Po roční odmlce přichází jediný vývojář hry 1428: Shadows over Silesia s novým tříminutovým trailerem, který ukazuje spoustu záběrů přímo ze hry a poodhaluje, jak bude samotná hra vypadat.
Nejdříve připomeneme, že Shadows over Silesia je temná akční adventura s fantasy prvky zasazená do reálné středověké Evropy. Hlavní pilíře hratelnosti jsou tři – průzkum, hádanky a souboje. Nejvíce se nám líbí grafická stylizace. Izometrická grafika připomíná klasická RPG a působí trochu pohádkovým dojmem. Hráč se bude pohybovat jak po svých, tak na hřbetu koně a navštíví spoustu reálných i fiktivních míst ve středověkém Slezsku. Bude plenit vesnice, bránit hradby města, prozkoumávat tajné podzemní kobky, opuštěné doly, nebo zapovězené části klášterů. Hra vyjde kompletně dabovaná nejen v angličtině, ale díky spolupráci se skupinou Fénix Pro Dabing také v češtině.
Trailer poprvé prozrazuje, že příběh hry je vyprávěn z pohledu dvou hratelných postav. Mrzutého husitského hejtmana Hynka, který nejde pro nadávku daleko a s ničím se moc nepáře a johanitského rytíře Lothara, muže dobrého vzdělání a mravů, co se po boku svých bratrů postaví do první linie Slezské obrany. Každý má své vlastní motivace a názory na svět kolem sebe, jinou výbavu a schopnosti. Jejich osudy se brzy propletou. Střetnou se se zbraní v ruce, nebo uzavřou křehké spojenectví, aby se bok po boku postavili mnohem horšímu nepříteli?
Vývoj hry dospěl do své poloviny a původně plánovaný rozsah se zvětšil o třetinu. Hra bude rozdělena do třinácti kapitol, nad kterými strávíte 20-30 hodin čistého času. Vše bylo zatím financováno pouze z rodinných úspor. Nyní ale autor potřebuje pomoc, aby se projekt podařilo dotáhnout do zdárného konce. Spouští crowdfundingovou kampaň, ve které chce vybrat částku nutnou k dokončení vývoje. Dostáváte jedinečnou možnost si hru nejen koupit dopředu a tím autora podpořit, ale také získat exkluzivní předběžný přístup k demu, alfa a beta verzi hry. Kampaň najdete na Hithit. Její video odhaluje také první ukázku českého dabingu a některé z cen pro přispívající zahrnují plánovanou speciální Xzone edici hry:
Na závěr ještě shrnu všechny klíčové vlastnosti:
- Izometrická grafika– Grafika hry je inspirovaná klasikami RPG žánru. Je izometrická, stylizovaná a trošku pohádková. Děj se často odehrává v podzemí, během deště, nebo v noci, což umocňuje temnou atmosféru a důraz kladený na kontrast světla a stínu.
- Český a anglický dabing– Veškeré dialogy budou kompletně dabované v angličtině i češtině.
- Náročné hádanky– Originální hádanky, které na své strastiplné cestě potkáš, ti jistě dají zabrat. Velkým vzorem byly klasické adventury z devadesátých let. Budeš muset využívat prostředí, hledat předměty, získávat informace a luštit rébusy, nebo šifrované zprávy. Některé problémy jde řešit různými způsoby, nebo je šikovně obejít.
- Plížení ve stínech– Občas budeš muset splynout se stíny a proplížit se kolem nepřátel, aby tě neodhalili. K nalezení ideální cesty ti pomůže sledovat jejich hlídkové trasy a zvyky. Anebo je můžeš zkusit potichu vyřadit, jednoho po druhém.
- Složité souboje– Soubojový systém je jednoduchý na pochopení, ale bude to chtít cvik, abys ho plně ovládl. Pamatuj si jedno: Přečíslení je problém! Pokud se na tebe vrhnou tři a více protivníků zároveň, zemřeš! Klíčem je využívat jejich chyb, počkat si na správný moment a pak zaútočit. Postavíš se nejen rytířům, vesničanům, nebo loupežníkům, ale také různým nadpřirozeným bytostem, které není radno podceňovat.
- Různorodé prostředí– V průběhu hry se budeš pohybovat jak pěšmo, tak na hřbetu svého koně. Navštívíš celou řadu skutečných i fiktivních míst ve středověkém Slezsku. Budeš plenit vesnice, odhodlaně bránit hradby města, prozkoumávat tajné podzemní kobky, opuštěné doly, nebo zapovězené části klášterů. Těšit se můžeš například na Třemešnou, Nisu, klášter v Břehu, nebo hrad Rabesberg.
- Skryté mince– Ve hře budeš mít možnost hledat dva druhy skrytých mincí. Jen ti nejlepší z nejlepších budou schopní posbírat všechny. Nejen že si jimi naplníš měšec a odemkneš unikátní achievementy, ale také je občas můžeš využít k postupu příběhem.
O týmu
Celý projekt vyvíjí jediný programátor a designér a to přibližně poslední dva a půl roku. Pomáhá mu spousta externích spolupracovníků (grafika, animace, hudba, dabing a lokalizace) a tým dobrovolných testerů.
Technické detaily
Hra je v současnosti plánovaná pouze pro PC a Windows (přes Steam). O dalších platformách se uvažuje, ale jejich podpora bude záviset na úspěchu PC verze. Počítá se s plnou podporou gamepadu. Hra běží na enginu Unity.
Kdyby to tady četli autoři: Nepokusili jste zaujmout i Polské publikum? Přece jen Slezsko je pro ně hlavně Polsko a téma a zasazení by je mohlo zajímat. A vy byste se tak mohli dostat k větší finanční podpoře.
Ahoj. Díky za podporu. Jasně, že ano. Tisková zpráva šla do všech možných i nemožných médií, včetně polských. Jeden článek už vyšel v polském Eurogameru, druhý vyjde každou chvilku. Poláci, Američani, Rusové, Francouzi a pak třeba Němci jsou hlavní skupiny, které o hřu jeví zájem. Bohužel jen málo zahraničních médií o hře napíše. Přeci jen je to malá věc od neznámého autora a tiskových zpráv jim denně chodí stovky. Snažím se je zaujmout, jak jen umím
Tak to je fajn.
Právě u Poláků by ten zájem mohl být větší, když jde o jejich Slezsko.
Přeji hodně štěstí!
Ta hra me nadchla. Libi se mi stylizaci, zasazenim a hudebnim doprovodem. Atmosfera je primo hmatatelna. Nevim, co ocekavat od deje, ale fantasy ve stredoveku zni lakave. Velmi vyznamnou pripominku mam k autorovu videu. Prestoze je na par mistech slyset „kratky moravsky zobak“, takhle krasnou spisovnou cestinu jsem v hernich mediich uz dlouho neslysel a podcasty Zingu, Indiana, vlastne veskere ceske podcasty, se ji nepriblizuji ani v nejmensim. Az bych skoro rekl, ze muzete namatkove vzit temer kohokoliv z Moravskoslezskeho kraje a on bude mluvit spisovneji, nez vyse zminena media. Co se stalo s cestinou v mediich? Tento trailer se spisovnou cestinou je opravdu tak ridka udalost, ze jsem to musel zminit.
Zejména Pražáci mají češtinu naprosto zprzněnou anglikanismy. Na vině je asi údajná kosmopolita jejich města.
To není regionální problém, ale vliv globalizmu a určitých zálib – např. lidé v IT oboru nebo fanoušci her s angličtinou denně přijdou do styku v takové míře, že se pro ně stává druhou přirozeností.
Jsem presvedcen, ze lokalita hraje roli, ale jde spise o korelaci, nezli pricinu. Pokud lide v nejake lokalite nejak mluvi, ma to na cast okoli vyznamny vliv.
Pracuji v IT a take pouzivam anglictinu denne. Je to korporatni jazyk pouzivany v emailech, na poradach, v pracovnich nastrojich, zkratka vsude. Dokonce jsem nejakou dobu zil v zahranici bez vazby na ceskou komunitu. Presto vsechno, anglicismy si do me cestiny cestu nenasly.
Po navratu do CR jsem se dokonce divil, jak moc se cestina zmenila, protoze za tech par let me nepritomnosti v CR jsem pozoroval viditelne zmeny. Tak ci onak, moje zkusenost je, ze spisovnou cestinou se dnes v CR mluvi nevice na severni Morave a vsude jinde prevazuje „zkomolenej ceskej jazejk“. U mladsich rocniku je pak slovnik az zhruba z jedne ctvrtiny tvoren anglickymi slovicky a spise nez otazka lokality, je to otazka generace. Ale svou roli sehrava i osobnost mluvciho.
Kazdopadne, soudoby vyvoj cestiny by narodni buditele asi zasmusil. Cestina kopiruje vyvoj anglictiny, ktera se neustale zjednodusuje a jeste vice komoli.
Prý fanoušci her s angličtinou. Mám pocit, že svět her se točí hlavně kolem USA a jejich pestrobarevných Američánků. Spousta herních scénářů pojednává o nějakém příběhu kdesi v USA nebo na nějaké sci-fi planetě/fantasy zemi s anglicky mluvící populací. Že by člověk zakopával o zajímavé příběhy odehrávající se v Evropě či Asii (válečné strategie a válečné FPS nemyslím), to se nestává tak často, jak by bylo zdrávo. To hlavně Rusové či Ukrajinci nebo i Japonci jsou do sebe tak zažraní, že dělají i hry z domácího prostředí. Hlavně, že korporace pořád řeší diverzitu, ale že kromě jejich nabubřelého národa, který ze sebe dělá mistry světa existují i jiné, to je zas tak moc nezajímá. Jsou to akorát obyčejní pokrytci. jde jim jen o prachy a o jejich pověst. Na ten jejich pověstný jazyk začínám už pomalu dostávat alergii.
To je dobra poznamka. Jeste bych k ni dodal, ze pokud se i presto vyskytne zajimavy pribeh, ktery ma jednoznacne evropske koreny (jako treba Zaklinac), jakmile na nej vztahne ruku americka spolecnost, velmi pravdepodobne jej zpotvori bez respektu k jeho puvodu (viz Netflix serial). Pamatuji si vypraveni rezisera Vorlicka o tom, jak chteli americane koupit prava na film „Jak utopit dr. Mracka aneb Konec vodniku v Cechach“, ktery by podle jejich vize ale nebyl komedii, nybrz superhrdinskym filmem. Pritom vodnici nemaji tradicne kladnou roli. Typicky jde v pribezich o antagonisty.
Uz jen pro to vsechno je dulezite, aby pribehy vychazejici z nejake kultury, zpracovavala ta kultura sama. Jako prave 1428: Shadows over Silesia. A konkretne v ceskem prostredi, aby se vice del se zvukovou slozkou tvorilo v Moravskoslezskem kraji, kde je nejspisovnejsi cestina v CR.
Díky moc za slova chvály! Vážím si toho.