak trochu nestranně, porovnat mechaniky s konkurencí a co je dnes standart, protože to u čeho se bavím nemusí být nutně skvělá hra, královsky jsem se bavil u takového Metal Gear Survive ale když se na tu hru podívám s odstupem nenapálil bych tomu ani šestku
Taky si myslím, že recenzent by měl mít zejména přehled o tom, co už vyšlo a jak ty samé mechaniky fungovaly jinde, protože nebudeme přeci pořád dokola objevovat Ameriku. Jestli za rok CDP s velkou pompou vydá DLC, ve kterém vás policie bude chtít zatknout potom, co se nenecháte zkontrolovat při spáchání přestupku, taky si z toho na zadek nesednu, ale hádám, že tady se to bude vynášet do nebes.
To nové vyjádření Badowskiho je zoufalost a hašení požáru, který si sami chamtivci způsobili!
Podle mě udělali zásadní chybu, že prostě neposkytli Jasonovi oficiální rozhovor.
Vývojáři a vydavatelé by měli umět vystoupit před novináři a reagovat na jejich dotazy, ne se schovávat za předchystanými tiskovými zprávami či předtočenými videi.
Komunikace je základní stavební kámen lidské společnosti, bez ní se nikam nepohneme.
Tak ono je vidět jak se po úspěchu Zaklínače 3 , který jim stoupl do hlavy se to studio změnilo tak že je to až hodně smutné…
Tady je jasne videt, ze se boji neco rict kvuli akcionarum a mozna i soudnim sporum.
Schreier a jeho anonymni zdroje? Ignore… Herni zurnalistika o sobe dava ledacos vedet, kdyz z podobny postavicky dela „nejvýznamnějšího herniho novinare“. Nic ve zlym.
Tady se někomu nelíbí pravda o CD projektu Lie 😂