Ačkoliv se názory na něj různí (i v našich končinách), jedno nelze dost dobře Jasonovi Schreierovi upřít. Snad žádný herní novinář v posledních letech nepřinesl ve svých článcích tolik zákulisních informací o tom, jak vznikají ty nejvýznamnější videohry a počítačové hry naší doby. Herní vývojáři si prostě v určité fázi zvykli obracet se na něj jako důvěryhodného prostředníka mezi jejich (často anonymními, ale pro Schreierovy potřeby potvrzenými pracovními doklady apod.) výpověďmi (o smluvně utajovaných záležitostech) a veřejností. Jeho články vycházely dlouhé roky samostatně online (nejprve na Kotaku, nyní na Bloombergu), ale zatím největší porci těchto příběhů jsme si mohli přečíst v první Schreierově knize „Krev, pot a pixely“, která vyšla i v češtině a recenzovali jsme ji také na Zingu.
Právě tento měsíc (konkrétně 11. května) Jason Schreier vydal svoji druhou knihu, nazvanou „Press Reset: Zkáza a zotavování v herním průmyslu“, pojednávající o následcích pádů velkých herních studií pro jejich zaměstnance. Knihu si již nyní můžete zakoupit (papírově nebo elektronicky) v angličtině, nepochybně časem dorazí také její český překlad. O kterých herních studiích a konkrétních hrách ale pojednává?
Kapitoly knihy „Press Reset: Zkáza a zotavování v herním průmyslu“
- Turbulentní pouť legendárního designéra Warrena Spectora (System Shock, Deus Ex, Epic Mickey)
- Zánik Irrational Games, kdysi ikonického studia stojícího za hrami Bioshock a Bioshock Infinite
- Jak malá skupinka vývojářů využila uzavření Irrationalu pro začátek něčeho nového, plus vzestupy, pády a Google Stadie, kterým museli po cestě čelit
- Příběh 2K Marin, tvůrců hry Bioshock 2 a jak jejich studio prostě zmizelo po katastrofě jménem The Bureau: XCOM Declassified
- Pouť jednoho člověka skrz EA, workholismus a nešťastné studio Visceral Games, stojící za hrou Dead Space
- Příběh bývalého baseballového hráče Curta Schillinga a jak jeho boj s World of Warcraft vedl k půjčce 75 milionů dolarů od státu, díky čemuž byly převráceny životy stovek lidí naruby
- Příběh Big Huge Games, tvůrců Kingdoms of Amalur Reckoning – toho DRUHÉHO studia, které Schillingova firma zničila – a všechny ty momenty, kdy se jim málem povedlo katastrofu odvrátit
- Milovaný vývojář Mythic Entertainment, jedna příšerná mobilní hra Dungeon Keeper a tvorba indie klasiky Enter the Gungeon
- Otsourcing, odbory, práce na dálku, covid-19 a způsoby, jak učinit herní průmysl lepším
Zaujala vás některá z těch jmen? Víte třeba, jak příběhy Irrationalu či 2K Marin souvisí s příběhem českých tvůrců Mafie? A plánujete si druhou Schreierovu knihu sehnat?
Nebylo to lehké shánění, ale knihu konečně mám!! Dva e-shopy mi zrušily objednávku z důvodu nedostupnosti :-/ Jdu na ní
Před lety jsem si pořídil anglické vydání Blood, Sweat and Pixels a bylo to výborné čtení. Bylo v ní sice znát, že některým věcem se nemohl věnovat příliš do hloubky (technické popisy klouzaly po povrchu, ale chápu, že kniha nebyla určena programátorům – např. proč přesně byl problém používat Frostbite engine při vývoji DA:Inquisition?), ale i tak mne příjemně překvapilo, že byla skutečně určena herním fanouškům, kteří chtějí vědět i něco víc ze zákulisí (většinou) tragického vývoje. Druhá kniha je proto pro mne jasná koupě.
P.S.: Škoda, že v branži není více takových Schreierů. Herní novinařina s v 99% případů scvrkla jen na hlásné trouby vydavatelů.
Může si o něm myslet každý co chce, ale v herním průmyslu je bohužel jediný svého druhu i když by to chtělo víc, takových pravých novinářských sťouralů.
Instantní koupě ihned jakmile bude česká mutace. První kniha byla naprosto vynikající.
Krev, pot a pixely jsou solidní kus novinařiny. Doufám, že přeloží i tento díl. Schreier je žurnalista profesionál.