Revoluce shaderů v DirectX 12
Microsoft před pár dny vydal tiskovou zprávu k nové verzi development kitu Agility pro API DirectX 12. Přidává například podporu pro enkódování pomocí AV1 či zrychlení AI výpočtů. Zdaleka nejzajímavější novinkou jsou ale tzv. „Work graphs“, díky kterým bude mít grafická karta větší autonomii. Místo toho, aby musela neustále komunikovat s procesorem, mohou běžící shadery požádat o další shadery.
Novinka by měla podle GPUOpen umožnit přímočařejší metody pro řešení komplexních problémů, zredukovat omezení paměti a zlepšit využití cache a rozprostření mezi GPU vlákna. Zatím je nová verze pouze v preview verzi a samozřejmě potrvá dlouho, než uvidíme využití v prvních hrách.
Don't miss our primer on #Microsoft's just-announced GPU Work Graphs in @DirectX12 🔥
📈 Enable more direct methods of solving complex problems
📈 Reduce memory constraints
📈 Improve cache utilization
📈 Improve GPU thread saturation
📈 And more!https://t.co/jSYRu6Xe7u 👇— AMD GPUOpen (@GPUOpen) June 22, 2023
Blokuje AMD implementaci DLSS?
V poslední době si čím dál víc hráčů začíná všímat toho, že hry, které sponzoruje AMD, obsahují pouze upscalovací technologii FSR a nikoli konkurenční DLSS od Nvidie či XeSS od Intelu. Na tohle téma se před pár dny zaměřil magazín Wccftech a zmapoval nejnovější tituly, které AMD či Nvidia nabízely v bundlu s grafickou kartou. Zjistil, že pokud šlo o bundle Nvidie, pouze v jednom případě se stalo, že by hra neměla podporu FSR. Konkrétně šlo o Battlefield 2042, který ale vyšel teprve pár měsíců po představení FSR 1.0.
U AMD je situace výrazně horší, hned 10 z 13 titulů DLSS úplně vynechalo a přišlo pouze s FSR. Nabízí se tedy otázka: Blokuje AMD implementaci této technologie do her, které sponzoruje? Přesně na to se magazín Wccftech zeptal, odpověď je ale velmi vyhýbavá.
Mluvčí AMD v zásadě zopakoval, že FSR je open-source technologie dostupná na celé řadě GPU architektur od různých výrobců. „AMD je zavázáno dělat to nejlepší pro herní vývojáře a hráče, dáváme vývojářům flexibilitu implementovat FSR do jakýchkoli her chtějí.“ Tím ale na otázku neodpověděl. Otevřenost FSR nikdo nezpochybňuje, hráči, kteří mají grafickou kartu od Nvidie, by ale chtěli využít DLSS, jež stále nabízí lepší vizuální kvalitu.
Naopak Nvidia přišla s poměrně přímočarou odpovědí: „Nvidia žádným způsobem neblokuje, neomezuje, neodrazuje a nebrání vývojářům v implementaci konkurenční technologie, ani to dělat nebude,“ říká Keita Iida z Nvidie. Dodává, že společnost vývojáře naopak podporuje v implementaci různých technologií pomocí nástroje Streamline.
Jestli tedy AMD výslovně DLSS blokuje, jsme se nedozvěděli. Je ale rozhodně podezřelé, že v titulech jako Star Wars Jedi: Survivor, Dead Island 2 či Resident Evil 4 se nachází pouze FSR. Hráči si tak museli pomoct vlastními modifikacemi (viz výše). Uvidíme, zda se taktika AMD do budoucna změní.
https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/starfield-amd-exclusivity-likely-means-no-nvidia-dlss-support#:~:text=AMD%20is%20the%20official%20PC%20partner%20for%20Starfield.,support%20FSR%202%20on%20Windows%20PC%20and%20consoles.
Tolik k blokacím od AMD – AMD is the official PC partner for Starfield. While nothing has been confirmed, this likely means NVIDIA DLSS will not be available on PC.
v poradku nvidia blokuje vse co muze uz x let a kdyz to je naopak hned je zle …
Napriklad?
Jasně, že blokujou. Konkurence je lepší, nikdo nechce FSR používat a oni sami to ví.
Ať si tu tragickou FSR nechají tragédi
Radši mít lepší API, než furt ty jejich upscalingy, který stojí za starou bačkoru. DLSS je venku přes 3 roky a i teď to není dotažené. Nvidie švihne DLSS do hry, ale už ji je jedno, jestli to vypadá hůř, nebo hra trpí ghostingem. Na tyhle kraviny jsem já už fakt starej. Chci pořádně hry. A hlavně hotové a funkční hry, které člověka zabaví na hodiny a ne rozbitou hru, která není hratelná ani po měsíci od vydání a řešit, jestli je lepší DLSS nebo FSR.
Před 5-10 lety byly hry a honili se výkony gpu hrubým výkonem. Nechci zase tvrdit, že ta funkce je úplně hrozná. Dokáže to udělat hezčí obraz, než nativní, ale mě už opravdu nebavilo zkoumat, jestli je obraz v pořádku nebo ne. Spíš bych konečně nějakej next gen engine ve střílečce, když už tu máme takové karty a ne donekonečna furt ray tracing.