Společnosti Warner Brothers Interactive Entertainment se po šesti letech zamítání povedlo prosadit schválení patentu na herní systém/mechaniku Nemesis z jejich dvojice her Shadow of Mordor a Shadow of War. Tento patent vstoupí v platnost 23. února 2021 a při včasném uhrazování poplatků bude aktivní až do roku 2035. V praxi to znamená, že ostatní vývojáři nesmí tento nebo příliš podobný systém zapracovat do svých her.
Samotný patent nese název „Nemesis postavy, nemesis pevnosti, sociální vendety a následovníci v počítačových hrách“. Pokud jste dvojici her, ve kterých se tyto mechaniky objevily, nehráli, pak vězte, že jde o dynamický seznam nepřátel na bojišti, kteří si zapamatují setkání s vámi (mohou nést i jeho fyzické následky), ať už porazili oni vás nebo vy je. Následně se s nimi setkáváte a bojujete opakovaně v dalším průběhu hry. Vytvoříte si tak při každém hraní zcela nové úhlavní nepřátele. Kromě toho si ale také můžete z vybraných nepřátel udělat spojence a následovníky. Druhý díl do toho vnesl ještě systém bojů mezi pevnostmi, kde se vaši následovníci mohli poměřovat v bitvách s následovníky vašich online přátel.
Podobný systém dynamických NPC a vztahů s nimi by samozřejmě prospěl mnoho hrám – obzvláště těm s otevřeným světem, které do značné míry staví na variabilitě, svobodě a nepředvídatelnosti. Ostatně Ubisoft již něco podobného měl jako žoldáky v Assassin´s Creed sérii nebo „rodinné vztahy“ ve Watch Dogs: Legion. Určitě se ale shodneme, že podobné systémy by dobře posloužily mnoha dalším hrám – dovedete si třeba představit hru typu Mafia nebo Yakuza, kde se takto dynamicky formují celé gangy a vztahy a mezi nimi? Není tedy divu, že se proti tomuto patentu a přístupu ohradila celá řada herních vývojářů i dalších lidí z oboru na sociálních sítích.
Proti tomuto patentu a přístupu se ohradila celá řada herních vývojářů.
V kreativních oborech je běžné, že různá díla staví na obměnách svých nápadů navzájem – třeba u filmu se to pak řeší až zpětně, pokud se opravdu prokáže, že daná věc je příliš doslovně zkopírována. Ale zakázat to preventivně, to vede k omezení tvorby a evoluce celého média. Podobné omezení vneslo do oboru v roce 1998 Namco, když si patentovalo využití interaktivních miniher během loadingu (nahrávání) her. Od té doby jsme museli zírat na statické obrazovky během nahrávání, místo toho, abychom si třeba dali pár desítek vteřin Galaxians nebo podobné kratochvíle. Tento patent naštěstí v roce 2015 skončil a nebyl obnoven. Patentovat si mechaniky ve hrách je každopádně jako patentovat si zápletky v knihách. Doufejme, že se z toho nestane rozšířenější jev, protože to by přirozené evoluci herních mechanik i her jako takových rozhodne neprospělo.
Oni si nepatentovali ani herni system, ani mechaniku. Jde patentovat zpusob implementace a jmeno brandu. Neco podobnyho melo uz Nintendo pred dvaceti lety. Jde to jednoduse obejit.
Tak proč se proti tomu tolik zkušených vývojářů tak důrazně ohradilo?
According to the U.S. Copyright Office:
Quote:Copyright does not protect the idea for a game, its name or title, or the method or methods for playing it. Nor does copyright protect any idea, system, method, device, or trademark material involved in developing, merchandising, or playing a game. Once a game has been made public, nothing in the copyright law prevents others from developing another game based on similar principles. Copyright protects only the particular manner of an author’s expression in literary, artistic, or musical form.
Material prepared in connection with a game may be subject to copyright if it contains a sufficient amount of literary or pictorial expression. For example, the text matter describing the rules of the game or the pictorial matter appearing on the gameboard or container may be registrable.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_of_video_games
https://www.copyright.gov/fls/fl108.pdf
Muzes to vazat na hardware, zpusob implementace, brandname a pod.
Na tvou otazku ti neodpovim. Ale to uz asi sam vis.
btw: kdyby to slo, fotbal, hokej, sporty obecne a pod. by byli davno v…
PS: Patent
https://patents.google.com/patent/US20160279522A1/
Tohle fakt jen tak neporusi. To by musel byt magor, aby se tomu priblizil a udelal to jedna ku jedne.
Já bych si patentoval fetch questy a za poplatky si účtoval miliardy aby je nikdo nechtěl použít.
Třeba AC a Horizon by byly prakticky bez obsahu ale kreativní oddělení by už do práce nechodilo jen na kafe. 
Patentované systémy lze do určité míry okopírovat a upravit, dokud bude překryv splňovat kritéria. Abychom neviděli brzo v disclaimerech, že kromě pohlaví, náboženství a sexuální identity, je inspirace / shoda mechanik her je jen náhodná. Ale jinak nejde o nic převratného, každé studio si začíná patentovat mechaniky. Ale trochu bych polemizoval o tom, že hra je svým způsobem „umělecké“ dílo, i když to je někoho duševní vlastnictví, může dojít ke shodě.
Ale i Take Two / Rockstar si nechal patentovat nějaké prvky. Něco kolem fyziky stop ve sněhu v RDR2 jsem viděl před pár lety a měsíc nazpět něco s NPC a prostředím.
A system and method for managing and pathfinding using a coarse graph of low-level nodes representing the virtual world of a gaming environment. https://uspto.report/patent/app/20200338450
Jednotlivé části by neměl být problém obejít. Třeba jedna část nemesis systému je klasická struktura velení. Odstraníš jednoho, přijde druhý. Reakce NPC na předešlé události taky musí jít okecat. Z obrázku se toho moc vyčíst nedá takže si budu muset pročíst celý patent až někde najdu jeho číslo ale nemuselo by to pro herní průmysl znamenat vůbec nic. Horší je to že jde patentovat obecné chování NPC a jejich reakce na události. To by mohlo strhnout vlnu patentů a potom i žalob.
Patentovač měl jistě patent na rozum :))
“
Doufejme, že se z toho nestane rozšířenější jev, protože to by přirozené evoluci herních mechanik i her jako takových rozhodne neprospělo.
“
Já v to naopak zcela vážně silně doufám. Houšť a větší kapky, a zároveň paralelně s tím ještě více her nedodělaných při vydání a ještě více osekávaného obsahu, schovaného za mikrotransakce anebo za DLC balíčky.
Skutečně to chci. Chci krach AAA (potažmo 4A) scény v té podobě, do jaké postupně dospěla.
Ehm.. Právě že by si každý firma patentovala to svoje a dělala jen to.. protože by vývoj nových věcí byl značně náročnější, aby náhodou to již nebylo patentováno.
Hroznej sra… hra. Fakt nemam rád hry podle filmu a naopak. A tenhle krok je opravdu trapárna opět ukazují ,že jim nejde o hráče ale o vlastní kapsy. Bleee.
Stejně systém bojů a to šplhání a plno věcí s tím spojených okopčili od Ubisoftího Assassin’s Creed
Přesně – docela smutné, že jediný vlastní herní prvek si patentují a zbytek mechanismů kopírují odjinud. Jinak Středozem by určitě zasloužila lepší hru i zpracování. Vybrat si z celého tolkienovského světa zrovna Mordor a skřety…meh.
Tak neviděl bych to tak černě, Activisio vlastní patent na fyzické figurky přenesené do digitálního světa (nevím jak líp to napsat) kvůli Skylanders, a přesto vznikli Amiibos a Disney Infinity, MS zase má nějaký patent na skórování hráče za styl nebo něco podobného.
Jinak musím uznat, že Shadow není špatná hra, hlavně dvojka a Nemesis fakt dokáže vytvořit neuvěřitelný situace.
Super krok .. teď přispěchají všechny korporáty světa a budou patentovat kde co … za chvíli bude patentováno zatáčení, skákání apod… nechápu teda jak může projít patent na něco takového ..ale určitě tam byly obálky bokem apod. ( Jak je v USA zvykem)
Tedy, jestli k patentu patří i to otravné dobývání, následné bránění pevností a pak to celé opakování toho samého pořád dokola, tak ať si to WB strčí tam, kam slunce nesvítí. Otravnější herní mechaniku jsem ve hrách snad ještě neviděl. To mi dokonale zkazilo celý Shadow of War. První Shadow of Mordor byla celkem svěží hra, ač totální vykrádačka Assassins Creed (to WB asi nevadí, co?), ale pokračování bylo podobně zábavné jako Call of Duty po dvacáté. Nejhorší bylo, když jste potkali nějakého bosse a nemohli s ním bojovat do doby než se nevykecá. A ani ty jeho duševní pochody nešly přeskočit. Co se týká toho patentu, tak doufám, že to brzy někdo u soudu napadne, tohle je nebezpečný precedens. To si pak můžou Remedy patentovat z Controlu např.: měnící se dům a zbraň. Nebo další studia s jinými svými mechanikami. Dobře to řekl Josh Sawyer z Obsidianu (if you take someone’s design and make a better version of it, you should be given a trophy and a triumph through the streets and the people who made the previous version should applaud you and say, „wow that was really cool.“). Holt WB už nic pořádného nevydává a i peněz se jim asi nedostává, viz. nedávná spekulace o prodeji herní divize, tak koupou okolo sebe.
Za totální vykrádačku bych to nenazval. Snad jediné co to mělo společného byla možnost šplhání po budovách, ale slovo vykrádačka mi v tomhle příjde moc silné v případě AC série. Ubi snad tuším i žalovalo studio za přílišnou podobu šplhu, ale to je jako žalovat jinou hru za podobný sprint, skákání, plazení se po zemi atd. Ale souhlasím, že Shadow of War bylo oproti prvnímu dílu zklamání jak po stránce hratelnosti, tak po vyprávění příběhu. Dokončení pevností mi nestálo ani za ten „úplný“ konec hry.
Nejlepší na dvojce bylo to DLC The Desolation of Mordor. To bylo mnohem lepší než celá základní hra. V prvním díle mě vadilo to nudné prostředí a myslel jsem, že ve dvojce to vylepší, ale nebylo to o moc jiné. A nejhorší snad bylo to ohýbání loru J. R. R. Tolkiena. Zato to DLC přišlo se zajímavými mechanikami a celkově to byl svěží zážitek.
Totální ne, ale pamatuji když jsem viděl tu první ukázku ze hry…jednoznačně jsem říkal, že je to AC ze světa Pána Prstenů a nebyl jsem sám.
Tak oni kopírovali dílem AC a dílem Arkham, který WB vlastní. Mimochodem Monolith původně zamýšlel hru s Batmanem, ale nakonec to zasadili do LOTRa.
Naprosto souhlasím
Já hru teď zrovna hraju a největší shit a trapárna a ubohost co na tom nenávidím jsou ty proslovy kapitánů, který nejdou přeskočit, jsou vyloženě trapné a někdy neskutečně dlouhé – tohle kdo vymyslel by měl dát okamžitě výpověď a utopit se skokem do řeky …
Sice nejsem zrovna dvakrát fanda nemesis systému ale wtf to je docela trapárna. Jak kdyby si nintendo patentovalo skákačky a nikdo by nemohl dělat hry jim podobný. Bohužel už nejaký čas žijem v době, kde videoherní průmysl je především o penězích. Nebýt indie scény, tak už skoro nevidíme žádný inovace a nový značky.
Je to svinstvo v herním průmyslu platí nepsané pravidlo že herní machaniky se nepatentují brzdí to akorát rozvoj her … nemluvě o tom že WB krásně vykradlo Assassins Creed na pohybové mechaniky …
Takže celá serie The Sims je nyní nelegální?
Jako o Nemesis systémů jsem hodně přemýšlél v souvyslosti s patentem a i když je to systém zajimavý, tak stavý na příliš obecných nechanikách. Je to velmi podobná situace, jako v dávné herní historii, kdy byly snahy patentovat jednotlivé herní žánry jako např. adventury.
Určitě prospěje, aspoň nepřispěchá Ubisoft a nebude to dávat do každé AC série jako nějvětší změnu všech dob.