Minulý týden jsme vás informovali o review bombingu, kterému na agregátoru Metacritic čelí nově vydané rozšíření Burning Shores pro Horizon Forbidden West. Kritizovány jsou především části příběhu, ve kterých hlavní postava Aloy projeví náklonnost k další ženské postavě.
V dalších recenzích jsou ale negativně hodnoceny i další aspekty hry včetně jednotlivých postav, způsobu vyprávění nebo herní doby či ceny. Výsledkem podobných uživatelských hodnocení je často udělení nejnižšího možného skóre.
Zástupci společnosti Fandom, pod kterou Metacritic spadá, v rozhovoru pro britský magazín Eurogamer prozradili, že situaci u Burning Shores sledují a momentálně pracují na vývoji procesů a nástrojů, jejichž výsledkem má být přísnější způsob moderování jednotlivých příspěvků.
V tuto chvíli je těžké odhadnout, jak se tato avizovaná změna projeví v praxi. Mluvčí společnosti v rozhovoru potvrdila, že už nyní jsou prověřovány a v případě porušení pravidel mazány komentáře, které mimo jiné obsahují rasistické, sexistické, homofobní nebo jiné osobní urážky.
Zároveň je třeba upozornit na to, že se s review bombingem setkáváme na Metacritic i jiných platformách už řadu let vcelku pravidelně. Důvody přívalu negativních recenzí jsou přitom různé, takže je otázkou, zda se podaří nějaké rozumné řešení tohoto problému najít. Naší recenzi Horizon Forbidden West: Burning Shores si můžete přečíst zde. Jak se na problematiku uživatelského hodnocení díváte vy?
Jak se dívám na problematiku uživatelských hodnocení? Uživatelská hodnocení videoher, filmů, hudby atd. jsem nikdy nebral jako bernou minci. Vlastně už je spousty let nečtu, jelikož jde o naprostou ztrátu mého času 🙂
Názory milionů nepřejících, nudících se internetových škarohlídů a celoživotních „klikačů“, kteří ve svých reálných životech, kromě neustálého nadávání, špinění a urážení všeho a všech, nic kloudného nedokázali, mě tudíž vůbec nezajímají 😉
Není nad to udělat si na jakoukoliv věc (videohru, divadelní představení, restauraci, filmovou tvorbu, automobil, společnost, osobu…) vlastní, nikým a ničím nezkreslený názor. Uživatelská hodnocení tedy neřeším…
Krásný den všem normálním lidem 🍀 🍹
a ja tomu docela rozumim, na to, ze je LGHD4Kfull pod 5% populace, pripada me, jako bych byl v mensine spise ja, snad kazda druha hra musi mit sveho teplouse, trans, bi a buh vi co dasiho, clovek aby klasickeho netepleho hrdinu pohledal, drive to bylo sice taky trochu nudne, kdyz v 90% her byl bilej macho, ale dost mozna to bylo lepsi, nez kdyz je kazdej druhej teplej nebo trans…
Ať jde do prdele celé LGBTQ, to co dělají už je extrémismus ano toleruji a vždy jsem toleroval, ale nikdo mi to nenutil na každým kroku který dělám a nikdo nepřesvědčoval moje děti ať si uříznou pinďoura a kozy dokud nepřišlo LGBTQ extremismus .. nejhorší je že to otáčej proti lidem a dělají extrémisty z nás co to už přestáváme tolerovat… hotová sodoma gomora, si zapněte Mtv nebo disney+ je to tam samej kluk v legínách …co to vychová za generaci se ptám ?? Necháme si kurvit děti ? My to ještě chápem, ale oni v tom vyrůstají
Aneb, bude se uznávat pouze ten jediný a správný názor, nedovolíme vybočení z hlavního proudu…
Není nic lepšího než omezovat názory….. jak jinak dát vývojářům najevo, že se hráčům něco nelíbí, a to nemluvím jen o Horizonu, kterej jsem nehrál a tak nemohu posoudit.
Bohužel tady nejde o názory, ale o Hate. Pořád se poslední dobou mluví o tom jak studia kašlou na hráče, ale vůbec se nemluví jak většina hráčů jen kritizuje vše co může jen kvůli tomu, že je to dneska asi cool.
Viděl jsem i kritiku na poslední trailer od BG3 kde se Shadowheart líbá s hráčem vytvořenou další holkou, ale podle dat je právě romance s Shadowheart pro ženský charakter jedna z nejčastější, takže kde je problém?
problem je v takych jak ty ktori ked sa im nelubi niekoho nazor tak ho budu oznacovat ako hate
V praxi to bude hádám vypadat tak, že když napíšete, jak se vám LGBT linka líbila a dáte tomu 10, bude to ok. Ale když napíšete, že se vám LGBT linka nelíbila a dáte nedejbože nízkou známku, tak cenzura zasáhne. A taky je jasný, že pozitivní bombing se mazat nebude.
presne tak to je ta demokracia na jednu stranu
Dokud uživatelské hodnocení nebude nějak svázané s PSN, Steamem, Epicem a jinými, aby mohli hodnotit hru jen hráči, co jí skutečně hráli a vlastní, nebo se podle toho daly aspoň filtrovat, tak je to naprosto zbytečný údaj.
No… obecně platí že každá regulace názorů je cenzura namísto ponechání svobody a přenesení zodpovědnosti na čtenáře který se má naučit udělat si na věc vlastní názor a rozlišit sr*čky od informací což je dnes nejen na internetu naprosto kritická schopnost tak se budou regulovat názory. Takže pravda je to co vám řekneme a tomu musíte věřit protože máme metody jak jí unifikovat a nacpat do našich tabulek aby odpovídala našim potřebám. Třeba na metacritics si čtu recenze hráčů od 6-8 bodů protože jen tam jsou pro mě skutečné názory. Nejsou tam fanatičtí fanboyové co generickému shitu dají 10/10 protože Sony, MS, Nintendo, ani fanboyové co by dali 10/10 ale mají svědomí a něco jim tam nesedlo a tak dají 9/10 ale také tam nejsou hateři nebo hnidopichové co vyloženě hledají nesmysly nebo potřebují plivat síru. Ale tohle není o hodnocení ale o komentářích kde lidé dávají jasně najevo že už je tahle nucená propaganda na každém kroku prostě točí a jak je vidět tak má přesně opačný efekt než by měla mít. Rozpoutává nenávist. Mě je fakt jedno že tady Pepa po večerech buší ve stáji do kozy ale když o tom budu slyšet na každém rohu a jeho práva na lásku mi budou cpát i v krabici s vločkama kam prostě nepatří tak se mi to asi po čase zají a dříve nebo později ho označím za kozopicha což bych nikdy neudělal kdyby nechodil po ulicích s tlampačem a nekřičel to do světa ve 4 ráno když chci já v klidu spát a nebýt nucený ho poslouchat jak moc má svou kozu rád.
Podtitulek je ale trochu zavádějící protože nereagují na review bombing ale nenávistné komentáře které ho doprovází. Na hodnocení se nic nezmění takže když necháte nulu a nebudete tam v komentáři řešit práva menšin hájených fašistickými pseudo liberály tak tam zůstane.
A budou resit i ty co maji jrdno hodnoceni a rovnou daji 10? Takovych je totiz u te sracky pozehnane.
Já myslel že uz to vyřešili u TLOU2? Kupodivu to řeší jenom těchto jistých případech divné, že?
Hádám, že tam je hromada degošů, co hodnotí hry, aniž by je vůbec hrála, ať už kvůli malicherným válkám mezi platformami nebo z jiných důvodů takových duševně slabých jedinců. Možná by jen stačilo to nějak propojit s uživatelskými účty jednotlivých platforem, přičemž by člověk nemohl hodnotit něco, co nemá ve své knihovně.
Tenhle „review bombing“ se nikdy nedeje bez duvodu. Naopak je to aspon trochu bic na ty komousky vyvojare. Hrac v podstate nema jinou moznost jak ukazat nespokojenost nez takhle (samozrejme, kdyz uz ji ma koupenou).
Horizon je sracka 0/10 zaslouženě
Franto už si tu zas ,to si vylez z nory dřív jak Písek nebo se zas dělíte o Wi-Fi. Že se delite o prdele je teda známe věc ale i internet .Holt buranov a akci.
„Jak se na problematiku uživatelského hodnocení díváte vy?“
Myslím si, že uživatelské hodnocení je velmi dobrá věc, která efektivně umožňuje zpětnou vazbu. To znamená, že jde o svým způsobem obousměrnou komunikaci mezi hráči a tvůrci her, ale také i o pomocný faktor pro další hráče, pokud se rozhodují, zda si mají hru pořídit, či nikoliv.
Do problematické oblasti se dostáváme až tehdy, pokud udělovaná hodnocení nejsou „odpovídající realitě“. Ale to je velmi složitá otázka, neboť i herní média hodnotí subjektivně. Z poslední doby byla nejkřiklavějším případem třeba recenze Howarts Legacy od magazínu Wired. https://www.zing.cz/novinky/96413552/wired-obvinil-hogwarts-legacy-z-antisemitizmu/ A ačkoliv si myslím, že takové hodnocení bylo zcela mimo, připouštím možnost, že autorka té recenze to takto subjektivně vidí. Stejně, jako je možné, že v případě DLC k Horizonu, důvody, jenž hráči uvádějí pro absolutně nízká hodnocení, jsou pro ně subjektivně tak důležité, že u nich převáží všechno ostatní, jako je třeba grafické zpracování, či hudební doprovod atd. Zkrátka a dobře, všude, kde se používá subjektivní hodnocení, nedá se dost dobře direktivně říci „to nemůžeš hodnotit takhle, ale musíš to hodnotit takto“. Různí lidé mohou přikládat různým věcem různou důležitost a některý faktor u nich může subjektivně převážit vše ostatní.
Myslím si, že obecnou podstatou problému je přílišná orientace společnosti na zkratkovité výstupy, jako je třeba souhrnné číselné hodnocení. Podle mne je mnohem důležitější vědět, proč hodnotící dali takové či makové hodnocení a ideální je, pokud uvedli konkrétní důvody, které je k danému hodnocení vedly. „Na hře se mi líbí X. Na hře se mi nelíbí Y.“ Známka hodnocení prostě neřekne, co je na hře udělané dobře, nebo špatně. Řekne pouze, že na té hře je podle mínění hodnotících něco uděláno dobře/špatně. Ale co konkrétně? Navíc, co někdo považuje za špatné, může někdo jiný považovat za dobré a tedy opravdu není moudré řídit se pouze číselným souhrnným hodnocením.
Pak je tu ale ještě další rovina celého problému a tím jsou „skryté tlaky v pozadí“:
1) Reviewbombing není moc dobrým nástrojem především proto, že není objektivní. (Jde přece celou dobu o subjektivní hodnocení.) Nicméně zde bylo v minulosti mnoho případů reviewbombingu, které se týkaly všeho možného. Proč se to najednou začalo řešit až teď, když jde o téma „nepřiměřené agitace“ za zobrazování LGBTQIA+ ve hrách? Samotní hodnotící na Metacriticu často používali termín „propaganda“. Pokud protestují proti propagandě a reakcí na to možná bude nějaké omezení možnosti hodnotit, není to známkou toho, že opravdu aktuálně ve společnosti probíhá propaganda, která dokonce ani nechce připustit možnost, aby se o tomto jako o propagandě mluvilo? Proč se téma hodnocení na Metacriticu začalo zcela vážně a naplno probírat až teď, když se to dotklo tématu objektivně nepoporcionálně přehnaného zobrazování LGBTQIA+?
2) Aktuálně probíhající propaganda zašla tak daleko, že se na toto téma nedá kultivovaně nesouhlasně vyjádřit bez postihu na mnoha místech, především na „západě“. Ať už jde o sociální sítě, prohlášení nějaké osobnosti do médií, či vyjádření vlastního názoru před někým, kdo se bude cítit uražen i kdyby to bylo podáno sebeslušnější formou. Pokud někdo, především na „západě“, s probíhajícími procesy ve společnosti nesouhlasí a chce to dát nějak najevo, mnoho možností nemá, neboť jsou názory tohoto typu silou vytěsňovány. Může to být formou omezení dosahu na sociálních sítích, či přímo banem, obtěžováním a pronásledováním známých osobností jejich „věrnými nohsledy“ a v extrémních případech i ničením kariéry a vyhazováním z funkcí či ze zaměstnání. Když má pak tedy takový hráč omezené možnosti vyjádření se, hodnocení na Metacriticu může být v jeho očích jedna z posledních možností, jak to dát viditelně najevo.
Myslím si, že alespoň v případě DLC ke hře Horizon, není reviewbombing podstatou problému, ale důsledkem něčeho jiného, co je pravým problémem a příčinou takového chování protestujících. Pokud se má úspěšně vyřešit reviewbombing tohoto typu, je potřeba nejprve vyřešit jiný problém, který ten reviewbombing způsobuje.
„„Na hře se mi líbí X. Na hře se mi nelíbí Y.“ “ – tohle by bylo dokonalé řešení :)). Ale bohužel bohužel
Jinak taková je doba, už to raději neřeším … přitom mi to nedalo a kouknul jsem se co je ve hře tak pobuřuje a přitom tam má člověk myslím dokonce tři možnosti jak se zachovat – tudíž ani k inkriminovanému okamžiku (na který „nadávají“) nemusí dojít.
Skutečný stav věcí zajímá málokoho, tohle se veze na vlně emocí.
Až na tu dvoubodovou demagogii s tebou pro jednou souhlasím.
Teď k těm dvou bodům.
Lidé obecně mají negativní zkreslení – negativní vjemy vnímají výrazněji. Ty a mnozí další LGBT+ tématiku zřejmě vidíte jako negativní a to vede k tomu, že si jí více všímáte a kladete na ni větší důraz, než jaký ve skutečnosti má.
Zkus si vypsat všechny hry, co třeba letos vyšly a schválně kolik z nich bude obsahovat LGBT+ tématiku a jakou roli ta tématika ve hře hraje. Ve hrách je to obvykle jeden úkol či postava z desítek úkolů a postav, pokud tam vůbec nějaký takový obsah je, ale i to je pro některé gamery až moc.
Navíc, jak jsem psal v nedávné diskuzi, se nejedná o nic nového. Pokud je dnes problém kvůli „objektivně nepoporcionálně přehnaného zobrazování LGBTQIA+“, tak proč jsme četli o obdobných kontroverzích před 10 lety nebo i před 20 lety?
Jenze lidi hlavne sere to jak se to cpe nesmyslne vsude. Jevila Alloy nekdy znamky ze je lezba? Ne nacpali to tam nasilim. A to je jen jeden priklad. Uz vubec neresim to kam se vsude cpou kolorovany. Spiderman byl jen zacatek. Bude nekdy Luthera Kinga hrat homosexualni cinan? Asi ne. Ale cerny trpaslici v lotr jsou v poradku i kdyz to nedava smysl, protoze cernou barvu kuze maji lide kuli slunci a s tim trpaslici v jeskynich neprijdou moc do kontaktu ale holt tohle dutohlavy levicak nevidi. Pouze vidi ze tam je malo barvy a uchylek.
Elisabet byla lesba a vzhledem k tomu, že Aloy je
Tenhle argument o barvách pleti fantasy postav mě vždycky velmi pobaví. Draci, hobiti, elfové, magie a podobně jsou uvěřitelné a v pořádku, věda a realita může jít stranou. Trpaslík s černou barvou pleti? Je načase vytáhnout učebnice fyziologie a rozebírat tvorbu melaninu v kůži. Opravdu chceš probírat teoretický vzhled trpaslíků podle našich přírodních zákonů? Rozhodně by totiž nevypadali jako v LotR.
Zcela chápu postoj vůči vyzobrazováni fantasy a reality, ale dle mého názoru by i samotné fantasy mělo mít nějaké základy logiky, byť svět a pravidla jsou v něm naprosto smyšlený stále platí že jablko je ovoce, že na člověka působí gravitace nebo že slunce svítí a vytváří teplo. V tomhle případě se vážně naráží na situaci, kdy trpaslíci žijící v severských jeskyni s minimálním kontaktem se sluncem zplodi černou budoucí královnu trpaslici. (Pokud není v příběhu vysvětleno jinak že slunce Je ve skutečnosti polobuh co určuje barvu pleti či co…)
Smýšlet nad tím že když je film fantasy tudíž v daném světě nemusí mít nic logiku mě osobně přijde naprosto iracionalni vzhledem k položeným základům rozpoložení světa ve kterém žijeme. Možná budu teď mixovat jablka s hruškama, ale vzpomínám si na recenzi od zahraničího recenzenta na Kingdom Come který dal záporné hodnocení, že hra je rasově nekorektní a měla by obsahovat víc barevně odlišných postav. Byť je hra postavena na základech české historie stále většina eventů je smyšlena takže není důvod nezasadit do české historie Afričana nebo Asiata? Tzn. že když šamana Zulskeho kmene co vyvolává duchy bude hrát bílý herec je to v pořádku? Případně vezmu to z fantasy světa že šlechtic co se cely život valí, cpe se a váží přes 150kg uběhne sprint na 100m pod 6vteřin (ano vím hloupý příklad). Pokud není ovlivněno vyšší silou ze základu logiky a selského rozumu to proste nejde. Ale tohle je pouze můj subjektivní názor a každý si může položit pohled jinak…
Myslím, že tohle dobře má udělaný Steam. Ten si hlídá, když se během pár dnů napíše více kontroverzních recenzí, které v podstatě neodpovídají skutečnému hodnocení hry, ale třeba jen nadávají na vydavatele nebo vývojáře. Teď je hlavní, aby se na Metacritic filtrovali recenze úplně stejně a nikomu se „nenadržovalo“.
U vydání nové hry tohle ovšem nefunguje.
U tohoto případu prostě naběhli gameři, kterým se nelíbí LGBT+ tématika a naházeli tam negativní hodnocení. O kvalitě hry takové hodnocení nic nevypovídá, ale nelze to vyfiltrovat jako kontroverzi, protože bys tím postihl i legitimní recenze.
To je bohužel pravda, postihlo by to i ty normální recenze, ale z dlouhodobého hlediska by to mohlo pomoc. Tyhle hate recenze se tam hážou nejčastěji od prvního dne vydání, pak už to opadává, zatímco normálně psané recenze se tam píšou měsíce i roky po vydání. A kdyby to za začátku lítalo strašně negativně a po nějaké době by to přešlo do zelených, tak si to člověk dá dohromady.
Přesně proto, když už se jednou za rok na ty hodnocení podívám, tak se spíše koukám na ty od kritiků, jelikož se v 90% ztotožnuji s nimi. G@meři tam akurát brečej kvůli blbostem, který reálně na hru vůbec nemají žádný vliv a vlastně se tam chodí jenom vyřvat.